Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-08 14:34
Dit weekend ga ik naar mijn broer om een netwerk te installeren, zoals ik hem beloofd heb. Behalve de directe kabelverbinding heb ik hier eigenlijk weinig ervaring mee.

Even wat gegevens: er zijn 3 clients (allemaal Win98 SE aan boord). Eén daarvan (de snelste) is een Pentium II met 64 MB geheugen

Als laatste is er nog een oude Pentium 90 met 16 MB geheugen, die niet aan het netwerk hoeft (maar misschien als server gebruikt kan worden?)

De netwerk-hardware bestaat uit 100 Mbit netwerkkaarten en natuurlijk een hubje.

De gebruikers van het netwerk willen samen Internetten (er is een kabelmodem) en bestanden delen.

Wie helpt mij een beetje op weg. Welke compu kan ik het beste als server nemen? Welk besturingssysteem en heb ik nog programma's nodig voor filesharing ofzo?

In Windows 2000 wil alles me nog wel lukken, Linux is echter niet mijn specialiteit al wordt het steeds beter :)

Wie geeft advies

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Ik denk dat je het beste zijn modem kan overzetten in die P90. Die kan dan fijn als router/mailserver/vuurmuur dienen, is hij sterk genoeg voor (/me doet ut met een P75). Een progje wat echt alles in een doet is Winroute Pro 4.1 (vuurmuur, router, mailserver, proxy, alles).

Voor filesharing kan je gewoon de windoze filesharing gebruiken, is goed genoeg.

Instellingen:
Gewoon netwerkkaarten installeren (lukt wel denkik), en dan TCP/IP instellen, met allemaal een apart IP-adres en hetzelfde netmask (vb: 10.0.0.* mask: 255.255.255.0).

Dan gewoon client voor MS-netwerken en MS-file/printer sharing installeren.

Als je de Winroute help-file goed doorleest kan je daar ook van alles mee doen, zo hep ik dus sinds kort behalve gewoon net-sharing ook een eigen meelserver... Als je nog vragen hebt kan je me gewoon ff melen....

• havana
Ontzettend bedankt. Ik zit nog wel met een paar vragen: de server P90, welk besturingssysteem (Windows 95, 98 of 98 SE) raad je aan? Dit ivm met stabiliteit.

Je uitleg mbt de serverkant is me compleet duidelijk, alleen de clients, is het gewoon een kwestie van kaarten detecteren, MS clients installeren en klaar? Hoe verbind ik dan met de server. Dit gedeelte is nog niet duidelijk voor me.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

probeer op die p90 gewoon nt workststion is veel stabieler dan win9x

• havana
Hmm NT workstation hebbik niet, (wel Win2k) maar de bak heb maar 16 MB RAM :(

En nog ff over Winroute: moet ik dit proggie op alle compu's installeren of alleen op de server (sorry voor de domme vraag maar /me is een newbie op gebied van netwerken)

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Nix mis met newbie zijn, was ik een maand geleden ook nog :).

Als je je netwerk fysiek aan hebt staan (=comps + hub aan), en je vraagt iets aan wat op een ander comp staat, verbind ie automatisch (als je client voor MS netwroks en een protocol hebt geinstalleerd).

Ik raad je Win98SE aan voor op de server. Ik heb een tijdje w95 gedraait, maar toen moest ik elke dag rebooten, heppik nu geen last meer van.

Je moet gewoon op elke comp de NIC's detecteren, en client voor M$ networks installeren, eventueel file/printersharing. Ik heb zelf alle drie (netbuei, IPX en TCP/IP) de protocols geinstalleerd.

Mijn filesharing hangt (als in tabblad "bindingen") aan Netbuei en de client, de rest hangt aleen aan de client, en NIET aan filesharing (is veiliger, denkik, en in ieder geval sneller).

IPX heb ik alleen voor spellen, TCP/IP is wel aan te raden als je wil i'netten :)

Vul bij TCP/IP proporties het IP-adres van je server (eigenlijk router) als gateway in. Als je server nu winroute draait, kan je internet delen! je browser stuurt dan nl zijn request naar de server, en die stuurt um door.

Op je server heb je dus twee netwerkkaarten geinstalleerd, eentje voor je kabelmodem, en eentje voor je LAN. Bind de MS-client aan allebei de kaarten, en filesharing ALLEEN aan je LAN-kaart (anders kan heel i'net je files zien).
Hang de drie protocols aan je LAN-kaart, en een tweede TCP/IP (die er dus waarschijnlijk al is) aan je kabelmodem, met daarin de setting van je provider (DNS e.d.)

Winroute hoeft alleen op de server te draaien, als je hem op andere comps installeert, kan je met die comps de settings op de serveer veranderen. Dit is erg makkelijk, omdat je je server zo gewoon zonder monitor/keyboard e.d. kan laten draaien (tenzij je doom-deatmatches wil spelen :))

Hope this helps, questions? just ask....

• havana
Voor het grootste gedeelte is het nu duidelijk. Aangezien multi-player games niet aan de orde is moet ik NetBeui en TCP/IP dus installeren. Netbeui hang ik aan de LAN, TCP/IP aan de kabelmodem én de LAN.

Maar hoe doe je zoiets of is dit met Winroute heel makkelijk in te stellen?

DIT IS MIJN WEBSITE

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Gewoon via control panel > network.
Add> protocol> microsoft >.
Als je de netwerkkaart goed hebt geinstalleerd zie je hem daar ook terug.
Netbeui aan je dail-up adapter kan je dan weer deleten.
Zorg dat alle compu's in de zelfde werkgroep zitten (tabblad identification)
Bij access control is share-level het makkelijkst

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Gewoon configuratiescherm --> netwerk inderdaad...

Winroute doet alleen de I'net dingen, dus router/proxy/mail....

Als je die meelserver wil installeren kan je nog wat probleempjes tegen komen. Als je er behoefte aan hebt kan ik mijn settings wel een keertje psoten....

• hqa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08-2024

hqa

ff nog een tipje:

In je server/vuurmuur kun je het beste 2 nics plaatsen, het is dan mogelijk je Lan en het internet zodanig te scheiden dat je het minste kans hebt op een fijne hack.

Kan je heel mooi maken met winroute ....

Verwijderd

De netwerk-hardware bestaat uit 100 Mbit netwerkkaarten en natuurlijk een hubje.
Kun je in de server niet beter een 10/100 Mbit kaartje proppen?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarom zou je dat willen doen?
Pagina: 1