Toon posts:

Onboard videokaart uitschakelen voor RAMgeheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
*kijkt wazig rond* Ik ben dus de vriendin van AuC, die met dat RAMprobleem ja, hehe.

Om iedereen even op de hoogte te brengen: Ik ben alles behalve thuis met hardware enzo, dus alsjeblieft niet al te veel ingewikkelde dingen. :P

Normaal gesproken heb ik een onboard videokaart (S3 Graphics Inc. ProSavage), die dus een deel van mijn RAMgeheugen jat. Ik heb nu in totaal 265 MB aan RAM, en dan minus het aantal wat naar mn onboard videokaart gaat. Hoeveel was dat ook alweer? Oh well, you get the point. ^_^

Nou wil ik graag al het RAMgeheugen wat naar die onboard grafische kaart gaat terug, want heb er een nieuwe grafische kaart ingedonderd met behulp van mijn lieve vriend; Geforce FX5200 (PCI-ding, als dat belangrijk is). Heb overigens Win 98.

Ik heb al in de Bios gezegd dat ie niet de onboardkaart moest gebruiken, en later ook nog eens onder Configuratiescherm --> Systeem --> Apparaatbeheer dat hele Prosavage-ding uitgegooid, maar zonder resultaat - ik ben nog steeds ramgeheugen kwijt aan dat onboard kaartje. Dat zou niet zo'n punt zijn geweest als ik dat extra beetje ramgeheugen niet nodig had gehad, en dat heb ik wel, heel, heel, heel hard. :(

Toen de Geforce het eindelijk normaal deed, wat een tijdje duurde omdat ik dom bezig was, wou mijn pc veel drivers opnieuw geinstalleerd hebben (monitor driver enzo), maar wat ik best wel gek vond was dat hij ook de driver wou voor de onboard grafische kaart. Die request heb ik gecancelled. Niet dat dat veel uitmaakte, want de driver voor mn onboard kaart staat sowieso al geinstalleerd. -_-

Anyway, om een lang verhaal kort te maken: Hoe krijg ik het geheugen dat naar de onboard gaat terug? Hoe schakel ik die hele onboard grafische kaart 100% uit? Ik durf niet zo goed de driver voor de Prosavage gewoon te uninstallen, en bovendien ben ik bang dat het geen rukkaduk zou uitmaken.. Hoop echt dat iemand me kan helpen. :?

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Die moet je in het BIOS uitschakelen :)
Maar als je er geen verstand van hebt, laat het dan eventjes iemand anders doen, je kunt gemakkelijk een verkeerde instelling maken ;).

Ik geloof zelf iets van Integrated Peripihals (oid) / Chipset options > (onboard) VGA > en dat dan uit :)

301SQN

Verwijderd

Topicstarter
BIOS lukt me nog wel, zolang je maar niet ingewikkelde hardwarebegrippen gaat gebruiken. ;)

En ik heb hem volgens mij in de Bios al uitgeschakeld. Heb iig gezegd dat ie niet de onboard moest gebruiken, maar de VGA.. :?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Zit er anders niet een jumper op je moederbord waarmee je die onboard kaart uit kan schakelen. Geef eens de volledige specs van je pc.
Overigens over hoeveel mem heb je het, gok dat het maximaal 16 MB is, is het dan niet makkelijker om het te laten wat het is, zoveel maakt dat niet uit. Bedoel daarmee dat je niet zoveel prestatiewinst zal halen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 22:35:
BIOS lukt me nog wel, zolang je maar niet ingewikkelde hardwarebegrippen gaat gebruiken. ;)

En ik heb hem volgens mij in de Bios al uitgeschakeld. Heb iig gezegd dat ie niet de onboard moest gebruiken, maar de VGA.. :?
nee, je hebt gezegd dat hij van PCI moet booten i.p.v. AGP (denk ik, die optie bestaat ook, en is wat jij beschrijft)

je moet in de BIOS naar "integrated peripihals" gaan, en dan daar kijken of je AGP op disabled staat.

[ Voor 44% gewijzigd door OnTracK op 21-09-2004 22:38 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik met ingewikkelde hardwarezooi. ^_^ Ik durf van mijn langs zal ze leven niet aan jumpertjes te zitten. Vind het eng genoeg om die kast open te maken. :X

"integrated peripihals" heb ik echt nergens zien staan. Heb die hele BIOS van onder naar boven uitgekamd toen ik liep te zoeken naar een of andere optie om mijn kaart werkende te krijgen.. En de enige VGA/PCI optie die ik heb weten te vinden was die ik heb gebruikt. Als ik die optie had laten staan zoals ie eerst stond had ik kunnen staan rossen wat ik wou, maar dan had de Geforce het gewoon niet gedaan. Gaf ie fijne piepjes en ging mijn beeldscherm niet aan en zo.. Kan je anders een heldere beschrijving vinden van waar ik "integrated peripihals" kan vinden? Misschien heb ik het gewoon over het hoofd gezien..

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Als het niet in de bios staat dan is de kans denk ik toch erg groot dat je toch aan jumpers moet gaan zitten (of je vriend natuurlijk :P) anders gaat het niet lukken :)

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Wat voor 'n pc is het? Compaq? HP? Siemens?........

type-naam/nummer zou ook van pas komen

[ Voor 33% gewijzigd door Bram77 op 21-09-2004 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Asus.
Ik kan niet echt al mn pc-eigenschajes gaan opdreunen, simpelweg omdat ik de helft niet ken. Als je wil weten wat voor moederbord ik heb bijvoorbeeld, wordt dat erg moeilijk. *voelt zich nu erg stom*

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 22:57 ]

• Bram77
'That narrows it down' :)

Ergens tussen de witte sleufjes op je moederboard (PCI-sloten) staat waarschijnlijk in witte, grotere letters een type-naam. Meestal een letter-cijfer combinatie. Als ik die weet kan ik je meer vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier het boekje van mijn pc gevonden, en staat in koeieletters op de voorpagina Terminiator K7 Barebone System. Heb je daar iets aan?

• Bram77
Dan zal dit m zijn :)
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/desktop/termk7/termk7_l.jpg
Heb je toch een snellere pc dan je dacht! Al snap ik niet waarom er win98 op staat.

Ik ben de amnual aan het downloaden. Ik zal even kijken of ik kan vinden wat je zoekt. Monument....

[ Voor 12% gewijzigd door Bram77 op 21-09-2004 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom er Windows 98 op staat? Omdat we geen XP ofzo hebben? :P

De ware reden is dat ik nooit veel gaf - nog steeds niet - om superdupercoole gave snelle mooie computertjes. Onze eerste pc draaide net win 98, eigenlijk was ie voor 95. Toen kregen we 98 en daar hebben we het gewoon bij gehouden. Klinkt wat stom, ik weet het. :P

Bedankt. Heb geen idee of die pc de mijne is, weet wel zeker dat ik geen 1,3 ghz heb. :X

Mijn pc is meer ditachtig:

http://myahead.com/go/look/product.show_product?v_id=5536

Maar weet zeker dat ie wat sneller is dan ze daar beweren (god dat mag ik toch hopen!). Iig ziet er er wel zo uit. Lol.

Tis overigens echt Terminator K7 Barebone System, er zit geen Desktop of DDR of wat dan ook tussen.. Als ik t boekje mag geloven.

Of zou ik echt 1,3 ghz hebben? :/ Ik speel nooit echt spelletjes of run geen zware progjes.. Alleen Jazz Jackrabbit 2 (lol) en wat Word enzo..

De dxdiag zegt iig 1,0 ghz. Maar dat zegt ie ook bij mn vaders pc, en die is - en dat weet ik zeker - trager dan de mijne.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 23:09 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
zie blz 97 van de manual:
je kunt alleen aangeven of je je PCI kaart of je AGP kaart als eerste wil zien.
zie 2 onderstaande posts, dat wilde ik dus ook zeggen ;)
Verklaart misschien ook waarom er een PCI videokaart (FX5200) inzit ipv een AGP kaart...

[ Voor 30% gewijzigd door 0siris op 21-09-2004 23:18 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Dat slaat echt nergens op, want ik heb geen AGP in mijn pc. :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 23:14 ]

Verwijderd

Je OnBoard VGA-kaart zal de AGP wel zijn dan he.... (Dus je ken er alleen een PCI bijstoppen, zoals je al van plan was). Dus: AGP=On-Board (bij u dan)

• Miglow
  • Laatst online: 08:20
Ik denk ook dat je aangegeven hebt welke kaart hij als eerste moet checken om beeld te geven, maar dat daarmee niet de onboard is uitgeschakeld.

Heb ooit eens geprobeerd bij een IBM iets gelijkwaardigs voor elkaar te krijgen en voor ik eenmaal zover was, had mijn vriendin al n andere gekocht :z

[offtopic]
Leuk om te zien hoe mensen leren hoe een computer in elkaar zit en functioneert, ik zou voor de amusementswaarde dit topic al blijven volgen })
[/of-topic]

• Bram77
Je onBoard video is AGP :)

In je BIOS dus naar -> "Advanced"->"PCI Configuration"->"Primairy VGA Bios" op [PCI Card] zetten.

Dit wil nog niet zeggen dat je ook beschikking krijgt over het geheugen wat gereseveerd is voor onBoard video. Misschien...

Dit is het enige mogelijke wat je kunt doen. Lukt het zo niet. Dan kan het niet. Op zich lijkt me dit geen ramp. 256MB RAM is meeeer dan genoeg voor Windows 98.

[ Voor 89% gewijzigd door Bram77 op 21-09-2004 23:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
*mept Miglow rond* Dat vind je grappig, he! :+ Wacht maar tot jij met een of ander achterlijk probleem zit met die eigenwijze rotdingen. Ha! })

Bram, is dat echt zo? Euh.. Ok.. Leuk om daar ook eens achter te komen. En wat kan ik nu met die informatie? Wordt het toch een jumperverhaal? :(

Verwijderd

{redelijk off-topic]

Ahem, ik schat mijn Hardware-kennis redelijk hoog in, maar ik heb deze week nog liggen stoeien met een Oud Mobootje, waarbij de AGP-kaart niet lekker gedetecteerd werd...Dus er maar een PCI in gevrot.... Maarja, als je je BIOS niet kan zien, wordt dat lastig...CMOS-clr hielp niet, want dan is ie 1st AGP.

Dus, niet lachen om de TS, want ik genoeg mensen die dezelfde problemen hebben (en die zijn echt wel intelligenter dan/als ik! )

{/redelijk off-topic]

@Bram: Bij dit mobo is de On-board dus AGP, net zoals stond in een eerder post van mij in dit Topique

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 23:20 . Reden: @ even Brammetje narren 8) ]

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11
misschien een domme vraag, maar ik wil hem toch ff stellen.

Je hebt je monitor kabel toch wel in je nieuwe videokaart gedrukt hé?
Als je dat namelijk niet doet krijg je je geheugen nooit van zijn lang zal ze leven terug :+

Verwijderd

Topicstarter
Bram77 schreef op 21 september 2004 @ 23:17:
Je onBoard video is AGP :)

In je BIOS dus naar -> "Advanced"->"PCI Configuration"->"Primairy VGA Bios" op [PCI Card] zetten.

Dit wil nog niet zeggen dat je ook beschikking krijgt over het geheugen wat gereseveerd is voor onBoard video. Misschien...

Dit is het enige mogelijke wat je kunt doen. Lukt het zo niet. Dan kan het niet. Op zich lijkt me dit geen ramp. 256MB RAM is meeeer dan genoeg voor Windows 98.
256 MB ram die ik momenteel niet heb omdat er een deel naar de onboard gaat, wat ik dus gewoon niet wil hebben. Het hele doel is dus dat stukje geheugen terugkrijgen, hoe klein dat ook in jouw/jullie ogen ook is maakt verder niet uit, ik heb dat kleine kutstuk aan geheugen nodig en het lost mijn probleem niet op.
En ik weiger te geloven dat het onmogelijk is die onboard uit te schakelen. Wat is het nut als er twee videokaarten actief is? Voor elke wil is een weg. Ook al moet ik mn mokerhamer erbij pakken. })

• Bram77
@Bram: Bij dit mobo is de On-board dus AGP, net zoals stond in een eerder post van mij in dit Topique
De posts gaan hier sneller dan dat ik tik. Doe je moeite om t uit te zoeken heeft een ander het antwoord al gegeven :+
Ik weet er ook t een en ander van....:)

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 15:00

AuC

Sinds wanneer valt dat onder AGP? Afaik staat AGP voor Accelerated Graphics Port en is dat dus die bruine port? Of ben ik nou gek?

• Bram77
Heerlijk eigenwijs :9
...haal die moker maar....

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

makje

Professioneel prutser

AGP is meer dan alleen dat bruine slot van plastic. Het is ook een aparte databus naar de chipset zodat hij de volle bandbreedte daarvan heeft en niet zoals met PCI dat zou moeten delen.

De onboard videokaart zit dus aan die aparte databus, en niet via de PCI...

9800x3d

• Miglow
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 23:19:
*mept Miglow rond* Dat vind je grappig, he! :+ Wacht maar tot jij met een of ander achterlijk probleem zit met die eigenwijze rotdingen. Ha! })
Ik heb zelfs eens de manual doorgelezen, er staat niets in over jumpermatige uitschakeling van je onboard videokaart, dus ik vrees met grote vrezen dat je dat geheugen sowieso kwijt ben, of misschien via een shadow videomemory optie oid terug kan krijgen, maar dat zal haast niet.

offtopic:
ik heb al meer achterlijke dingen met die eigenwijze rotdingen meegemaakt dan jij denkt :+
En ik probeer je ook te helpen hoor, wees maar niet bang
Ja joh, pak de moker er ook bij, filmpjeeeeeeee

[ Voor 4% gewijzigd door Miglow op 21-09-2004 23:32 ]

• Bram77
AuC schreef op 21 september 2004 @ 23:26:
[...]
Sinds wanneer valt dat onder AGP? Afaik staat AGP voor Accelerated Graphics Port en is dat dus die bruine port? Of ben ik nou gek?
Wanneer een videokaart standaard op het moederboard wordt geleverd is waarschijnlijk flink kosten besparend voor de producent om het slot weg te laten en de chips direct op het mobo te zetten. De manier waarop met de VGA hardware omgegaan wordt blijft het zelfde. Ik vermoed dat ze het daarom gewoon AGP blijven noemen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 23:25:
[...]

256 MB ram die ik momenteel niet heb omdat er een deel naar de onboard gaat, wat ik dus gewoon niet wil hebben. Het hele doel is dus dat stukje geheugen terugkrijgen, hoe klein dat ook in jouw/jullie ogen ook is maakt verder niet uit, ik heb dat kleine kutstuk aan geheugen nodig en het lost mijn probleem niet op.
Kijk eens bij BIOS > Advanced > VGA Shared Memory Size.
Het helpt sowieso al om die zo laag mogelijk in te stellen. :)

Even duidelijker:Deze optie bestaat. Punt.

[ Voor 8% gewijzigd door Voutloos op 21-09-2004 23:54 ]

{signature}

• RSD1982
  • Laatst online: 19-12-2025
Haha dit probleem heb ik ook gehad...
Alleen vraag ik me af hoe jij in godsnaam ziet dat er RAm geheugen naar je onboard vga gaat?...Ik kon dat nergens terug vinden...Ik heb mijn pci videokaart aan de gang gekregen dat vond ik al voldoende...

Verwijderd

Topicstarter
Uitvoeren --> Dxdiag en als er een onmogelijk ramgeheugen getal staat weet je - doorgaans - voldoende.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 23:32 ]

Verwijderd

Hey, je moet je videokaart handmatig uitzetten met behulp van een jumertje, die man met ut manueletje kan je daar vast wel bij helpen.

Anders, dan staat er nog ergens in de bios de hoeveelheid RAM hij mag gebruiken voor zijn shared videoplank, zet deze dan op 2 bijvoorbeeld.
edit:

te laat :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 23:34 ]

• Bram77
In deze bios kun je, voor zover ik heb kunnen ontdekken, geen hoeveelheid geheugen toewijzen aan shared-video.....budget pc.

[ Voor 6% gewijzigd door Bram77 op 21-09-2004 23:35 ]

• AuC

AuC

RSD1982 schreef op 21 september 2004 @ 23:30:
Haha dit probleem heb ik ook gehad...
Alleen vraag ik me af hoe jij in godsnaam ziet dat er RAm geheugen naar je onboard vga gaat?...Ik kon dat nergens terug vinden...Ik heb mijn pci videokaart aan de gang gekregen dat vond ik al voldoende...
Dat is het meest logische. Als dxdiag maar 240MB aangeeft, dan moet de resterende 16MB toch logischerwijs naar de onboard VGA gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelfs eens de manual doorgelezen, er staat niets in over jumpermatige uitschakeling van je onboard videokaart, dus ik vrees met grote vrezen dat je dat geheugen sowieso kwijt ben, of misschien via een shadow videomemory optie oid terug kan krijgen, maar dat zal haast niet.
:'(

Ga wel even met dat Shared Memory gezeik kijken of dat helpt.. Iedereen erover eens dat het niet mogelijk is die onboardkaart uit te knallen? Argh, het slaat toch op lucht, moet toch op EEN manier mogelijk zijn om dat ding uit te zetten..

• Bram77
Je kunt het geheugen er uit halen :+ Dan wordt het iig niet meer geshared :P

• AuC

AuC

Misschien werkt het overigens als je je onboard VGA in apparaatbeheer uitzet?

• Miglow
Ik denk dat t niet mogelijk is.

Dit zeg ik niet zonder toelichting omdat ik dat niet weet, maar omdat ik het al meerdere keren heb meegemaakt dat de onboard videokaart eenvoudig weg niet uit te schakelen is.

Wanneer komt de hamer? Beloofd is beloofd })

Verwijderd

Jeetje, ik vind dit wel frappant hoor, zodra het niet over een iNtel P4 4Ghz of een AMD64 gaat, dan weten de Uber Tweakers er niets meer vanaf! :Y)

Het is (zoals gezegd), een budget-systeem, en (ook al gezegd) er zal dus wel ergens een Jumper zitten, of de "Shared Video Size" moet zo klein mogelijk gemaakt worden. Op sommige moederborden kan het gewoon niet compleet uitgeschakeld worden, omdat die optie gewoonweg niet aanwezig is in de BIOS (update misschien?).

Laat ik het zo zeggen, die kastjes zijn nooit gemaakt om er een andere VGA-kaart in te zetten, het zijn gewoon Office/internet-bakjes! Maar, zoals het een Tweaker betaamt: Waar een Wil is, Is een Weg! (8-way-associated preffered!) :+

Ik wil de Hamer wel ff aangeven hoor! 8)7 :7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 23:43 . Reden: Man met de Hamer coming Up! (spelltjek) ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

OKe volgens de manual zijn er geen jumpers in te stellen voor je video kaart maar in je bios hand leiding staat het volgende

Bij "Advanced " dan "PCI Configuration" en dan bij "Primairy VGA Bios"
Hier kan je instellen welke kaart gebruikt moet worden als eerst video output. (AGP of PCI)
Standaart staat deze op AGP

Als je deze dan instelt op PCI, zal hij iig van PCI kaart booten en gebruik maken.

Kan je bij "Advanced" -> "Chip Configuration" de
"VGA Shared Memory Size" zo klein mogelijk maken. Dan heb je dat geheugen iig weer beschikbaar.

En bij "Advanced" -> "Chip Configuration" de
"Select Display Device" op PCI zetten dan zou dat het een en ander op kunnen lossen

[ Voor 40% gewijzigd door SimplyMe op 21-09-2004 23:47 . Reden: Meer info gevonden ]

• Bram77
Nu staat t drie keer omschreven in dit topic. T zal nu wel lukken :P

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AuC schreef op 21 september 2004 @ 23:39:
Misschien werkt het overigens als je je onboard VGA in apparaatbeheer uitzet?
Nee, werkt niet. Je spaart dan hoogstens de ruimte die een actieve driver inneemt in je werkgeheugen. Maar de allocatie van geheugen door het moederbord kan je zo niet beïnvloeden.

De BIOS optie die ik reeds noemde om de hoeveelheid afgesnoepte geheugen te beperken, bestaat en werkt gewoon.

Er zit geen aan de onboard VGA gerelateerde jumper op dit bord.

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 21-09-2004 23:46 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Lieve AuCje, dat heb ik al gedaan nog voor mijn pc goed en wel voor de eerste keer met de Geforce was opgestart. :)

Hoeveel jumpers zitten er gemiddeld op een moederbord en stel dat ik de onboard op deze manier uit kan zetten, hoe ingewikkeld wordt het dan om uit te leggen welke ik moet omflippen? }:O

• AuC

AuC

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 23:45:
Hoeveel jumpers zitten er gemiddeld op een moederbord
Er kunnen er aardig wat opzitten.
en stel dat ik de onboard op deze manier uit kan zetten, hoe ingewikkeld wordt het dan om uit te leggen welke ik moet omflippen? }:O
Als je niet weet wat voor moederbord je hebt wordt dat aardig ingewikkeld. Anders is het vast wel op te zoeken...

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

AuC schreef op 21 september 2004 @ 23:47:
[...]

Er kunnen er aardig wat opzitten.

[...]

Als je niet weet wat voor moederbord je hebt wordt dat aardig ingewikkeld. Anders is het vast wel op te zoeken...
Systeem
http://www.asus.com/products/desktop/termk7/overview.htm

Hoeveelhied jumpers valt mee.
Maar niet een voor de onboard graphics, tenminste dat staat niet beschreven in de manual

Manual
http://www.asus.com.tw/su...ModelName=Terminator%20K7

[ Voor 26% gewijzigd door SimplyMe op 21-09-2004 23:49 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Nou gewoon goed lezen wat er bij elke jumper geschreven staat :)

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:25

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Ben ik nu lomp of is iedereen blind? Op pagina 92 in de manual zie ik toch echt (onderaan de pagina) dat er een optie is 'VGA shared memory size' :?

offtopic:
Ja mensen, XiN-eViL staat voor ik zie niet veel, dus ik zou degene moeten zijn die dit niet ziet

Ok, ik toch beetje blind, maar dan is de oplossing toch 2x 128 erin doen ipv 1 x 256?
Kijk iemand lief aan die wil ruilen :P

[ Voor 21% gewijzigd door XiN-eViL op 21-09-2004 23:56 ]

• Miglow
Bludjini, we hebben met meerdere tweakers je manual doorgelezen en zijn eigelijk allemaal tot dezelfde conclusie gekomen: het kan niet wat jij wil, hoe spijtig ook.

Er zijn altijd jumpers waar niet bij staat waar ze voor zijn, ik zou het niet riskeren om uit te proberen waar ze voor zijn, als jij dat wel aandurft, go your gang in goed steenkolen engels.

• makje

makje

Professioneel prutser

Oke, ik heb ook even de manual doorgeworsteld en er staat HELEMAAL niets over het uitschakelen van de onboard VGA.

• Er staat wel dat je een PCI kaart als eerste kaart kunt selecteren, maar de onboard VGA blijft dan nog wel geheugen claimen.
• Nergens staat vermeld hoe je de hoeveelheid geheugen van de onboard VGA kunt aanpassen.

Je enige hoop is dat er op het mobo een jumper zit waarmee je de onboard VGA kunt uitzetten. Deze jumper staat niet beschreven in de manual, maar dat is vaker het geval geweest bij Asus. In het verleden hebben ze vaker moederborden gehad met 'geheime' jumpers om voltages etc aan te passen die niet voor beginners bedoeld waren (oa. de Asus A7V333).

Oftewel: schroef je kast open en kijk of je ergens een jumper kunt vinden met een melding als: disable vga o.i.d.

9800x3d

• makje

makje

Professioneel prutser

XiN-eViL schreef op 21 september 2004 @ 23:50:
Ben ik nu lomp of is iedereen blind? Op pagina 92 in de manual zie ik toch echt (onderaan de pagina) dat er een optie is 'VGA shared memory size' :?

offtopic:
Ja mensen, XiN-eViL staat voor ik zie niet veel, dus ik zou degene moeten zijn die dit niet ziet
VGA shared memory size

This size cannot exceed the last memory bank size in he system. If there is only one DRAM bank in the system , this size is set to half of this DRAM bank size automatically.
pagina 92

[ Voor 4% gewijzigd door makje op 21-09-2004 23:56 ]

9800x3d

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 08:33

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Heeft er nou niemand meer en reepje PC133 voor BludJinni liggen zodat ze naar 512MB Ram kan ? Hoeft ze zich niet meer druk te maken over die 16 meg die de onboard VGA slikt.....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. Blijf het vaag vinden, snap het nut niet echt om twee kaartjes aan te hebben staan, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb wel vaker meningsverschillen met bedrijfjes, in dit geval voeg ik gelijk Asus toe aan het lijssie.

Ik haal morgen mn kast weer uit elkaar, ben toch min of meer vrij, en kijk wat ik kan vinden. Enge jumpers. Weet niet eens hoe die krengen eruit zien, heb nooit echt naar het moederbord durven kíjken, focuste me alleen op de slots waar de kaartjes in moesten. Lol. *sighs* Nouja, ga er niet dood aan. Mn pc hopelijk ook niet. *plukt wat diskettes uit kast voor wat backups*

Iig, bedankt iedereen, voor jullie tijd en moeite.

Lol, dat zou wel leuk zijn Renzel. ;) Maar ik doe het voorlopig wel met mijn ongeveer 256 mb. 256. Het zijn er niet minder. Al is het alleen voor de illusie.

Now, waar is mn mokerhamer...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 23:59 ]

• badboynova
  • Laatst online: 06:53
ik wil niet slim over komen maar eerder dom hihihi, maar je heb van die buget mobo's waar je in de bios de onboard vga of sound niet eens kan uit zetten omdat die opties daar niet eens is in gebouwd in de bios. zeg matsonic genoeg, type schiet me nu even niet te binnen (was er ook in getrap toen ik een low buget comp wilde samen stellen) maar na ik er een pci kaart in deed moest ik in de windows de onboard uit schakelen maar gebruikten hij mog steeds het geheugen, maar toen ik er een agp kaart in deed ging hy van zelf uit. weet niet als dit bij draagt aan jouw probleem, hoop het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, AGP zou altijd wel grappig zijn, als ik een slot zou hebben bedoeld voor AGPkaartjes. Ik moet het doen met PCI. Als ik AGP had had ik niet heide en land afgebeld opzoek naar een béétje grafische kaart.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 08:33

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Jinni, je OnBoard is een AGP Card, die zit alleen niet in een AGP Slot, maar is er wel een. Je kunt je OnBoard VGA niet uitzetten, dus zoeken naar een jumper heeft ook geen zin. Hij gebruikt dynamisch vanaf 8 tot 64 MB system memory, en wellicht is het hard vastgelegd dat 'ie 16MB gebruikt bij 256MB RAM. Het enige om meer RAM te krijgen is dus een reepje RAM er bij prikken. Pricewatch: 256MB No Name € 37,50, 512MB No Name 65,50. V&A: 35 en 59 euro. Met wat onderhandelen heb je 512MB voor 4 tientjes.... ALtijd nog beter dan een moker.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
maar waarom meer ram erbij prikken? Ik dacht dat het algemeen bekend was dat windows 98 niet lekker overweg kan met geheugen over de 128MB ? (Of is dit een urban legend en lul ik gewoon weer met de wind mee... van "goh ik heb eens gehoord dat"? ... hoewel ik me nu zo bedenk dat ik eigenlijk geen problemen had met win98 op 160MB ram... en een p210mmx.. draaide perfecto :D )

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
AuC schreef op 21 september 2004 @ 23:26:
[...]

AGP is gewoon een bus; daar kan een videochip aan worden gekoppeld of dat nu met een agp SLOT is of niet; je kan er een videochip aan koppelen. De meeste moederborden hebben 1 AGP bus tot hun beschikking en dit is dus ook meteen de reden waarom er bij onboard video vaak geen agp slot meer is.

@ TS: je moet inderdaad op zoek naar de integrated peripherals van je bios; ik ken het asus terminator bios niet helemaal uit mijn hoofd maar ik heb er wel eens mee gewerkt. Als het goed is moet het ergens onder advanced staan in je bios. Wordt er met geen woord gerept over onboard video (dus geen pci/agp keuze) dan zul je toch waarschijnlijk met een jumper te werk moeten gaan. Elke onboard videokaart die ik tot nog toe tegen ben gekomen is uit te schakelen (behalve bij laptops dan :P)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
komakeef schreef op 22 september 2004 @ 00:25:
maar waarom meer ram erbij prikken? Ik dacht dat het algemeen bekend was dat windows 98 niet lekker overweg kan met geheugen over de 128MB ? (Of is dit een urban legend en lul ik gewoon weer met de wind mee... van "goh ik heb eens gehoord dat"? ... hoewel ik me nu zo bedenk dat ik eigenlijk geen problemen had met win98 op 160MB ram... en een p210mmx.. draaide perfecto :D )
Hier draait windows 98 af en toe nog met 1024 mb dus daar gaat het niet om; 256 mb geheugen is goed mogelijk in windows 98 en waarom zou je niet het maximale uit je pc halen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, dit is genoeg geweest :/

GoT Huisregels

Post on-topic of post niet, daar komt nog bij dat het je siert om alleen te posten als je daadwerkelijk enige kennis van zake bezit. De TS heeft een erg zwak topicstart gedaan die niet aan het PMG Beleid voldoet, maar dat is **GEEN** vrijbrief om in het wilde weg te roepen :o

Specifiek deze posts zijn echt onder het niveau dat we hier op GoT verwachten (ze zijn offtopic of zitten er technisch totaal naast):
AuC in "Onboard videokaart uitschakelen voor RAM..."
RSD1982 in "Onboard videokaart uitschakelen voor RAM..."
AuC in "Onboard videokaart uitschakelen voor RAM..."
DaRealRenzel in "Onboard videokaart uitschakelen voor RAM..."
badboynova in "Onboard videokaart uitschakelen voor RAM..."

TS:
Welkom op GoT, maar verdiep je alsjeblieft voortaan in de materie (FAQ's, beleid, maar met name gewoon in wat je exact voor je hebt liggen) voordat je een topic op GoT post, dat scheelt namelijk enorm in de verwachtingen die je hebt en in de kwaliteit van de replies die je krijgt.
Ok.. Blijf het vaag vinden, snap het nut niet echt om twee kaartjes aan te hebben staan, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb wel vaker meningsverschillen met bedrijfjes, in dit geval voeg ik gelijk Asus toe aan het lijssie.
Pardon :?

Jij verdiept je van geen kanten van tevoren in de technische mogelijkheden van een systeem, haalt dan ergens onrealistische verwachtingen vandaan en geeft vervolgens de fabrikant van het moederbord van dat systeem de schuld :? Get real :X

Technisch gezien is dit een beperking van het gebruikte chipset en heeft Asus er niets mee te maken. En gek genoeg zie ik en genoeg anderen met mij die met twee of meer monitoren draaien het nut WEL in van meerdere actieve videocontrollers. Maar los daarvan, moraal van dit verhaal is dudielijk: bezint eer ge begint, maar wees vooral mans genoeg om te beseffen dat jij hier geblunderd hebt in je verwachtingen en je de schuld daarvan niet af kunt schuiven op Asus (of wie dan ook)... :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.