[debian/apache] web based admin voor de administratie

Pagina: 1
Acties:

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
neem debian en je eigen webserver... Leuk om mee te expirimenteren, maar ik heb nu iets waar ik niet helemaal uit kom. Nou ja, niet kan vinden is beter gezegd. Wat ik eigenlijk wil gaan doen is de boel op afstand beheren. Putty is een goed programma voor command line, maar nu het internet gebeuren. Ik zit eigenlijk een beetje te denken aan een programma als c-panel (www.cpanel.net). Maar c-panel en bv. plesk zijn geen oplossingen omdat ze (vind ik) vrij prijzig zijn.

Er staat hier maar een simpel servertje, een PIII 450 met 194mb ram en een 15gb hdd, met debian 3 er op. Toch meer dan genoeg om een beetje php en html te prutsen..

Ook op freshmeat.net heb ik gekeken, maar dan staan er opeens zoveel (ook niet wat ik bedoel) pakketten dat ik door de pakketten het juiste pakketje niet meer zie! Nu draait webmin, maar die gebruikt mij teveel resources.

[ Voor 1% gewijzigd door lucaspr op 22-09-2004 08:29 . Reden: freshmeat.org??? -zucht- ik word moe van mezelf... ]

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 21:42
Wat voor beheer wil je precies web-based doen? Domeinen?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat wil je op afstand beheren? Wil je domeinen toe kunnen voegen? Of wil je de configuratie van je machine kunnen veranderen. Als je een echt controlpanel zoekt voor hosting kan ik je DirectAdmin aanbevelen, een lifetime license kost maar 299 dollar en het is ontzettend makkelijk in gebruik.

* AtleX gebruikt ook DA :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Wil het toeval dat ik ook DA gebruik en Plesk niet meer. DA is wat minder 'mooi' maar het is net zo functioneel als je even tijd steekt om het te begrijpen en die lifetime licentie is het zeker waard.

• lucaspr
Nee, zo professioneel gaat het niet!
php/sql, ftp gebruik(ers), mail (fetchmail), samba.

Dat was het eigenlijk wel zo ongeveer. En iets om gebruikers onder debian aan te kunnen maken. Zodat je met putty niet alleen met root hoeft in te loggen, maar ik ook is een keer (zeg als demo voor de familie, wat er allemaal wel niet kan :9) onder een andere gebruikersnaam in kan loggen.
Ben nog niet zo'n linux beest dat ik dat in de command line kan. Zal vast niet moeilijk zijn, maar daar heb ik me nog niet in verdiept!

En als het kan, maar het is niet noodzakelijk, want apt-get met putty werkt prima, een 'module' om pakketten te installeren.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:13
misschien kan je eens naar webmin kijken (gratis)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik zelf Webmin voor remote beheer. Als je die op de standaard https poort (443) zet kan je er bijna vanaf overal bij (al heb ik in mijn geval alleen specifieke ip's toegang gegeven)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 21:44

MBV

lucaspr schreef op 22 september 2004 @ 08:28: Nu draait webmin, maar die gebruikt mij teveel resources.
Ik zou zo gauw geen andere weten. Je kan je eigen php-scripts gaan schrijven, maar om dat goed dicht te timmeren is erg lastig. Stel je voor dat iemand via web rootaccess kan krijgen, en commando's uit gaat voeren. Is niet leuk :(

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

brokenp schreef op 22 september 2004 @ 09:06:
misschien kan je eens naar webmin kijken (gratis)
Nu draait webmin, maar die gebruikt mij teveel resources.
:)

@TS: Ik heb een tijdje geleden voor hetzelfde probleem als jou gestaan, ik wilde nagenoeg hetzelfde (mailgebruikers en FTP-users toe kunnen voegen met een webinterface) als jou en heb ook gekeken naar de gratis alternatieven. Het probleem daarmee is dat het soms de grootst mogelijke bagger is, of het is ontzettend log en lomp doordat er veels te veel functies inzitten, uiteindelijk heb ik gewoon wat shellscriptjes geschreven waarmee ik in een handomdraai mail- en FTP-users aanmaakt inclusief alle dirs, etc.

• lucaspr
AtleX schreef op 22 september 2004 @ 09:12:

@TS: Ik heb een tijdje geleden voor hetzelfde probleem als jou gestaan, ik wilde nagenoeg hetzelfde (mailgebruikers en FTP-users toe kunnen voegen met een webinterface) als jou en heb ook gekeken naar de gratis alternatieven. Het probleem daarmee is dat het soms de grootst mogelijke bagger is, of het is ontzettend log en lomp doordat er veels te veel functies inzitten, uiteindelijk heb ik gewoon wat shellscriptjes geschreven waarmee ik in een handomdraai mail- en FTP-users aanmaakt inclusief alle dirs, etc.
En die scriptjes zijn die toevallig dan ergens te vinden op de wereld wijde 'zand'weg (geen flame, soms schiet het gewoon niet op!)? De reden waarom ik het via een 'grafische' web pagina wil doen is makkelijk te achterhalen natuurlijk. Ik ben nog niet zo goed met linux dat ik zulke scriptjes kan schrijven. Zal ook wel niet zo moeilijk zijn, maar ik heb me ook hier nog niet in verdiept! B)

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

lucaspr schreef op 22 september 2004 @ 09:20:
[...]

En die scriptjes zijn die toevallig dan ergens te vinden op de wereld wijde 'zand'weg (geen flame, soms schiet het gewoon niet op!)? De reden waarom ik het via een 'grafische' web pagina wil doen is makkelijk te achterhalen natuurlijk. Ik ben nog niet zo goed met linux dat ik zulke scriptjes kan schrijven. Zal ook wel niet zo moeilijk zijn, maar ik heb me ook hier nog niet in verdiept! B)
Ik maak gebruik van een nogal afwijkende configuratie, daarom ik denk dat de scriptjes niet bij jou zullen werken. Mij lijkt het het beste als je gewoon de basiskennis van de shell opdoet waarna je prima zelf zo'n scriptje kan schrijven.

• lucaspr
MBV schreef op 22 september 2004 @ 09:10:
[...]

Ik zou zo gauw geen andere weten. Je kan je eigen php-scripts gaan schrijven, maar om dat goed dicht te timmeren is erg lastig. Stel je voor dat iemand via web rootaccess kan krijgen, en commando's uit gaat voeren. Is niet leuk :(
Ik hoor het al mensen. Het is of betalen of zelf scripts schrijven of webmin ;) .
Webmin draait ook al en ik merk al uit de reacties, dat dat behalve dan dat het een 'lomp' pakket is, wel 1 van de beteren, van de gratis pakketten. Ik denk dat ik die dan ook maar laat draaien!

Toch bedankt voor alle reacties, weer wat geleerd!

• knijnsel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 14:32

knijnsel

dus...

laat maar...

[ Voor 93% gewijzigd door knijnsel op 22-09-2004 09:39 ]

<knijnsel> De nederlandstalige GuildWars site

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Voor dat je als een idioot 'SSH'-schreeuwt en op een niet zo nette manier iemands kennis van GNU/Linux aan de kaak stelt, lees de topicstart eens:
Putty is een goed programma voor command line, maar nu het internet gebeuren.
Of de TS wel of niet overweg zou kunnen met Linux is zijn zaak, je kunt hem er misschien wel naar vragen. Op zo'n manier schofferen is nergens voor nodig.

(dit was een reactie op de reply van knijnsel, die inmiddels weg is)

[ Voor 9% gewijzigd door G33rt op 22-09-2004 09:41 ]

Pagina: 1