Suse dhcp problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Nou op aanraden heb ik suse personal 9.1. geinstalleerd omdat dat beter dan windows zou zijn. Nou de kaart is herkend, dhcp client(chello) is running maar kan geen ip krijgen. Firewall staat ook uit. Ik ben een gebruiker en geen hardcorelinuxer.

Mijn eth0 werkt prima alleen het groene lampje van mijn nic doet het niet. Met windows had ik dit ook maar als ik daar Linkspeed/Duplexmode aanpaste op 10halfmode maakte het ding wel contact. Kan dat ook met linux ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 14:01 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Ja, tenminste hopelijk wel. Het staat in de manual page van 'ifconfig' ('man ifconfig', zoek naar het woord 'media'), maar helemaal supersimpel is het inderdaad niet.

Je moet dan voordat je de dhcp-client start het volgende proberen:

'ifconfig eth0 media 10baseT' - en nu hoop ik dat ik die laatste goed heb gespeld. En dat je UTP gebruikt, dus niet met van die coax-kabels maar met stekkertjes zoals die van de telefoon (alleen breder).

Uit de manpage:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 media type
    Set  the  physical port or medium type to be used by the device.
    Not all devices can change this setting, and those that can vary
    in  what  values  they  support.   Typical  values  for type are
   10base2 (thin Ethernet), 10baseT (twisted-pair 10Mbps Ethernet),
   AUI  (external  transceiver) and so on.  The special medium type
   of auto can be used to tell the driver to auto-sense the  media.
   Again, not all drivers can do this.

Let op die laatste regel - het is dus te hopen dat de Linux-driver voor jouw kaart dit ondersteunt, want dat de Windows driver dat doet garandeert niet noodzakelijk dat de Linux-driver dat ook niet (al is het meestal wel het geval).

Je moet dit sowieso wel als root doen dus - als je dan de melding krijgt
'port: SIOCSIFMAP: Operation not permitted', dan ben je ofwel geen root, ofwel de driver ondersteunt het niet :(

[ Voor 52% gewijzigd door Wilke op 22-09-2004 14:56 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat betreft het instellen van half duplex op je NIC:
Mocht de methode van Wilke niet werken, dan kan dat evt ook met andere tools:

mii-tool, voor mii gebaseerde NICs (SiS, Realtek en 3COM over het algemeen). Met mii-tool kan je uitzoeken of je een mii NIC hebt, je krijgt dan nml gewoon de mode terug als get een mii NIC is.

Behalve via mii kan je ook nog module opties meegeven in /etc/modules.conf of /etc/modprobe.conf. Dit is wat moeilijker uit te leggen, aangezien het per netwerkkaartmodule verschilt. Zo heb ik in een server een netwerkkaart draaien die per se op autoselect geforceerd moet worden (hij staat op autoselect, maar je moet em er alsnog op forceren met een optie :X), iets anders pikt ie niet, of doet ie maximaal 6KBytes/s met 100% CPU belasting.