[PHP] Overzetten Oracle8 database -> MySQL database

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 06:57
Een deel van mijn stageopdracht is ervoor zorgen dat een Oracle8 database overgezet gaat worden naar een MySQL database om daar met die gegevens te kunnen 'spelen'.

Het gaat om allemaal meetapparatuur waarvan de basisgegevens in de Oracle-database is opgeslagen. Dit moet overgezet worden naar een MySQL-database om daar extra gegevens aan het meetapparatuur toe te voegen. Vervolgens hangt er een webapplicatie achter waar het een en ander met die gegevens gedaan wordt.

Het grootste probleem is het overzetten van de database. Het gaat namelijk niet om de hele oracle database, maar bepaalde tabellen die overgezet moeten worden. Elke week moet er gekeken worden of er iets veranderd is in de oracle database waarna een update van de MySQL database moet plaatsvinden.

Ik ben zelf een beetje aan het zoeken geweest, maar in plaats van zelf een gigantisch script te schrijven zijn er al zat programma's te vinden waarmee je een database over kan zetten.

Wat zijn de ervaringen met soortgelijke situaties? Is het schrijven van een script in de webapplicatie zelf te preferen boven een programma dat buiten de webapplicatie zelf de database update?

ps. Ik ben net begonnen aan mijn stageopdracht dus ik kan nog alle richtingen op. Ik ben me nu nog aan het orienteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunzoneQ!
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11-2024

FunzoneQ!

Nee

Aangezien het vaker moet gebeuren (iedere dag, week, maand jaar oid)
kan je het beste toch je eigen script schrijven.
Het is eerst veel werk, maar later heb je er erg veel voordeel aan, aangezien je database nogal eens gaat veranderen ;)

Een kant-en-klaar programma kan je niet zo even aanpassen en is nooit zo flexibel als je eigen script.

ik heb even voor je gezocht naar oracle functies in php: oracle in php
en de mysql functies: mysql

Mijn advies luid dus, gebruik je eigen gemaakte script.

Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ga met FunzoneQ mee, je eigen script maken is waarschijnlijk handiger. Bovendien omdat je dan makkelijk via je webapplicatie de database kan omzetten. Ook zou het een optie kunnen zijn om gewoon meteen vanuit een Oracle database te werken. Oracle is een stukken betere DBMS dan MySQL. Natuurlijk kun hoef je dat niet in de "echte" tabellen te doen, kan ook in een aparte, gekopiëerde database.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerntje
Daar hebben jullie inderdaad gelijk in. Alhoewel, als ik het script maak zal dat natuurlijk zelf altijd makkelijk aan te passen zijn. Maar als ik daar weg ben en een half jaar later moet er wat veranderd worden in het script, dan moet daar iemand anders weer induiken. Met een programma kan iemand denk ik nog wat makkelijker omgaan?

En het schrijven van een eigen script. Ik hoor van de ene kant dat het verschrikkelijk veel werk is en andere mensen hoor ik zeggen dat het een eitje is aangezien de import- en exportfuncties in PHP en oracle ingebakken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Oracle naar Oracle is een eitje, maar oracle naar MySQL inclusief het bijhouden van wijzigingen is lastig.
Waarom moet het naar MySQL?

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een cruciaal punt is of die orarcle db nu features gebruikt die incompatible zijn met mysql. Als het alleen om tabellen met data gaat zou het geen probleem moeten zijn.

Ik heb vorige week een database overgezet van MySQL naar Postgresql, maar dat is denk ik makkelijker aangezien MySQL minder features heeft dan postgres.

Bij mij was het een kwestie van db/tabellen/velden aanmaken, en vervolgens met een php (commandline) script de data oversluizen.
Doordat ik PHP gebruikte kon ik ook handig enkele imcompatibele dingen oplossen.
Bijvoorbeeeld onze oude MySQL gebruikte ENUM's, die kent PG niet. Dus kies je voor een INT en daar ken je 0,1,2, en 3 aan toen (had 4 dingen in die ENUM dus).
Met PHP kan je ook eenvoudig datum veldjes etc omzetten in het goede formaat.

Dus: hoe ziet die oracle db er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 09:21

wica

De duivel jacht op me

Ps. ter info. oracle -> postgresql is schijnbaar gemakkelijk dan oracle -> mysql

Maar daar kanje meer over vinden op hun web site

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerntje
justmental schreef op 21 september 2004 @ 19:17:
Oracle naar Oracle is een eitje, maar oracle naar MySQL inclusief het bijhouden van wijzigingen is lastig.
Waarom moet het naar MySQL?
De gekozen taal voor de webapplicatie is PHP uiteraard in combinatie met MySQL. Dit was al voor de opdracht besloten.

En het gaat in principe alleen om data dat uit de Oracle database gehaald moet worden. Er hoeft niks direct gewijzigd te worden. De keuze voor een aparte database is omdat ze de oracle8 database graag intact willen houden omdat die database voor meer dingen gebruikt wordt dan alleen het opslaan van apparatuurgegevens. Daarbij komt kijken dat er extra gegevens aan de apparatuur toegevoegd moet worden en dit niet aan de oracle database toegevoegd mag/kan worden.

Hoe de database er precies uitziet weet ik nog niet omdat ik nog geen account van ICT heb gekregen om in de database te komen. En nog geen administrator-rechten om programma's te installeren om in de database te komen..... beetje traag daar allemaal :P

Verwijderd

Uhm voor zover ik weet kan je Oracle gewoon aanspreken met php dmv een ODBC connectie. Correct me if I'm wrong.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 15:07:
Uhm voor zover ik weet kan je Oracle gewoon aanspreken met php dmv een ODBC connectie. Correct me if I'm wrong.
Klopt.

Zo werk ik hier op mn werk ook.
Je hebt wel wat beperkingen erin zitten helaas inde ODBC driver tov rechtstreeks aanspreken.

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 17:05
ADOdb Is een database abstractie laag geschreven in PHP dat naar eigenzeggen moeiteloos over web kan met zowel Oracle en MySQL.

Het biedt ook een aantal mogelijkheden om de verschillen tussen de twee te overkomen (zoals het verschil in SQL dialect)

Misschien is dat wat voor je.
Pagina: 1