Keuze tussen 3 laptops (resolutie/wifi)...

Pagina: 1
Acties:

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Beste,

Ik ga binnenkort een laptop aanschaffen, dit voor voornamelijk researchwerk (dus het gewone standaard internet/office werk).

Nu heb ik 3 Laptops voor ogen: (Allemaal Centrino omdat stilte & wireless internet gewoon erg belangrijk voor me is.)

De specs zijn allemaal rond 1.5 Ghz/512 Mb met +- hetzelfde budget.

- Dell 510m : sxga+ -->1400*1050 met Dell TrueMobile™ 1350 Wireless 802.11 b/g MiniPCI card

- Asus M6700Ne : wxga --> 1280*800 met Intel 54 Mbps kaartje

- Toshiba Satellite M30 : wxga --> 1280*800 met Intel 54 Mbps kaartje

Ik besef wel dat deze onderling qua grafische kaart etc. iets verschillen maar dat is van weinig belang voor mij...

Hoewel de Dell m'n lichte voorkeur heeft, twijfel ik omwille van de goede reputatie van Toshiba (of is dit niet langer zo?) & Asus omwille van de kleine extra's (garantie etc.)...

Nu is mijn vraag voor welke zouden jullie gaan?

1. Welke resolutie hebben jullie goede ervaringen mee? Voor welke type scherm zouden jullie m.a.w gaan sxga+ of wxga?

2. Is het kaartje van Dell slechter/beter dan Intel ? (Misschien omwille van betere integratie met chipset?

Hebben de andere ook de antenne verwerkt in het scherm zoals de Dell (of is dit standaard voor Centrino?)

Alvast bedankt...

System Specs!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Puur op het scherm afgaand zou ik kiezen voor de sxga+

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Roberto
  • Laatst online: 11-12-2025
De dell met een 1450 kaartje dan. (Geen Centrino meer dan ... maar wel 5Ghz A band support)

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
mjah maar die A is nu niet zo'n enorm verschil (wel handig voor vreemde locaties maar verder...)

Ik gebruik trouwens thuis gewoon de G variant (icm draadloos smc routertje).

Is die kaart kwalitatief beter/slechter dan Intel ?

Ook is die Dell de enigste met antenne in het scherm verwerkt?

System Specs!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

ik zou dan voor de 15,1 sxga+ asus gaan in plaats van de breedbeeld versie met 54mbit kaartje

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
@ Fongwan: nee, want die is weer een stukje duurder & ik kom niet over de lijn van het budget dat ik hiervoor vrijgemaakt heb...

Maar over het algemeen prefereren jullie dus sxga+ boven dat breedbeeld!

Nu enkel nog die vraagjes over het wireless graag...

Bedankt aan alle mensen voor het reply'en ;)

System Specs!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wat helpt.. is het naast elkaar zetten van systemen in een tabelletje met die items (gewicht, scherm, cpu, memory, disk, uitbreidingsmogelijkheden etc... ) die voor jou van belang zijn. Dan zet je die 15,1"sxga+ van asus er ook bij, en eventuele andere systemen die mensen noemen. Dit is wel even uitzoekwerk, maar dan heb je ook wat ;-)

De Asus zou mijn voorkeur hebben ivm garantie en ervaringen die ik met Dell heb. (het is goed spul maar moet niet stuk gaan..) De ervaringen met Toshiba zijn bij mij zo mogelijk nog slechter (Lion accus die binnen een jaar stuk zijn..), ik vind ze bovendien foeilelijk ;-)

Antennes zitten denk ik standaard door het scherm of de body. Tenzij je een pcmcia kaartje hebt hoef je je hier trouwens geen zorgen over te maken, zolang je b/g gebruikt.

ping 127.212.23.124

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Ik had zo'n tabelletje reeds gemaakt hoor, maar dat kon de keuze echter niet bevestigen ;)

Bij die Asus twijfel ik dan weer met die videokaart wat betreft verbruik & warmte, aangezien die ati radeon 9700 toch vrij krachtig is!

Ik neem aan dat de wireless kaartjes (dell vs intel) dus niet veel uitmaken....

Dat Toshiba problemen hadden met bepaalde accu's wist ik echter niet, bedankt!

--> Weet soms iemand iets over de kwaliteit van de schermen/ accu's van de laptops onderling?

System Specs!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

The.Force schreef op 22 september 2004 @ 08:03:
@ Fongwan: nee, want die is weer een stukje duurder & ik kom niet over de lijn van het budget dat ik hiervoor vrijgemaakt heb...

Maar over het algemeen prefereren jullie dus sxga+ boven dat breedbeeld!

Nu enkel nog die vraagjes over het wireless graag...

Bedankt aan alle mensen voor het reply'en ;)
Tja,
wxga --> 1280*800
sxga+ --> 1400*1050

je gaat achteruit in resolutie, met 1400*1050 op een 15 inch scherm kan je net zoveel zo niet meer kwijt op je scherm dan bij een 15,4 inch met een resolutie van 1280*800.

In mijn optiek is breedbeeld alleen leuk voor als je veel films gaan kijken op je notebook, maar dat doe ik in ieder geval niet. Heb zelf een Asus M6Ne en als ik dan al film afspeel dan gebruik ik wel mijn tv-out.

Maar das per persoon anders, het zou een ander verhaal zijn als je met die breedbeeld notebooks die je noemt een hogere resolutie hebt dan de non-breedbeeld versie.

Qua wlan, tja als je veel gebruik moet maken van de a standaard zoals bijvoorbeeld bij rs_003 het geval is dan zou ik voor een notebook gaan waarin je dus a,b en g hebt. Maakt het niet uit dan zijn alle drie voldoende, kijk of je a echt nodig hebt.

Ik zou zeggen ga langs een computerwinkel waar je eventueel zowel een breedbeeld als gewone scherm naast elkaar mag zien op max resolutie, kan je zelf een beter oordeel maken denk ik.
The.Force schreef op 22 september 2004 @ 10:05:
Bij die Asus twijfel ik dan weer met die videokaart wat betreft verbruik & warmte, aangezien die ati radeon 9700 toch vrij krachtig is!

--> Weet soms iemand iets over de kwaliteit van de schermen/ accu's van de laptops onderling?
Ik kan met mijn Asus tussen de 3 a 4 uur werken op de accu, ik power4gear dan op office stand, ofwel mijn 1,7GHz Dothan draait dan op 800MHz, backlicht staat tussen de 25 en 50%.

Meestal is het wlannen, muziek op de achtergrond, office en dergelijke.
Of ik kan 3 uur lang anime kijken met power4gear op office, backlicht tussen de 50 en 100% en geluid om 50%.

Dus die Ati M9700 trekt ook niet zoveel van je batterij hoor, en dat terwijl het de 2e beste mobile kaart is, de Ati M9800 met 128 of 256MB doet het beter. Gemiddeld 2x, ik haal rond de 2650 3dmarks03 met een Ati M9700 64MB en de Ati M9800, 256MB rond de 5600 maar die is net leverbaar.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Verwijderd

FongWan schreef op 22 september 2004 @ 17:17:
Dus die Ati M9700 trekt ook niet zoveel van je batterij hoor, en dat terwijl het de 2e beste mobile kaart is, de Ati M9800 met 128 of 256MB doet het beter. Gemiddeld 2x, ik haal rond de 2650 3dmarks03 met een Ati M9700 64MB en de Ati M9800, 256MB rond de 5600 maar die is net leverbaar.
offtopic:
2650? Dat ding moet ergens in de 3500 halen. Ik haal 2732 3dmark03 punten met m'n MR9600 128mb.

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Met de settings die ik heb wel ja, ik dacht dat de core op 390mhz zat terwijl hij op 450mhz moet kunnen en geheugen op 190 tertijl 260mhz ook moet kunnen.

Met die standaard waarden heb van 390 en 190 heb ik 3dmark gedraait. Heb geen zin om mijn m9700 hoger te clocken, wil er nog wel 3 jaar met mijn notebook mee kunnen. Zal best denk ik ook aan de drivers gelegen hebben, heb toen met de standaard drivers gedraaid.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Wat lijkt jullie trouwens het beste om te surfen (breedbeeld / 4:3) ?

Ik las in het 510m topic dat de batterij maar 300 keer opgeladen kan worden (volgens Dell manual). Hoort dat zo bij dat type batterijen?

Ik veronderstel dat ze dan bedoelen dat de optimale werking eraf is ?

System Specs!

Verwijderd

The.Force schreef op 22 september 2004 @ 21:34:
Wat lijkt jullie trouwens het beste om te surfen (breedbeeld / 4:3) ?

Ik las in het 510m topic dat de batterij maar 300 keer opgeladen kan worden (volgens Dell manual). Hoort dat zo bij dat type batterijen?

Ik veronderstel dat ze dan bedoelen dat de optimale werking eraf is ?
'k heb zelf een 15.4" breedbeeld in m'n laptop, zeker in spreadsheets is het behoorlijk handig. Nu heb ik ook een resolutie van 1920x1200 dus ik denk dat het voordeel nogal wegvalt op een lagere resolutie tov. een 3:4 scherm.

offtopic:
Ik kan bijv. makkelijk 2x GoT op m'n scherm krijgen en dan heb ik nog een werkbalk ernaast met snelkoppelingen naar programma's. Tekstverwerken gaat ook lekker, in Word XP kan ik bijv. 2 a4tjes op 100% naast elkaar leggen inclusief dat opmaak balkje rechts. Spellen hebben zwarte balken links en rechts bij gebrek aan goede 16:10 ondersteuning, maargoed dat was je toch niet van plan om te doen.

De batterij kan je volgens de manual ongeveer 300x op en ontladen, dat zal dan van volledig opgeladen naar volledig ontladen zijn. Dat is helaas een nadeel aan li-ion batterijen. Ze verliezen ook relatief snel capaciteit naarmate ze ouder worden, of je ze nou gebruikt of niet.
Mijn batterij (Dell I8600) is trouwens van Sony.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Ja klopt op die resolutie kunnen weinig 4:3 schermen eraan tippen ;)

Maar op 1280*800 denk ik dat die voordelen vrij minimaal zijn, niet?

Dell heeft volgens m'n indruk nogal vrij kwalitatieve beeldschermen, ze maken volgens mij voornamelijk gebruik van Samsung...

Hoe zit het met die andere, enig idee daarvan?

Het is nu niet de bedoeling dat de backlight van zo'n scherm direct brak is...

[ Voor 12% gewijzigd door The.Force op 22-09-2004 22:11 ]

System Specs!

Pagina: 1