[W2K3] Het regent BSOD's

Pagina: 1
Acties:

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 20:04
Ik heb hier een machine staan met daarop Win2003 server geinstalleerd. Hij is geconfigureerd met DC, DNS, DHCP, MS Exchange, FTP. Een redelijk volwaardige server dus.

Alleen sinds een tijdje start hij amper meer op, ik blijf maar blue screens krijgen. De foutmeldingen lijken random gegenereerd (0x000000F7, 7E, 8E, 50 etc) en ook de teksten lijken random: heb de page fault in nonpaged area al gehad, zo ook de driver irql not less or equal, en nu net krijg ik er weer eentje die klaagt over een stack-based buffer overrun.

Na wat rondkijken heb ik de nieuwste memtest gedraaid, alsmede een scandisc op beide harde schijven. Beiden geven geen problemen.
Ook wanneer ik een bluescreen krijg verschilt. Soms al tijdens het win2003 logo scherm, soms tijdens de aanloop naar het loginscherm, en soms pas nadat ik 3 minuten op gestart ben.

Wat kan hier in hemelsnaam aan de hand zijn?

[specs]
PIII 800
3x 128mb ram (100mhz)
20 gb IBM schijfje
160gb Maxtor SATA schijf
Gefocre 2 mx 200
PCI Sata kaartje
Pioneer slot-in DVDrom
en geen floppy/geluid

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoe lang heb je Memtest gedraaid? Als het 1 nachtje geen fouten geeft, dan is je ram oke.

P3? Ouwe mobo's kunnen problemen krijgen met kapotte elco's, check naar lekkende of bol staande elco's (staan klaar om uit elkaar te springen).

Heb je iets aan de hardware verandert toen het begon te crashen?

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 22-09-2004 19:33 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Heb je de nieuwste BIOS geinstalleerd?

Heb je van alle devices de nieuwste drivers geinstalleerd?

Laatste patches van Win2003 geinstalleerd (voor zover relevant)?

Virussen? Scan ze hier!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Je hebt Windows XP en 2000 BSOD guide al gezien en gelezen? :)

• Big4SMK
memtest heb ik 1 keer gedraaid....dacht dat dat genoeg was, zal hem vannacht de hele nacht bezig houden

Ik heb niks aan de hardware gedaan

nieuwste drivers -> onmogelijk te installeren want ik kan niet opstarten

nieuwste bios -> er zit een vrij nieuw bios op, maar kan nog wel even kijken of ik een nieuwere kan vinden

elco's -> zal ik eens naar kijken

BSOD guide gezien, ben er niet veel wijzer van geworden

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 11:26
wat voor sata kaart heb je? Beetje al-cheapo kaart wil op een server OS nog wel eens voor probs zorgen....

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

kan je er via Veilige modus wel inkomen dan (F8)?

misschien dat je er zo achter kan komen wat er fout is?

• Big4SMK
Ik ben nog eens memtest gaan draaien, en toen kwamen er ineens wel fouten. Ik heb het foute reepje eruit gesloopt en ben nu weer aan het testen...hoop dat het helpt.

Elco's heb ik ook naar gekeken, heb wel een paar bollere kunnen ontdekken, ze zien er echter niet lekkend uit.

drivers&bios nog niks mee gedaan

el cheapo kaartje : ja, maar waarom zou dat problemen moeten geven? hij draait al een behoorlijke tijd perfect, snelheden zijn ook netjes. Kan me niet voorstellen dat mn windows nu ineens denkt: ey, dat kaartje is wel goedkoop, ik fok het fff lekker op.

veilige modus wil ook niet werken, nog steeds bluescreens

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 15:21

Sayko

Knowledge Is Power

Ik had het ook. Win2k3 liep weken perfect totdat ik er op een gegeven moment met remote desktop niet mee rin kwam. Mn HD was naar de haaien. HD verwisseld blauwe shermen van hier tot Tokio totdat mn serverboard aangaf dat dimm 2 en 4 naar de kl*te waren. die eruit gehaald en weg problemen

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Big4SMK schreef op 22 september 2004 @ 23:44:
Ik ben nog eens memtest gaan draaien, en toen kwamen er ineens wel fouten. Ik heb het foute reepje eruit gesloopt en ben nu weer aan het testen...hoop dat het helpt.

Elco's heb ik ook naar gekeken, heb wel een paar bollere kunnen ontdekken, ze zien er echter niet lekkend uit.
Als memtest binnen een kwartier errors geeft => RMA is bijna verplicht, binnen een uur errors geven => RMA-rijp. Een nachtje zonder errors is te vertrouwen...

Er staan dus paar elco's bol. Is je mobo onstabieler dan vroeger (toen je het mobo gekocht heb) geworden? Stabiliteit kan je meten met overklokking of agressieve geheugentimings.

voorbeeld: Mijn Abit KT7-raid kon in 't begin stabiel overgeklokt worden met FSB 110MHz (220 effectief). Maar na 3 jaar kan die niet eens overgeklokt worden, zelfs cas2 geheugentiming was teveel voor het mobo. Bovendien staan er bolle elco's, dus elco's vervangen en het gaat terug goed.

• Big4SMK
Zo, weer even een update van mijn vorderingen. Ik heb er een nieuw bios op gegooid...iig nu een MSI bios in plaats van een Packard Bell bios (mobo komt uit een PB) en dat geheugen reepje ligt er ook nog steeds uit.
Ik post nu vanaf mn server en voorlopig doet ie het al langer dan ie de afgelopen 2 weken totaal heeft gedaan.

Ik laat hem vannacht of morgen nog even een paar uur memtesten, als ik dan nog niks heb gemerkt ga ik er vanuit dat het idd mn geheugen was.

Hoe kan dit nou eigenlijk ineens kapot gaan? Er zit totaal geen mechanica in ofzo, en ik overklok ook niet.

en wat betreft stabiliteit...hij loopt nog steeds even stabiel als vroeger...maar heb nooit overgeclocked dus kan eigenlijk niet echt vergelijken

[update]
na een uur of wat gewoon gedraaid te hebben krijg ik ineens WEER een blue screen :'(
Hij staat nu te mem testen, ben benieuwd wat hieruit komt

[ Voor 22% gewijzigd door Big4SMK op 23-09-2004 23:54 ]

• Big4SMK
net de afgelopen nacht memtest gedraaid. Kijk ik vanochtend: is heel mn beeldscherm door de war. Ik zie niet gewoon netjes het memtest overzicht maar allemaal blauwe en rode blokjes door elkaar. Ik begrijp er niks van..wat is DAT nu weer |:(
Pagina: 1