BIOS_WP uitzetten zonder bios?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Dag mensen,

Ik ziet hier met een PC die een bios rom checksum error heeft wat dus betekend dat mijn bios kapot is... Nu heeft dit Gigabyte bord een optie om nog wel te kunnen flashen via floppy alleen dit wil niet lukken.

De software geeft steeds aan dat het moederbord in bios write proteced mode zit. Als ik op het moederbord kijk dan zie ik ook het boxje zitten met bios_wp pin 1-2 protect 2-3 enable.

Maar er zitten geen normale pinnen bij waar een jumper op kan... Het enige wat in de buurt zit zijn 3 kleine platte knopjes maar hier kan zeker geen jumper overheen geschoven worden.... Is het misschien toch nog mogelijk om dit moederbord uit de protect mode te krijgen?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1) Welk moederbord gaat het precies over?
2) CMOS checksum error betekent niet altijd dat er een echt defect is. Een checksum error kan ook optreden na een bios update, als het de oude data van de CMOS niet 100% aansluit met het nieuwe bios bijvoorbeeld. In dat geval is het niet erg; een keer het bios in en saven, of een keer de defaults laden volstaat dan.
3) Beschrijf die platte knopjes beter (of indien het bord bekend is, kan de goede term in de manual gevonden worden), zijn het geen DIP-switches?

{signature}

• Justin_Time
Het is een Gigabyte GA-8SGXL (staat niet op de site van gigabyte maar op die van fujitsu siemens).

Er staat op het moederbord een plaatje waarop staat dat pin 1-2 protect is en pin 23 write enable.

De "dip switch"?) die erboven zit zijn drie vierkante blokjes van een zilvere kleur en de meest rechter heeft een wit blokje erom heen getekent...
ze zijn ongeveer 20 millimeter breed en hoog..... Zijn dat dip switches?

Even voor de duidelijkheid ik kanhet bios niet meer in... hij geeft gelijk de error en vervolgens zoekt ie naar een floppy drive voor recovery.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:04
Als niks anders werkt, probeer je dan de soldeerbout?? :)

• Justin_Time
Ik heb wel is van die verhalen gehoord ja... Maar kan dat echt? Ze gewoon aan elkaar solderen en klaar?

• Justin_Time
*schop*

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als die jumper positie voor BIOS Write protect is, dan neem ik aan dat je daar iets op kunt solderen ja. Wellicht kun je het bord uit de kast halen of de kast op z'n kant leggen en op een andere manier een redelijk stabiele (tijdelijke) verbinding over die soldeerpuntjes heen leggen... Blijft risky, want ik wil niet weten wat er gebeurt als je de BIOS aan het flashen/recoveren bent en ondertussen de verbinding verbroken wordt -> write protect weer aan? :P

Maar goed, op deze manier heb je toch niks aan het ding dus misschien het proberen waard.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Justin_Time
Tja... daar heb je gelijk in... Ik ga het gewoon proberen :) Ik laat wel even weten hoe het afgelopen is.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Al resultaat? :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

ik schop ff dit threadje omhoog, ik heb namelijk precies hetzeflde probleem. Ik krijg met opstarten Drive A Error en de pc begint dat heel irritant te piepen. ik kan de bios niet in.

ik heb geprobeerd Cmos te clearen, maar ik weet niet of ik dan de pc meot aan drukken of uit moeten laten. heb dus de jumper verzet, maar dan met de pc uit. ook de batterij heb ik al verwisseld.

heb van de fujitsu site een bios flash gehaald, maar ja als hij niet door start ermee kom ik niet veel verder. Is dat solderen nog een optie?
Pagina: 1