[WLAN] Wat is de beste keus om het bereik te vergroten?

Pagina: 1
Acties:
  • 868 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pgussow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08-2025
Hoi allemaal,

Eerst even een plaatje van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.vordenstennispark.nl/situatie.jpg

Ik heb nu een wireless netwerk met de bewoners van het buitenste huis (grijs). Daarvoor heb ik een Linksys WRT54G wireless router in mijn meterkast gezet (het rode streepje in mijn huis). Ik heb beide antennes van het ding horizontaal naar het andere huis gericht. Als hij op punt A zit op de begane grond met zijn laptop varieert de verbinding rond de 180kb/s. Op punt B is dat drastisch gezakt naar 30kb/s. Op zijn eerste verdieping heeft hij helemaal geen ontvangst. En in de tuin natuurlijk ook niet.
(N.B. de dunne zwarte streepjes zijn binnenmuren op de begane grond).
Hij wil boven graag ook verbinding hebben. Lijkt ons ook wel handig ;)

Nou heb ik eens wat zitten kijken wat de meest makkelijke/goedkoopste/handigste methode is om het bereik te vergroten.
1. Een Linksys accesspoint te kopen en die op punt A neerzetten met 1 antenne gericht op mijn meterkast en de andere schuin omhoog zijn huis in.
Prijs: rond de 70 euro

2. Een Hawking H-AO8SI 2.4GHz 8dB Omni-Directional Wireless Antenna Kit of een Hawking H-AO9SIP 2.4GHz 9dBi Omni-Directional Wireless Antenna Kit
antenne in de meterkast erbij te zetten. Die antennes hebben een zichtverbinding van 1100-1300meter. Ze hebben een verticaal straalvermogen van 15 graden en aangezien er 1 huis tussenzit heb je dan op 5,5 meter een 1.5 meter verhoging.
Prijs: +-120 euro.

Met mijn logisch nadenken en de informatie die ik verder de afgelopen dagen op Intenet ben tegengekomen ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Met de antenne zou ik in 1 keer van het gezeur af zijn. Het ding straalt in de rondte, dus ook het bereik in de tuinen zou optimaal moeten zijn. Want in het slechtste geval moet hij 3 muren door. Ik ga hier van de logica uit dat mijn linksys redelijk moeiteloos door de 3 muren heen gaat, terwijl hij een binnenbereik heeft van 90 meter en een buitenbereik van 350 meter. Die Hawking heeft een buitenbereik van 1100 meter, dus 3x zoveel. Ik ga dan uit dat het binnenbereik dan ook 270 meter meter. En aangezien de maximale afstand die binnen overbrugt moet worden is een meter of 15-20.

Mijn eigenlijke vragen zijn dus:
1. Is mijn conclusie juist?
2. De extrapolatie die ik doe qua bereik van de antenne is die juist?
3. Die hawking antenne is in principe bedoeld voor buiten. Kan ik hem ook zonder problemen in mijn meterkast hangen?
4. Loop ik risico op interference in de meterkast zelf door die antenne daar op te hangen?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-03 15:14
Er zit tussen jou huis en dat andere huis 5.5 meter ? of is het niet op schaal getekent ?
en wat zit er tussen jou huis en dat andere huis dan ?
-edit er zit nog een huis tussen ? rijtjes woning ofzo

[ Voor 17% gewijzigd door Puch-Maxi op 22-09-2004 15:09 ]

My favorite programming language is solder.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als ik het goed begrepen heb, mik je dus met de púnt van je antenne? :)

Dat moet je juist niet doen. Zo'n antenne straalt namelijk om zich heen. Dat wil zeggen, "haaks" op de antenne. En dus niet zoveel naar boven en naar beneden.

Wellicht krijg je opeens beter ontvangst als je de antenne's beide gewoon omhoog zet :)

• pgussow
Het zijn 4 huizen (dus idd een rijtjes-huis). Ieder huis is 5.5 meter breed en een metertje of 9 lang. Mijn achtertuin is 18 meter lang op het diepste punt. Dus het plaatje is niet geheel op schaal. Ik heb het een beetje uit de losse muis getekend ;)

Ik richt nu idd met de punt van de antenne. Tering wat stom van me. Ik ben nieuw in de WiFi wereld en heb daar dus ook weinig kaas van gegeten. Eens kijken of dat veel verandering brengt.

Stel nou dat dat niet helpt, hoe zit ik dan met mijn oplossing met die outdoor antenne binnen te hangen?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
iig je Wifi router uit je meterkast halen!! Zet hem zo hoog mogelijk in je huis ! Je bereik zal daar enorm door verbeteren!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 22:15

NBK

Weercam-Avatar

Dat is niet perse waar. Als alle PC's op de begane grond staan moet het signaal door 2 muren. Als je de AP op de eerste verdieping zet moet het ook nog eens door een vloer. Het bereik op de eerste verdieping wordt dan wel beter natuurlijk.
Maar het is maar net de vraag hoe groot de dempen van de vloer is om te kunnen zeggen of je dan beneden uberhaubt nog wel signaal hebt.
* NBK Maar 99% zeker dat de problemen na het richten van de antenne gewoon is opgelost...

[ Voor 33% gewijzigd door NBK op 22-09-2004 15:28 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-03 11:38

TheBorg

Resistance is futile.

Zet het ding ook eens een metertje van de muur af :)

• Puch-Maxi
ja dat wil ook wel eens helpen, de muur zou het signaal kunnnen reflecteren :)
mag ik vragen waarvoor je het wil gebruiken ? om internet te sharen ofzo of om files te sharen ?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:30

Jimbolino

troep.com

Hang aan de buitenkant (tuin kant) een antenne neer.
als je een balkon of een schuurtje hebt zou het helemaal ideaal zijn om daar een antenne op te zetten. De meterkast is echt de slechtste plaats om zo iets neer te zetten, waarschijnlijk heb je boven op zolder niet eens bereik.

Onder de nok van het dak is ook een goede plaats, omdat je daar alleen maar hout en dakpannen hebt waar je doorheen moet, en geen storing van metaalconstructies en van andere aparaten enzo.

(je kan natuurlijk ook gewoon een utptje door de dakgoot leggen, net zo makkelijk :))

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56

mjl

Ugh

Jimbolino schreef op 22 september 2004 @ 16:10:
Hang aan de buitenkant (tuin kant) een antenne neer.
als je een balkon of een schuurtje hebt zou het helemaal ideaal zijn om daar een antenne op te zetten. De meterkast is echt de slechtste plaats om zo iets neer te zetten, waarschijnlijk heb je boven op zolder niet eens bereik.

Onder de nok van het dak is ook een goede plaats, omdat je daar alleen maar hout en dakpannen hebt waar je doorheen moet, en geen storing van metaalconstructies en van andere aparaten enzo.

(je kan natuurlijk ook gewoon een utptje door de dakgoot leggen, net zo makkelijk :))
Klopt, ik zou de antenne naar buiten leggen ... maar een utp-tje door de dakgoot en dan blikseminslag, lijkt me lol...

-------

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

mjl schreef op 22 september 2004 @ 16:17:
[...]

Klopt, ik zou de antenne naar buiten leggen ... maar een utp-tje door de dakgoot en dan blikseminslag, lijkt me lol...
Leg me eens uit hoe dat voor problemen moet zorgen. Ben erg benieuwd, want ik zie geen extra gevaar in een UTP-kabel in de dakgoot.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
wat k zouw doen is geen omni antenne kopen, dit omdat zo'n antenne niet volledig rondstraald.
ik zou een cantenne maken en deze op de buren richten (het liefst buitenshuis), k denk dat het probleem dan al vrijsnel is opgelost.

bouwtekeningen voor deze cantenna's zijn genoeg te vinden bij google.

Een bigquad is ook een richt antennetje, ook heel simpel zelf te maken.

hier een linkje : http://www.xs4all.nl/~tom1572/

waar je ook veel kan vinden over zulke onderwerpen is www.wirelessnederland.nl

offtopic:
tennispark vorden? vorden gelderland? 9 kastelen? die vorduh?:P

[ Voor 19% gewijzigd door Bargemanos op 22-09-2004 16:43 ]

uhuuummm

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:28

Dentheman

Zie signature

mjl schreef op 22 september 2004 @ 16:17:
[...]

Lol, dan ben ik lollig :9 Heb een maandje voordat ik zelf kabel kreeg :+ een maandje lang een utp'tje over 5 dakkapellen en een steeg gehangen :X Het enige probleem was dat duiven er graag op zaten. Gelukkig zit mijn kat vaak op de dakkepel :Y)

Zie ondertitel

• pgussow
offtopic:
Ja, die Vorden ja ;)

Het moet voor beide gebruikt worden. Zowel filesharing als Internet-sharing.
Ik heb al wel een UTP kabel naar de eerste verdieping liggen (Van mijn pre-wireless tijdperk) naar een kamer aan de achterkant van het huis.
Maar dat zou wel betekenen dat het signaal ook nog door een betonnen vloer moet. Het lastige is natuurlijk ook gewoon dat er nog een huis tussenzit waardoor je eigenlijk 2-3 'onnodige' muren c.q. vloer voor terugkrijgt.
Ik zal eens gaan kijken of e.e.a op te losses is door:
1. De antennes GOED te richten :+
2. De Linksys naar de eerste verdieping te halen.

Maar als ik de sfeer zo proef raadt men me af een omni-antenne in de meterkast te hangen? Maar ja, ik heb ook niet zo gek veel trek om een gat in de buitenmuur hiervoor te boren.. Hmmm... Life is tough :P

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
en check deze site 's.
http://www.hyperdrive.be/hyperwrt/

met nieuwe firmware kan je je WRTG een sterker signaal laten zenden.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Plaats anders eens een halfe maan achter de antenne zodat als naar de buren word gestuurd ( kon zo snel niet het plaatje vinden)

/
[ * signaal richting
\

* is antene en de rest de halfe maan die het signaal op de antenne richt

ook handig http://wi-fi.eigenstart.nl

[ Voor 3% gewijzigd door hessel op 22-09-2004 18:04 ]

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Een Linksys WRT54G wireless router heeft 2 demontabele antennes, je schroeft er een van af en sluit daar een omni antenne op aan die je op een centraal punt buiten aan je huis bevestigd, dat moet voldoende zijn lijkt me. Mocht je met een extra accesspoint willen gaan werken zul je hiermee moeten gaan bridgen en zal tevens beide accesspoints deze functionaliteit moeten ondersteunen.

Verwijderd

Neem daarbij bijvoorbeeld een 15 db omni antenne. Deze versterkt het signaal nog eens ;)

• Puch-Maxi
pgussow schreef op 22 september 2004 @ 16:53:
offtopic:
Ja, die Vorden ja ;)

Het moet voor beide gebruikt worden. Zowel filesharing als Internet-sharing.
wireless is neit echt stabiel he, voor internet delen is het wel te gebruiken maar voor file sharing van vooral groote bestanden is het niet ideaal. :'(

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:45

Valkyre

Kitesurf FTW!

Puch-Maxi schreef op 23 september 2004 @ 11:18:
[...]

wireless is neit echt stabiel he, voor internet delen is het wel te gebruiken maar voor file sharing van vooral groote bestanden is het niet ideaal. :'(
tuurlijk wel zolang je maar genoeg berieik heb is er niks aan de hand.

en zoals gezegd wat geberurt er als je hem op de erste verdiepeing zet.
en andere een accespoitn bij de buren, even bridgen ik denk dat je daan klaar bent :)

iRacing Profiel

• Bulleteater
  • Laatst online: 11-12-2023
misschien dit product?
http://www.erconline.nl/s...e-antenna-dbi-p-2796.html
iemand ervaring mee?

edit: srry beetje oud topic zie ik nu..

[ Voor 15% gewijzigd door Bulleteater op 25-06-2007 14:07 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik zou sowieso die router eens uit de meterkast halen.
Dat is geen goed idee.

Zet 'm eens wat hoger, of zet 'm eens midden in de kamer.
Ik denk dat dat al aardig verschil maakt.

Mijn AP's hangen boven in het huis en ik zit bij de buren gewoon te internetten alsof ik op mn kamer zit.
Aan het eind van de straat (dik 100 meter) heb ik ook nog bereik.

Zou toch minder zijn als ik m'n troep in de meterkast had.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1