Toon posts:

Geheugen defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem: pc hangt steeds op verschillende momenten.
Temperaturen ok volgens MBM.
Geheugen: memtest geeft bij test 5 diverse errors (niet bij elke run overigens).
Op dit forum las ik de tip om ook windows memory diagnose te draaien,dieze geeft ook na diverse uren geen enkel probleem met het geheugen.

Is het geheugen nu wel goed of niet ?

System specs: mobo: shuttle ak12a, amd 1400, 512 Mb Sdram(2x 256), Geforce 2 Timet 64 Mb, samsung 160 Gb harde schijf, Windows XP prof met sp1a.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door :) Daarin staat ook het e.e.a. over fouten in test #5 van memtest B)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Gooi 1 van die 256MB sticks eruit (even via memtest uitzoeken welke die met de fouten is)
Draai daarna een aantal dagen met de goede stick en kijk of de pc nog vastloopt :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad eerst de troubleshooter gelezen, maar had dat stukje over fouten bij test5 over het hoofd gezien. Stom natuurlijk.

Ik ga meteen de CPU cache uit zetten en dan even kijken wat memtest doet.

Als dat niet werkt dan haal ik een vande reepjes eruit en kijk wat er dan gebeurt.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Test 5 cpu gerelateerd? Hier wil ik toch effe op ingaan.

Test 5 maakt inderdaad beperkt gebruik van de cpu, maar als je in test 5 fouten krijgt wil dat zeker niet zeggen dat er waarschijnlijk iets mis is met je cpu. Test 5 is (samen met 6) 1 van de zwaarste testen, fouten komen hier ook het snelst boven. Ikzelf gebruik test 5 altijd om te kijken of m'n overclockte geheugen nog stabiel is, als ik daar fouten krijg heeft het toch echt weinig te maken met de cpu.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
Een aander vraagje, (terwijl mijn ander Pc aan het testen is met uitgeschakeld CPU cache geheugen): Kan ik in deze pc (met een kloksnelheid van 100) de athlon 1400 thunderbird uit mijn andere pc testen met een multiplier van 14 (deze draait nu in het andere syteem met een kloksnelheid van 133 en een multiplier van 10,5) het moederbord is een MSI 6330 er zit nu een duron 800 op.

En heeft het zin om het pc133 geheugen in deze pc met een kloksnelheid van 100 te testen of wordt het dan te weinig belast met deze lage kloksnelheid?

Met het uitwisselen van componenten wil ik uitproberen waar het defect zit.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die onderdelen zullen gewoon werken, al zullen ze op een lagere snelheid draaien (bijv. 1050Mhz voor je cpu).

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als memtest bij PC133@PC100 geen fouten vindt in tegenstelling tot PC133@PC133, dan ligt het eerder aan de gebruikte geheugentimings (niet te strak?) en/of aan de geheugenvoltage (niet te laag?) :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog een keer poberen duidelijk te maken wat mijn vraag is:
Bij memtest krijg ik fouten in test #5.
Bij microsoft memory diagnose krijg ik geen fouten in het geheugen.

Om nu mezelf een hoop werk te besparen met het verder testen, vraag ik me af betekent dit nu dat het geheugen goed is, en de fouten bij memtest door mijn overige hardware veroorzaakt worden?

Verwijderd

Kan ook aan combi met mobo liggen, in het verleden deze problemen gehad met de Abit KG7 borden icm een aantal BIOS-revisies, deze zorgden ook voor fouten in Test 5, terwijl er met CPU/Geheugen/bord niks mis was

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 18:00:
Ik zal nog een keer poberen duidelijk te maken wat mijn vraag is:
Bij memtest krijg ik fouten in test #5.
Bij microsoft memory diagnose krijg ik geen fouten in het geheugen.

Om nu mezelf een hoop werk te besparen met het verder testen, vraag ik me af betekent dit nu dat het geheugen goed is, en de fouten bij memtest door mijn overige hardware veroorzaakt worden?
Wellicht gebruikt MS Memory Diagnose van een ander testmethodiek, waarbij de CPU caches niet worden betrokken? Heb je memtest eigenlijk nog wel gedraaid met uitgeschakelde CPU caches?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook zonder cache geheugen getest, bleef nog steeds dezelfde fouten krijgen bij test #5.

Ben nu aan het testen met 1 reepje in bank 0

Ik zelf het vermoeden dat het aan het mobo ligt, ik had al eerder problemen, toen alle 3 de geheugenbanken vol zaten herkende hij alleen bank 0 en 1

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb net ook een defect geheugen gehad maar de gein was dat ik in een installatie zat van Windows 98 en die vroeg steeds de cd terwijl de gegevens op de harde schijf stonden en maar dat venster mocht uw cd vies zijn dan moet u met een zachte doek deze heel langzaam schoonmaken. Defect geheugen kan best leuke oorzaken hebben hoewel ik eerst dacht aan de harde schijf.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
beide reepjes geven geen fouten als ze in bank 0 zitten.
Het mobo moet dus wel kapot zijn of teweinig volt om bank 1 goed te laten draaien. Weet iemand hoe ik min geheugen extra stroom kan geven (het voltage iets opschroeven).
Ik kom in mijn Bios (shuttle AK12A) nergens zo'n optie tegen.
Pagina: 1