Toon posts:

Maken database voor bedrijfsbibliotheek..?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een bedrijf ben ik bezig met het digitaliseren van de bdrijfsbibliotheek. Alle documten zin ingescand en opgeslagen als *.pdf of als *.jpeg file en staan nu op een netwerkschijf van één van de servers van het bedrijf.

Nu wil ik graag een database gaan schrijven met koppelingen naar deze bestanden.

Mijn idee was zo, dat de bestandsnaam incl. auteur, onderwerp en datum van uitgave, opgeslagen is in de database en men naar één van deze dingen kan zoeken.
Wanneer met het juiste documenten heeft gevonden moet men erop kunnen klikken en moet het document geopend worden...

Bijvoorbeeld: Een word bestand met als titel: Houthakken van auteur: Piet

Als ik dan zoek op Piet in de database dan moet ik de (clickable) koppeling naar dit bestand krijgen...

Mijn vraag aan jullie is hoe ik dit het beste kan doen..

Welke programma kan ik het best gebruiken?
Hoe kan ik het best te werk gaan?

Btw. Het gaat om enkele honderden bestanden.

Uiteindelijk zou het helemaal mooi zijn als ik de databse kan benaderen via en soort zoekscherm in en intranetsite (webinterface) maar zover ben ik nog niet.. (tips zijn wel welkom :))

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet dat je in een Oracle DB ook gewoon bestanden en hyperlinks op kunt slaan. Mogelijk is dat met andere DB's ook mogelijk. Ik weet dat het met Access ook kan, maar geloof me, dat wil je niet, daar wordt ie veel te traag van.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pinobigbird
  • Laatst online: 22:18

Pinobigbird

doesn't share food!

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 22:30:
Mijn vraag aan jullie is hoe ik dit het beste kan doen..

Welke programma kan ik het best gebruiken?
De meest gebruikte gratis combinatie is Apache, PHP en Mysql.
Zie [rml][ Howto] Apache, PHP, MySQL, .htaccess & Virtual Hosts[/rml]
Veel lezen, huur een boek over databases in de bieb ;)
Nee serieus, zomaar een database opzetten leidt alleen maar tot teleurstellingen.
Sleutelwoord is normalisatie.
Steek wat tijd in het lezen van manuals, HOW TO's enz

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 21 september 2004 @ 22:45:
Ik weet dat je in een Oracle DB ook gewoon bestanden en hyperlinks op kunt slaan. Mogelijk is dat met andere DB's ook mogelijk. Ik weet dat het met Access ook kan, maar geloof me, dat wil je niet, daar wordt ie veel te traag van.
Misschien ben ik de n00b maar waarvoor is Access dan gemaakt? 500 records is toch niet zo heel extreem veel en moet toch gewoon normaal werken?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11

IceStorm

This place is GoT-like!!!

500 records vind Access absoluut geen probleem. Ik ga niet zeggen dat Access een briljant programma is wat je absoluut moet gebruiken voor databases maar als het 500 records worden en je weet al wat van Access zou ik zeggen, lekker Access gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Nu wil ik eerst een soort schematische opzet van mn databse maken.

Zo kan ik laten zien hoe ik hem wil gaan maken. Is hier een standaard voor of een programma of iets dergelijks? (symbolen ensoow?)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:39

Boss

+1 Overgewaardeerd

In powerpoint kan je redelijk goed tekeningen maken en dan koppelen. Anders kan je Visio installeren.

Maar serieus: een database als deze zet je toch met trial-and-error op? Zo heel complex is het nou ook weer niet, ik zou het niet al te groot aanpakken!

[ Voor 1% gewijzigd door Boss op 23-09-2004 11:39 . Reden: trail-and-error -> trial-and-error natuurlijk :) ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 21 september 2004 @ 23:55:
In powerpoint kan je redelijk goed tekeningen maken en dan koppelen. Anders kan je Visio installeren.

Maar serieus: een database als deze zet je toch met trail-and-error op? Zo heel complex is het nou ook weer niet, ik zou het niet al te groot aanpakken!
Trail-and-error? Zegt me niks..

Maar dat ik het wat overdreven doe weet ik. Maar het is een stageopdracht en school wil dat ik het precies volgens de regeltjes doe...

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 00:19:
Maar dat ik het wat overdreven doe weet ik. Maar het is een stageopdracht en school wil dat ik het precies volgens de regeltjes doe...
Dan zou je die regels toch al moeten weten? Begin met het een en ander iin een ER diagram neer te zetten. Denk er bijvoorbeeld aan of je van een auteur een aparte tabel wil met gegevens over deze auteur etc...

En het opzetten van een bieb-DB is volgens mij het meest voorkomende voorbeeld in database boeken. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Voutloos op 22-09-2004 00:26 ]

{signature}

• Lord_Salo
  • Laatst online: 06-11-2024
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 22:30:Welke programma kan ik het best gebruiken?
Btw. Het gaat om enkele honderden bestanden.
Als het om enkele honderd bestanden (pdf/jpg) gaat, kan je ook in Excel je database maken en hyperlinks naar de desbetreffende bestanden maken. Daarna cells en hyperlinks beveiligen zodat anderen er niet aan kunnen knoeien
Uiteindelijk zou het helemaal mooi zijn als ik de databse kan benaderen via en soort zoekscherm in en intranetsite (webinterface) maar zover ben ik nog niet.. (tips zijn wel welkom :))
Als je (later) een webinterface eromheen wilt bouwen, kan je je database + bestanden het best in XHTML opzetten.
Zelf gebruik ik Arcview/ArcGIS om XHTML site's te maken voor opdrachtgevers.
Is zeer tijdrovend hiermee, maar het eindresultaat ziet zeer gelikt en geil uit. O-)
Kunnen ze lekker mee spelen zonder dat ze aan de bestanden kunnen knoeien. :z :z

offtopic:
Lord Salo houdt ervan om alles te beveiligen tegen knoeiers :z

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Pagina: 1