Linux print wel, XP niet.

Pagina: 1
Acties:

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ok ik weet dat dit onderwerp vaker is langs gekomen. Maar de search hielp me niet verder, google hielp me niet verder en verschillende linux sites (linuxquestions.org, linuxdocs.nl) ook niet.

Ok ik heb mijn server ge-reinstalled met Red Hat 8 (hiervoor draaide ik versie [norml]8).[/] Op mijn vorige installatie had ik samba draaiend en werkend (ik kon shares benaderen van windows en de printer werkte ook).

Goed ik heb na de her install mijn orginele smb.conf weer gebruikt zodat ik niet de hele smb.conf weer opnieuw hoefde te schijven. Ik ging er van uit dat dit wel zou werken.

Nou mijn shares werken dus wel. Ik kan de linux bak vinden in netwerkomgeving en ik kan vrolijk door alle shares heen bladeren etc. Ook de printer kan ik vinden en toevoegen in XP.
Nou was het probleem eerst dat ik de error kreeg bij de printer "Access denied, unable to connect". Dit probleem is verholpen door "use client driver = yes" toe te voegen aan de smb.conf.

Ik krijg nu niet meer die error, maar dat ding vertikt het ook om te printen. Onder linux werkt de printer wel. Ik kan test pagina printen en werkt goed. Als ik print vanaf windows dan doet ie nix.

Dit is mijn huidige smb.conf

[global]
workgroup = workgroup
server string = Antje
hosts deny = ALL
hosts allow = 192.168.1. 127.
log file = /var/log/samba/%m.log
max log size = 1000
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
bind interfaces only = True
interfaces = eth1 192.168.1.1/32
encrypt passwords = yes

[printer]
path = /tmp
browsable = yes
public = yes
guest ok = yes
writable = yes
printable = yes
use client driver = yes

Nou ja er staan dan dus nog shares in maar die hebben verder weinig met de printer te maken.

In de log files kan ik ook weinig terug vinden want die geven simpelweg helemaal geen fouten aan.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd al en zit nu al de hele middag een oplossing te zoeken maar mijn opties zijn een beetje op.

[ Voor 1% gewijzigd door moto-moi op 23-09-2004 09:39 ]

Signature

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:29
Je vermeldt helaas niet welke samba versie je hebt, maar verder is je topicstart dusdanig uitgebreid waar ik iets mee kan beginnen.

Ik heb even de configuratie van een bedrijfsserver erbij gepakt waarbij ze sindskort zijn gemigreerd van NT4 naar Samba/CUPS omdat de printproblemen uit de hand liepen. Hierbij heb ik het volgende in /etc/samba/smb.conf staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[print$]
comment = Printer Drivers
path = /var/lib/samba/printers
browseable = yes
guest ok = no
read only = yes
write list = Administrator

[printers]
comment = SMB Print Spool
path = /var/spool/samba
printable = Yes
guest ok = Yes
browseable = No

Wat mij opvalt is je kopje [printer] wat [printers] moet zijn (behalve als je ene printer ook daadwerkelijk "printer" heet, dan werkt het weer wel).
De [print$] die ik hierboven heb toegevoegd is de zogenaamde drivershare waar printdrivers in staan. Het mooie van deze setup is dat windows clients gewoon printerdrivers naar de server kunnen uploaden (alle printers op de printservers zijn als raw queues in CUPS opgezet, dit zorgt ervoor dat de gebruiker gewoon zn brakke bekende HP driver kan blijven gebruiken ipv het apple postscript ding).

De path = /var/spool/samba kan op zich gewoon /tmp zijn, maar ik vind het netter om je printjobs in /var/spool/samba neer te gooien (je spoolt immers printjobs?). Deze directory heb ik 1777 rechten gegeven, aangezien alle users moeten kunnen printen (als het goed is, is je /tmp ook 1777, dat maakt dus niets uit)

Voor clientside drivers installeren moet de user die je opgeeft bij de write list in [print$] wel schrijfrechten op de opgegeven directory hebben.

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Die van mij ziet er als volgt uit. Let wel op het kopje [Printers] dat moet met s zijn! Er wordt hier Samba 3.0.7 gebruikt met Linux en XP workstations.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[Printers]
        browseable = no
        printable = yes
        default devmode = Yes
        create mask = 0600
        comment = HP Laserjet 5P
        public = yes
        use client driver = Yes

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• MrMartinH
Ik heb versie 2.2.7 van samba (zat standaard bij rh9)

Ik heb bovenstaande geprobeerd en ook enkele andere configuraties mbv bovenstaande maar helaas zonder resultaat.

Maar ik zie dat er dus ook een andere versie van samba schijnt te zijn dus ik zal even proberen een nieuwere versie te installeren.

Signature

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:29
Let er wel op dat je niet zo in de wilde weg gaat compileren, maar dat je RPMs neemt voor je distributie. Ik weet niet of je zelf al wat samba 3 RPMs gevonden hebt, maar je kunt evt ook de RPM proberen die hier staat:

http://ftp.easynet.be/sam...ry_Packages/RedHat/SRPMS/

Het gaat hierbij om SRPMs, die moet je eerst nog met rpm -ba compileren en vervolgens installeren. Hoe dat precies in zn werk gaat kan ik je helaas niet vertellen (zelf geen RPM gebruiker)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Je moet de volgende regels in je global sectie hebben staan:
code:
1
2
printcap = cups
printing = cups

Als je tenminste cups gebruikt voor printen, maar daar ga ik even van uit. Verder weet ik niet of de spatie in je hosts allow regel een probleem is.

• MrMartinH
Ok bedankt voor de reacties.

Ondertussen is er iets nogal helemaal mis gegaan. En ik weet niet wat. Wel weet ik dat mijn Linux oppeens fucked is en dat ikd at ding maar eens rustig en goed opnieuw ga reageren.

Klote zooi altijd :r

Signature

• MrMartinH
Ok sorry voor late reply.

Ik heb samba 3.0.7 er nu op staan maar het probleem is helaas net verholpen.

Ook bovenstaande heb ik dus geprpobeerd in mijn globals te zetten (printing en printcap name) maar zonder succes.

De spatie bij hosts allow heeft er verder weinig mee te maken. Dat houdt in welke ip's er toegange hebben tot de server (de 192.186.1.XXX range en local, 127.X.X.X).

Signature

• MrMartinH
Eindelijk na een dikke week heb ik het voor elkaar dat hij print.

In de /etc/cups directory moest ik de bestanden mime.convs en mime.types editen en de # voor de lijn application/octet-stream weghalen. Cups herstarten en hj prinnte :*)

Signature

Pagina: 1