[HDD] krijg SATA en PATA niet samen aan het werk

Pagina: 1
Acties:

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik zal eerst maar even de specs van mijn pc opnoemen:
PIV 3.0 800FSB 1Mb
MSI 865P neo2 moederbord
1 HD sata 120 Gb seagate
1 HD sata 80 Gb maxtor
1 HD ata 160 Gb maxtor

Volgens mij is de rest niet erg belangrijk voor mijn probleem, mocht dat wel zo zijn, vraag mij dan aub even.

Ik heb de sata schijven op dit moment in mijn computer zitten en nadat ik vorige week mijn barebone heb verkocht kwam een 160 Gb maxtor ata vrij. En tsjah zit nu al te vechten om ruimte, dus die moet dan maar bij mijn huidig systeem in dacht ik zo. Ik denk die plug ik zo even in, evt. even scannen naar nieuwe hardware en done. Maar dit viel even tegen. Ik krijg de schijf helemaal niet te zien, ook niet in computerbeheer(deze computer; rechtermuis; beheren) of apparaatbeheer. De schijf is gepartitioneerd en geformateerd, dus die moet zichtbaar zijn voor windows.

In het bios heb ik Pata en SATA staan en dus is niet een van beide uitgeschakeld.

Ik heb zelf nog even gegoogled en de search van got gebruikt, maar de vragen zijn voornamelijk of het samen kan werken en het antwoord is dan ja. Maar goed niet bij mij dus.

Edit: Ik ben nog vergeten te zeggen dat het bios de schijf ook niet ziet...

[ Voor 4% gewijzigd door wildow op 22-09-2004 12:38 ]

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je die PATA schijf niet toevallig op de onboard Promise controller geïnstalleerd? Zo ja, heb je daarvan drivers geïnstalleerd? Dat is wel vereist voor 3rd party controllers :) Misschien moet je zelfs een single disk RAID array op die disk aanmaken.

Makkelijker is om de schijf op de onboard ICH5 controller van de Southbridge te hangen (IDE0/IDE1). Dan hoef je geen drivers te installeren :)

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

Krijgt die schijf wel spanning, dwz draait ie wel, misschien ff voelen?

Anders lijkt het me een DOA-tje!

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

• wildow
Het is geen doa, want hij deed het gisteren in die barebone nog, de schijf word lekker warm net zoals die anderen(en je hoort hem draaien).

Ik zal zo nog even beter naar die promise kijken, maar ik heb geen vraagtekens in apparaatbeheer(ook geen uitroeptekens).

Ik heb op ide1 mijn dvd-rom en dvd-brander hangen die werken vlekkeloos.

Ik had de hardeschijf op ide0 en dat wou niet. Ik heb nu even de dvd-brander op ide0 gezet en die werkt gewoon. Dus de kabel is niet kapot en de ide connector ook niet.

Ik wil straks nog even alle hardeschijfen ontkoppelen en dan die ata hd erop zetten. Dit laat ik jullie straks nog even weten.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Ik heb zelf een K8V met een Adaptec 29160 scsi controller (bootable) met SCSI HD (windows) daarnaast 2 SATA schijven en 3 PATA schijven.

Deze setup boot dus ook niet samen :( elke keer moet ik zelf op F8 drukken en dan de opstart schijf kiezen.

Ik zou ook niet weten wat hiervoor de oplossing zou zijn.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vidra schreef op 22 september 2004 @ 13:04:
Ik heb zelf een K8V met een Adaptec 29160 scsi controller (bootable) met SCSI HD (windows) daarnaast 2 SATA schijven en 3 PATA schijven.

Deze setup boot dus ook niet samen :( elke keer moet ik zelf op F8 drukken en dan de opstart schijf kiezen.

Ik zou ook niet weten wat hiervoor de oplossing zou zijn.
't Is niet de bedoeling om je eigen problemen in andermans topic te posten ;) Daarnaast heeft je probleem ook nog geen verband met het specifieke probleem van de topicstarter. Start een nieuw topic :)

Hint: een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Zie alsook de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?".

• wildow
Okay daar was ik weer. Ben helemaal geobsedeerd(is dit correct NL?) door dit probleem.

Als ik de hardeschijf zonder sata erin stop, dan werkt het nog niet. Ga ik in het bios en stel de ata opties in PATA only ipv wat ik eerder had SATA + PATA, dan werkt het wel.

Dit is toch raar of ligt dit aan mij?

Zal maar ff belluh met msi denk ik.

Verwijderd

Ik heb in het begin ook nogal gesukkeld om de SAT te laten werken. Het is kwestie van in de BIOS te spelen

Heb zelf een MSI 875 Neo Fisr. Heb net even alles nagekeken bij mij staat het op deze manier

Integrated peripherals
IDE config

NATIVE

PATA + SATA
YES
YES (staan beide grijs)
Both

SATA 1st

Kijk tijdens het bios opstartscherm of alles staat aangegeven. Als het daar niet staat kan je blijven zoeken.

Veel plezier (en vaak rebooten kan nodig zijn). 1 voordeel, je kan blijven proberen als je weet hoe het staat kan je het altijd terug zetten zoals het stond ;)

• wildow
Ik heb het voor elkaar......

superbedankt. Hij is nu aan het formateren(ik heb niet voor snel formateren gekozen, dus 160 gig duurt wel ff). Ik zal straks mijn instellingen nog even posten, zodat hopelijk iemand anders in de toekomst hier nog wat aan heeft

• wildow
Ben iets te vroeg wezen juigen.

De hardeschijf werkt inmiddels, dat wel, maar ben nu mijn dvd-rom en dvd-brander kwijt.(hij gaat lekker :'( )

Ik zal eerst even mijn huidige biosinstellingen posten:
On-chip ATA(s) Operate Mode: Legacy Mode(staat grijs)
ATA Configuration: P-ata + S-ata
S-ata Keep enabled: yes(grijs)
P-ata Keep enabled: yes(grijs)
P-ata Channel selection: both(grijs)
Combined moe option: S-ata 1st channel(kan kiezen tussen sata en pata)
S-ata Ports definition: P0-Master/P1-slave(kan ook kiezen het tegenovergestelde, maar dan boot hij niet meer in mijn windoos).
Configure sata as RAID: no(grijs: kan deze geloof ik ook niet enablen gezien mijn mobo).

Ik heb ook nog even combine mode option pata als 1st channel ingeschakeld. Ik dacht weten we dat ook gelijk weer. Maar het gevolg hiervan is dat ik WEL weer mijn opticals heb, maar mijn maxtor 160ata weer kwijt ben.

Guys dit is toch van de zotte? Wat zie ik over het hoofd?

<b>UPDATE</b>

Okay ben ff met een kameraad van mij wezen "pielen" we hebben verschillende samenstellingen geprobeerd(van dvd;brander brander;HD dvd;HD etc.) en komen tot de conclusie dat ide2 dwars is.

Op IDE 1 kan ik gewoon alles doen(in wat voor combinatie dan ook) en op ide2 kan ik gewoon niks.

Dit zou voor mij inhouden dat ik mijn dvd-rom kwijt ben en voortaal alleen met mijn dvd-brander door het leven moet gaan(ism de HDD ata).

Dit moet toch anders kunnen?

Ligt die sata dwars?

[ Voor 21% gewijzigd door wildow op 22-09-2004 20:59 ]

Verwijderd

Probeer eens PATA Only, daaronder heb je de optie staan SATA Keep enabled.

Als het goed is moet het hier mee werken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 21:27:
Probeer eens PATA Only, daaronder heb je de optie staan SATA Keep enabled.
Inderdaad, zo werkt het ook.

offtopic:
Wat is eigenlijk het verschil tussen NATIVE en LEGACY?
Pagina: 1