Toon posts:

Welke kaart voor maya en 3dsmax

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Een vriend van mij wil binnen nu en 2 weken een pc gaan kopen die hij speciaal wil gaan gebruiken voor 3d pakketen zoals maya en 3dsmax!

Nu heb ik met de search gezocht welke videokaart hij nu het beste kan kiezen. Ik heb gevonden dat je met elke kaart opzich wel uit de voeten kan, maar alleen op beginners niveau.
Op dit moment zit hij nog wel op een lager niveau maar zelf denkt ie dat hij er in de zomervakante wel (ver) overheen is.

Ik heb hem aangeraden om voor een iets duurdere videokaart te gaan zoals een Quadro FX500 (rest van de config: p4 3.0 GHz, 1Gb Ram). Maar is deze kaart beter als een Geforce FX 5900XT ?? (Bij Alternate zitten ze rond dezelfde prijs).
Hij wil uiteraard lang met de config doen en ik vraag me af of deze instap Quadro voldoende is.

Misschien is het een optie om nu een goekope kaart te nemen (radeon 9200 oid) en later, wanneer nodig, een snellere(nieuwere) Quadro te nemen ?

Nog 1 vraagje:
Ik weet dat je mbv Riva tuner een normale Geforce kan omtoveren naar een Quadro, maar wat is de kans dat dit lukt en is het dan ook ECHT een Quado...en niet 1 of andere simulaite daar van?

Oke thats it!

Thnx

Oke heb dus even verder geozcht en ben dit topic tegengekomen:
[rml][ 3dsMaxR6] R9800Pro of Quadro FX500[/rml].

Er wordt gezegd dat je idd een 5900XT kan kopen en kan modden (en goede performance kan halen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 19:13 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-08 15:26

Sharky

Skamn Dippy!

ik weet niet hoor, als je een beginner bent gelijk een Quadro kopen. "Ik fiets nu al best hard maar ik alvast een formule bak gekocht voor in de vakantie"
3D'en is niet iets wat je in een maandje of 8 onder de knie hebt. Natuurlijk is zo'n kaart leuk, ook als je begint maar ik vind het nogal overkill. Ik heb al genoeg mensen enthousiast zien beginnen die even later er geen f*ck meer aan vonden. Op GoT alleen al zie je het best veel. Laat hem eerst maar een leuk kaart voor 200,- euro ofzo kopen (Radeon 9800Pro?). Die heb ik ook en werkt perfect.

This too shall pass

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik zou zeggen...nu lekker low-level-entry kaart kopen, dan kijken of je het wel echt zo leuk vindt om te 3d-en (en of je het ook een beetje in de vingers hebt) ondertussen zakken de prijzen van de snelle kaarten vanzelf en als je het dan nog steeds leuk vindt (en ook echt een snelle kaart nodig hebt), dan gewoon lekker een snelle kopen.

Enneh...ik doe het hier ook nog steeds met mijn Radeon 32Mb DDR. En ik moet zeggen (behalve een heel soms voorkomende echt zware scene) trekt ie het prima...en renderen gaat nog steeds om CPU power en niet om GPU power.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders had voor hem een R9800 pro aangeraden. Ik dacht dat deze kaarten meer bedoeld waren voor games en niet zozeer voor 3d renderen.

Dus hij kan het beste een r9800 of een 5900 XT kopen?

Thnx voor de reacties !!

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

je gaat zowiezo niet renderen met je kaart. De kaart is alleen voor in de viewports. Aan een redelijke game-kaart heb je IMHO genoeg.

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

meer iets voor VB

W&G -> VB

Intentionally left blank

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik geloof dat ik dat ook al aangegeven had (en het forum staat intussen bol van die opmerking, want ondanks alles is dat nog heel vaak een groot misverstand). Reden dat ik destijds voor een ATi kaart gekozen heb is omdat de beeldkwaliteit van die kaart veel beter was dan die van de vergelijkbare GeForce van Nvidia. Maar hoe het met 9800 vs 5900 zit weet ik niet.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• EYE_EYE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:22

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

Als je met Maya en/of 3DS Studio Max aan de slag gaat zul je het meest gebruik maken van OpenGL voor de viewports. Tot op heden is een nVidia kaart daarvoor een betere keuze, omdat deze zeer goed uitgewerkte OpenGL ondersteuning hebben, zelfs voor de 'Game'-kaarten.

Dit scheelt al snel vele procenten in snelheid van de opbouw van de viewports ten opzichte van een ATI kaart (tenzij je hun proffesionele kaarten gebruikt of je ATI kaart mod tot een FireGL kaart en de drivers ervoor gebruikt, maar dan doet hij het weer veel minder in de games, daar hebben de nvidia kaarten geen last van).

ATI is wel bezig met een inhaal slag (Getuige DOOM III wat OpenGL spel is), maar nvidia heeft hiermee gewoon al veel meer ervaring ook in de qualiteit van de OpenGL renderings.

Kijk nog even verder op het internet:
Extreme Tech heeft vaak goede reviews voor de kaarten ook voor gebruik in 3dsmax en Maya.
http://www.extremetech.com/category2/0,1556,286,00.asp

Have a great day

Verwijderd

ik heb zelf nu een fx3400 en dat werkt een heeeel stuk prettig dan mijn vorige kaart, een geforce 5600. ook 2 monitoren op een hele hoge resolutie werkt zeker met de maxtream drivers zeer aangenaam. (beeldopbouw in grote scenes)

(maar ik heb dan ook een dual xeon 2.8 met 2gb + 2 x 20" tft's staan)

als beginner zou ik toch voor een wat goedkopere geforce kiezen. als je het echt leuk vindt, kies dan later voor een echte 3d bak.

(en idd, je videokaart is alleen voor beeldopbouw, je proc + geheugen doen het renderen)
Pagina: 1