Toon posts:

Dreamweaver MX2004 en MS SQL SERVER

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK heb op mijn windows xp bak Dreamweaver MX2004 geinstalleerd te samen met mysql php en apache 2. Nou dat werkt allemaal prima. NOu heb ik mysql uitgeschakeld, en op een windows 2000 server bak Microsoft sql server 2000 geinstalleerd. inclusief de database tools en alles.

Nou wil ik met mijn dreamweaver (xp bak) een connectie leggen met die sql server (2ks bak). Via de client enterprise manager lukt dat geweldig. Maar via dreamweaver niet. mysql wel, maar die sql server niet.

Ik kies in dreamweaver het rechterpanel databases en klik op het +je en kies mysql connection (waarom staat daar eigelijk mysql?, het moet toch ook met sql server kunnen). vervolgens voer ik bij sql server: server02\models in. (zo staat de service aan de sql server kant ook aan. (server02 is de server, en models is de instance). Als username gebruik ik : "sa" zonder password. Hiermee krijg ik echter geen connectie, als error krijg ik dat het geen sql server is of dat username/pass niet kloppen.

Tijdens de installatie van sql server 2000 heb ik gekozen voor mixed authentication en voor "sa" geen password gekozen.

Maargoed met client enterprise manager kom ik er remote gewoon prima op. Maar met dreamweaver niet. Ik heb ook nog even zitten klooien met odbc system dsn, die is opzichzelf succesvol, echter in dreamweaver blijft het dood. geen connectie dus. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe, of ben vergeten te installe. btw (mdac 2.6 werkt tjidens de sql install meegeinstalleerd, ter info).
Ik hoop genoeg info te hebben verteld, want google heeft mij weinig geholpen.

Waarom client enterprise manager wel, en dreamweaver tvoor het maken van php site niet? wat doe ik fout?

Zou het misschien in de authentication zitten, momenteel mixed met "sa" , of moet je een eigen user aanmaken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 18:44 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Weet je zeker dat Dreamweaver hier support voor heeft? Want als ik bij "server model" kijk wordt alleen MySQL specifiek genoemd.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
IorGie schreef op 22 september 2004 @ 18:44:
Weet je zeker dat Dreamweaver hier support voor heeft? Want als ik bij "server model" kijk wordt alleen MySQL specifiek genoemd.
Nou als ik op de site kijk, dan zie ik overal topics over sql server. dus het lijkt me wel.

Ook topics zoals. error 3083837 when connecting to sql server on blaat....

Dus dat lijkt me wel, al vind ik het raar dat je bji databases +je alleen mysql kan kiezen :S
HELP? :D

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

For PHP development, Dreamweaver only supports the MySQL database system. Other database systems such as Microsoft Access or Oracle are not supported.
bron: DWMX2004 help

Weet niet of dit ook opgaat voor de ander talen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Als je het panel opent staat er bij mij ook een entry mbt de ColdFusion RDS Server, nu heb je dat bij PHP niet dus volgens mij is het alleen voor ColdFusion mogelijk. Ik krijg in ieder geval direct toegang tot mijn SQL Server database.

Als ik andere bestandstypen dan ColdFusion aanmaak, krijg ik alleen maar de optie voor het toevoegen van een MySQL connection.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 19:30:
Als je het panel opent staat er bij mij ook een entry mbt de ColdFusion RDS Server, nu heb je dat bij PHP niet dus volgens mij is het alleen voor ColdFusion mogelijk. Ik krijg in ieder geval direct toegang tot mijn SQL Server database.
Hmm dat is zwaar kl*te ... wat kan ik met coldfusion dan?
Is dat gelijk aan dreamweaver of is er nog een ander pakket waar het goed mee kan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 19:32:
[...]

Hmm dat is zwaar kl*te ... wat kan ik met coldfusion dan?
Is dat gelijk aan dreamweaver of is er nog een ander pakket waar het goed mee kan?
ColdFusion is een server technologie, net als ASP, PHP, JSP etc.

Verwijderd

Topicstarter
Oh maar kan ik daar in php een mooie website maken met formulieren e.d voor me sql server. of kan je dat er niet mee. ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 19:35:
Oh maar kan ik daar in php een mooie website maken met formulieren e.d voor me sql server. of kan je dat er niet mee. ?
Handmatig inkloppen?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23

Pogostokje

* twiet *

Natuurlijk kan je wel connecten met een MS SQL server. Heb het zelf ook draaien trouwens, maar NIET onder PHP.

<edit: moet lezen>

Als je MS SQL wilt gebruiken moet je overstappen. ASP is een waardige vervanger van PHP. Het kan net zoveel en draaiend op windows omgevingen zelfs meer dan PHP.

[ Voor 53% gewijzigd door Pogostokje op 22-09-2004 20:39 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Pogostokje schreef op 22 september 2004 @ 20:37:
Natuurlijk kan je wel connecten met een MS SQL server. Heb het zelf ook draaien trouwens.
Je moet alleen niet kiezen voor een MySQL connectie uiteraard, dat is een heel andere manier van communiceren. :)

Maak een datasource aan naar je MS SQL server, een ODBC koppeling dus. Daar kan je naar verwijzen vanuit Dreamweaver en je scripts.
Moet ik dan helemaal niet via die optie connecten?
Zo'n odbc had ik al gemaakt (system dsn). Maar dat werkt dus ook niet met die mysql optie.

Moet ik dan dat commando sql_connet($hostname,$user,$password) gebruiken ofsow... En kan ik dan wel de wizards om database formulieren te maken gebruiken in dreamweaver? OF moet ik bijna alles met het handje gaan kloppen?

Verwijderd

Topicstarter
Dus nu moet ik ook nog over naar ASP?

Mijn bedoeling was dat het platform onafhankelijk was, dus dat ook linux het kan openen.. (dus geen vbscript achtige dingen).....

Is er geen pakket waarmee het gewoon kan .. grafische? +sql server...

en anders is php +sql server toch wel werkend als je puur alles in een editor gaat tikken en de opties van dreamweaver in combinatie met sql overslaat?

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 20:45:
Mijn bedoeling was dat het platform onafhankelijk was, dus dat ook linux het kan openen.. (dus geen vbscript achtige dingen).....
Euh ... ASP is niet minder platformafhankelijk dan PHP.... vergis je daar niet in. PHP is net als ASP een script-taal. Er MOET een interpreter op de webserver staan die het begrijpt, ongeacht het platform. Je maakt een denkfout door te denken dat PHP iets anders is dan ASP.
Tsja ... geen idee. Ik gebruik geen PHP.
en anders is php +sql server toch wel werkend als je puur alles in een editor gaat tikken en de opties van dreamweaver in combinatie met sql overslaat?
Ja.
PHP kan ODBC connecties aan. Als Dreamweaver dat niet ondersteunt in combinatie met PHP, dan is dat niet het meest geschikte pakket voor jou als je in PHP wilt werken. Dreamweaver werkt wel in ASP samen met ODBC, zoals MS SQL maar ook MySQL over ODBC.

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 20:45:

Overstappen op MySQL is geen optie? Ik ook platform on-afhankelijk.

edit:
Using database drivers to communicate with your database
The ODBC, OLE DB, and JDBC interfaces are implemented by database drivers (or "data providers" in OLE DB), which are simply pieces of software. When your web application communicates with your database, it does so through the intermediary of a driver.

Database drivers are database-specific. For example, you can use Microsoft Access, SQL Server, and dBase drivers. Similarly, you can use OLE DB providers such as the OLE DB provider for SQL Server. Your choice depends on your database.

Drivers are written by database vendors such as Microsoft and Oracle, and by a variety of third-party software vendors. Microsoft offers a number of ODBC drivers and OLE DB providers for the most popular database packages, such as Microsoft Access, Microsoft SQL Server, and Oracle. The ODBC drivers, which only run on the Windows platform, are automatically installed with Microsoft Office, and with Windows 2000 and Windows XP Professional. They are also installed with the Microsoft Data Access Components (MDAC) 2.5, 2.6, and 2.7 packages, which you can download for free from the Microsoft website at www.microsoft.com/data/download.htm. MDAC 2.7 installs a number of OLE DB providers.

Note: Install MDAC 2.5 first, then install MDAC 2.7.

To find out which ODBC drivers are installed on your Windows system, see Viewing the ODBC drivers installed on a Windows system.

Some common JDBC drivers include the i-net JDBC drivers for Microsoft SQL Server databases, the Oracle Thin driver for Oracle databases, and the JDBC Driver for DB2 for IBM DB2 databases. For more information on JDBC drivers and their vendors, see the searchable database of JDBC drivers on the Sun website at http://industry.java.sun.com/products/jdbc/drivers.

Here are the database interfaces for each type of web application and some common database drivers for each:

Web application
Database interface
Common drivers

ColdFusion MX

JSP
JDBC
ColdFusion native drivers

Sun JDBC-ODBC driver

Oracle Thin JDBC driver

ASP
ODBC or OLE DB
Microsoft Access Driver

Microsoft SQL Server Provider

Microsoft ODBC for Oracle

ASP.NET
OLE DB
Microsoft Jet Provider

Microsoft SQL Server Provider

Microsoft Oracle provider

PHP
MySQL specific
MySQL driver

[ Voor 68% gewijzigd door Sosabowski op 22-09-2004 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mysql is beperkt he. ik vraag me alleen af hoe beperkt.
In de database komen persoonsgegevens. (naam adres + en zo heel veel speciefieke dingen).. verder moet daar op gezocht kunnen worden. Invoegen van personen en verwijderen , wijzigen. En iets dat eventueel overzichten kan printen.
En er moeten foto's bij de personen komen. bji elke person een foto of 5.

Is dat met mysql mogelijk? of goed te doen?

En anders moet ik dus maar php +mysql leren om in een editor te kloppen... want ik had net wat asp bekeken maar dat leek me wel wat moeilijker.

ohja de database moet gemm 7 concurrent connecties aankunnen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 21:06 ]

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 21:05:
Mysql is beperkt he. ik vraag me alleen af hoe beperkt.
In de database komen persoonsgegevens. (naam adres + en zo heel veel speciefieke dingen).. verder moet daar op gezocht kunnen worden. Invoegen van personen en verwijderen , wijzigen. En iets dat eventueel overzichten kan printen.
En er moeten foto's bij de personen komen. bji elke person een foto of 5.

Is dat met mysql mogelijk? of goed te doen?

En anders moet ik dus maar php +mysql leren om in een editor te kloppen... want ik had net wat asp bekeken maar dat leek me wel wat moeilijker.
Lijkt me prima mogelijk. Zelfs een forum als dit draait prima op MySQL.

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf wanneer si mysql nou echt beperkt ten opzichte van sql server

zoals ik wil gewoon een bestand met een aantal duizend mensen met gegevens en foto's... en op die manier kunnen zoeken verwijderen wijzigen en invoeren.

Is het zeker dat dit alles gewoon met mysql kan... en op welke manier kan ik beperkt worden, waardoor een overstap naar sql server echt vereist is.. op het gebied van deze database met de info hierboven?

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Op MySQL.com staat natuurlijk een boel info over MySQl specifiek. En op w3schools.com staat het een en anders over SQL. Dat is de taal waarmee je zowel MySQL als MSSQL aanspreekt.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 21:47:
Vanaf wanneer si mysql nou echt beperkt ten opzichte van sql server
zoals ik wil gewoon een bestand met een aantal duizend mensen met gegevens en foto's... en op die manier kunnen zoeken verwijderen wijzigen en invoeren.
Is het zeker dat dit alles gewoon met mysql kan...
Natuurlijk. Wat jij wil is echt helemaal niks in database termen. Zoiets kan je nog wel in een platte tekst file opslaan bij wijze van spreken. :)

Het wordt pas leuk als je honderden queries per seconden gaat draaien, met tabellen met een miljoen rijen erin en dan binnen de seconde een antwoord verwacht. Totaal fictief natuurlijk, maar gewoon opslag van duizend namen en adressen is echt niet zo veel eisend. Misschien in jouw ogen wel, maar niet in de ogen van een database fabrikant.
en op welke manier kan ik beperkt worden, waardoor een overstap naar sql server echt vereist is.. op het gebied van deze database met de info hierboven?
Als ik het zo hoor zal jij die grens nooit bereiken. Overigens is het verschil tussen MySQL en MS SQL Server niet zo groot als jij wilt doen voorkomen hoor. Die twee zitten in dezelfde range qua performance. Wil je echt HELE grote databases dan hoor je vaak Oracle clusters die worden aangeraden, maar dan praat je over echt veel meer dan jij ooit zal willen.

Verwijderd

Het begint een totaal belachelijke discussie te worden....

"Ik kan geen database connectie maken in Dreamweaver" maakt een ommezwaai naar "Welke server technologie moet ik dan gaan gebruiken".

Het enige wat DWMX geeft is een overview van je database structuur, verder niets. Je kunt net zo goed Enterprise Manager openen.

Vervolgens komt er iemand verkondigen dat ASP meer kan als PHP en minder platformonafhankelijk is... (...kuch.. excuse me?), get your facts straight ;)

Zelfde geld voor performance op gebied van MySQL en MSSQL, .. de verschillen zijn afhankelijk van de requirements, maar het mag duidelijk zijn dat een MSSQL en Oracle van een totaal andere klasse zijn dan MySQL momenteel nog is.

Neemt niet weg dat MySQL voor het overgrote deel van de taken van de posters hier meer als voldoende is. Als je niet weet wat ColdFusion is dan ben je ook nog niet een gevorderde op web ontwikkeling gebied, en zodoende zal je aanroep van de sql featureset daar ook naar zijn.

Kortom, gebruik gewoon lekker PHP, en MS SQL Server, maar bekijk de structuur nu maar gewoon lekker in Enterprise Manager of Query Analyzer. Dat DWMX je geen mogelijkheden biedt om een database structuur te bekijken is wel het laatste argument dat je moet gebruiken om een andere set van software te gebruiken.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 19:20:
Het enige wat DWMX geeft is een overview van je database structuur, verder niets. Je kunt net zo goed Enterprise Manager openen.
Over facts-straight gesproken... Er zitten hele handige code sniplets in voor mensen die niet alles zelf willen uitzoeken. Behalve dat het typewerk scheelt is het ook leerzaam voor beginners.
Vervolgens komt er iemand verkondigen dat ASP meer kan als PHP en minder platformonafhankelijk is... (...kuch.. excuse me?), get your facts straight ;)
Ik voel mij aangesproken. :)
Lees mijn tekst nog eens goed. Dit heb ik dus helemaal NIET gezegd. Sterker nog, ik leg er nog eens de nadruk op dat ik dit niet zeg in die posting zelf voor mensen zoals jij. Jammer dat je omdat je zelf niet goed leest een hele reactie onderuit schopt. |:(
Zelfde geld voor performance op gebied van MySQL en MSSQL, .. de verschillen zijn afhankelijk van de requirements, maar het mag duidelijk zijn dat een MSSQL en Oracle van een totaal andere klasse zijn dan MySQL momenteel nog is.
De verschillen tussen MySQL en MS SQL zijn helemaal niet zo groot. Check de performance sheets maar. MySQL is ook in groot-zakelijk gebruik een geaccepteerde omgeving met de support optie erbij. Beide zijn natuurlijk wel voor de TS meer dan genoeg en op die kleine schaal is er geen voorkeur voor het een of ander. Nouja, de prijs misschien.
Als je niet weet wat ColdFusion is dan ben je ook nog niet een gevorderde op web ontwikkeling gebied, en zodoende zal je aanroep van de sql featureset daar ook naar zijn.
Ook zonder CF kan je leuke dingen doen hoor. Het is zeker niet zo dat als je geen CF gebruikt je geen professionele websites kan maken. :)
CF is helemaal niet nodig. Over pot en ketel ...

Verwijderd

[quote]Pogostokje schreef op 23 september 2004 @ 19:58:
Over facts-straight gesproken... Er zitten hele handige code sniplets in voor mensen die niet alles zelf willen uitzoeken. Behalve dat het typewerk scheelt is het ook leerzaam voor beginners.
[/quote

Het enige wat dat panel doet is een overzicht tonen van views, tables en stored procedures. Niets meer niets minder, die code snippets ben ik benieuwd naar, ik moet de eerste code snippet nog tegenkomen die generiek met alle database modellen kan omgaan. ;)
Ik voel mij aangesproken. :)
Lees mijn tekst nog eens goed. Dit heb ik dus helemaal NIET gezegd. Sterker nog, ik leg er nog eens de nadruk op dat ik dit niet zeg in die posting zelf voor mensen zoals jij. Jammer dat je omdat je zelf niet goed leest een hele reactie onderuit schopt. |:(
Welk gedeelte uit deze zin had ik moeten vertalen dan?

"Het kan net zoveel en draaiend op windows omgevingen zelfs meer dan PHP."

De tijd dat de featureset van ASP richer was dan die van PHP is allang voorbij. Wat betreft de featureset en mogelijkheden schopt PHP de kont van ASP, of maak jij al classes en methods in ASP?
De verschillen tussen MySQL en MS SQL zijn helemaal niet zo groot. Check de performance sheets maar. MySQL is ook in groot-zakelijk gebruik een geaccepteerde omgeving met de support optie erbij. Beide zijn natuurlijk wel voor de TS meer dan genoeg en op die kleine schaal is er geen voorkeur voor het een of ander. Nouja, de prijs misschien.
Die performance sheets zijn gebaseerd op eenvoudige database modellen, een relatief lage recordcount en totaal niet vergelijkbaar met enterprise database modellen. Ik kijk ook met ervaring op dit gebied naar zulke sheets. Als je simpele selects uitvoert prima, maar dan mis ik nog even de rdbms functionaliteiten die een volwaardige Oracle, DB2 of MsSQL database onderscheid van een systeem als MySQL. Je zult geen enkel groot bedrijf tegenkomen dat zijn data integrity in handen van MySQL plaatst.

Ik plaatste ook express de sidenote richting de poster, wat betreft zijn doel, en de plaats van MySQL had daar goed in gepast. MySQL is geen slecht systeem, alleen totaal niet van het kaliber enterprise rdbms.
Ook zonder CF kan je leuke dingen doen hoor. Het is zeker niet zo dat als je geen CF gebruikt je geen professionele websites kan maken. :)
CF is helemaal niet nodig. Over pot en ketel ...
Als je nu even goed leest. Iemand die redelijk wat ervaring heeft in web development weet op zijn minst wat ColdFusion is, of iig heeft er ooit van gehoord. Dat geeft voor mij aan op wat voor een niveau zo'n persoon momenteel ontwikkeld, en of een persoon een beginner is of iemand die het klappen van de zweep kent.... of zo'n persoon de functies gaat gebruiken die enterprise database servers onderscheiden van bijv mysql. Ik zeg nergens dat hij het moet gebruiken, ik ontkracht het zelfs in mijn laatste alinea.

Iemand die net begint gaat niet uit zichzelf aan de gang met constraints, relationships, stored procedures, maar begint bij basis selects, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay okay ik ben vandaag naar een paar winkels gegaan op zoek naar een goed boek over php mysql. daar moet ik me wel mee redden denk ik.

In iedergeval bedankt voor de uitleg.
Pagina: 1