1 SATA schijf op FT150S controller vanaf Sil3112A controller

Pagina: 1
Acties:

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 21:42
OPGELOST

Ik had 2*160 in raid0 op mijn pci insteek fasttrack s150tx2plus controller en 1*80GB op mijn onboard sil image 3112a controller.
Nu heb ik bedacht omdat om te draaien om te testen.

Alle data heb ik op de 80gb gezet en overige weg gegooid. De 2*160 mogen dus evt leeg. Na het verwisselen van de draaden had ik verwacht dat de promise niks zou zeggen met de 1*80gb en de sil zou piepen omdat er geen goede array opstaat voor de 2*160.
Maar de promise wil perse ook dat ik 'iets' met de array doe. Ik kan natuurlijk deze deleten en rebuilden maar ben ik dan alles kwijt?

Ik weet dat wanneer ik voor raid0 en nieuwe array bouw alles kwijt ben.
1. Maar hoe zit het bij deze ene? Veilig of niet?

Anders is het ommogelijk om te wisselen. Ik kan de data nergens anders opslaan.
Ik heb nog een ABIT Serillel liggen maar deze lijkt alleen maar een IDE pata schijf te kunnen aansluten op een sata aansluiting.
2. Ik dacht dat dit twee kanten op was?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
voordat je de 2*160 er af haalt kan je beter eerst even de array weggooien op de fasttrack.

En dan pas omschakelen, want die 80 gb zal zijn data gewoon houden bij de wissel actie omdat deze niet in een array staat.

• tatata
Dat heb ik nu gedaan en nog steeds na de reboot zegt de promise met de 1*80 No array defined.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kun je die ene 80GB niet gewoon op de onboard controller van de southbridge aansluiten? IDE0/IDE1

• tatata
Nee op die controller (de sil 3112a) zit nu dus de 2*160gb in raid. Op de promise ft150 zit 1*80gb.

Ik kan mijn sata 80 gb toch niet aansluiten op een pata ide0/1 poort?

Ik heb de volgende converter (http://www.new-generation...target=p_874.html&lang=nl) daarbij staat "Supports Parallel ATA Hard Drive must be ATA100 / ATA133" dus puur pata schijf naar sata aansluiting.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ow, die 80GB disk is een SATA disk 8)7 Foutje :)

Ik weet niet zeker of de bestaande partitie op de 80GB disk toegankelijk blijft wanneer je via de Promise BIOS een array op die disk toewijst. Je zou het kunnen proberen. Wanneer het mislukt, dan kun je de data nog altijd met datarecoverytooltjes terughalen, al dan niet op een andere PC.

Wat je ook zou kunnen doen is om die 80GB disk terug op de Sil3112A te hangen en tijdelijk een (kaal/simpel) OS op een van de 160GB disken te zetten. Dan kun je de data uit de 80GB disk alvast backuppen vooraleer je via de Promise BIOS een array toewijst aan de 80GB disk :) Wanneer het toch werkt, dan kun je de data op die ene 160GB disk verwijderen en een RAID array aanmaken. Mocht het niet werken, dan heb je nog altijd een backup op die ene 160GB disk :Y)

• tatata
Heel wat aangeklooid. PCI kaart eruit gehaald en raid0 (jaja dom kans op data kwijt zonder backups) gebouwd met de 2*160 op de onboard sil image 3112. Windows geinstallerd. Daarna promise pci erin en de 1*80 eraan. Deze bleef zeuren om geen array gespecificeerd (oid). Toch maar naar setup gegaan en automatic array gebouwd met keuze stripe (andere was mirror verder niks) en mijn hart vast gehouden en gereboot. In windows (na installatie driver, die ik eerst moet dl op ander pc) netjes alle data weer terug.

Je kan dus veilig opnieuw een array aanmaken met de fasttrack s150tx2plus zonder de data kwijt te raken. Een striped array met 1 schijf is wel een beetje raar.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b Handig om te weten :)

Verwijderd

De Fasttrack kan dus alleen arrays aansturen.
Nou ja, je hebt nu een single-disk raid0 array.
Hang er nog eentje bij, mirror ze, en je hebt een RAID01 (10?) array :+

SCSI-arrays zijn doorgaans controller-specifiek, dwz dat de array van 1 controller niet op een controller van verschillend merk en of type werkt.
Ligt veelal aan array-layout-data die op de schijf wordt geschreven ipv in de firmware van de controller bewaard.
Thanks for testing!
Pagina: 1