Toon posts:

in welke volgorde checkt een pc zijn errors?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste GOT'ers,

Ik zit even met een vraag,

Stel je moederboard is stuk, maar het kan ook je processor zijn, en voor de gein heb je er een andere reep geheugen in gegooid,

Is er een volgorde waarin de computer zijn onderdelen checkt op correctheid?

bijvoorbeeld, hij checkt eerst of de processor ok is, dan het moederboard, dan de videokaart en dan pas het geheugen....

Weet iemand deze volgorde, of weet iemand hier wat meer over?

is dit bij ieder moederbord anders of zijn hier regels voor?

alvast bedankt voor alle zinnige info.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
Volgens mij is hier niet echt een volgorde voor.
Bovendien: volgens mij kan je "computer" vrijwel niks meer als je mobo kapot is, dus dan kan hij ook de rest niet "checken". Het is dus raar als hij eerst het cpu zou checken en dan het mobo. Hij kan niet zichzelf 'checken'.

Ik denk sowieso niet echt dat hij onderdelen "checked", maar er gewoon vanuit gaat dat het werkt. Zodra hij iets aanspreekt en merkt dat het niet werkt (maar dat moet dus een niet-vitaal onderdeel zijn, want anders doet ie, zoals ik al zei, vrij weinig) gaat ie een error geven.

maar ik denk dat waar je op doelt is hoe je kan checken wat er in een systeem kapot is als het niet werkt. volgens mij kun je hier niet echt zomaar achterkomen.
Ik pc bestaat gelukkig niet uit zo heel veel onderdelen, dus meestal kun je de meeste wel uitwisselen. Probeer ook te verzinnen wat er misgaat. Heb je geen beeld? Dan probeer je een andere videokaart. Verder zijn de vitale onderdelen verder alleen heb mobo, cpu en ram en eventueel voeding....

Verwijderd

cpu kan je meestal ook wel testen door te booten zonder geheugen, bij de meeste mobos gaat ie dan piepen (over je pc speaker natuurlijk). Zo niet, dan is meestal je cpu naar de knoppen.

en tja, je mobo, als al het andere niet kapot is, is het je mobo.

en je geheugen kan je testen met Memtest86.

Je videokaart door een andere kaart te nemen, en je "kapotte" in een werkend systeem te zetten etc. etc.

Verwijderd

Topicstarter
da's een goeie bouncing_tom, dat ga ik eens proberen!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 15:33
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 17:12:
cpu kan je meestal ook wel testen door te booten zonder geheugen, bij de meeste mobos gaat ie dan piepen (over je pc speaker natuurlijk). Zo niet, dan is meestal je cpu naar de knoppen.
Tenzij natuurlijk je mobo naar de knoppen is... (of je pc-speaker :+ ).

Volgens mij is er maar 1 manier als je twijfelt tussen mobo en cpu qua doodheid. En dat is door wat hardware uit te wisselen. Probeer een andere cpu op je moederbord of probeer jouw cpu op een ander moederbord.

Regeren is vooruitschuiven

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

:/ eerste link op google "power on self test computer"

THE POST TEST
Each time the computer boots up the computer must past the POST. The following is the procedure of the POST:
1. The first step of POST is the testing of the Power Supply to ensure that it is turned on and that it releases its reset signal.
2. CPU must exit the reset status mode and thereafter be able to execute instructions.
3. BIOS must be have readable.
4. BIOS checksum must be valid, meaning that it must be readable.
5. CMOS be accessible for reading.
6. CMOS checksum must be valid, meaning that it must be readable.
7. CPU must be able to read all forms of memory such as the memory controller, memory bus, and memory module.
8. The first 64KB of memory must be operational and have the capability to be read and written to and from, and capable of containing the POST code.
9. I/O bus / controller must be accessible.
10. I/O bus must be able to write / read from the video subsystem and be able to read all video RAM..
dit is uiteindelijk wat je vraagt ...

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Verwijderd

Topicstarter
jaaaaaaaah ripperke! dat komt aardig dicht in de buurt, maar ik zoek eigenlijk dan zo'n lijst van de hardware, want in deze lijst staat niets vermeld over de processor en het interne geheugen.

oh en T-mob, je zet wel zo'n clowntje bij de speaker maar die draadjes had ik dus echt doorgenkipt want dat geluid met het opstarten was echt 10x niks....
En ik denk dat ik niet de enige ben die dat niet aansluit.....

maar ik snap wat je bedoeld ;) thnx

(op sommige moederbords zitten trouwens tegenwoordig geloof ik daarvoor ook miniscule speakertjes :S )

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 20:27 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 20:23:
jaaaaaaaah ripperke! dat komt aardig dicht in de buurt, maar ik zoek eigenlijk dan zo'n lijst van de hardware, want in deze lijst staat niets vermeld over de processor en het interne geheugen.
scheel? nummer 7 t/m 10 is toch duidelijk die hardware (en de i/o controller en videoram..)

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Jawel, oa in 2 en 7 over de CPU, of ie wel werkt. En 7 en 8 voor het geheugen.
Buiten dat kun je je geheugen testen met Memtest86+, uitgaande dat je dos kunt booten.

301SQN

Verwijderd

Topicstarter
oeps, jij gelijk!

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 20:23:
je zet wel zo'n clowntje bij de speaker maar die draadjes had ik dus echt doorgenkipt want dat geluid met het opstarten was echt 10x niks....
8)7 8)7

en jij wil weten wat er met je pc scheelt ?
een pc biept met een reden hé .. google maar eens naar "beep codes <naam bios>"

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, vrij basic allemaal. In de FAQ van dit subforum kun je een mooie troubleshooter vinden, waarin praktisch al het bovenstaande staat vermeld.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.