Vraagje over isolatie in sub

Pagina: 1
Acties:
  • 3.971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102678

Topicstarter
Ik vroeg me af wat er nu precies gebeurt als je in een subwoofer (met bassreflex) wel of geen isolatie materiaal stopt. Gebeurt er iets met de frequenties die de sub weergeeft, wat gebeurt er met de lucht in de box, dat soort dingen.
Heb hier namelijk zelf een sub gebouwd en ik vroeg me af of het beter is voor het geluid en speaker om er wel of geen isolatie in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb je al gezocht want volgens mij is het prima te vinden. :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46188

Teveel of te weinig isolatie materiaal is natuurlijk niet goed, probeer dat uit wat jij het lekkerst vind klinken, hoe meer isolatie materiaal deste meer er gedempt wordt ;) .

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Doe zoiets en ga dan kijken of je er nog wol bij wil of dat het zo al goed is.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/insub2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/totaal.jpg

Anoniem: 62011

In een goed ontworpen sub hoeft geen enkele isolatie.

• MM
  • Niet online

MM

Dat is natuurlijk de grootste onzin die je kunt bedenken, het gebruik van dempingsmateriaal vergroot de virtuele kastinhoud zodat je een kleinere kast kunt gebruiken met hetzelfde resultaat.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Topicstarter
maar als je dan de juiste afmetingen hebt als kast en je doet er dan isolatie in vergroot je dus het volume en klinkt de sub dus niet goed meer?
Of heeft het isoleren nog voordelen, minder nadreun dat soort dingen.
En is er dan ook een standaard regel waarmee je kunt berekenen hoeveel volume je extra creërt dmv isolatie?

Het vangt inderdaad de trillingen van de behuizing op, het nadeel is dat hoe meer isolatie materiaal je erin doet, je ook meer vermogen "versterker" moet hebben om hetzelfde resultaat te bereiken met minder isolatie materiaal.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anoniem: 46188 schreef op 22 september 2004 @ 16:54:
Het vangt inderdaad de trillingen van de behuizing op, het nadeel is dat hoe meer isolatie materiaal je erin doet, je ook meer vermogen "versterker" moet hebben om hetzelfde resultaat te bereiken met minder isolatie materiaal.
Oh ja?

leg eens uit?

Wise enough to play the fool

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Anoniem: 102678 schreef op 22 september 2004 @ 16:50:
maar als je dan de juiste afmetingen hebt als kast en je doet er dan isolatie in vergroot je dus het volume en klinkt de sub dus niet goed meer?
Of heeft het isoleren nog voordelen, minder nadreun dat soort dingen.
En is er dan ook een standaard regel waarmee je kunt berekenen hoeveel volume je extra creërt dmv isolatie?
Dempingsmateriaal heeft het meeste nut bij gesloten subs, idd omdat het de kastinhoud vergroot. Hetzelfde effect heeft het ook bij BR. De "virtuele vergroting" die je kan halen is niet zo heel groot, denk aan een % of 10. Vooral bij gesloten subs mag de inhoud enorm variëren, voordat je echt effect zult merken (kijk maar eens in winisd, tussen een afstemming met Q van 0.5 en een Q van 1, kan zo maar 100% volumeverschil zitten).

Je kan dus dat dempingmateriaal gebruiken om een beetje te tweaken, of om een iets kleinere kast te kunnen maken dan wanneer je geen dempingsmateriaal gebruikt.

En met dempingsmateriaal wordt in dit geval wol (achtig) materiaal bedoeld. Niet pritex zoals een paar posts hierboven. Pritex is alleen actief in de middentonen, die je dus niet hebt in een sub :)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het is bij slecht ontworpen luidsprekers ook nog eens een goede methode om de klankkast ''dood'' te laten klinken. Schreeuw eens in de kast van je sub, en hoor je een echo? Dan moet je isoleren :) .

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 22-09-2004 17:18 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MM
  • Niet online

MM

Barry|IA schreef op 22 september 2004 @ 17:16:
Het is bij slecht ontworpen luidsprekers ook nog eens een goede methode om de klankkast ''dood'' te laten klinken. Schreeuw eens in de kast van je sub, en hoor je een echo? Dan moet je isoleren :) .
lol wat een onzin :+

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25

Jag

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog en hoe steil de sub gefilterd wordt. Als dat 24dB/octaaf is bij 80Hz, dan gaat het dempingsmateriaal voor de klank weinig doen. Dempingsmateriaal doet helemaal niets bij die frequenties, tenminste niet zo'n dunne laag. Het zal dan vooral het volumevergrotende effect zijn, maar dat zal vooral bij gesloten een rol spelen (want die kan je volstoppen, een BR niet).

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Leg dan uit hoe het wel zit, nutteloos dit :X

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Om een juiste hoeveelheid isolatie te berekenen zijn er bepaalde methodes die door elke fabrikant worden gebruikt. De membraan geeft naar alle richtingen energie vrij. Dus ook naar de binnenkant van de behuizing, deze worden weerkaatst en gaan daarom weer terug in de richting van de membraan, deze wordt hierdoor in zijn beweging beinvloed. Deze beinvloeding kan men beperken door een bepaalde hoeveelheid isolatie-materiaal aan te brengen aan de binnenkant van de behuizing. Maar hierdoor absorbeer je bepaalde frequenties, de membraan wordt immers in zijn bewegingsvrijheid beperkt.

Om nu hetzelfde "resultaat" te kunnen weergeven incl. isolatie, moet de versterker meer vermogen leveren. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is :) .

• JT
  • Laatst online: 19:48

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 22 september 2004 @ 17:50:
[...]

Leg dan uit hoe het wel zit, nutteloos dit :X
Dood is dat je speakerkassie niet meer meetrilt. Demping is meer voor het tegengaan van staande golven e.d., luchtresonanties en niet kastresonanties.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Raymond
  • Nu online
Anoniem: 46188 schreef op 22 september 2004 @ 18:56:
Maar hierdoor absorbeer je bepaalde frequenties, de membraan wordt immers in zijn bewegingsvrijheid beperkt.
Die link is me niet duidelijk: Omdat isolatiemateriaal de teruggekaatste golven absorbeert, wordt het membraan in zijn bewegingsvrijheid beperkt?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Raymond schreef op 22 september 2004 @ 19:15:
[...]

Die link is me niet duidelijk: Omdat isolatiemateriaal de teruggekaatste golven absorbeert, wordt het membraan in zijn bewegingsvrijheid beperkt?
Dat bedoel ik..... :)

Raymond schreef op 22 september 2004 @ 19:15:
[...]

Je membraan heeft minder volume om zich te kunnen verspreiden, door het isolatie-materiaal gaat er vrije ruimte verloren, het klopt wel dat er een groter oppervlak ontstaat waarop de golven kunnen geslikt worden. In feite ben je bezig de energie die aan de binnenkant ontstaat op te vangen d.m.v. het isolatie-materiaal.

En om dus weer tot hetzelfde resultaat te komen "nu met isolatie-materiaal" moet de versterker meer vermogen leveren, je wilt immers tot hetzelfde resultaat komen, maar zonder terugkaatsende golven in de kast :) .

• Raymond
  • Nu online
Anoniem: 46188 schreef op 22 september 2004 @ 20:10:
Je membraan heeft minder volume om zich te kunnen verspreiden, door het isolatie-materiaal gaat er vrije ruimte verloren.
Meer, door het toevoegen van dempingsmateriaal ontstaat er meer volume.

Wat je bedoelt met "verspreiden" moet je me nog ff uitleggen :)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Geluidsrem:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Lambda/stuff2.jpg

snelheid lager => golven worden korter => kast lijkt groter voor het geluid.
Niet/nauwelijks te gebruiken bij BR (hoe ga je het berekenen?)

Dat is natuurlijk iets anders dan de staande golven en naar achter uitgestraalde energie absorberen (omzetten in warmte) zodat het niet de aan de voorkant uitgestraalde geluid verstoord (de konus laat immers veel door).

Dat is natuurlijk weer iets anders dan dempen van trillingen van de kast zelf (met lood/vilt/tapijt/zand/rubber etc)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Anoniem: 11169

Je hebt altijd wel dempingsmateriaal nodig, zoals het woord al zegt zorgt het voor demping of verzwakking van de luchtbeweging in de kast. Klankmatig klinkt de luidspreker zonder goede demping als een natte drol, slechte laagweergave door een tekort aan snelheid in de laagweergever. Deze traagheid wordt veroorzaakt doordat de luidspreker niet geremd in zijn beweging, het gebrek aan demping zorgt ervoor dat de luidspreker meer zal "naslingeren" bij het geven van een puls. Dit effect zorgt er overigens ook voor dat de versterker harder moet werken omdat deze dit effect moet compenseren.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Na iedere inslag van de woofer groot of klein zal achter de woofer middels het dode kamer effect de geluidsgolven meteen moeten worden gedempt door het dempingsmateriaal.
Als dit niet zou gebeuren zouden de laag freqente geluidsgolven blijven naijlen in de behuizing en dit geeft een hol blikkerig geluid .
Dit is volgens mij de hoofd reden voor het gebruiken van dempingsmateriaal correct me if i`am wrong . :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 46188 schreef op 22 september 2004 @ 20:10:
[...]

En om dus weer tot hetzelfde resultaat te komen "nu met isolatie-materiaal" moet de versterker meer vermogen leveren, je wilt immers tot hetzelfde resultaat komen, maar zonder terugkaatsende golven in de kast :) .
Dus je hebt een sub.. die demp je, de sub word geremd. Dus heb je een zwaardere amp nodig die dat effect teniet doet? Moet je dan ook niet wéér meer demping gebruiken? Ergens klopt er iets niet aan jouw redenering. :?

Je stopt isolatie in een kist. Die kist klinkt ietsje minder hol, maar zeker niet "doder".
De sub "ziet" een grotere kist en heeft juist geen lást, maar profijt van die isolatie.
Dit staat los van de energie die je erin stopt.

@ Raymond

Kleine type fout, volume = ruimte ;) , het isolatie-materiaal neemt immers plaats in beslag die eerst beschikbaar was. De energie/druk die binnen ontstaat heeft dus minder plaats om zich te verspreiden, maar dit probleem wordt opgelost door het isolatie-materiaal dat een relief "pyramide-vorm" heeft.

@ Haeg

Helemaal correct 8) .

@ teacher

Je wilt de energie "geluidsgolven" die binnenin ontstaat verhinderen, maar door het isolatie -of dempings-materiaal slik je wel een hoop energie. Dus zul je weer een versterker met meer kracht nodig hebben, die naarbuiten dus niet naarbinnen hetzelfde resultaat opbrengt ;) . Dit wordt alles bij de berekeningen inbetrokken, voor het dempings-materiaal maak je gebruik van "Thiele-Small-Parameters".

Het bouwen van luidsprekers is nogal een eigen religie, dat maakt het uitleggen niet makkelijker :D . Waarom denk je dat sommige luidsprekers zo duur zijn? Het zijn niet de units, het is niet het fineer, nee de kosten hebben voor 90% betrekken op de constructie van de behuizing zelf ;) .

• Raymond
  • Nu online
:D

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 19:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 46188 schreef op 22 september 2004 @ 21:34:
Je wilt de energie "geluidsgolven" die binnenin ontstaat verhinderen, maar door het isolatie -of dempings-materiaal slik je wel een hoop energie. Dus zul je weer een versterker met meer kracht nodig hebben, die naarbuiten dus niet naarbinnen hetzelfde resultaat opbrengt ;) . Dit wordt alles bij de berekeningen inbetrokken, voor het dempings-materiaal maak je gebruik van "Thiele-Small-Parameters".
Umm, T/S parameters hebben weinig met een kast of dempingmateriaal te maken. Maar ik zal ook even een compleet onzin verhaal ophangen dat jou ideeen tegen kan spreken, just for the fun of it: Stel nu een kast zonder demping. Hier weerkaatsen de golven tegen de kastbinnenkant terug. Een deel gaat richtig woofer, en deze zal de werking ervan tegenwerken waardoor je meer vermogen nodig hebt om even hard te spelen als met demping (waar dat niet gebeurt).

...LET WEL OP, MIJN VERHAAL IS COMPLETE ONZIN!...

:+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Valt wel mee, het gereflecteerde geluid komt uit fase door de woofer heen. Of het totaal harder klinkt of zachter zal gewoon varieren, bij bepaalde frequenties mogelijk wel, bij andere niet. In ieder geval is ongecontroleerd gebruik van de acherwaarts afgestraalde enegie niet iets dat je wilt.

Een BR daarentegen maakt juist gebruik van de energie ronde de afstemfrequentie (de fase wordt dan ook verschoven).

Je kan natuurlijk ook een dipool maken...

ed. wat -> dat

[ Voor 5% gewijzigd door Duck-Twacy op 23-09-2004 07:30 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Anoniem: 17926

Wat je met demping in eerste plaats wil bereiken is demping of zelfs "uitdoving" van de staande golven. Het is evident dat deze in een lege kast weldegelijk aanwezig zijn.
Ten tweede kan je met demping minieme veranderingen van het f3 punt bewerkstelligen.
Ook (maar in mindere mate belangrijk voor de geluidskwaliteit) kan je de f0 en de Qmc en Qtc redelijk aanpassen.

Meestal is het toch een kwestie van proberen. Een 100% vulling of een half half combi van Pritex en (glas)wol geeft waarschijnlijk de beste resultaten.

Dempen van kasttrillingen (met bitumen of dwarsbalkjes) is weer een heel ander verhaal. :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Misschien een kickje naar de HK? :+

hehe, als je dempingsmateriaal ergens anders voor gebruikt dan het uitdoven van harmonischen ben je subbouwenderwijs niet goed bezig.
en voor de duidelijkheid: fiberfill != dempingsmateriaal

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Atgast schreef op 22 september 2004 @ 23:20:
Misschien een kickje naar de HK? :+

hehe, als je dempingsmateriaal ergens anders voor gebruikt dan het uitdoven van harmonischen ben je subbouwenderwijs niet goed bezig.
en voor de duidelijkheid: fiberfill != dempingsmateriaal
Denk dat het niveau hier toch nog iets te hoog is voor HK :P
En fiberfill is dat spul wat je in kussens stopt? Dat is idd geen goed dempingsmateriaal.

Anoniem: 36275

Ik heb het enkele maanden eens uitgeprobeerd op een kleine autosub en 2 oude pioneer speakertjes.

De speakers waren van plastic, woofer en tweeter (oid) in basreflex. Met wat vuling erin klonk te kast veel minder "plastic' en ging naar mijn idee ook wat dieper.

De autosub had ook geen enkele isolatie. De bikkenkant was van dun hout, met tapijt erom. Resultaat was neit echt laag, en erg "blikerig" geluid. Met flink wat isolatie was ook hier het geluid veel dieper en minder "blikkerig".

Ik heb er geen enkele berekeningen oid bij gemaakt. Ik had nog wat matten isolatietroep liggen die ik ff kwijt moest, dus ik heb ze maar in de speakers gestopt. Het resultaat verraste me in beide gevallen wel. Zeker als je ziet dat het bij elkaar enkele euro's aan isolatie was. Wat nieuwe speakers leek me geen oplossing ivm de behuizing, en een nieuwe behuizing was ook niks omdat het al oude/weinig gebruikte speakers zijn.

Ze hebben nu echter allebei geloof ik wel wat meer vermogen nodig voor een zelfde geluidsopbrengst.

deepspace schreef op 22 september 2004 @ 21:57:
[...]

Umm, T/S parameters hebben weinig met een kast of dempingmateriaal te maken. Maar ik zal ook even een compleet onzin verhaal ophangen dat jou ideeen tegen kan spreken, just for the fun of it: Stel nu een kast zonder demping. Hier weerkaatsen de golven tegen de kastbinnenkant terug. Een deel gaat richtig woofer, en deze zal de werking ervan tegenwerken waardoor je meer vermogen nodig hebt om even hard te spelen als met demping (waar dat niet gebeurt).

...LET WEL OP, MIJN VERHAAL IS COMPLETE ONZIN!...

:+
Uhm, de Thiele-Small-Parameters hebben er wel degelijk iets mee te maken ;) . Deze bepalen uiteindelijk hoe groot de behuizing en het volume moet zijn met bepaalde speaker-units.
Understanding Loudspeaker Data

Prior to 1970, there were no easy or affordable methods accepted as standard in the industry for obtaining comparative data about loudspeaker performance. Recognized laboratory tests were expensive and unrealistic for the thousands of individuals needing performance information. Standard measurement criteria were required to enable manufacturers to publish consistent data for customers to make comparisons between various loudspeakers.

Thiele-Small Parameters

In the early seventies, several technical papers were presented to the AES (Audio Engineering Society) that resulted in the development of what we know today as 'Thiele-Small Parameters'. These papers were authored by A.N.Thiele and Richard H. Small. Thiele was the senior engineer of design and development for the Australian Broadcasting Commission and was responsible at the time for the Federal Engineering Laboratory, as well as for analyzing the design of equipment and systems for sound and vision broadcasting. Small was, at the time, a Commonwealth Post-graduate Research Student in the School of Electrical Engineering at the University of Sydney.

Thiele and Small devoted considerable effort to show how the following parameters define the relationship between a speaker and a particular enclosure. However, they can be invaluable in making choices because they tell you far more about the transducer's real performance than the basic benchmarks of size, maximum power rating or average sensitivity.

Fs This parameter is the free-air resonant frequency of a speaker. Simply stated, it is the point at which the weight of the moving parts of the speaker becomes balanced with the force of the speaker suspension when in motion. If you've ever seen a piece of string start humming uncontrollably in the wind, you have seen the effect of reaching a resonant frequency. It is important to know this information so that you can prevent your enclosure from 'ringing'. With a loudspeaker, the mass of the moving parts, and the stiffness of the suspension (surround and spider) are the key elements that affect the resonant frequency. As a general rule of thumb, a lower Fs indicates a woofer that would be better for low-frequency reproduction than a woofer with a higher Fs. This is not always the case though, because other parameters affect the ultimate performance as well.

Re This is the DC resistance of the driver measured with an ohm meter and it is often referred to as the 'DCR'. This measurement will almost always be less than the driver's nominal impedance. Consumers sometimes get concerned the Re is less than the published impedance and fear that amplifiers will be overloaded. Due to the fact that the inductance of a speaker rises with a rise in frequency, it is unlikely that the amplifier will often see the DC resistance as its load.

Le This is the voice coil inductance measured in millihenries (mH). The industry standard is to measure inductance at 1,000 Hz. As frequencies get higher there will be a rise in impedance above Re. This is because the voice coil is acting as an inductor. Consequently, the impedance of a speaker is not a fixed resistance, but can be represented as a curve that changes as the input frequency changes. Maximum impedance (Zmax) occurs at Fs.

Q Parameters Qms, Qes, and Qts are measurements related to the control of a transducer's suspension when it reaches the resonant frequency (Fs). The suspension must prevent any lateral motion that might allow the voice coil and pole to touch (this would destroy the loudspeaker). The suspension must also act like a shock absorber. Qms is a measurement of the control coming from the speaker's mechanical suspension system (the surround and spider). View these components like springs. Qes is a measurement of the control coming from the speaker's electrical suspension system (the voice coil and magnet). Opposing forces from the mechanical and electrical suspensions act to absorb shock. Qts is called the 'Total Q' of the driver and is derived from an equation where Qes is multiplied by Qms and the result is divided by the sum of the same.

As a general guideline, Qts of 0.4 or below indicates a transducer well suited to a vented enclosure. Qts between 0.4 and 0.7 indicates suitability for a sealed enclosure. Qts of 0.7 or above indicates suitability for free-air or infinite baffle applications. However, there are exceptions! The Eminence Kilomax 18 has a Qts of 0.56. This suggests a sealed enclosure, but in reality it works extremely well in a ported enclosure. Please consider all the parameters when selecting loudspeakers. If you are in any doubt, contact your Eminence representative for technical assistance.

Vas/Cms Vas represents the volume of air that when compressed to one cubic meter exerts the same force as the compliance (Cms) of the suspension in a particular speaker. Vas is one of the trickiest parameters to measure because air pressure changes relative to humidity and temperature — a precisely controlled lab environment is essential. Cms is measured in meters per Newton. Cms is the force exerted by the mechanical suspension of the speaker. It is simply a measurement of its stiffness. Considering stiffness (Cms), in conjunction with the Q parameters gives rise to the kind of subjective decisions made by car manufacturers when tuning cars between comfort to carry the president and precision to go racing. Think of the peaks and valleys of audio signals like a road surface then consider that the ideal speaker suspension is like car suspension that can traverse the rockiest terrain with race-car precision and sensitivity at the speed of a fighter plane. It’s quite a challenge because focusing on any one discipline tends to have a detrimental effect on the others.

Vd This parameter is the Peak Diaphragm Displacement Volume — in other words the volume of air the cone will move. It is calculated by multipying Xmax (Voice Coil Overhang of the driver) by Sd (Surface area of the cone). Vd is noted in cc. The highest Vd figure is desirable for a sub-bass transducer.

BL Expressed in Tesla meters, this is a measurement of the motor strength of a speaker. Think of this as how good a weightlifter the transducer is. A measured mass is applied to the cone forcing it back while the current required for the motor to force the mass back is measured. The formula is mass in grams divided by the current in amperes. A high BL figure indicates a very strong transducer that moves the cone with authority!

Mms This parameter is the combination of the weight of the cone assembly plus the ‘driver radiation mass load’. The weight of the cone assembly is easy: it’s just the sum of the weight of the cone assembly components. The driver radiation mass load is the confusing part. In simple terminology, it is the weight of the air (the amount calculated in Vd) that the cone will have to push.

Rms This parameter represents the mechanical resistance of a driver’s suspension losses. It is a measurement of the absorption qualities of the speaker suspension and is stated in N*sec/m.

EBP This measurement is calculated by dividing Fs by Qes. The EBP figure is used in many enclosure design formulas to determine if a speaker is more suitable for a closed or vented design. An EBP close to 100 usually indicates a speaker that is best suited for a vented enclosure. On the contrary, an EBP closer to 50 usually indicates a speaker best suited for a closed box design. This is merely a starting point. Many well-designed systems have violated this rule of thumb! Qts should also be considered.

Xmax/Xmech Short for Maximum Linear Excursion. Speaker output becomes non-linear when the voice coil begins to leave the magnetic gap. Although suspensions can create non-linearity in output, the point at which the number of turns in the gap (see BL) begins to decrease is when distortion starts to increase. Eminence has historically been very conservative with this measurement and indicated only the voice coil overhang (Xmax: Voice coil height minus top plate thickness, divided by 2). Xmech is expressed by Eminence as the lowest of four potential failure condition measurements times 2: Spider crashing on top plate; Voice coil bottoming on back plate; Voice coil coming out of gap above core; Physical limitation of cone. Take the lowest of these measurements then multiply it by two. This gives a distance that describes the maximum mechanical movement of the cone.

Sd This is the actual surface area of the cone, normally given in square cm.

Zmax This parameter represents the speaker’s impedance at resonance.

Usable frequency range This is the frequency range for which Eminence feels the transducer will prove useful. Manufacturers use different techniques for determining ‘Usable Frequency Range’. Most methods are recognized as acceptable in the industry, but can arrive at different results. Technically, many loudspeakers are used to produce frequencies in ranges where they would theoretically be of little use. As frequencies increase, the off-axis coverage of a transducer decreases relative to its diameter. At a certain point, the coverage becomes ‘beamy’ or narrow like the beam of a flashlight. Following is a chart that demonstrates at what frequency this phenomenon occurs relative to the size of the transducer. If you’ve ever stood in front of a guitar amplifier or speaker cabinet, then moved slightly to one side or the other and noticed a different sound, you have experienced this phenomenon and are now aware of why it occurs. Clearly, most two-way enclosures ignore the theory and still perform quite well. The same is true for many guitar amplifiers, but it is useful to know at what point you can expect a compromise in coverage.

Power handling This specification is very important to transducer selection. Obviously, you need to choose a loudspeaker that is capable of handling the input power you are going to provide. By the same token, you can destroy a loudspeaker by using too little power. The ideal situation is to choose a loudspeaker that has the capability of handling more power than you can provide lending some headroom and insurance against thermal failure. To use an automobile as an analogy; you would not buy a car that could only go 55mph if that were the speed you always intended to drive. Generally speaking, the number one contributor to a transducer’s power rating is its ability to release thermal energy. This is affected by several design choices, but most notably voice coil size, magnet size, venting, and the adhesives used in voice coil construction. Larger coil and magnet sizes provide more area for heat to dissipate, while venting allows thermal energy to escape and cooler air to enter the motor structure. Equally important is the ability of the voice coil to handle thermal energy. Eminence is renowned for its use of proprietary adhesives and components that maximize the voice coil’s ability to handle extreme temperatures. Mechanical factors must also be considered when determining power handling. A transducer might be able to handle 1,000W from a thermal perspective, but would fail long before that level was reached from a mechanical issue such as the coil hitting the back plate, the coil coming out of the gap, the cone buckling from too much outward movement, or the spider bottoming on the top plate. The most common cause of such a failure would be asking the speaker to produce more low frequencies than it could mechanically produce at the rated power. Be sure to consider the suggested usable frequency range and the Xmech parameter in conjunction with the power rating to avoid such failures. The Eminence power rating is derived using an EIA 426A noise source and test standard. All tests are conducted for eight hours in a free-air, non-temperature controlled environment. Eminence tests samples from each of three different production runs and each sample must pass a test exceeding the rated power by 50 to 100W. The Eminence peak power rating is double that of our standard RMS rating.

Sensitivity This data represents one of the most useful specifications published for any transducer. It is a representation of the efficiency and volume you can expect from a device relative to the input power. Loudspeaker manufacturers follow different rules when obtaining this information — there is not an exact standard accepted by the industry. As a result, it is often the case that loudspeaker buyers are unable to compare apples to apples when looking at the sensitivities of different manufacturers’ products. Please take a look at the Sensitivity Guide for a full analysis of Eminence transducer sensitivities and measurement policies.
toon volledige bericht
Jij bent momenteel zelf ook bezig met een centerspeaker, misschien is het toch handig om het een en ander door te lezen. Voor de meeste speaker-units zijn de TSP op het internet te vinden ;) .

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 46188 schreef op 23 september 2004 @ 04:43:
Uhm, de Thiele-Small-Parameters hebben er wel degelijk iets mee te maken . Deze bepalen uiteindelijk hoe groot de behuizing en het volume moet zijn met bepaalde speaker-units.
Ik zeg ook niet dat ze er niets mee te maken hebben, ik zeg alleen weinig. Uiteindelijk zijn het de mechanische en electische eigenschappen van een speaker unit die beschreven worden, en niet een of ander doosje. Natuurlijk is er wel een relatie tussen de twee, maar om nu te zeggen:
Dit wordt alles bij de berekeningen inbetrokken, voor het dempings-materiaal maak je gebruik van "Thiele-Small-Parameters"
Dat gaat mij toch wat te ver. Je kunt aan de hand van de TSP geen dempingsmateriaal berekenen!
Jij bent momenteel zelf ook bezig met een centerspeaker, misschien is het toch handig om het een en ander door te lezen. Voor de meeste speaker-units zijn de TSP op het internet te vinden .
Als je mijn topic echt had door gelezen dan had je geweten dat ik daar al lang mee bezig ben geweest! Het enigste TSP die moet meten met een doos is de VAS (in ieder geval voor de basic parameters), de voor de rest heb je die niet nodig. En zelfs de VAS kun je nog zonder doos meten als je een andere methode gebruikt. Dus mijn aanname dat het weinig met doosjes te maken had is in dat opzicht wel correct.

[ Voor 45% gewijzigd door voodooless op 23-09-2004 11:04 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25

Jag

Ik ben het met Deepspace eens: de TS parameters hebben weinig met het dempingsmateriaal van doen. Ik denk trouwens dat Deepspace best wel snapt wat TS parameters zijn en waarvoor ze dienen.
Verder Parasound, jij maakt van speakerontwerp iets mystieks en dat is het niet.

• teacher

teacher

Dysgaf!

@ teacher

Je wilt de energie "geluidsgolven" die binnenin ontstaat verhinderen, maar door het isolatie -of dempings-materiaal slik je wel een hoop energie. Dus zul je weer een versterker met meer kracht nodig hebben, die naarbuiten dus niet naarbinnen hetzelfde resultaat opbrengt
Maar.. die energie die gedempt wordt, bleef sowieso binnenin. Uiteindelijke effect 0. Jouw redenering klopt als je de isolatie aan de buitenkant voor de woofer zou doen, of óp de woofer zou plakken. Dit staat los van het feit dat er in een subkist meestal geen hele golven kunnen ontstaan, dit omdat de afmeting van die golven bizar groot is (20 hz is al meer als ehh. 15meter denk ik zo. Zelfs 100 hz is nog 3,5 meter oid).

Dat je een gepoorte sub met noppenschuim "dempt" heeft meestal meer te maken met het verhinderen van het "holle" geluid wat je evt uit de poort zou kunnen horen. Een gesloten sub hoef je niet per sé te stuffen (met fiberfill, wol oid) Als je het wel doet krijg je óf iets meer diepgang, óf je kan de kist kleiner maken.

Verder weten we hier met zijn allen meer van speakerbouw dan je zou denken.
(ondertussen kom ik ook niet meer onbeslagen ten ijs..)

• Raymond
  • Nu online
teacher schreef op 23 september 2004 @ 15:25:
Dat je een gepoorte sub met noppenschuim "dempt" heeft meestal meer te maken met het verhinderen van het "holle" geluid wat je evt uit de poort zou kunnen horen.
Met noppenschuim demp je de middentonen, die je dan inderdaad niet meer uit je poort hoort komen (da's wel zo plezierig, idd)

Jag schreef op 23 september 2004 @ 15:19:
Ik ben het met Deepspace eens: de TS parameters hebben weinig met het dempingsmateriaal van doen. Ik denk trouwens dat Deepspace best wel snapt wat TS parameters zijn en waarvoor ze dienen.
Verder Parasound, jij maakt van speakerontwerp iets mystieks en dat is het niet.
Thiele and Small devoted considerable effort to show how the following parameters define the relationship between a speaker and a particular enclosure.

Het klopt inderdaad dat de TSP voornamelijk wordt gebruikt om de prestaties van een unit, zowel elektronisch als mechanisch te berekenen.

Maar in de praktijk wordt de TSP gebruikt om een behuizing optimaal op te bouwen waarin de unit uiteindelijk zijn werk moet verrichten.

En bij een behuizing hoort ook het dempings-materiaal in my humble opionion. Ik heb ook nergens het woord mystiek laten vallen, maar "eigen religie".

Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, zou ons dat heel goed doen in de beurs ;) . Het is gewoon een feit dat het meerendeel van de kosten worden opgevreten door het ontwerpen van een goede behuizing.

[..]
[..]
Hier zit je er toch redelijk naast. En ik citeer Vance Dickason (Luidsprekerkasten Ontwerpen):
"Naast het voor de hand liggend voordeel van een betere onderdrukking van de inwendige reflecties die de klankkleur sterk kunnen beinvloeden, heeft opvulling met dempingsmateriaal onderstaande effecten op de parameters van de luidsprekerbox:

A Toename van Compliantie" [..]

"B Toename van rendement. Een juiste keuze van hoeveelheid en soort dempingsmateriaal en de plaatsing daarvan binnen de behuizing kunnen het rendement doen toenemen met 15%.

C Verandering van de bewegende massa." [..]

"D Dempingsverliezen. Als het dempingsmateriaal vlakbij de achterzijde van het luidsprekerframe relatief dichts op elkaar wordt gepakt, kunnen er aanzienlijke wrijvingsverliezen optreden."

• w00Dy
  • Laatst online: 06-06 17:54

w00Dy

Make soap, not war

sub dempen is nutteloos,

-de golven die door een sub gespeeld worden zijn groter als de kast zelf
-trillingen op dat nivo demp je enkel met goeie bracing

volume vergroting kan ik niet over oordelen, ik heb nog nooit een sub gestuffed.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

w00Dy schreef op 23 september 2004 @ 18:13:
-de golven die door een sub gespeeld worden zijn groter als de kast zelf
Correctie: de golven die je wil horen uit een sub passen niet in de kast, de golven die je echter niet wil horen, maar wel aanwezig zijn (zei het als harmonischen), worden echter wel gedempt door het juiste materiaal.
volume vergroting kan ik niet over oordelen, ik heb nog nooit een sub gestuffed.
Tijd om dat eens te proberen dan, want het brengt toch echt wel meer rust en strakheid als je het op de juiste manier doet!

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 23-09-2004 18:41 ]

Anoniem: 17926 schreef op 23 september 2004 @ 17:59:
[...]

Hier zit je er toch redelijk naast. En ik citeer Vance Dickason (Luidsprekerkasten Ontwerpen):
"Naast het voor de hand liggend voordeel van een betere onderdrukking van de inwendige reflecties die de klankkleur sterk kunnen beinvloeden, heeft opvulling met dempingsmateriaal onderstaande effecten op de parameters van de luidsprekerbox:

A Toename van Compliantie" [..]

"B Toename van rendement. Een juiste keuze van hoeveelheid en soort dempingsmateriaal en de plaatsing daarvan binnen de behuizing kunnen het rendement doen toenemen met 15%.

C Verandering van de bewegende massa." [..]

"D Dempingsverliezen. Als het dempingsmateriaal vlakbij de achterzijde van het luidsprekerframe relatief dichts op elkaar wordt gepakt, kunnen er aanzienlijke wrijvingsverliezen optreden."
toon volledige bericht
Daar ben ik het niet met je eens, misschien gaat het op bij zijn type luidsprekerkasten, maar dit geldt niet voor alle typen, hier een voorbeeld:

60 liter zonder demping vs. 50 liter met demping met dezelfde units. De behuizing van 50L met demping heeft een verlies van 0,5 dB tot circa 200 Hz.

10L dempings-materiaal is 100%

- hoeveelheid 100 % - 0,5 dB
- hoeveelheid 200 % - 1,0 dB
- hoeveelheid 400 % - 2,5 dB

Deze gegevens zijn gebaseerd op berekeningen door een professioneel bedrijf. Ik denk dat Vance Dickason een speciale constructie gebruikt waardoor het rendement hoger is :? .

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Deze gegevens zijn gebaseerd op berekeningen door een professioneel bedrijf
Had je het niet nog vager kunnen zeggen ;) Heb je misschien een bron hiervan? Naam van bedrijf ofzo? Dan kun je er wat me, nu is het maar een vage uitspraak die niet te verrifieren valt!

deepspace schreef op 23 september 2004 @ 18:53:
[...]

Had je het niet nog vager kunnen zeggen ;) Heb je misschien een bron hiervan? Naam van bedrijf ofzo? Dan kun je er wat me, nu is het maar een vage uitspraak die niet te verrifieren valt!
Altijd hetzelfde, zonder bronvermelding wordt veronderstelt dat men een leugenaar is..., vertrouwen in de mensheid is toch vaak ver te zoeken.

enjoy

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 18:20
Anoniem: 46188 schreef op 23 september 2004 @ 19:10:
[...]

Altijd hetzelfde, zonder bronvermelding wordt veronderstelt dat men een leugenaar is..., vertrouwen in de mensheid is toch vaak ver te zoeken.

enjoy
dat heet gewoon kritisch onderzoek doen. Je moet bronnen kunnen verifieren.

• Raymond
  • Nu online
Anoniem: 46188 schreef op 23 september 2004 @ 19:10:
[...]

enjoy
eehmm: kijk nog eens goed: Volgens mij zegt Visaton daar dat wanneer je teveel dempingsmateriaal gebruikt de efficiëntie van de luidspreker daalt. ( normaal vul je tot max 50%, het tabelletje van visaton geeft de waarden voor 100,200 en 400%) :)

• Raymond
  • Nu online
fazit:
Ein geschlossenes Gehäuse kann locker mit Dämpfungsmaterial gefüllt werden. Dadurch werden stehende Wellen im Gehäuse wirksam unterdrückt und das Boxenvolumen virtuell 20 % größer. Das resultierende kleinere Gehäuse bzw. die tiefere Abstimmung wird dabei mit einem Wirkungsgradverlust im Bereich der Resonanzfrequenz erkauft. Eine Matte Dämpfungsmaterial von VISATON ist ausreichend für ca. 10 Liter Boxenvolumen. Einen guten Kompromiß zwischen wirksamer Unterdrückung störender Resonanzen im Gehäuseinneren und einem minimalen Pegelverlust stellt ein Füllgrad von 80 % - 100 % dar. Das Gehäuse wird möglichst gleichmäßig mit Dämpfungsmaterial gefüllt.
Wat visaton daar (vet) zegt is dat rond de resonantiefrequentie er een verlaging van de SPL optreedt. Dat is niet zozeer door verliezen in het dempingsmateriaal, maar simpelweg omdat je als het ware de behuizing hebt gewijzigd: Hetzelfde gebeurt ook als je een ongedempte behuizing een paar liter groter maakt :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, en soms is het gewoon terecht dat dat vertrouwen een beetje zoek is ;)

Interessant verhaal, dat had ik op de Visaton website nog niet gevonden :) Maar je moet natuurlijk wel alles lezen, en niet uit een simpel tabelletje je conclusies trekken!

Als eerste zeggen ze, dat de waardes die jij aangaf in je tabel bertekking hebben op de fs van de kast. En deze gaat met meer kast demping, omlaag, wat vergelijkbaar is met een grotere kast. Het is dan ook logisch dat rond de fs minder dB's zijn, aangezien die naar onder zakt, dus samen met de luidsprekercurve daalt ;)

Dat de gehele curve zakt staat nergens (deze zal zelfs stijgen in het bassgebied vanwegen het effectief grotere kastvolume)!

• w00Dy
  • Laatst online: 06-06 17:54

w00Dy

Make soap, not war

deepspace schreef op 23 september 2004 @ 18:38:
Correctie: de golven die je wil horen uit een sub passen niet in de kast, de golven die je echter niet wil horen, maar wel aanwezig zijn (zei het als harmonischen), worden echter wel gedempt door het juiste materiaal.
Laten we een kat een kat noemen en er vanuit gaan dat een sub niet meer doet als als sublaag weergeven. Vanaf 100 hz ofzo (wat de meeste actieve subs wel doen) heb je dus niks aan stuffing. Die golven wat je dus niet wil horen zijn eruit gefilterd. Volumevergroting met stuffing, maakt dat uit bij een BR ?

Raymond schreef op 23 september 2004 @ 19:32:
fazit:

[...]

Wat visaton daar (vet) zegt is dat rond de resonantiefrequentie er een verlaging van de SPL optreedt. Dat is niet zozeer door verliezen in het dempingsmateriaal, maar simpelweg omdat je als het ware de behuizing hebt gewijzigd: Hetzelfde gebeurt ook als je een ongedempte behuizing een paar liter groter maakt :)
Trotz gleicher Abstimmung bei 60 Liter unbedämpft und 50 Liter bedämpft sind die Verluste im bedämpften Gehäuse größer und das zeigt seine Wirkung in einem um 0,5 dB geringeren Pegel bis ca. 200 Hz.
Dies funktioniert prinzipiell auch, wenn da nicht der Wirkungsgradverlust des Pegels im Bereich der Resonanzfrequenz wäre. Man muß hierbei den Kompromiß zwischen Boxenverkleinerung und Wirkungsgradverlust eingehen. Eine gute Wahl ist ein Füllgrad von 100 % und eine Boxenverkleinerung um den Faktor 0,83.
Dus wel degelijk rendements verlies door dempings-materiaal. Ik neem aan dat je de begrippen Pegel en Wirkungsgradverlust kunt plaatsen :) .
Dat de gehele curve zakt staat nergens (deze zal zelfs stijgen in het bassgebied vanwegen het effectief grotere kastvolume)!
Heb ik ook nooit beweerd, heb alleen gezegd dat er een daling is van het rendement.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 46188 op 23-09-2004 19:42 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

w00Dy schreef op 23 september 2004 @ 19:39:
Laten we een kat een kat noemen en er vanuit gaan dat een sub niet meer doet als als sublaag weergeven. Vanaf 100 hz ofzo (wat de meeste actieve subs wel doen) heb je dus niks aan stuffing. Die golven wat je dus niet wil horen zijn eruit gefilterd. Volumevergroting met stuffing, maakt dat uit bij een BR ?
Helaas werkt dat zo niet... Een woofer straalt nu eenmaal harmonischen uit (als ie dat niet doet, dan heb je de perfecte woofer gevonden, helaas bestaan die niet), of je dat nu wil of niet. Daar kun je gewoon niet op filteren, alleen maar dempen. Maarja, aan de voorkant komen ze er ook uit, en daar doe je weinig aan ;)

Ook Bij BR kun je het volume vergroten van de kast. Je alignment moet je daar antuurlijk wel op aanpassen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 46188 schreef op 23 september 2004 @ 19:41:
Heb ik ook nooit beweerd, heb alleen gezegd dat er een daling is van het rendement.
Lees de rest van mijn verhaaltje nu maar, want volgens mij begrijp je het niet helemaal...

De fs zakt, en zal dus met de zakkende curve van de woofer mee naar onder gaan. Het is logisch dat het rendement van rond de fs dan lager komt te liggen ;) Die uitspraak zegt echter niets over het rendement van de hele woofer, aangezien alleen naar de fs wordt gekeken!

Echter heb je op een punt wel gelijk:
Trotz gleicher Abstimmung bei 60 Liter unbedämpft und 50 Liter bedämpft sind die Verluste im bedämpften Gehäuse größer und das zeigt seine Wirkung in einem um 0,5 dB geringeren Pegel bis ca. 200 Hz.
Dit dus door wrijvingsverliezen van de demping.

Hebben we ons nu al die tijd druk gemaakt om een half dB :? :+

En kijk, dat is nu het nut van een bron geven :). Dan kom je er achter, dat je orginele tabel niets met de oplossing van het vraagstuk te maken heeft ;) Als je de bron nu niet had gegeven, waren we er nooit uitgekomen.

Zo kunnen foute inzichten uiteindelijk toch nog in juiste kennis worden omgezet :D

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 23-09-2004 19:53 ]

Anoniem: 98244

Ik dacht juist dat isolatie oa word toegevoegd om het membraan te beschermen tegen de terug kaatsende golfen van de achterwand ? :?

• Raymond
  • Nu online
deepspace schreef op 23 september 2004 @ 19:46:
Niet helemaal: We hebben ons druk gemaakt over het feit dat Dickason zegt dat het rendement toeneemt, maar dat visaton zegt dat het afneemt.

Van visaton kan ik zien hoe ze aan die cijfers komen, maar ik moet mijn eigen dickason boek er maar ff bijpakken om te zien hoe hij aan zijn info komt :)

deepspace schreef op 23 september 2004 @ 19:46:
Dit dus door wrijvingsverliezen van de demping.

En kijk, dat is nu het nut van een bron geven :). Dan kom je er achter, dat je orginele tabel niets met de oplossing van het vraagstuk te maken heeft ;) Als je de bron nu niet had gegeven, waren we er nooit uitgekomen.
We zijn nog niet eens op de verschillende dempings-materialen ingegaan, want niet elk dempings-materiaal is geschikt voor bepaalde frequenties :*) . En volgens Vance Dickason is er zelfs een rendements toename, alleen waarvan :P . Dus ook daar nu graag een bron, wordt nu toch nieuwschierig.

Anoniem: 47458

Ik heb het verschil te horen gekregen tussen een subwoofer-kist gemaakt van multiplex met dempings materiaal en een mdf kist zonder dempingsmateriaal.
Afgezien van het feit dat een mdf kist er vele maten mooier uitziet klinkt hij ook beter.

• teacher

teacher

Dysgaf!

nope.. het spijt me, maar ik ben niet overtuigd.
Sterker nog.. ik vind het stukje over dat extra versterkervermogen een beetje ehm... onzin. nofi verder enzo hoor. :)

FF wat anders:

Absorption von Schall an den Gehäusewänden. z. B. durch Noppenschaum. Die Absorption funktioniert nur dann effektiv, wenn die Absorbermaterialstärke größer als ein Viertel der zu absorbierenden Wellenlänge ist, also nur im Mittel- und Hochtonbereich.
Dus hier staat iets over de materiaalsterkte?
dus stel dat ik 4000Hz wil dempen, golf is iets van 8cm. In hoeverre heeft dat dan te maken met de "sterkte" :? Bedoelen ze hier niet zoiets als dikte oid?

Zij raden pritex tandenschuim aan voor de midden -en hogetonen, en de BAF deken en dr. Bailey's Longhair voor de bas. En de dikte daarvan moet minstens een kwart zijn van de te dempende golflengte "midden -en hogetonen" om effectief genoeg te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Anoniem: 46188 schreef op 23 september 2004 @ 19:59:
En volgens Vance Dickason is er zelfs een rendements toename, alleen waarvan :P . Dus ook daar nu graag een bron, wordt nu toch nieuwschierig.
Zo, ik heb bladzijde 33-38 van het loudspeaker design cookbook, 6de editie, engels doorgelezen.

Conclusies:
Verschillende soorten demping hebben verschillende effecten op de respons.

Ze hebben vrijwel allemaal gemeen dat F3 daalt (lagere frequentie) en dat komt door het toenemen van de compliantie van de speakerbox (de box "doet groter aan", compliantie is meegevendheid, het omgekeerde van stijfheid)

De effecten op de respons verschillen per type en met de hoeveelheid vulling. De effecten op de respons zijn altijd klein (0,5-1dB). Wat ik veel zie is dat tot 100hz de de respons iets hoger wordt met vulling, dan tussen 100-500hz (die 500 varieert van 200-1000hz in de verschillende grafieken) is het vaak iets lager en daarboven stijgt de respons weer iets, of is gelijk met de "ongevulde" box.

Vaak zie je ook hele locale effecten, naar mijn mening komt dat omdat dan de vulling een staande golf heeft gedempt.

Vance spreekt zelf ook over 2 elkaar tegenwerkende effecten (die Tweakert ook al heeft geciteerd):

Door toename van compliantie (als gevolg van toevoegen van dempingsmateriaal) van de luidsprekerbox wordt de efficiëntie verhoogd, maar door het dempen van de luidspreker wordt ook de bewogen massa (mms) verhoogt, wat een verlaging van de efficiëntie teweeg brengt. Hij merkt zelf op dat de toename van efficiëntie groter is dan de afname, dus netto zou er een toename moeten zijn. En de toename van mms kan tegengegaan worden door ervoor te zorgen dat er direct achter de woofer geen, of heel weinig dempingsmateriaal zit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, kijk, daar hebben we wat aan B)

Uiteindelijk had dus niemand helemaal gelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

damn... wat een anti-climax..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat heb je af en toe :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ben nu iig wat meer te weten gekomen hoe het allemaal zit, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 102678 schreef op 24 september 2004 @ 14:19:
ben nu iig wat meer te weten gekomen hoe het allemaal zit, bedankt
En wij maar zeggen dat je daar hier al zelf genoeg over had kunnen vinden :P . Blijkbaar was toch nog niet alles bekend :)

Pagina: 1