Toon posts:

[W2k3] Hoe te voorkomen dat gebruikers alle ruimte gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Windows 2003 server met 5 schijven van 146gb erin in een Raid-5 opstelling. nu is het geval dat er 280gb vol zit en de rest nog over.
Nu wil ik dit eigenlijk gefaseerd invoeren zodat er niet een gebruiker bijzit die zijn harde schijf, muziek collectie oid gebruikt en alle ruimte opslokt.

Is het mogelijk om minder schijfruimte weer te geven voor de gebruikers? of zorgen dat er bijvoorbeeld 200gb niet beschreven kan worden?

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

Dit is zéér basic.
Zoek eens op quota...

Edit
En als je deze ruimte toch maar zou gebruiken om mp3 collecties te verzamelen, dan had je veel beter voor ATA schijven gekozen, dan zijn die SCSI's echt weggesmeten geld...

[ Voor 70% gewijzigd door charlie op 22-09-2004 00:07 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Inderdaad: [google=quota]

@Charlie23
TS wil juist voorkomen dat gebruikers hun mp3 files op de server zetten.
Als ik hoor dat de topicstarter een server heeft met 5 146GB schijven denk ik niet dat dit voor een thuis opstelling is.

Overigens hebben wij hier Northern Quota Server 5.3 (http://www.northernparklife.com/)
Dit draait op een WIndows 2000 server, en werkt prima.
Echter de persoonlijke userdir's staan op een RAID5 met 14x 36GB waarvan 1HS. Gebruikers zien in hun verkenner, dus hun P: schijf, met een vrije ruimte van 270GB.
Het lijkt dus alsof ze veel ruimte hebben, maar bij ingestelde waarde wordt hun P: schijf dichtgezet.
Binnen windows 2000 is er een ingebouwde quota server, maar deze kan niet op directory niveau monitoren. Enkel op fysieke disk.

Hoogstwaarschijnlijk zijn er nog wel meer quota pakketten.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33
Met Sentinel quota manager kan je op bestandsnivo filteren, dus ook verhinderen dat gebruikers bestanden met extensie *.mp3 op je server plaatsen. http://www.ntpsoftware.com

je kan natuurlijk eerst beginnen met het aanzetten van basic windows 2000 quota managment op de disk die je wilt monitoren. je kunt dan hem eerst passief aanzetten.
zo kun je in iedergeval zien wie je grootverbruikers zijn

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Quota is dus het magische woord .. begin daar eerst maar eens mee.

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.