Toon posts:

[PHP] 'Templates'?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoe heten ze ? Templates?

Ja ik heb het over een bepaalde manier van een website indelen. Deze wordt ingedeeld met bijvoorbeeld links een menu, in het midden een vak voor de content, en rechts weer een menu.

voorbeeldje: www.phpfreakz.nl (en bijna alle MSN - related sites)

Ik heb al veel gezocht, in dit forum natuurlijk, maar ik kon er maar niet uitkomen wat voor naam hieraan vastzat. Het eerste wat door mijn hoofd schoot was templates ofzo, maar dat kan weer heel iets anders zijn.

Ook in google gezocht, veel gevonden, helaas vond ie wel een clearasil site maar geen tutorial die ik zocht ;)

Thuis ook nog even nagevraagt, maar ik zit niet bepaald in een omgeving waar mensen er veel verstand van hebben...

Ik heb erg veel gezocht maar ik kom er niet uit...Ik kan net zo goed PHP als chinees, maar ik zie wel altijd in de url van dit soort sites staan "?page=home.php" of iets soortgelijks.

Er moet dus een variabele $page zijn die veranderd..? Jullie kunnen mij vast verder helpen hoop ik :)

Bedankt voor alle moeite.

err....phpnuke?

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:47

Tux

Je bedoelt PHP-Nuke? :P

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En wat wil je met dit topic bereiken? Hier in de URL staat bijvoorbeeld geen pagina, maar een nummertje. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Dat is geen template en phpfreakz draait niet op php-nuke nor onder een template parser. Zoiets heet "layout"

De meeste "pagina-systemen" die je bedoelt zijn brak, niet goed beveiligd. De makkelijkste manier is een array aanleggen met de bestanden die geopend mogen worden, die je dan zo zou controleren:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php

$pages = array("home.php", "about.php", "watjewilt.php");

if(isset($_GET['page'])) {
    if(in_array($_GET['page'], $pages)) {
        require "./pages/" . $_GET['page'];
    }
    else
        print "Dit bestand mag jij niet in de url plaatsen";
}
else {
    require "./pages/" . $pages[0];
}

?>

Al heeft het allemaal natuurlijk niet mijn voorkeur...

[ Voor 29% gewijzigd door flashin op 21-09-2004 18:17 ]

Verwijderd

Je kan ook kijken naar mod_rewrite of Multiviews.

mod_rewrite: Hiermee kan je zeggen welke url naar een pagina gelinkt wordt (dus bv site.com/pagina/optie1/optie2 ).
vb
request: site.com/news/view/1256
action: site.com/objectscript.php?objecttype=news&action=view&id=1256

Multieviews: dit is gewoon een directe aanroep naar de php file, maar werkt niet (standaard) op een windows machine (php als cgi / module van apache, etc).
vb:
request: site.com/file/bla/basda/123
action: site.com/file.php
door een explode uit te voeren op de path_info (file/bla/basda/123) krijg je het in verschillende waardes.

mod_rewrite krijgt mijn voorkeur omdat je hiermee een veel dynamischer systeem kan maken.

Een templatesysteem (templateengine, etc) is om de html (of andere output die je wil hebben) te vervormen met php, hierdoor kan je bijvoorbeeld het volgende doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<html>
<head>
<title>{TITLE}</title>
</head>
<body>
<h1>{KOP}</h1>
</body>
</html>

Dan kan je de waardes {TITLE} en {KOP} vervangen door waardes die je zelf ingesteld hebt (pagina afhangkelijke informatie). Hiermee kan je ook loopjes maken, if's, en veel meer dingen.

verder heb ik geen idee wat je met dit topic wil, er staat niet echt een vraag in je topicstart.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 18:39 ]

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Dat is hoe FastTemplate werkt ja. Een kant-en-klaar systeem. Maar zelf schrijven blijft leuker :)

http://www.curtisonline.n...fast-templates-HOWTO.html

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Deze is een beetje sneller:
http://templatepower.codocad.com/

Zelf schrijven is weer een heel ander onderwerp..

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:26
Voor php-nuke: www.phpnuke.org

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp :) Zijn er ook scripts a la hotscripts.com die ik gewoon kant en klaar kan downloaden en op een php-accepterende host kan zetten?

Verwijderd

Bram77 schreef op 21 september 2004 @ 18:43:
Dat is hoe FastTemplate werkt ja. Een kant-en-klaar systeem. Maar zelf schrijven blijft leuker :)
Niet alleen FastTemplate werkt op die manier, maar ik denk 99% van de templateengines (ze replacen allemaal data, met opmaakcodes als bijvoorbeeld {IETS} ).
Ik heb zelf een TemplateEngine gemaakt, die gebruik ik onder anderere voor phpmystats.
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 18:53:
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp :) Zijn er ook scripts a la hotscripts.com die ik gewoon kant en klaar kan downloaden en op een php-accepterende host kan zetten?
Zie o.a. thijswalc. http://www.phpnuke.org
Al ben ik daar niet echt een voorstander van.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 18:55 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 18:53:
Hier is Programming & Webscripting niet voor bedoeld :) Dit gaat over programmeerdiscussies, niet over waar je kant en klaar software kan downloaden. :) Kijk eens op sites als www.hotscripts.com hiervoor. :)

Deze gaat iig dicht :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.