Moederbord boot niet meer van HD?

Pagina: 1
Acties:

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik heb een vervelend probleem met m'n DFI Ultra Infinity, het ding wil niet meer van een hardeschijf booten?

Hoe het begon:
Afgelopen weekend was ik aan het testen hoe ver ik de fsb kon krijgen. Het onvermijdelijke gebeurde, bij 240Mhz werd het geheugen instabiel en liep windows vast bij het booten. Daarna wilde het booten helemaal niet meer, dus heb ik een biosreset gedaan. Toen Windows XP wilde starten bleek dat de installatie kapot was. Opzich niet erg, het is een testbak dus Windows XP staat er toch kaal op. Formatten, partities maken, bestanden kopieren, opnieuw opstarten...

En toen begon de ellende: 'Fout bij het laden van het besturingssysteem...' :?
Na een andere hardeschijf, een andere ide kabel, een nieuw bios en diverse formats is de boodschap veranderd naar: 'Geen besturingssysteem gevonden...'
WTF hoe kan dit? Ik heb zowel WinXP als Suse geprobeerd te installeren, de setup gaat prima maar zodra er vanaf de harddisk geboot moet worden krijg ik constant dit. Onder Knoppix is de schijf ook gewoon bereikbaar.

Waardoor kan dit veroorzaakt worden? Het vreemdste vind ik nog dat de melding in het Nederlands is, ongeacht wat er op de hardeschijf geinstalleerd staat.

🖥️ | 🚗

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
In andere systemen werken die beide hd's zonder problemen? (als je de mogelijkheid hebt tot proberen) probeer gewoon alle onderdelen uit in andere systemen, zo kom je vanzelf bij het onderdeel dat problemen geeft.

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-01 18:29

AdB

Ik neem aan dat je al naar je opstart volgorde hebt gekeken :)
Aangezien de crash bij het tweaken kwam zou je ook een bios reset kunnen doen.
Als dat niet werkt en je hebt andere Ide kabels en HD geprobeerd, heb je in ieder geval m.i. de meest logische zaken uit gesloten.

Dan kun je naar andere toestanden kijken: systeem kaal opstarten en weer opbouwen, misschien is er een geheugen bankje kapot, een reepje in verschillende bankjes, voeding testen etc.

AdB

Verwijderd

bootable partitie ingesteld in je partitietabel...?
ik had overlaatst ook zoiets...
kwam door een el-cheapo raid controllertje, dat m'n boot in de war stuurde als er schijven aanhingen...
zonder schijven deraan geboot, os (fedora 2) erop, en toen deed ie het wel...?
mss een tip om zo kaal mogelijk qua hardware te booten..?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
@AdB: Biosreset heb ik gedaan, daarnaast staat er inmiddels al een nieuwere bios op. Systeem draait prima onder Knoppix, maar dat is jammergenoeg niet zo geschikt om 24/7 te draaien. Geheugen lijkt me in orde, maar ik zal nog eens wat wisselen. En ja, bootvolgorde staat goed :P

@Birkoff_: Ik heb inmiddels 2x Suse 9.1 en 3x WinXP proberen te installeren, beiden hebben steeds de schijven opnieuw gepartitioneerd en de bestanden gekopieerd. Lijkt me toch behoorlijk bootable?
Het systeem is van zichzelf vrij kaal (floppy, cdrom, hardeschijf) dus ik heb ook geen kluit hardware die ik eventueel nog zou kunnen afkoppelen.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Dat is je MBR die verrot is marky :)

je moet even win98 cd erin doen en ff fdisk draaien dan opnieuw partities maken installeren en klaar is kees

post nog ff of het gelukt is :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HDD/IO controller issue, Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers dus :)

Mijn inbreng: met OC'en kun je fysieke schade toebrengen aan de hardware .. Maar om het toch proberen te verhelpen, controleer of de MBR nog gezond is en of de primaire partitie waarvan geboot moet worden nog wel Actief is :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik heb fdisk losgelaten op de schijf, alles geformatteerd en een primaire fat32 partitie aangemaakt (deze was geactiveerd ja). Toen heb ik winxp opgestart en geinstalleerd, maar hij wil nog steeds niet booten :(

Kan de ide controller brak zijn? De hardeschijf doet het immers verder gewoon.
Ik zal komend weekend eens kijken of ik via een andere pc de voorinstallatie van XP op de schijf kan doen, kijken of ie er dan wel vanaf wil booten.

Heeft verder nog iemand suggesties?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

ja, je moet eerst alle partities verwijderen :)

dan is je MBR gereset :)

/me heeft hier heel het weekend mee zitten ******

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ok, ik heb inmiddels wat dingen geprobeerd. Ik heb de MBR genulled met een tooltje van Seagate, ik heb een andere ATA schijf eraan gehangen met een werkende windows install, helpt allemaal niet. Ik heb ook geprobeerd of ie van een SATA schijf wou booten, maar dat gaf ook niet zo'n denderend resultaat.
Blauw scherm bij opstarten en verder niets. Veilige modus gaf ook een blauw scherm.

[ Voor 36% gewijzigd door MadMarky op 25-09-2004 20:08 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

hmmm volgens mij als je alle partities verwijderd dan boot hij weer, dat was immers bij mij zo. Was het resultaat van een halverwege vastgelopen linux install :/

Verwijderd

Je bootschijf is de enige disk in je systeem en is aangeloten als Primary master disk? Zitten de jumpers (nog) goed op de hd?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 10:05 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Het kan zijn dat er een fout in je MBR staat. Die nederlandse foutmelding geeft aan dat de MBR ooit met een nederlandse dos of windows geinitialiseerd is.
Heb je al een keer "FDISK /MBR" gedaan?

Verwijderd

Hoe staat het met je masterbootrecord ?

Ofwel fdisk /MBR = schrijf/repareer masterbootrecord

daarmee verziek je niks, maar je krijgt ook geen melding of iets.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 10:13 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 23:00:
ja, je moet eerst alle partities verwijderen :)

dan is je MBR gereset :)

/me heeft hier heel het weekend mee zitten ******
Als je alle partities verwijderd is je MBR zeker niet gereset, laat daar geen misverstanden over zijn.
Als je een nieuwe MBR wilt hebben, is het in DOS:

fdisk /mbr

Dan krijg je een nieuwe MBR, anders niet!
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 10:04:
Je bootschijf is de enige disk in je systeem en is aangeloten als Primary master disk? Zitten de jumpers (nog) goed op de hd?
Ik denk het wel, anders kreeg ik bij het opstarten al geen HD, meeste HD's is met jumper of Master, of Slave. Als je geen jumpers hebt, heb je meestal niks, alleen op sommige hele oude harddisken wil niks ook nog wel eens master of slave zijn. Maar ik denk niet dat we daar over praten ;) :Y)
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 09:55:
hmmm volgens mij als je alle partities verwijderd dan boot hij weer, dat was immers bij mij zo. Was het resultaat van een halverwege vastgelopen linux install :/
Dit had ie al geprobeerd, de hele schijf verwijderd, maar had geen enkele zin.

Nu ff proberen te helpen.
Het is dus niet het geval dat je HD stuk is, aangezien je het ook met andere schijven hebt geprobeerd.
Dat is opzich wel weer jammer, want dan wist je de oorzaak.
ff een opsommingkje met dingen die je zou kunnen proberen:
- Nieuwe/Andere IDE kabels en andere/nieuwe voeding/stroomkabel
- BIOS op default settings zetten
- Zelfde als nummer 1, maar dan met andere HD
- Zo veel mogelijk componenten uitschakelen in BIOS (Dus geluid, LAN, e.d.) en geen PCI kaarten erin, een oude videokaart ipv je normale snelle videokaart)
- Mocht dit allemaal niet werken, probeer je CPU wat onder te clocken
- Memorytimings omhoog gooien
- Andere voeding proberen

Dit kan je altijd proberen, aangezien het probleem nogal moeilijk te zien is van buitenaf, dit doe ik meestal met zulke problemen, en meestal wil het wel weer, maar dat is niet een garantie dat het bij jou wil :(

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

@FnFnF
Ik denk het wel, anders kreeg ik bij het opstarten al geen HD, meeste HD's is met jumper of Master, of Slave. Als je geen jumpers hebt, heb je meestal niks, alleen op sommige hele oude harddisken wil niks ook nog wel eens master of slave zijn. Maar ik denk niet dat we daar over praten

Hoezo praat je over IK. MadMarky is toch de TS?
Ik heb geen idee wat je bedoeld met "Als je geen jumpers hebt, dan heb je meestal niks".
Als je meer dan 1 HD gebruik of een combi met CD (op 1 kabel) dan moet je dus gewoon jumpers zetten. Tenzij je Scsi of Sata gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 10:41 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

Heb je memtest gedraaid, nee kwartiertje is niet genoeg. Het moet minstens een nachtje foutloos draaien.

Als je de FSB overklokt, dan gaat de rest van je systeem ook mee (tenzij als je een werkende AGP/PCI-lock heb). De IDE-controllers draaien dan te snel en schrijven wat rommel naar je harde schijf.

Dan wordt het tijd voor de "militaire-format", deze wordt door allerlei overheidsinstellingen gebruikt. Deze format maakt je harddisk extra clean, je kan ook gevoelige data vernietigen zodat men extreem moeilijk kan recoveren..

Download die iso, brand het op een CD en boot ervan. Als je de harddisk selecteer, worden de partities vanzelf geselecteerd en niet het omgekeerde doen. Stel methode op "Quick-Erase", tenzij als je wat data (te verbergen hebt) moet vernietingen. press F10 to clean it

Na de "militaire-format" kan je rustig partitioneren/formatteren/OS-installeren.

Ik heb dit probleem al meegemaakt tijdens het overklokken van een P3 350 @ 466MHz (33% FSB verhoging). En die "militaire-format" deed z'n job.

[ Voor 34% gewijzigd door rapture op 26-09-2004 11:15 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik zet voor de duidelijkheid even wat dingen op een rij:
- De hardeschijf is goed aangesloten, wordt goed herkend in de bios, is bereikbaar tijdens een windows install en als ik Knoppix draai.
- MBR is genulled, hele hardeschijf is genulled (militaire format? ;))
- Met een werkende Windows install start ie nog niet van de hardeschijf op
- Geheugen is prima in orde, memtest vindt geen fouten en Knoppix draait prima

Ik denk toch echt dat het aan het moederbord ligt, dus wat mij betreft kan het topic terug naar PMG...

🖥️ | 🚗

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
*update*

Na een hoop gedoe is het me gelukt om te booten met Suse 9.1 en lilo. Nu XP op een FAT32 partitie installeren, lilo instellen en hopen dat het nog steeds werkt.
Dit is de eerste keer dat het systeem weer wil booten vanaf een ATA harddisk, de standaard WinXP bootloader en grub werkten niet, maar lilo wel :?
Anyway, ik ben blij dat het systeem weer draait :)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Zo dat heeft even geduurd. Mooi dat het deels weer werkt ;) de volhouder wint. Ik ben wel benieuwd naar “na een hoop gedoe” en of WinXP wel via Lilo boot.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 21:06 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Windows XP erop gezet, Lilo opnieuw geconfigged, Windows gestart. Resultaat: "Schijffout, druk op een toets om opnieuw te starten"
Waarna ie opnieuw de floppy/cd/hardeschijf bootsequence afloopt :/
Nu is het dus een Linux only systeem tegen wil en dank.

En wat onder "een hoop gedoe" valt:
- Windows starten met GRUB
- Linux starten met GRUB
- Windows starten via een DOS bootdisk (geen succes)
- Windows starten via GRUB op een diskette
en nu dus ook:
- Windows starten via Lilo

Wat ik nu dus draai is Suse9.1 via Lilo, dat is het enige wat lijkt te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door MadMarky op 11-10-2004 01:28 ]

🖥️ | 🚗

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:09
Het is bekend bij je dat suse 9.1 zowel de partities alsook aanwezige data vernaggeld?
Als je suse 91 hebt geinstalleerd, dan moet je zowieso de hd op LBA forceren in het bios. AUTO werkt niet (meer).

Maar goed, lijkt erop dat dit toch een ander probleem is daar je na full disc erase NA windows xp reinstall (zonder suse tussendoor neem ikaan?) alsnog niet kan booten.

PS: Als zowel suse als XP erop staat moet je maar eens voor de grap partition magic starten. :X

Suse9.1 -> prullenbak en wachten op 9.2 (of 9.0 installeren)

[ Voor 21% gewijzigd door KBDE op 11-10-2004 01:38 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Wat bedoel je met LBA forceren in het bios? Harddisk wordt gewoon herkend hoor. En kennelijk vernaggelt Suse 9.1 het zodanig dat m'n bios de MBR weer begrijpt :P
Maar bedankt voor de tip, als Suse 9.2 uit is probeer ik het nog wel een keer met XP.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

(hier stond iets wat hierboven ook al gezegd is)

Zou die HDD niet echt gaar zijn?

Paradox.... DFI Ultra Infinity....NOT! :Y) ... ach, ik heb mn 1e 1GHZ ook kapot geclocked.... mobo verrot geflashed, VGA-kaart te hard OC-en... zucht.... :'(

[ Voor 134% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 01:56 . Reden: on-nuttige post getracht nuttig te maken ]

Pagina: 1