Toon posts:

AA en AF op een videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben bijna klaar met het in elkaar zetten van mn eigen systeempje. Ennuh nu wil ik dus voor de videokaart een keuze maken tussen de Asus Radeon X800 XT PCI-E en de Asus nVidia 6800 Ultra PCI-E (als deze nog op de markt verschijnt voordat ik sterf)

Ik heb zelf al veel reviews gelezen over beide kaarten (over de PCI-E versie van de X800 XT en de AGP versie van 6800 Ultra dan) en daarin valt mij iig op dat steeds als er AA en AF ingeschakeld word de kaart van nVidia het meestal wint.

Ik weet zelf dat AA voor Anti-Aliasing staat en AF voor Anisotropic Filtering, maar wat houden deze begrippen nou precies in? En waar zijn ze goed voor/wat doen ze?

Ik zal mijn systeem vooral gebruiken voor Flight Simulator, en ik denk dat als ik eenmaal weet wat AA en AF precies inhouden, dit mij zal helpen bij het maken van een keuze.

Ow ja, nog even kort de specs van mn systeem dan.

Intel P4 540
Corsair DDR2 1GB PC4200
SoundBlaster Audigy 2 ZS
2x WD Raptor 36 GB

Ciao

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
Het zijn allebei dingen die je beeld er mooier uit laten zien.

AA = Anti-aliasing.
Die zorgt ervoor dat de "kartelige randjes" die je ziet op lage resoluties worden "gladgestreken". Dit doet de videokaart door de omringende pixels te "blurren" met een overloopkleur.
lees meer hierover hier

Anisotropic filtering is zeg maar de manier waarop de videokaart de textures verwerkt/weergeeft. (beetje raar uit te leggen, experts help?).
in ieder geval; hoe meer AA hoe scherper je textures.
na even gegoogled vond ik dit wel een interessant artikel.

als ik tijd heb zal ik een paar screenshots maken =)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, heb ff die linkjes gelezen ennuh is nu wel duidelijk, dat word dus denk ik de nVidia 6800 Ultra PCI-E versie, alleen kan ik daar vast nog fijn een half jaar op wachten of zo.

Heb trouwens die screenshots gezien in dat ene artikel en er is inderdaad duidelijk verschil in beide plaatjes door de AA.

Ciao

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
haha, ik had net screenshots gemaakt.
Nouja, ik post ze lekker toch :D.
Het verschil ik AF kan ik eigenlijk niet zo goed zien, maar met AA zie je duidelijk. Kijk vooral naar de balken.

Geen AA, Geen AF:
Afbeeldingslocatie: http://www.clownjorik.nl/aa.af/noaa_noaf_thumb.jpg *klik*

8x AA, 16x AF:
Afbeeldingslocatie: http://www.clownjorik.nl/aa.af/8aa_16af_thumb.jpg *klik*

Spel is CS:Source beta, resolutie is 1024x768. Je moet natuurlijk wel even klikken om fullsize screenie te zien, anders zie je het verschil niet.