oude 486, cd-rom werkt niet :(

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb hier een oude 486 op mijn kamer staan, daar ben ik van plan om mee te experimenteren met linux of freebsd. Hier heb ik geprobeerd een cd-rom speler in te zetten, maar die wordt niet gedetecteerd :(. Nu vraag ik mij af of er wel een IDE controller inzit, of dat er een ander soort systeem inzit. Als ik op bij de specificaties van de HD kijk, zie ik als interface: AT BUS. Is dit iets anders dan IDE? De HD zit iig wel aangesloten met een IDE kabel. Ik heb geen idee wat voor mobo er inzit, het is een oude 486SX 25 MHz die ooit eens bij (Dyna)Byte is gekocht. En als het idd geen IDE is, dan past mijn oude 6,4 GB HD er zeker ook niet in?

Prepare for unforeseen consequences

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Heb je die cd-rom speler op dezelfde kabel aangesloten als de hd? Dat gaat nl. niet. De vroegere IDE (nieuwe heten officieel EIDE) controllers kunnen maar 1 device per controller aan. Waarschijnlijk zit er ook maar 1 controller op het bordje, als het een merk systeempje is.

Wat je kan proberen de controller van je geluidskaart te gebruiken, die zijn meestal nieuwer.

Je 6.4 GB HD wordt waarschijnlijk ook maar herkent tot 850 MB.

• glrfndl
  • Niet online
Ik heb die 6,4 gb HD er ingedaan en nu werkt mijn cd-rom speler wel, was waarschijnlijk dan een jumperprobleempje. Maar die HD wordt idd niet goed herkend, slechts 470 mb wordt herkend. Hoe kan ik de resterende 6 gb dan gebruiken? Ik ben nu onder dos aan het rommelen, maar de bedoeling is dus dat het systeem onder linux of freebsd gaat werken, oplossingen moeten dus ook op die OS'en werken.

Nog ff een edit: in het bios heb ik het nu ingesteld met cylinders heads en sectors dat de size op 6197MB staat, goed genoeg vind ik, maar er staan ook nog vakjes WPcom en LZone, geen idee wat dat inhoudt eigenlijk. Maar raar dat er ondanks dat de grootte in het BIOS goed staat het onder dos niet goed wordt herkend.

Prepare for unforeseen consequences

Verwijderd

Western Digital heeft utilities om onder dos meer dan die 470MB te herkennen, maar als je toch linux of een andere unix-variant gaat gebruiken maakt dat niet uit, want die ziet wel de hele schijf.

Maar het is nog steeds mogelijk dat je maar 2,1 of 4 Gig kan gebruiken, vanwege een begrenzing van de hardware. Dit is ook op te lossen met die software van WD, maar niet onder linux (maar misschien doet linux het al uit zichzelf, zal me niet verbazen). Je kan in dat geval proberen je bios te upgraden (met LBA support), maar ik denk niet dat die upgrades er zijn voor zulke oude 486jes.