Welke hostname's?

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• pimssi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 11:34
Sinds kort beheer ik de automatisering van een witgoedketen. Wie de "systeembeheerder" hier voorheen was mag joost weten - n feit is dat ie er maar een zooitje van heeft gemaakt. Nu probeer ik hier de boel zo goed mogelijk te reorganiseren (voor zover een amateur dat kan). Nu was ik eigenlijk benieuwd wat een proffesional gebruikt voor hostname's. Ik heb iets gelezen over SRV voor een server, en het beginsel WS voor een werkstation. Of is het juist logisch als ik voor elke afdeling een voorvoegsel verzin?

Bedankt!

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Het hangt er een beetje vanaf hoeveel servers, desktops en afdelingen/fillialen er zijn.

Stel voor, je hebt 15 werkstations in zaak A, dan noem je ze bv A-W1 t/m A-W15. Boven op de PC plak je dan een stikkertje, flikker je er VNC op kan je meteen de medewerker helpen die problemen heeft omdat hij dan wet op welke PC ie zit ;)
De gateway noem je bv. A-S1 en de fileserver A-S2 (logische volgorde).

Hoe precies is persoonlijk, maar hoe korter hoe beter :)

Verwijderd

Zelf heb ik altijd ieder stuk hardware gelabeld HW-[nummer] Dit in een database gepropt. Waarbij ook alle gebruikers in staan. Zo kan ik snel zien welke pc van wie is.
Verder servers verzin er iets leuks voor. Maak er geen fileserver van je fileserver maar geef hem een leuke naam. Als je veel servers hebt is het niet makkelijk om je servers te gaan noemen maar beter iets van een functielijst te maken

F = Fileserver
P = Proxy
N = Netlogon server
A = Activedirectory
H = Home directorys
V = Vuurmuur/Firewall
en dan bijvoorbeeld

SRV_FH01 (Fileserver en Homedirectory server 1)
SRV_VP01 (Firewall Proxy server)

Ik had bij mijn vorige werkgever dus een standaard daarin. Verplichte door stopdasjes uit de USA :P

Veel plezier maar maak het jezelf niet te moeilijk. Verzin er gewoon leuke dingen voor. En LABELEN! monitoren, computers, laptops. Alles wat je maar kan vinden is makkelijk

Verder nog een tip als je gaat reorganiseren. Pak een vaste standaard voor gebruikers namen: [Eerste 2 letters voornaam][Eerste 3 letters achternaam] bijvoorbeeld. Jan Jansen - JaJan. Kees Pietersen - KePie.

Verwijderd

Als je hier al op vast loopt zou ik óf een omscholing tot systeembeheerder voorstellen, óf het overlaten aan iemand die hier wél raad mee weet.

Dit zijn geen topics voor op dit forum, sorry.

Dit topic is gesloten.