[OC]3D Mark blijft hangen

Pagina: 1
Acties:

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 11:08
Ik heb net een nieuwe vga cooler aangeschaft (Zalman ZM80D-HP met zijspan), dus ik ben driftig aan het overclocken. Alles draait prima, alleen 3Dmark (2001 en 2003) loopt de hele tijd vast als ik overclock. Zelfs als ik maar 20 Mhz overclock blijftie hangen. Zonder overclocken dus niet.
Aquamark loopt prima en heb ik een uurtje laten draaien met dikke overclock(530/360, en 400/300 is standaard). En dat ging prima. Spellen lopen ook goed. Nooit vastlopers. Cooling voelt niet (te) warm aan. Alleen dus 3D mark.

Al mijn drivers (mobo/chipset/bios/catalyst) zijn up-to-date, alleen zijn mijn videokaart drivers niet WHQL-gecertificeert. Zou het daar aan kunnen liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Pkunk op 22-09-2004 12:37 ]

Hallo met Tim

Verwijderd

Meer info? Heb je je CPU overgclockt? Wat voor voeding heb je? Wat zijn de temps van je systeem? Wat gebeurde er met je oude cooler als je overclockte? Welke videokaart heb je? Wat heb je verder al allemaal onderzocht?

• Pkunk
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 12:58:
Meer info? Heb je je CPU overgclockt? Wat voor voeding heb je? Wat zijn de temps van je systeem? Wat gebeurde er met je oude cooler als je overclockte? Welke videokaart heb je? Wat heb je verder al allemaal onderzocht?
specs staan in m'n sig.
P4 3,0 @ 3,5
Tagan 480W
Radeon 9600pro
Met die oude cooler gebeurde hetzelfde. Dus wel overclocken in aquamark/ de rest, alleen niet 3D mark.
CPU temp. Is 34 stressed. vga koelblok voelt niet warm. Verder heb heel goede airflow in m'n kast. Ik geloof niet dat het er aan ligt dat m'n gpu overhit is. Maar iets anders kan ik niet bedenken

Hallo met Tim

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Volgens mij is je systeem dan gewoon instabiel,

die zalman cooling is ook niet echt een overclockwonder, wel iets beter en een suk stiller dan de stock cooler. Maar meer niet

• Pkunk
Lawtje.com schreef op 22 september 2004 @ 13:41:
Volgens mij is je systeem dan gewoon instabiel,
Maar waarom loopt alles behalve 3D Mark goed? M'n systeem is verder hardstikke stabiel.
Doom3, Far cry, Warhammer 40k loopt allemaal prima. En Aquamark heeft ook flink wat rekenkracht nodig lijkt me. Ik vind het wel een heel verschil: Op 520/360 loopt alles prima (behalve dus 3D Mark) of 420/315 en dan nog niet werken :S
die zalman cooling is ook niet echt een overclockwonder, wel iets beter en een suk stiller dan de stock cooler. Maar meer niet
Misschien, maar ik heb die extra fan erop, en in m'n kast lijkt het wel een turbine (een heel stille wel :P), dus zou wel moeten lukken (zoals aquamark/de rest ook aangeeft).

[ Voor 33% gewijzigd door Pkunk op 22-09-2004 13:47 ]

Hallo met Tim

Verwijderd

Het gaat er niet zo om of er rekenkracht nodig is, maar of de uitgevoerde berekeningen ook kloppen. Draai eens Prime95 een uurtje of 12. Als je dan geen fouten krijgt, kan de CPU de overclock wel aan. Het kan ook zijn dat je voeding het niet trekt. Bij 3DMark worden CPU en GPU tegelijk vol gestresst.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Met een fan erop kom je VEEEL verder dan met een stock cooling. Dat ding pusht mijn 9500Pro naar 4800 3dmarks. Zonder Vmods. met stock cooling haalde ik maar 4400

[ Voor 8% gewijzigd door Pakjebakmeel op 22-09-2004 14:17 ]

• Pkunk
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 14:10:
Het gaat er niet zo om of er rekenkracht nodig is, maar of de uitgevoerde berekeningen ook kloppen. Draai eens Prime95 een uurtje of 12. Als je dan geen fouten krijgt, kan de CPU de overclock wel aan. Het kan ook zijn dat je voeding het niet trekt. Bij 3DMark worden CPU en GPU tegelijk vol gestresst.
ok. Ben benieuwd. Lijkt me niet dat het daar aan ligt hoor. CPU temp. geeft 41 stressed aan (spellen aquamark e.d.). En ik heb een 480W Tagan, die trek het echt wel. Maar ik ga het eens proberen.
is er btw een proggie waarmee je je gpu temp kan meten?

[ Voor 5% gewijzigd door Pkunk op 22-09-2004 15:20 ]

Hallo met Tim

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 14:10

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

3D mark doet inderdaad wel vreemd bij een overgeklokte CPU. Ik bij had de mijne (P IV 2,6 Ghz @ 3,2 Ghz) probelemen met 3D Mark 03, die liep elke keer vast bij de CPU test. Videokaart niet overgeklokt, maar daar ging 't ook niet mis. Zodra ik mn CPU ff op normale waarden zetten deed ie t wel goed. toch vreemd......

[ Voor 6% gewijzigd door SleutelMan op 09-10-2004 17:47 ]

Logius | Somda | Twitter

• Pkunk
SleutelMan schreef op 22 september 2004 @ 15:30:
3D mark doet inderdaad wel vreemd bij een overgeklokte CPU. Ik bij had de mijne (P IV 2,6 Ghz @ 3,2 Ghz) probelemen met 3D Mark 03, die liep elke keer vast bij de CPU test. Videokaart niet overgeklokt, maar daar ging 't ook niet mis. Zodra ik mn CPU ff op normale waarden zetten deed ie t wel goed. toch vreemd......
Bij mij looptie alleen meteen in het begin vast. 1e test altijd ;(

Hallo met Tim

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
1e test is juist ook cpu intensief...

Verwijderd

Het hoeft niet aan de CPU te liggen. Het kan ook zijn dat de voeding het gewoon niet trekt als de CPU en de GPU tegelijk vol vermogen vragen. Het wattage van een voeding zegt niet alles omdat het genoemde wattage het totaal is van alle lijnen, dus 3,3V 5V en 12V. Als 1 van die lijnen aan z'n max zit, terwijl beide anderen nog een ruime marge hebben, kan de boel toch vastlopen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 16:56:
Het hoeft niet aan de CPU te liggen. Het kan ook zijn dat de voeding het gewoon niet trekt als de CPU en de GPU tegelijk vol vermogen vragen. Het wattage van een voeding zegt niet alles omdat het genoemde wattage het totaal is van alle lijnen, dus 3,3V 5V en 12V. Als 1 van die lijnen aan z'n max zit, terwijl beide anderen nog een ruime marge hebben, kan de boel toch vastlopen.
Een Tagan 480W die dat systeempje niet trekt? Lijkt me sterk..
Maar goed, het is het proberen waard even wat onnodige hardware los te koppelen en te benchen.

Verder zou je even moeten checken of je ook hangers hebt zonder OC.
Dus zowel je GPU als CPU even op stock zetten en 3DMark rennen :)

Of wellicht doet een re-install van 3DMark al wonderen..

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 22-09-2004 17:14 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

CPU met prime testen?? De voeding is het nooit. Dus hoe check je dit? Gewoon systeem std en VGA overgeklokt laten, 3D runnen, freeze? => VGA kaart.

Freezes in 3D mark duiden vaak op een instabiele VGA core (symptoom). Het feit erbij dat de sink niet warm word duid naar mijn mening dan op en slechte installatie van de koeler (oorzaak). Helemaal als je dat ding net hebt en het met de std koeler wel werkte...

• Pkunk
Ik heb nu het agp voltage wat omhoog gegooid en het lijkt te helpen :D
FF kijken als ik een uurtje laat lopen...

Hallo met Tim

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 16:53

Brainless-NL

lolkipo

probeer je agp eens op 4x. Wil met een hel hoop problmen wel eens helpen. Je kan et altijd proberen he :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
een tagan kan ook wel is slechte lijnen hebben door een productie fout hoor :P kleine kans maar hij kan gewoon brak zijn.

• Pkunk
Brokstuk schreef op 22 september 2004 @ 19:59:
Ik heb nu het agp voltage wat omhoog gegooid en het lijkt te helpen :D
FF kijken als ik een uurtje laat lopen...
Yep dat was het. Alleen jammer dat het nu zo snel warm word ;(

Hallo met Tim

Verwijderd

*zucht* Hij krijgt gewoon te weinig volt ;) Moet je hem wat pushen , moest ik by myn fx 5200 ook doen , stock cooler was 25Mhz oc , cpu cooler 25 mhz ook , toen ff voltmod op toegepast en nu doed is rond de 350 :o
Pagina: 1