Toon posts:

[OpenLDAP] Slapd start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb OpenLDAP 2.2.15 geinstalleerd van source en dat lijkt allemaal goed te zijn gegaan. Ik heb 't gedaan volgens de quick start guide: http://www.openldap.org/doc/admin22/quickstart.html. Ik heb slapd.conf aangepast volgens de quick start-guide, en wil dan slapd starten: /usr/local/libexec/slapd (als root). Er volgt dan geen foutmelding, maar ldap start ook niet! Er wordt ook nergens iets gelogd, zelfs niet als ik 't log level maximaal zet.

Mijn slapd.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
include /usr/local/etc/openldap/schema/core.schema
pidfile /usr/local/var/run/slapd.pid
argsfile /usr/local/var/run/slapd.args
database bdb
suffix "dc=hostnaam,dc=its-s,dc=tudelft,dc=nl"
rootdn "cn=Manager,dc=hostnaam,dc=its-s,dc=tudelft,dc=nl"
rootpw password
directory /data/database/openldap
index objectClass eq

Wat kan hier mis zijn?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik zou de LDAP server in eerste instantie proberen te starten met een script in /etc/init.d

Bovendien is de kans groot dan foutmeldingen gelogged worden naar een file en dus niet direct naar de console. Hoe dat is wanneer je de ldapserver met /usr/local/libexec/slapd start, weet ik niet.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Starten van uit de init scripts is inderdaad verstandiger zodra je in productie gaat.

Voor het kijken wat er mis gaat, kan je handmatig slapd opstarten met de -d parameter. Dan zal slapd op z'n stdout informatie loggen. Bijvoorbeeld: /usr/local/libexec/slapd -d 2048 | tee -a /var/tmp/slapd.log

Wat me ook nog opvalt: Je hebt weinig includes, moet je cosine.schema niet nog includen?

Niet boos worden als het een andere parameter blijkt te zijn want ik heb even mijn ldap systemen niet bij de hand (staan op m'n werk)

Good luck

Verwijderd

waar gaat bij jouw syslog de debug info heen? misschien dat daar iets te vinden is...

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Als je verstandig bent dan stop je met waar je mee bezig bent en ga je aan de slag met de packages die je distro bieden. Dit is veel verstandiger omdat een heleboel dingen vooraf geregeld zijn. Ook hoe je ldap configureert, hoe alles geinstalleerd is, en het belangrijkste er staat in /etc/init.d (debian) een init script waarmee slapd gestart wordt.

Verder is het van belang dat je even naar de openldap config kijkt want ik mis nog heel wat.
Zoals:
ldap schema's
Verkeerde paths (naar pid / argsfile)

Slapd start hoogstwaarschijnlijk ook niet omdat die zijn config niet kan vinden en dat soort dingen.

Ik kan hier wel een config posten hoe het eruit zou moeten zien maar dat heeft geen zin en daar leer je niks van :)

Vraagje: Welke distro draai jij ?

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:01
Ik mis ook nog 'modulepath =' en 'module = back_dbd'.

Misschien heb je wat aan mijn config (includes moet je zelf maar uitzoeken, je hebt waarschijnlijk wel wat meer nodig dan alleen core.schema):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
schemacheck     on
pidfile         /home/slapd/slapd.pid
argsfile        /home/slapd/slapd.args
password-hash   {MD5}
replogfile      /var/lib/ldap/replog
loglevel        256
modulepath      /usr/lib/ldap
moduleload      back_ldbm
database        ldbm
dbcachesize     2000000

suffix          "dc=thuis,dc=lan"
rootdn          "cn=admin,dc=thuis,dc=lan"
rootpw
directory       "/var/lib/ldap"
index objectClass eq
lastmod         on

access to attribute=userPassword
        by dn="cn=admin,dc=thuis,dc=lan" write
        by anonymous auth
        by * none

access to *
        by dn="cn=admin,dc=thuis,dc=lan" write
        by dn="cn=nss,dc=thuis,dc=lan" read
        by * auth

Hij is gebaseerd (wat heet) op deze howto: http://aqua.subnet.at/~max/ldap/

[ Voor 100% gewijzigd door Jaap-Jan op 21-09-2004 20:31 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

slapd op de command line opstarten met een maximaal debug level zal wel wat meer duidelijkheid verschaffen , zoals DevelX als zegt :)

Alleen als je het debug level op -1 zet dan zul je meer zien dan wanneer je hem op 2048 zet.
code:
1
slapd -d -1

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen! Ik snap er geen hout van, maar ik heb geprobeerd 'm te draaien met max debug level (-d -1) en toen startte het zonder problemen; als ik 'm nu draai zonder opties werkt 't ook. Niks veranderd dus maar nu werkt 't wel :s

Nog even voor de duidelijkheid: ik draai Slackware, die heeft geen OpenLDAP-package. Ik ben zeker van plan om de boel vanuit een script te starten, en de config-file heeft nu inderdaad erg weinig opties en schemas, maar zoals je in de link had kunnen lezen gaat het er alleen om om te testen of de server werkt. Het afconfigureren begint nu :)
Pagina: 1