Toon posts:

Dom probleem met ./configure

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een guide aan het volgen, maar natuurlijk loopt het al op de eerste stap mis...

heb al mn distro opnieuw geïnstalleerd, en een andere distro gebruikt, dezelfde waarmee de guide is opgesteld (RH9) maar als ik BIND wil gaan compileren instaleren en ik doe het commando ./configure --prefix=/usr/local/bind --disable-linux-caps ... dan krijg ik de melding dat ie het bestand of map onbekend is.

De guide is hierzo te vinden trouwens ... http://genco.gen.tc/postfix_virtual.php

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 10:33 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Misschien een idee om het gedeelte rondom die foutmelding even hier te copy/pasten binnen [code] of [pre] tags?
Hier kunnen wij namelijk niet zo veel mee ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
sure:

ik heb de file bind-9.7.3.tar.gz in de directory /usr/local/

dan ga ik als root naar terminal en doe hetvolgende:

Cd /usr/local OK
tar zxf bind-9.2.3.tar.gz Doet ie ook
./configure --prefix=//usr/local/bind --disable-linux-caps Loop fout ->

krijg de melding

Bash: ./configure onbekend bestand of map

That's it.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Om maar dezelfde vraag als altijd te stellen, waarom compileer je uberhaupt van source, in plaats van gewoon een pakket voor jouw distributie te gebruiken?

Zie NOS FAQ: hoe installeer ik software onder Linux voor uitleg waarom dat een goed idee is. Ik maak me sterk dat er wel bind-packages bestaan voor RH9 - zelfs wel bijgeleverd op de CD, en probeer anders sites als rpmfind etc. waarvan er enkele in de NOS Policy/FAQ genoemd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke, misschien omdat het dan gewoon wat makkelijker zou zijn om de guide te volgen? En zo de dingen in te stellen, enb niet continu ervanaf te wijken... naja, ik moet toegeven dit schiet momenteel ook niet op...

Maar normaal gezien ben ik wel een fervent rpm gebruiker hoor ;).

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Euh, heb je he cd't naar de bind-9.2.3-directory?

Ik zou trouwens voor de RPM gaan.. die bestandslocaties e.d. wijken niet zoveel af. En als je dat linux bestandsstructuur een beetje ken is deze ook wel vanzelf sprekend.

iRacing Profiel

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

MrBarBarian schreef op 22 september 2004 @ 10:51:
Euh, heb je he cd't naar de bind-9.2.3-directory?
Zo te zien niet :)

Verder: het is verstandiger om gebruik te maken van het package systeem van je distributie. Je voorkomt dan dat er later dingen kapot gaan doordat het package systeem niet op de hoogte was van het bestaan van bepaalde dependencies.
Als je graag wilt compilen van source kan dat volgens mij ook wel met rpm, maar daar weet ik niets van, omdat ik zelf geen rpm-based distro's draai :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

en anders onder root urpmi bind
dan kijkt ie zelf naar de bestaande packages en als er een bind rpm is zal hij deze instaleren incl eventueele dependencies

zoals in de post hierboven al aangeeft cd-en naar de uitgepakte bind directory moet voldoende zijn

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 10:59 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 10:57:
en anders onder root urpmi bind
Das Mandrake ;)

up2date onder RH dacht ik

iRacing Profiel

Verwijderd

serieus ? mijn excusses :)
ging er van uit omdat mandrake rpm ge-erft had dat het nog het zelfde naam had :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 10:43:
Wilke, misschien omdat het dan gewoon wat makkelijker zou zijn om de guide te volgen?
Mij lijkt het handiger om hier te beginnen, daar zit vast wel een geschikte RPM bij. Het voordeel is dat dan niet meteen je package management in de soep ligt.

En config files editen kun je daarna net zo doen als in die HOWTO staat, lijkt me...goed, misschien zal de basisdir anders zijn, maar daar moet je toch achter kunnen komen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 22-09-2004 11:07 ]

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:13

Dionysus007281

Spank my monkey!

Cd /usr/local OK
tar zxf bind-9.2.3.tar.gz Doet ie ook
./configure --prefix=//usr/local/bind --disable-linux-caps Loop fout ->
Misschien nog even cd'en naar de directory die gemaakt wordt bij tar zxf *.gz?
dus bv. tar zxf bind-9.2.3.tar.gz
cd bind-9.2.3
en dan ./configure?

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Verwijderd

Topicstarter
ja het loopt , ik moets inderdaad die cd bindxxxx nog doen vooraleer het commando ./configure uit te voeren...

en ik dacht nog echt zo dat ik dat al had geprobeerd he, alvorens hier te komen vragen... naja ... me stupid... you all friendly guys that don't shoot the noob...

Toch vreemde zaak, want k ben er 1°00% zeker van dat k de oplossing ook al eerder had gprobeerd... naja... ik verder prullen :) B)

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Als je verstandig bent dan kap je waarmee je bezig bent... en ga je die howto gedeeltelijk volgen.

Alles wat je moet installeren of compilen dat sla je over en dan installeer je gewoon die software die met die distributie is meegekomen. Hierdoor is het veel makkelijker om security updates bij te houden, je programma's blijven up to date en het configureren is meestal al grotendeels gedaan. Als je dat allemaal zelf moet uitzoeken en zeker met bind verzeker ik je dat dat niet echt gemakkelijk is dan ben je wel effe zoet.

Redhat heeft volgens mij yum waar je die pakketten zo mee kunt installeren.

Succes

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Pagina: 1