[Asus m6000n - FAT32]Waarom??

Pagina: 1
Acties:

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
IK ben bezig aan het werken op de latop van mijn pa, en plots merk ik dat de harde schijf (beide partities zowel C(windows) als D(data)) in Fat 32 staat.
Heeft dit een speciale reden of is dit gewoon toevallig zo.
Indien dit geen speciale reden heeft, wie en waarom zo men voor fat 32 kiezen(ik ken ook wel de voordelen en nadelen van fat32, geef me dan ook geen opsomming).
Heeft asus dit gedaan of heeft de pc-winkel waar mijn pa deze latop gekocht dit gedaan???

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:27
Misschien omdat je heel eenvoudig met een in Windows ingebouwd tooltje de schijf om kan zetten. Ik weet niet of je ook weer terug kan naar FAT32 zonder een format.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

mbv partition magic kan het iig zeker zonder format. Waarom het zo zit? Geen idee, toeval of angst een NTFS partitie niet meer te kunnen lezen.

De voordelen van NTFS zijn iig dat je bestanden op beheerderniveau iig beter kan beveiligen met lees en schrijfrechten........ verder nog geen erschil ontdekt.

• Hephaistus
Was het niet zo dat fat32 iets sneller was. Maar dat doet er niet.
En ja het omvormen is geen probleem, daarvoor zijn wel verschillende manieren. ik moet hem toch opnieuw installeren.
Het enigste dat eigenlijk wilde weten, is Waarom? Is dat standaard zo uit van asus of is dit toevallig zo bij de laptop van mijn pa? Is dit wegens een speciale reden bij latops altijd zo???
Is de eerste laptop waar op ik werk, dus ik kan niet kijken of dit bij alle laptops zo is.
Is werken met fat 32 misschien meer energie besparend omdat de HD minder hard moet werken???

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wel handig als je ook even aangeeft welke windows er op staat. Als dat w98 is (wat als het een zakelijke laptop is niet eens zo ongewoon hoeft te zijn), dan lijkt het me logisch dat er geen NTFS op staat ;)
En over het verschil tussen FAT32 en NTFS is genoeg te vinden - dan moet je de serach even gebruiken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hephaistus
windows xp staat erop.

Verwijderd

indeling van een schijf heeft echt geen betekenis hoor, mijn laptop is gewoon ntfs geformatteerd. Is gewoon een keuze die je moet maken.
Ik geef de voorkeur aan fat32, die bestandsrechten zijn eerder frustrerend dan nuttig (voor mij iig.). Een snelheidsverschil merk ik iig niet.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 12:14:
indeling van een schijf heeft echt geen betekenis hoor, mijn laptop is gewoon ntfs geformatteerd. Is gewoon een keuze die je moet maken.
Ik geef de voorkeur aan fat32, die bestandsrechten zijn eerder frustrerend dan nuttig (voor mij iig.). Een snelheidsverschil merk ik iig niet.
Als ik een pc verkoop zet ik de hdd altijd @ NTFS. Want klanten de reseten hun pc nogal vaak en snappen niks van scandisk :)

Dus dan is NTFS wel zo handig.
En ik geloof dat Acer hun hdd's FAT32 maakte omdat anders de recovery software niet meer werkte.

Nja... Partionmagic will do the trick :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom PartitionMagic als Windows XP is voorzien van een geschikt conversietooltje?

Ga naar de DOS prompt en voer CONVERT C: /FS:NTFS uit :)
Waarin C: natuurlijk voor de schijfletter staat.

Wat betreft de vraag waarom de laptop met FAT32 wordt afgeleverd: wie kan dat je beter beantwoorden dan de leverancier/fabrikant zelf? Een lichtelijk overbodige vraag @ GoT imho.

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 22-09-2004 12:34 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
BalusC schreef op 22 september 2004 @ 12:33:
Waarom PartitionMagic als Windows XP is voorzien van een geschikt conversietooltje?

Ga naar de DOS prompt en voer CONVERT C: /FS:NTFS uit :)
Waarin C: natuurlijk voor de schijfletter staat.

Wat betreft de vraag waarom de laptop met FAT32 wordt afgeleverd: wie kan dat je beter beantwoorden dan de leverancier/fabrikant zelf? Een lichtelijk overbodige vraag @ GoT imho.
Tja, daar heb je gelijk in, maar als ik een laptop binnen krijg ga ik toch altijd even spelen met de partities :) Iets wat niet zo fijn gaat met de Windows tool :)

En dan convertor ik hem ook meteen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Roberto op 22-09-2004 13:04 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft asus dit gedaan of heeft de pc-winkel waar mijn pa deze latop gekocht dit gedaan???
Deze vraag moet je gewoon zelf kunnen beantwoorden.
Sowieso levert Asus niet altijd voorgeinstalleerde laptops. Dus heeft Asus windows erop gezet (in dat geval heb je dus een Asus Windows Recovery Disk) of de winkel?

En dan is de vraag over het waarom voor de verantwoordelijke bestemd natuurlijk. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Voutloos op 22-09-2004 13:10 ]

{signature}

Pagina: 1