Toon posts:

Linux hd formatteren voor windows

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nogal een leek wat dit betreft, maar anyway. Gister heb ik Linux Red Hat 9 geinstalleerd, schijf hiervoor geformatteerd e.d., nu wil ik na dit uitprobeersel graag weer terug naar windows maar ik kom erachter dat mijn schijf niet meer wordt herkend door de installer. Iemand suggesties?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Linux partities verwijderen met FDISK, daarna kan je met de Windows CD weer goede, nieuwe, partities aanmaken.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op 22 september 2004 @ 10:02:
Linux partities verwijderen met FDISK, daarna kan je met de Windows CD weer goede, nieuwe, partities aanmaken.
Merci

Weet je toevallig ook waar ik FDISK kan vinden/hoe op een floppy te krijgen?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

www.bootdisk.com , daar moet je een windows 98 bootdisk downloaden. Dat is een floppyimage die een bootdisk maakt inclusief Fdisk.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Misschien een overbodige toevoeging, maar mocht je in het vervolg verder op avontuur willen onder Linux, dan kan dat prima zonder je Windows installatie om zeep te helpen.
Houd er in dat geval vast rekening mee dat je je nieuwe windows partitie, die je gaat maken met FDISK, niet zo groot maakt als de volledige schijf, maar net een paar GB kleiner.
De volgende keer dat je dan met Linux wilt gaan spelen, installeer je het op een andere partitie, naast windows, en kun je er een dualboot systeem van maken.

Hoe dat moet is ondertussen al zo vaak voorgekauwd dat ik je alleen maar hoef te verwijzen naar de FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004 waarin een heleboel informatie staat, en de search

[ Voor 10% gewijzigd door dawuss op 22-09-2004 10:27 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Je kunt ook als je gewoon even met Linux wilt spelen een distributie gebruiken die volledig van CD draait, zoals bv. Knoppix.

Ulfheidin, welkom op GoT trouwens. Let er wel op dat hier verwacht wordt dat je vragen als 'waar vind ik fdisk' zelf kunt beantwoorden - in het bijzonder omdat deze gewoon op Windows installatie-CD's staat, en ook bootdisk.com in verschillende FAQ's wordt genoemd, o.a. die van NOS: Ik vind Linux toch maar niks, dus heb het er weer af gegooid. Hoe krijg ik LILO/grub nu weg?. Probeer de volgende keer graag zelf iets meer moeite te doen voordat je een topic opent.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de overbodige moeite,

ik zit echter nog met een probleem; ik heb geen schrijfrechten op mijn floppy-drive volgens linux. Iemand? :o

• Wilke
Er zit zo'n mooi schuifje op die dingen waarmee je ze read-only kunt maken (ja, hardwarematig dus). Is dat niet het probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 22 september 2004 @ 11:33:
Er zit zo'n mooi schuifje op die dingen waarmee je ze read-only kunt maken (ja, hardwarematig dus). Is dat niet het probleem?
Nee, ik heb ook geen rechten om /root te bekijken :(

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-02 16:54

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 11:37:
[...]

Dat moet je je waarschijnlijk inloggen als root.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 11:37:
[...]

/root is de homedir van root, en die is vrijwel altijd alleen leesbaar door de root user zelf. Met het commando
su -
kun je als user (tijdelijk) root worden.

Wat betreft je floppydrive: Mount je floppy eens, en plak dan de output van het volgende command:
ls -l /mnt/floppy

hier. (ervan uitgaande dat /mnt/floppy het path is naar je floppy mountpoint)

Overigens is het vrij standaard dat dat mountpoint niet world-writable is als het device niet gemount is.
Als dat allemaal in orde is, kijk dan inderdaad eens naar de write protection op de floppy zelf, wat Wilke zegt dus :)

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
XiN-eViL schreef op 22 september 2004 @ 11:46:
[...]

Dat moet je je waarschijnlijk inloggen als root.
Kusje

Weet iemand hoe je van de *.exe die ik van bootdisk.com heb gedownload een bootable disk kan maken?

*true n44b toch*

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 12:02:
[...]

Kusje

Weet iemand hoe je van de *.exe die ik van bootdisk.com heb gedownload een bootable disk kan maken?

*true n44b toch*
Die exe's werken alleen maar onder Windows, je zal op een andere PC die bootflop moeten maken. Je moet dan gewoon die executable starten en de instructies op het scherm volgen.

[ Voor 12% gewijzigd door AtleX op 22-09-2004 12:03 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 12:02:
[...]

Kusje

*true n44b toch*
Hehe, openen onder Windows, waarna je floppy wordt geschreven.

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Eh, nog een (waarschijnlijk stomme) vraag;

Hoe kopieer ik onder red hat dingen naar mijn floppy? :p

Als ik het in de map mnt/floppy zet, dan verplaats ik het geloof ik alleen maar op de hd

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
AtleX schreef op 22 september 2004 @ 12:03:
[...]

Die exe's werken alleen maar onder Windows, je zal op een andere PC die bootflop moeten maken. Je moet dan gewoon die executable starten en de instructies op het scherm volgen.
Niet helemaal waar, het is een self-extracting zip (dat was het ten minste altijd), met unzip (1) is dat prima uit te pakken op linux :)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 12:17:
Eh, nog een (waarschijnlijk stomme) vraag;

Hoe kopieer ik onder red hat dingen naar mijn floppy? :p

Als ik het in de map mnt/floppy zet, dan verplaats ik het geloof ik alleen maar op de hd
Eerst je floppy mounten. Waarschijnlijk is het commando
mount /mnt/floppy
voldoende om dat te doen.

edit:
Vergeet na het schrijven niet je floppy eerst te unmounten, voordat je hem uit de drive trekt.
[pre]umount /mnt/floppy[/pre] should do the trick :)

[ Voor 17% gewijzigd door dawuss op 22-09-2004 12:24 ]

micheljansen.org

Verwijderd

Gewoon de windows 98 cd in je cdrom drive stoppen.

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 22:57
Waarom start je fdisk niet gewoon onder linux, en verwijder alle partities, dit is voor linux geen probleem, dan heb je een schone disk, en hoef je ook niet met floppy's of boot disks kloten. :) :9

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
mount /dev/fd0 /mnt/floppy

of mount /mnt/floppy

en dan kan je dingen heen en weer kopieren ...... eenmaal klaar:

unmount /mnt/floppy

en dan pas je floppy ejaculeren.

verder: dit is niet echt meer iets n00b achtigs maar gewoon gebrek aan "kom laat ik eens door manuals spitten" gedrag. NOFI, maar kom op, je gaat linux proberen zonder beetje docs te lezen? Zonder ergens een boekje te hebben ofzo met wat tekst en uitleg?

Dan wil ik niet weten hoe goed jij met je windows installatie overweg kan.

boot flop maken: Haal als het ff kan een .img file ofzo, geen auto-installerende executable.

dan kan je die met dit commando direct naar je flop bliepen:

dd if=bootflop.img of=/dev/fd0 bs=1024

waarbij bootflop.img uiteraard de bestandsnaam is van de disk image die je op flop wil gooien ...

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je RH vanaf disk hebt geinstalleerd kun je ook die schijf erin doen. Na het booten naar het systeem gaan (1 van de opties, ken ze niet uit mijn hoofd) en dan de fdisk van linux gebruiken om de partities te deleten en te herformatteren.

Kun je vast ook doen via je huidige linux installatie, maar ik weet niet hoe die dan gaat reageren (je fdisk die installatie weg).

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik ook mijn HD formatteren met een win 2000 pro opstartdiskette?

Mijn Linux is zojuist vastgelopen :Y)

Verwijderd

Topicstarter
tazzdevil schreef op 22 september 2004 @ 12:30:
Waarom start je fdisk niet gewoon onder linux, en verwijder alle partities, dit is voor linux geen probleem, dan heb je een schone disk, en hoef je ook niet met floppy's of boot disks kloten. :) :9
hoe dan? :o

• Wilke
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 12:45:
Kan ik ook mijn HD formatteren met een win 2000 pro opstartdiskette?
Ja, tenminste als fdisk en format er op staan (en dat zal haast wel).

Dit topic wordt me nu echt veel te veel een helpdesk en bovendien heeft het weinig meer met Linux te maken. Het is wel de bedoeling dat je zelf dit soort dingen probeert, want zo moeilijk is het echt niet om dat uit te vinden.

Dit topic gaat nu dan toch echt dicht, want we kunnen je niet bij elke stap aan het handje blijven houden - zo leer je zelf nooit iets.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.