Problemen koeling Dell Latitude CPxJ

Pagina: 1
Acties:

• Fotograaf2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik heb een Dell Latitude CPxJ P3-650 (Laptop) die erg warm wordt. De koeling slaat pas aan nadat hij bijna een gat in je broek heeft gebrand (zo heet is de onderkant dan). Ik heb hem een tijdje geleden al bij Flection in Culemborg gebracht en die hebben de temperatuur waarmee de koeling getriggerd moet worden al verlaagd. Dit heeft niet echt geholpen mijns inziens (Flection kon er naar hun mening ook niet meer aan veranderen). Zijn er meer mensen die dezelfde type laptop hebben en dit op een andere manier verholpen hebben (Softwarematig oid). Ik heb hier tot dusver nog geen onderwerpen over kunnen vinden, vandaar!

Het betreft een gerefurbished model waarmee ik niet bij Dell terecht kan omdat ik geen originele gebruikersnaam/ usercode kan overleggen (is ook niet meer te achterhalen helaas).

Verder ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die deze laptop hebben en wat hun bevindingen zijn in het dagelijks gebruik (via Google heb ik al wat gevonden, maar ben benieuwd of er ook mensen zijn die de laptop door software oid hebben laten presteren. :Y)

Verwijderd

probeer eens http://www.diefer.de/i8kfan/index.html, hiermee kan je de fan instellen (wanneer ie aanmoet enzo).
Check ook eens of er geen stof oid in de fan / heatsink zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 19:12 ]

• Fotograaf2004
@real_FireFly,

Hee, bedankt voor de link, mijn laptop model staat inderdaad in de lijst. Wel jammer dat je niet zeker weet of het veilig is. Ik wil het wel installeren, maar ga toch maar ff Googlen en kijken of het kwaad kan en wat evt. gevolgen zijn....gek trouwens dat een soortgelijk programma niet te verkrijgen is op de Dell Site. Dit type notebook is veel geproduceerd en er zouden toch meer mensen problemen moeten hebben met de koeling (lijkt me). Het gekke is wel, als die fan 1x aangeslagen is nadat de onderkant (lees: binnenkant laptop) erg heet is geworden, hij soms een half uur aan een stuk loopt te blazen.....

off topic:

Nu ik toch aan het typen ben, ik probeer Red Alert2 te installeren (kan 'ie nog net aan qua processor en grafische chip van 8 mb) maar de CD rom pakt dit niet. Zou dit aan het type cd-rom speler liggen (het is een multi bay cd rom speler die dus uitwisselbaar is met andere optische drives of 2e accu). Ook hier heb ik niets op forums (of fora) kunnen vinden. Delta Force CD-Roms vreet 'ie daarentegen wel weer goed.....dus aan die drive zou het niet moeten liggen (RA2 CD-roms zijn net nieuw aangeschaft ivm krassen op de oude schijfjes). Hier is niets over te vinden op de Dell support site helaas..... |:(

on topic:

Terugkomend op de vraag of er stof in de fan zat; nee dus,...die fan is een maand of 2 geleden vervangen.....het zal dus toch aan de diagnostische software liggen dunkt me......(alhoewel, met de koude maanden voor de deur is schootverwarming natuurlijk 1e klas luxe :*) )

[ Voor 17% gewijzigd door Fotograaf2004 op 23-09-2004 12:44 ]

Verwijderd

't tooltje is in die zin gevaarlijk dat je niet moet instellen dat de fan pas bij 100 graden aan slaat 8)7 . 't staat ook niet op de Dell site omdat 't niet van Dell is en ook niet ondersteund wordt.
Mocht het fout gaan, dan kan je met 1 vinkje de instelling uitzetten.
't programma kent ook een "observer mode", waarin je niets per ongeluk kan veranderen. Zo kun je achterhalen wanneer de fan aanslaat.

• Fotograaf2004
@real_FireFly,

Njah, 'm op 100 graden instellen is idd niet snugger nee |:( ,....waar ik eerder op doelde is dat 'ie nou ook weer niet onnodig gaat lopen koelen, maar da's gewoon een kwestie van testen :Y) . Nou ja, ik test em sowieso ff op verschillende modi en zet em wel op 35/40 graden..... O-) .Ik zal hem vandaag in ieder geval ff installeren.

Ik bedoelde btw ook met "soortgelijk programma" dat het geen overbodige luxe zou zijn dat Dell een eigen diagnostisch programma mbt de koeling aanbood op de service site. Ik zal het programma iig wel als link posten op Dell usergroups, altijd handig lijkt me.

TIP:

Voor diegenen die ooit een situatie hebben meegemaakt dat het notebook na bijv. oververhitting helemaal niet meer aanging (en geen garantie meer hebben) : je kunt aan de onderkant schroefjes losdraaien zodat je het toetsenbordje eraf kunt halen. Let op: draai dan alleen de schroefjes los met de letter "K" (eigen risico vanzelfsprekend!). Onder het toetsenbord die nu heel makkelijk verwijderd kan worden zit een relaisknop die je kunt resetten. Voor deze simpele handeling ben ik ooit voor jan !@$% naar Flection gegaan om em te laten repareren en dit kan je dus een dure grap besparen. Wil je btw goedkope onderdelen voor de Dell laptop, ga dan eens naar www.laptoponderdelen.nl of www.it-factor.nl (zeer goedkoop doch behulpzaam bedrijf).

[ Voor 16% gewijzigd door Fotograaf2004 op 23-09-2004 12:43 ]

• Fotograaf2004
Eerste bevindingen Fan-Control Programma:

Ongelooflijk wat een goed programmaatje !! Je kunt werkelijk alles instellen, bijv. office, gaming en zelfs eigen instellingen maken en onder eigen profielen opslaan zijn mogelijk. Had ik maar eerder deze post gedaan, had me een hoop ongemak gescheeld!!

Ik heb hem op Office ingesteld van 45 graden inschakelen en 39 graden uitschakelen. Bij setting: "Games" (of films kijken e.d.) heb ik hem op 54 graden inschakelen gezet en 44 graden uitschakelen.

Echt super hoe die fan nu die onderkant v/d laptop koeler maakt. Erg handig is ook om snel af te kunnen lezen wat de CPU load is en de GPU, HD en DIMM temperatuur. Ook de system informatie (BIOS versie+datum, Service Tag, info over Videochip en Sound card en geheugenbankjes zijn snel af te lezen). Zelfs de fabrikanten van mijn LiIon accu's worden weergegeven.

Een zeer welkom programmaatje dus!! :9~ :) _/-\o_
Pagina: 1