Toon posts:

Total System lockup (doom3&confilct vietnam demo)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb al een tijdje deze computer en nog nooit problemen gehad met spellen. Nu heb ik pas doom3 en confilct vietnam demo en deze veroorzaken na enige tijd een total system lockup, waarbij de enige knop die nog werkt de uitknop is (doom3 is zonder patch)
Ik heb horen zeggen dat dit door hitte kan komen, is dat waar want ik hem maar 1 fan achterin me computer zitten.

Moederboord: epox 4plai (chip: intel i848p, 800fsb, ht ondersteuning, apg8x, ddr400, serial ata, dual channel ondersteund, )
processor: pentium4 2.8 ghz ( met hypertreading, 512-kb l2 cache, 800mzh systembus)
Videokaart: Club3d ati radeon 9600 xt 128 mb
(NIKS is overgeklokt)

Verwijderd

Misschien is het makkelijk om te vermelden wat je allemaal geprobeerd hebt.

Heb je de temperaturen gecontroleerd (post ze eens)? Heb je de voltages gecontroleerd (post ook deze eens)? Welke voeding zit erin? Welke en hoeveel harde schijven? Welke OS draait erop? Welke drivers?

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 23:03
Ja dat is best mogelijk. Het lijkt me wel waarschijnlijk dat je wel een processor koeler hebt :) . Het klinkt als een overhitte videokaart/processor/geheugen. Welke dat is kan je kijken met programma's die de temppraturen meten, en dan op google of GoT kijken wat acceptabele temperaturen zijn voor dat bepaalde onderdeel. Je kan ook even kijken of je wel genoeg koelingspasta op je processor hebt zitten.

Steam

Verwijderd

Topicstarter
De tempaturen zitten dus de 30-40 graden. Zit een hitachi deskstar in van 80 gig.
Eeen 300 watt voeding, nieuwste ati drivers, windows xp prof (nog niet sp2).
Voor de rest nieuwste moederboard drivers. geen idee over voltages ( ik wel speedfan maar dat begrijp ik niet helemaal)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 18:13:
De tempaturen zitten dus de 30-40 graden. Zit een hitachi deskstar in van 80 gig.
Eeen 300 watt voeding, nieuwste ati drivers, windows xp prof (nog niet sp2).
Voor de rest nieuwste moederboard drivers. geen idee over voltages ( ik wel speedfan maar dat begrijp ik niet helemaal)
Maak dan gewoon even een screenshot van speedfan, gewoon van het eerste tabblad. Welke merk en type voeding is het?

Verwijderd

Topicstarter
http://members.lycos.nl/h4cker/speedfan.JPG is screenshot, voeding = component pro atx-300gtf

Verwijderd

Dat is een B-merk voeding. Die voltages zien er goed uit, op die 3,3 V na. Aangezien het geheugen hier veelal afhankelijk van is, kan dat inderdaad problemen geven. Het geheugen wordt namelijk nogal veel gebruikt bij dergelijke zware applicatie's. Kun je die voltages eens nameten met een multimeter? Of kun je een andere voeding in jou systeem testen?

Verwijderd

Topicstarter
ik kan geen andere testen in mijn systeem ( ik heb geen idee waar ik een voeding vandaan zou moeten halen) en ik geloof wel dat ik een multimeter heb...hoe ziet zo´n ding eruit? ( en is 300watt genoeg voor mijn systeem)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 19:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 19:14:
ik kan geen andere testen in mijn systeem ( ik heb geen idee waar ik een voeding vandaan zou moeten halen) en ik geloof wel dat ik een multimeter heb...hoe ziet zo´n ding eruit? ( en is 300watt genoeg voor mijn systeem)
Wel als het een goed A-merk is, maar een B-merk is meestal te slecht voor dergelijke systemen die een 300 Watter redelijk aan het werk zetten. Een multimeter is een kastje met twee aders, een rode en een zwarte. Als je deze aders in een molex stopt (wel de goeie in elkaar uiteraard), dan kun je op dat kastje het voltages nalezen.

Edit: Dit heb ik al een keer eerder verteld, hier een quote daarvan:
Je moet gewoon het rode pinnetje van je multimeter in de gele (12V) of rode (5V) draad van de molex stoppen en de zwarte van je multimeter in een zwarte (- van dezelfde molex). Even je multimeter goed instellen kijken hoeveel volt erop staat. Je moet natuurlijk wel een vrij molex pakken. Je systeem kan gewoon aan blijven staan, net zoals altijd. Als je geen vrij molex hebt, moet je een stroomvreter kiezen die niet veel eet (denk aan een fan of iets dergelijks), zodat er een molex vrij komt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
"Eeh, de sensoren van de 8RDA+ meten de 3.3V niet. Ipv daarvan meet hij het voltage van het mem (std 2.6V ofzo, maar dat is instelbaar in bios). Heeft hij met een multimeter gemeten of met de sensoren zelf en bedoelde hij geen 2.7V ofzo"

Dit zei een gast op een ander forum...ik heb een ander epox moederboard maar neem aan dat dat hetzelfde is...moet ik nou op 2.7 laten staan of aanpassen in de bios? zoniet...waar the fuck is dan het probleem?

btw: ik heb een memory-test gedaan...helemaal goed
Pagina: 1