Pentium4 3,4 512kb cache beschikbaarheid

Pagina: 1
Acties:

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 23:26
Vorig jaar augustus was ik vastbesloten om het zo aan te pakken... Eerst een goedkope celeron, om later de top-of-the-bill processor te gaan kopen. Alles behalve de processor was al prima voor mij namelijk:

Asus P4P800 Deluxe

Intel Celeron 2,0 Ghz

1 GB Twinmos PC3200 DDR
Sapphire Radeon 9800 Pro
Creative Labs Audigy

Nu word het toch tijd om de processor te upgraden. Dit zou een 3,4 Ghz moeten worden. Na even gekeken te hebben in de pricewatch, zie ik dat deze processor eindelijk te betalen is. Rond de 300 euro namelijk.

Maar nadat ik bij mij huisleverancier (Informatique) heb gekeken, word mijn angst groter... angst dat deze processor helemaal niet meer leverbaar is...

Dus ik ga ijverig een hoop winkels mailen of ze de 3,4 Ghz nog hebben, maar nee, elke winkel ontkent mijn vraag, en langzamerhand word mij duidelijk dat deze processor niet goed leverbaar is. Sommige winkels vermoeden dat deze dat ook niet meer word...

Nu zou je zeggen, koop dan gewoon een 3,2... maar omdat ik heel fanatiek met luchtkoeling de 4,0 Ghz wil halen, moet ik wel de snelste proc. hebben op dit platform... (Bij de pifast site zie ik dat de max met een 3,2 op luchtkoeling 3880 Mhz is, dus dan ga ik liever voor de 3,4).

Mijn vraag aan jullie is daarom, weten jullie hoe het zit met de beschikbaarheid van deze processor? Ik heb volgens mij ergens op de frontpage gelezen dat deze processor nog tot het voorjaar van 2005 leverbaar is... Wat kunnen jullie mij daarover zeggen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• twinkey
Alleen degenen met een groene duim, dus goeie ervaringen, en een redelijke update datum, want toen ik bij een bedrijf keek wat al lang niet meer was geupdate, zag ik dus ook waarom, daar was deze proc dus ook al weg uit het assortiment.

Winkels met geen groene duim die deze processor dus wel hebben zie ik dan dus over het hoofd...

Maar als gerenomeerde winkels deze processor al niet meer kunnen leveren, zie ik die winkels met geen groene duim er niet voor aan om ze wel te kunnen leveren...

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

de 'niet-zo-groene-duim' kan natuurlijk ook betekenen dat mensen hier minder snel gaan kopen en dat ze hem daardoor toevallig nog wel op voorraad hebben ;)
check bijvoorbeeld deze of de nederlandse variant (die wel een groene duim heeft) hier eens :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sequence op 22-09-2004 15:14 ]

• twinkey
Sequence schreef op 22 september 2004 @ 15:12:
de 'niet-zo-groene-duim' kan natuurlijk ook betekenen dat mensen hier minder snel gaan kopen en dat ze hem daardoor toevallig nog wel op voorraad hebben ;)
check bijvoorbeeld deze of de nederlandse variant (die wel een groene duim heeft) hier eens :)
Dankjewel, maar daar staat deze proc al niet eens meer in de prijslijst.

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

owneej, idd had verkeerd gekeken, staat idd 1024kb cache.. maar hoezo zou je dat nie willen?

• twinkey
EasyCom Systems € 296,- € 8,50 4458 AT 22-09
Informatique € 309,- € 5,- 2661 DG 22-09
MrComputer (Amsterdam) € 316,54 € 10,71 1019 CG 22-09
Van Gils Computersystemen € 449,- € 14,- 5063 EB 22-09

Er zijn dus vier bedrijven die redelijk up-to-date zijn, waarvan MrComputer een 'niet-z'on-groene-duim' heeft... Deze heb ik alle vier gemailt, nog zonder positief resultaat.

Bovendien heb ik nog enkele bedrijven gemailt, die minder up-to-date zijn, en deze gaven ook allemaal aan dat ze deze processor niet meer konden krijgen...

Maar dat vind ik wel erg apart, als je weet dat deze processor nog tot ruim in 2005 te krijgen is... tenminste, dat is wat ik dacht... Wie kan daar meer over vertellen, of waar je dat tenminste kan vinden? (Ik kijk ondertussen op de Intel site)

Edit: Op de intel site kan ik niks vinden

[ Voor 4% gewijzigd door twinkey op 22-09-2004 16:50 ]

• twinkey
Sequence schreef op 22 september 2004 @ 16:29:
owneej, idd had verkeerd gekeken, staat idd 1024kb cache.. maar hoezo zou je dat nie willen?
Omdat dat een prescott is, en deze clockt slechter dan de northwood... (check http://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/19895522/0 voor onderbouwing hiervan).

Bovendien word de prescott warmer dan de northwood....

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

twinkey schreef op 22 september 2004 @ 16:32:
[...]

Omdat dat een prescott is, en deze clockt slechter dan de northwood... (check http://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/19895522/0 voor onderbouwing hiervan).

Bovendien word de prescott warmer dan de northwood....
Over het algemeen gaan de Prescott's harder als de Northwoods....

En ook zijn de Prescott's boven de 4GHz sneller als de Northwood's, dus ook om de performance hoef je ze niet meer te laten liggen. Het enige wat dan nog over blijft zijn de temperaturen. Ook dit is voor een groot gedeelte opgelost. De nieuwe core versies van de Prescott worden een stuk minder warm als de aller oudste.

Maar ik neem sowieso aan dat je voor een killer airkoeling zal gaan en dat zal ook een Prescott wel koud houden (Thermalright SP-94 met Vantec Tornado of de XP-120 met een dikke Delta 120mm oid) die koeling is tevergelijken met waterkoeling en zal dus wel voldoende zijn :)

Nog even een screenshot van de hoogst geclockte CPU ter wereld (LN2 cooled ofcourse):

Afbeeldingslocatie: http://members.jcom.home.ne.jp/3233730401/5650.jpg

Inderdaad, een Prescott dus....

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
OMG en dan nemen ze een 2.8 en nog niet eens een 3.6 ofzo.
dat is pas tweaken >:)
wat zal die voor pifast score hebben. of is ie niet stabiel genoeg daarvoor?

[ Voor 34% gewijzigd door Satch op 22-09-2004 21:59 ]

• twinkey
Syngrow schreef op 22 september 2004 @ 20:12:
[...]

Over het algemeen gaan de Prescott's harder als de Northwoods....

En ook zijn de Prescott's boven de 4GHz sneller als de Northwood's, dus ook om de performance hoef je ze niet meer te laten liggen. Het enige wat dan nog over blijft zijn de temperaturen. Ook dit is voor een groot gedeelte opgelost. De nieuwe core versies van de Prescott worden een stuk minder warm als de aller oudste.

....
Kan je dit onderbouwen? Want ik heb inmiddels een P4 3,2 Ghz Northwood besteld, die ik nog wel om kan zetten naar een Prescott versie... Wat ik van de reviews altijd hoorde is dat de northwood sneller ging, maar je brengt me nu aan het twijfelen... ik ben benieuwd.

P.S. Leuk record idd, had ik nog niet eerder gezien, die is vast niet pifast stable...

[ Voor 7% gewijzigd door twinkey op 22-09-2004 22:01 ]

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik heb net een van de laatste 3 ghz northwoods gekocht bij Powerline in Zoetermeer... Clocked ook erg lekker moet ik zeggen, hij draait op ruim 3,9 Ghz. Ze hadden er toen nog 5, misschien de moeite waard ? Ik had een packdate van nog geen maand geleden, met D1 stepping.

Concrete Loop Watercooling

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
twinkey schreef op 22 september 2004 @ 22:00:
[...]

Kan je dit onderbouwen? Want ik heb inmiddels een P4 3,2 Ghz Northwood besteld, die ik nog wel om kan zetten naar een Prescott versie... Wat ik van de reviews altijd hoorde is dat de northwood sneller ging, maar je brengt me nu aan het twijfelen... ik ben benieuwd.

P.S. Leuk record idd, had ik nog niet eerder gezien, die is vast niet pifast stable...
superpi 24 sec run is dit en het is een 133mhz fsb-versie van de prescott met een niet gelockte multiplier.

Verschil tussen prescott en northwood is heel klein, op welke snelheid dan ook.
Als ik een vapochill had, zou ik voor een prescott gaan; anders ZEKER niet.

Enige voordeel van prescott is iets betere overclockbaarheid met EXTREME koeling.
Met luchtkoeling kom je met een northwood denk wat verder.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Intel wil de p4's zo snel mogelijk naar socket 775 hebben. De socket 478 word hoogstens nog een budget platform voor de celeron D's. De p4 3,4Ghz op S478 is inderdaad al vrijwel niet meer te vinden... of je moet een P4 550 bedoelen.... ;)

• twinkey
dominator schreef op 22 september 2004 @ 22:28:
Intel wil de p4's zo snel mogelijk naar socket 775 hebben. De socket 478 word hoogstens nog een budget platform voor de celeron D's. De p4 3,4Ghz op S478 is inderdaad al vrijwel niet meer te vinden... of je moet een P4 550 bedoelen.... ;)
Nee, want ik heb een Asus P4P800, en dat is socket 478 :z

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

twinkey schreef op 22 september 2004 @ 22:00:
[...]

Nou, ik kijk altijd gewoon naar de overclock resultaten die andere users er mee halen (dus niet een of andere review site)

http://www.vr-zone.com/ocdb/search.php <-- dit is een OC database van allemaal mensen die er hun OC posten.

Wanneer je zoekt op Intel en Air cooling, komen er toch flink wat Prescott's uit die over de 4GHz gaan. Er staan idd ook een aantal 3.2C Northwood's tussen, dus echt helemaal zeker ben je nooit wanneer je voor 1 van de 2 cpu's gaat. Maar het is wel zo dat de Prescott nog goed verkrijgbaar is en je dus meer kans hebt om een goede nieuwe core te krijgen.

http://www16.big.or.jp/~bunnywk/cgi-bin/superpi.cgi <-- als je bijvoorbeeld hier kijkt zie je dat alleen de Prescott's AMD een beetje bij kunnen houden in SuperPI. Wel even rekening mee houden dat SuperPI onderhand het enigste programma is waarin ze dat kunnen ;)

Maar het blijft aan jouw welke je neemt natuurlijk ;)

@ Alexio: ga niet zomaar iets blaaten voordat je weet wat er aan de hand is. Het was dus een 23s SuperPI run @ 5.5xxGHz met een GELOCKTE 2.8A Prescott. 2800:133=21 dus niks geunlocked. Gewoon een cpu die iedereen uit de winkel kan halen. En ook @ lucht komen die Prescottjes een heel eind.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• twinkey
Syngrow schreef op 23 september 2004 @ 09:18:
[...]

Nou, ik kijk altijd gewoon naar de overclock resultaten die andere users er mee halen (dus niet een of andere review site)

http://www.vr-zone.com/ocdb/search.php <-- dit is een OC database van allemaal mensen die er hun OC posten.

Wanneer je zoekt op Intel en Air cooling, komen er toch flink wat Prescott's uit die over de 4GHz gaan. Er staan idd ook een aantal 3.2C Northwood's tussen, dus echt helemaal zeker ben je nooit wanneer je voor 1 van de 2 cpu's gaat. Maar het is wel zo dat de Prescott nog goed verkrijgbaar is en je dus meer kans hebt om een goede nieuwe core te krijgen.

http://www16.big.or.jp/~bunnywk/cgi-bin/superpi.cgi <-- als je bijvoorbeeld hier kijkt zie je dat alleen de Prescott's AMD een beetje bij kunnen houden in SuperPI. Wel even rekening mee houden dat SuperPI onderhand het enigste programma is waarin ze dat kunnen ;)

Maar het blijft aan jouw welke je neemt natuurlijk ;)

@ Alexio: ga niet zomaar iets blaaten voordat je weet wat er aan de hand is. Het was dus een 23s SuperPI run @ 5.5xxGHz met een GELOCKTE 2.8A Prescott. 2800:133=21 dus niks geunlocked. Gewoon een cpu die iedereen uit de winkel kan halen. En ook @ lucht komen die Prescottjes een heel eind.
Met beide processors heb je een goede keuze gemaakt... Want wat ik zie in de database is dat ze met zowel de Northwood als de Prescott over de 4 ghz komen met de 3,2 ghz speedgrade. Het voordeel van de prescott is dat t'ie minder stroom verbruikt, en in sommige programma's sneller is... En de kostprijs scheelt 2 euro...

Ik vind ze dermate gelijk dat ik m'n order niet meer ga veranderen... Het is nu een 3,2C geworden, Northwood dus.

En om nog iets te zeggen over waar ik dit topic mee begon: de 3,4 is en blijft slecht beschikbaar op dit moment. En ik denk dat de 3,2C dezelfde core heeft als de 3,4C... dus met overclocken zou ik evenver kunnen komen.

Wat mij betreft een slotje...

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 10:53
Er staan een heleboel dingen die niet waar zijn in dit topic, dit zijn de feiten:
  • Prescott produceert meer hitte dan Northwood
  • Prescott gebruikt meer stroom dan Northwood
  • Northwood is sneller op dezelfde kloksnelheid dan Prescott
  • Prescott wordt pas interessant boven de 3.6GHz
  • En op de nieuwe voet, met Intel's 915 of 925 chipset
Zo haal ik het tenminste uit de benchmarks en artikelen! (8>

[ Voor 4% gewijzigd door Epitome op 23-09-2004 11:23 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

Shunt

Boe

twinkey schreef op 23 september 2004 @ 09:40:
[...]

Met beide processors heb je een goede keuze gemaakt... Want wat ik zie in de database is dat ze met zowel de Northwood als de Prescott over de 4 ghz komen met de 3,2 ghz speedgrade. Het voordeel van de prescott is dat t'ie minder stroom verbruikt, en in sommige programma's sneller is... En de kostprijs scheelt 2 euro...

Ik vind ze dermate gelijk dat ik m'n order niet meer ga veranderen... Het is nu een 3,2C geworden, Northwood dus.

En om nog iets te zeggen over waar ik dit topic mee begon: de 3,4 is en blijft slecht beschikbaar op dit moment. En ik denk dat de 3,2C dezelfde core heeft als de 3,4C... dus met overclocken zou ik evenver kunnen komen.

Wat mij betreft een slotje...
ga eens heel snel je mond wassen met zeep :D

een prescott verbuikt juist veel meer als de northwood. hier was een tijd gelden een review over op tomshardware. waarom denk je anders dat hij zo veel warmer is als de nortwood niet omdat hij zo veel zuiniger is hoor ;)

en volgens de benchmarks is de prescott nogsteeds NIET sneller als een nortwood boven de 4 ghz pas rond de 4.5 en 5 ghz is hij sneller / evensnel als een nortwood.

[ Voor 8% gewijzigd door Shunt op 23-09-2004 11:26 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• twinkey
Shunt schreef op 23 september 2004 @ 11:25:
[...]

ga eens heel snel je mond wassen met zeep :D

een prescott verbuikt juist veel meer als de northwood. hier was een tijd gelden een review over op tomshardware. waarom denk je anders dat hij zo veel warmer is als de nortwood niet omdat hij zo veel zuiniger is hoor ;)

en volgens de benchmarks is de prescott nogsteeds NIET sneller als een nortwood boven de 4 ghz pas rond de 4.5 en 5 ghz is hij sneller / evensnel als een nortwood.
Excuses... je hebt gelijk, wat ik bedoelde met minder verbruiken, is dat t'ie op een lager voltage loopt...

En wat Syngrow zegt is dat de Prescott wel harder loopt in sommige gevallen op gelijke kloksnelheid. En dat de huidige steppings goed over te clocken zijn. Zie daarvoor zijn post ook... Maar het is niet dermate overtuigend om van de Northwood af te stappen...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
twinkey schreef op 22 september 2004 @ 22:47:
[...]

Nee, want ik heb een Asus P4P800, en dat is socket 478 :z
Waarom denk je dat ik een ;) achter m'n post zet..... :P

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:49

Nemesizz

Untouchable

Ik zat ook al een tijdje te zoeken naar Northwood P4's. Maar wat zijn die dingen duur geworden!

Een Pentium 4 Prescott 3,2Ghz is nog goedkoper (veel goedkoper) dan een Northwood 3,0Ghz. Wel jammer. In de zomer maanden lijkt me zo'n Prescott een ramp (dingen worden al zo warm). Maar in de wintermaanden lijkt me zo'n ding ideaal.

Sorry, offtopic.

Maar goed, de 3,4Ghz Northwood zie ik ook nergens meer. De 3,2 nog wel maar die is echt verschrikkelijk duur. Ze dwingen je haast om zo'n Prescott te kopen.

• Da_Jackal
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-08 17:15
Kijk eens over de grens:

http://www.computer-cash-carry.de
Hier staat er nog een...ligt eraan hoe ver je wilt reizen.

Zie Processoren/Koeling -> INTEL PENTIUM4 3,4 BOX

• twinkey
Jordy schreef op 23 september 2004 @ 19:48:
Kijk eens over de grens:

http://www.computer-cash-carry.de
Hier staat er nog een...ligt eraan hoe ver je wilt reizen.

Zie Processoren/Koeling -> INTEL PENTIUM4 3,4 BOX
Ja leuk, maar wie zegt dat ze 'm nog wel op voorraad hebben...

Er zijn zat winkels in NL waar die nog wel in het rijtje staat, maar waar die niet op voorraad is.

5 winkels kwamen bij mij met de melding dat ze de 3,4 niet meer hadden... Helaas.

En wat betreft kostprijs, ik vind het nog wel meevallen met de prijs. 300 euro voor een top-of-the-bill model... Behalve dan nog de EE versies... die zijn echt duur, met 1000 euro...

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Ook Cash & Carry heeft deze processor niet en nooit gehad ook. >:) (Dat weet ik heel zeker !)

De 3.4GHz Northwood en 3.4GHz Prescott zijn beide niet meer leverbaar en zullen ook niet meer leverbaar gaan worden.
Als er nog een 3.2GHz Northwood te krijgen is moet je toeslaan aangezien ook deze niet meer bij de echte grote groothandels te krijgen is. Rest dan alleen nog maar de Prescott op 3.2GHz voor het socket 478 platform als top processor. (Of natuurlijk zo'n onbetaalbare EE processor.)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• twinkey
Rick2001 schreef op 24 september 2004 @ 00:33:
Ook Cash & Carry heeft deze processor niet en nooit gehad ook. >:) (Dat weet ik heel zeker !)

De 3.4GHz Northwood en 3.4GHz Prescott zijn beide niet meer leverbaar en zullen ook niet meer leverbaar gaan worden.
Als er nog een 3.2GHz Northwood te krijgen is moet je toeslaan aangezien ook deze niet meer bij de echte grote groothandels te krijgen is. Rest dan alleen nog maar de Prescott op 3.2GHz voor het socket 478 platform als top processor. (Of natuurlijk zo'n onbetaalbare EE processor.)
Heb ik ff geluk dat ik de laatste 3,2C van Informatique heb... Begin van deze week stond t'ie er nog... Nu niet meer, en ik heb 'm begin van de week besteld... gna gna, volgende week word t'ie geleverd, dus ik zal nog wel ff wat overclockresultaten posten...
Pagina: 1