[win2k3 srv] 2 Sites, 2 DC's, 2 Subnets en maar 1 DNS ?

Pagina: 1
Acties:

• tim-w
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 23:10

tim-w

TiPisch...

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik ben hier bezig met een migratie Netware 3.2 >> Win2k3.
We gebruiken allemaal windows 2000 pro werkstations.

Voor de Domain Controllers hebben we 2 ProLiant ML350 G3 servers aangeschaft.

We hebben 2 locaties, namelijk 1 in Winterswijk, 1 in Utrecht.
Daartussen komt een VPN verbinding.

Nu wil ik graag op iedere locatie een DC, om zo de VPN niet te belasten met inloggende gebruikers. (in ieder geval in het begin komen er ook geen roaming profiles)

Ik heb Windows 2003 Server geïnstalleerd op beide servers, (die staan nu allebeide nog op 1 locatie) en heb de eerste server (win-srv01) tot Domain Controller gepromoot. Dat ging zonder problemen. Ik heb sites ingesteld, subnetten toegewezen enz.

Nu wil ik echter datzelfde truukje doen op de tweede server (utr-srv01), maar deze wordt niet vanzelf (zoals win-srv01) DNS server.
Ik heb de Help erop nagezocht, maar daar maak ik uit op dat het wél vanzelf moet!
In vele topics hier lees ik veel over lookup-zones en dergelijke, maar voor mij is het eigenlijk alleen van belang dat gebruikers in Utrecht niet via de VPN de server in Winterswijk gaan gebruiken voor het aanmelden op het Domein.

Nu heb ik al geprobeerd handmatig de DNS te installeren op Utr-Srv01, maar dan zijn alle instellingen leeg, dat moet toch anders kunnen?

Doe ik nu iets fout, heb ik wat over het hoofd gezien?

help? :|

But Seriously...

Verwijderd

wat zijn de instellingen van je dns zone? (replicate to all dns server/ dc's etc)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tim-w schreef op 22 september 2004 @ 16:17:
In vele topics hier lees ik veel over lookup-zones en dergelijke, maar voor mij is het eigenlijk alleen van belang dat gebruikers in Utrecht niet via de VPN de server in Winterswijk gaan gebruiken voor het aanmelden op het Domein.
Tot zover goed, daar gebruik je inderdaad Sites voor ;)
Nu heb ik al geprobeerd handmatig de DNS te installeren op Utr-Srv01, maar dan zijn alle instellingen leeg, dat moet toch anders kunnen?
dat kan ook anders.
Als je achteraf DNS service installeert moet je 'm ook zelf configureren of de zones repliceren van de primary DNS (je eerste server).

Nu je waarschijnlijk bij de 2e server als DNS Server1 ingesteld had, hoeft Server2 ook alleen maar daarnaar te kijken..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Wat naar mijn idee ook mogelijk is, als je aantal gebruikers in utrecht niet teveel is.
Je zet in utrecht een member server neer, dus geen dc.
Je kan daar wel de roaming profiles opzetten zodat ze die toch lokaal ophalen en niet via vpn.
Ik heb deze oplossing toegepast op een lokatie waar 6 man werken, die hebben namelijk veel eigen files dus daarom een eigen server.
Ze melden wel aan op de DC van het hoofdkantoor maar verder houden we alles lokaal.

succes.

• tim-w

tim-w

TiPisch...

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 22 september 2004 @ 22:36:
dat kan ook anders.
Als je achteraf DNS service installeert moet je 'm ook zelf configureren of de zones repliceren van de primary DNS (je eerste server).

Nu je waarschijnlijk bij de 2e server als DNS Server1 ingesteld had, hoeft Server2 ook alleen maar daarnaar te kijken..
Ja maar wat gebeurt er nu als de VPN eruit ligt?
Dan kan niemand meer inloggen in Utrecht, omdat ze de DNS (in winterswijk) niet kunnen bereiken?

Overigens heb ik het nu als volgt gedaan:
een Forward Lookup Zone:
- op DNS2 die voor ons domein "domein.bnl" verwijst naar DNS1
en 2 Reverse Lookup Zones:
- op DNS1 die voor SUBNET2 verwijst naar DNS2
- op DNS2 die voor SUBNET1 verwijst naar DNS1

Is dat ongeveer correct?

But Seriously...

• tim-w

tim-w

TiPisch...

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 22 september 2004 @ 22:36:
Dat is precies wat ik wil! De Zones Repliceren! Hoe doe ik dat???

But Seriously...

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:11
Installeer eens de Win2k3 admin pack en support tools...

Verwijderd

tim-w schreef op 23 september 2004 @ 11:44:
[...]

Dat is precies wat ik wil! De Zones Repliceren! Hoe doe ik dat???
beginnen met te vertellen hoe je werkende dns ingesteld is, zoals ik al gevraagd had...

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
je kan voor 2 sites 2 gc's gebruiken, maar je kan natuurlijk ook voor de universal group membership caching gaan.

zelf ben ik nog steeds voor de 2000 methode, 2 sites, 2 (dc)gc's, 2 adi dns

:edit,
verkeerdere term, was met me hoofd in de wolken ;D

[ Voor 20% gewijzigd door richard_kraal op 23-09-2004 15:38 ]

Verwijderd

universal group membership caching bedoel je.

ik ben voor de oplossing die het minste netwerkverkeer kost en wat dus de bedoeling is van die nieuwe optie...
Pagina: 1