Toon posts:

[WinXP & Samba] Bestanden delen op hub, ip via dhtp Telenet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Besten,

Ik heb een Telenet lijntje waar ik max 4 pc's kan op aansluiten (ik krijg dus ook 4 ip adressen van telenet).

Het probleem is dat mijn pc's een ip adres krijgen van elks een ander netwerk.
BV: pc1 : 81.82.76.120 255.255.240.0
pc2 : 81.82.54.95 255.255.255.255

Ze hangen wel op dezelfde hub, maar ik kan dus geen bestanden delen van men samba server (pc1) naar men WinXP (pc2).

Zou het mogelijk zijn om in de server een 2e netwerkkaart te stoppen, en deze statisch een intern ip adres te geven en deze bij aan de hub te hangen? Om zo bestanden te kunnen delen?
bv: eth0 : 81.82.76.120 255.255.240.0
eth1 : 10.0.0.10 255.255.0.0

Server(pc1) Hub PC2
eth0-----------------------------|-------------------eth0
eth1-----------------------------|---------------------------------------Telenet Modem

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom een 2e netwerkkaart? 1 Netwerkkaart kan sowieso meerdere IP's hebben hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 21 september 2004 @ 18:20:
Waarom een 2e netwerkkaart? 1 Netwerkkaart kan sowieso meerdere IP's hebben hoor :)
Dit is nieuw voor me :)
En hoe dan?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 18:21:
[...]

Dit is nieuw voor me :)
En hoe dan?
In Windows kun je gewoon een IP toevoegen bij de IP-settings (onder advanced ofzo). Onder Linux weet ik 't niet, al weet ik wel dat je met virtuele adapters ofzo kunt/moet werken. Dan krijg je een eth0.0 en eth0.1 etc.. Maar dat weet ik allemaal ook niet :) Google is your friend ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het hoeft niet, er zit toch al een 2e netwerkkaartje in :)

Maar dan rest de vraag nog welk ip adres ik dit kaartje moet geven en welke subnet?

• Osiris
  • Niet online
Mwah, neem een private range zoals 192.168.0.0 met subnet 255.255.255.0 ofzo :) Volgens mij kan dat wel naast elkaar draaien? :)

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 06:08
Files delen via telenet met hub en dus publieke ip's geeft altijd problemen. Zelf weet ik geen gedetailleerde oplossing, maar het zou werken door het netbui protocol te installeren.

Beter is nog altijd via een router.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Tom_G schreef op 21 september 2004 @ 19:58:
Files delen via telenet met hub en dus publieke ip's geeft altijd problemen. Zelf weet ik geen gedetailleerde oplossing, maar het zou werken door het netbui protocol te installeren.

Beter is nog altijd via een router.
Files delen is geen probleem maar je moet inderdaad NetBeui of IPX/SPX installeren.
Maak voor de communicatie tussen de computers die aan de kabelmodem hangen gebruik van een ander (niet routeerbaar) netwerkprotocol, bv. NetBeui of IPX/SPX. Bij Mac gebruik je best Appletalk.
bron

Ikzelf heb ook Telenet Quattro en heb het onderstaand netwerk, met TCP/IP, NetBeui en IPX/SPX geïnstalleerd en alles werkt perfect:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/neobahamuth/images/telenetlan.gif

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, ik ga het met netBeui proberen.

Kheb deze net geinstalleerd, maar moet ik er een configuratie van doen?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 21:00 ]

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 20:59:
Mooi, ik ga het met netBeui proberen.

Kheb deze net geinstalleerd, maar moet ik er een configuratie van doen?
Nope, gewoon die extra protocollen installeren (hou je win-cd klaar) en hupsakee! (worked for me)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

De oplossing om je bestanden te delen via je publieke ip-adressen is vragen om je pc te hacken. Bestands -en printerdelen mag gewoon niet aanstaan op je publieke ip adres. Als je niet per sé je 4 publieke adressen moet hebben is de eenvoudigste oplossing een eenvoudig routerje dat slechts 1 ip adres gebruikt voor je internetverbinding, en je pc's in je interne netwerk private adressen 192.168.X.X of 10.X.X.X geeft.

Je kan eventueel ook werken met een tweede netwerkkaart in je pc's, deze via een crosslink (of switch als het er meer dan twee zijn) verbinden en hierop je file en printershares op draaien...
Pagina: 1