Toon posts:

Graag advies over SERVERS

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een DIGital 300i aangeschaft met DUAL PIII450. Als jij advies hebt over geheugen, koeling of wat anders laat het dan even weten.

Ik wil graag weten wat ik vooral niet moet doen!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je wilt graag weten wat je niet moet doen?

Ik zou er niet meer dan 8 Mb geheugen instoppen. Als je geen Dimm van 8 MB kan vinden, kan je gewoon een 16 MB dimm doorbreken. Ik heb nog een harde schijf van 8 MB voor je, genoeg voor windows 3.11 en je data. 3.11 is sowieso het beste serversysteem.
Koeling van P3-450's is niet nodig. Die dingen worden zo warm, daar is geen koelen aan.

Nee, serieus, een server is maar een server. Wat verwacht je van de server, wat voor server wordt het. Als printerservertje of internet gateway kan een simpele computer al voldoen. Bij ons op school gebruiken we daarvoor 386's met W 3.11 en het werkt nog ook. Moet de server zwaardere taken gaan uitvoeren, dan moet er ook steviger hardware aan te pas komen, in de vorm van snelle processoren, snelle harde schijven, en veel geheugen. Laat system monitor meelopen, en kijk of de procs niet tot 100% belast worden, een teken dat deze het niet meer trekken, of dat het IDE kanaal continue bezet is, tijd voor SCSI schijven of een raid systeem. Een server is dus maar een betrekkelijk begrip.

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Herman, misschien had je kunnen volstaan met de vraag wat ermee gedaan gaat worden. Maargoed, simpel gezegd komt het hier opneer (denk ik):
WinNT/2000 Server of Linux hebben het liefst véél geheugen, dus min. 128 MB.
Niet o'clockte proc. hebben genoeg aan standaard koelertjes.
IDE volstaat bij weinig gebruikers en wanneer je systeem alleen voor dataopslag wordt gebruikt. SCSI ligt voor de hand bij veel gebruikers/ en of wanneer je ook applicaties vanaf de server draait.
100MBit kaartjes lijkt me logischer dan 10Mbit wanneer je veel data vanaf de server vraagt of wanneer de apps vanaf de server gedraait worden.
(Btw ik ben maar een leek op dit gebied dus wellicht dat een ander hier anders over denkt.... :-) )

Volvo V70 D5 my2011

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
SCSI ligt voor de hand bij veel gebruikers/ en of wanneer je ook applicaties vanaf de server draait.
Vind ik niet. SCSI ligt voor de hand als je meerdere schijven hebt. Dat wel.

Verwijderd

Vind ik niet. SCSI ligt voor de hand als je meerdere schijven hebt. Dat wel.
Als je een professionele server bouwt van dit kaliber bouw je een echte server. En waarom gebruiken ze in de high-end groep alleen maar SCSI??? juist daarom! Betrouwbaarheid, snelheid en managability!