Toon posts:

Cd-rom bootprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs redhat 9 gebrand op cd. Ik wil redhat graag op een oudere pc installeren, maar daar boot hij de cd niet. Ik heb de cd op mijn laptop getest, en daar boot hij wel op. Vervolgens heb ik een andere cd-rom speler in mijn oudere pc gestopt, en bootte hij alsnog niet. De biosinstellingen staan goed, CD-rom als first boot device. Waar kan het aan liggen?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- Zeker weten dat je de EERSTE cd/dvd drive gebruikt
- Werkt de CD-ROM drive uberhaupt wel op dat systeem? -> maw: kun je op zich wel schijfjes lezen
- Kijk eens of er een BIOS update is die zo een fout corrigeerd
- Detecteert de BIOS de CD-ROM wel (zet es op AUTO) ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
* Het is zeker weten de eerste bootdevice
* De cd-rom drive werkt wel op dat systeem, windows installatie cd's boot hij wel...
* De bios detecteert de cd-rom wel

Verwijderd

Topicstarter
Mhh hoort cd-rom normaal gesproken niet als second master te staan?

Verwijderd

Topicstarter
Nu boot ie mijn originele w2k server cd ook niet meer, wat is dit voor onzin.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Gebruik de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) eens als je zovaak achter elkaar post zonder dat er iemand tussen zit :)

En on-topic, vervang de CD-ROM speler eens, misschien dat dat het probleem oplost.

[ Voor 19% gewijzigd door AtleX op 22-09-2004 10:37 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 09:50:Vervolgens heb ik een andere cd-rom speler in mijn oudere pc gestopt, en bootte hij alsnog niet.
B)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 10:22:
Mhh hoort cd-rom normaal gesproken niet als second master te staan?
Zou niet uit moeten maken op welk kanaal de CD-ROM zit en of ie master of slave is. Als de BIOS em maar detecteert, dan kan ie er in principe van booten :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
In die lijst detecteert mijn bios alleen de HDD.
Is mijn mobo gewoon defect of??

Edit: Ik heb de HDD en cd-rom kabels verwisseld op mijn mobo. Hij detecteert nu beide apparaten, alles in de BIOS staat nu dus goed.
Maar hij boot nog steeds niet van cd, en wanneer ik in w2k op de cd-rom device klik, zegt ie please insert a disk into drive D:

Edit2:
Cd-rom speler 1 word herkend in de BIOS, maar doet het niet in W2k
Cd-rom speler 2 word niet herkend in de bios, maar doet het wel in W2k

Dus.... Ik ben radeloos, heeft er iemand nog goede tips voor me?

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 13:07 ]

Verwijderd

Ik had precies dat probleem op mijn werk ook en toen heeft de systeembeheerder een CMOS-clear gedaan, dus even die batterij op je moederbord eruit en er weer in. Daarna deed hij het weer gewoon (booten van de cd-rom, dus). Succes

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, doet het nog steeds niet. :(

Edit:
Halleluja ik heb m aan de praat gekregen. De originele cd-rom speler is defect. Hij leest niet meer. Bij de backup cd-rom speler was ik vergeten om de jumper op master te zetten, hehe oeps.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 17:35 ]

Verwijderd

Op zich heb ik nog wel een idee, heb dit ook wel eens meegemaakt.
Zet in de bios de hardeschijven uit, zo zorg je ervoor dat hij wel moet booten van cdrom. Alleen vind ik het wel wat vreemd dat je wel kunt booten van de Win2k cd.

En dat je hardeschijven in de bios uitstaan weerhoud je er niet van om linux te installeren, alleen wanneer je weer wilt booten van je harddisk is het wel noodzaak om de hardeschijven weer in te schakelen.
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 17:35:

Edit:
Halleluja ik heb m aan de praat gekregen.
mooi dat het is opgelost

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties. :)
Pagina: 1