[PHP] Generale problemen bij installeren *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Om voor een vriend van mij wat data te vergaren ben ik weer eens op bezoek bij tweakers en vraag jullie voor het volgende jullie medewerking.

Vaak komt het voor dat je eens standaard script dat dus reeds bestaat moet toevoegen op een server, nu is het in de regelmaat dat er altijd wel iets fout zit of anders moet en ik ben nu aan het uitzoeken waar dat allemaal inzit.

Een paar voorbeelden.

Een script heeft een externe library nodig (BV GD, freetype, mysql, etc)
Het script werkt alleen bij PHP v4.2 en hoger.
Het script moet databases aanmaken, of bij een update van het bestaande script de databases updaten.
En ga zo maar door.

Hebben jullie mischien wat meer evaringen met fouten bij het installeren van script; dus zaken waar je tegenaanloopt en moet veranderen om het script te laten functioneren.

Graag uw mederwerking en alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Ik denk dat je hier op de verkeerde plaats bent, ongeveer 99% van de regulars hier bouwen allemaal zelf hun scripts.

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik heb zelf ervaring gehad met het ontbreken van de DOMXML en XSLT extensie die ik gebruikte in een aantal scripts. Een mailtje naar de hosting service loste dit op. Wat voor ervaringen en dus antwoorden doel je eigenlijk op?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alle mogelijke problemen en oplossingen weten is puur triviale kennis. Het gaat erom dat je de oplossing weet als jij een keer een probleem hebt met script X.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roa schreef op 21 september 2004 @ 16:44:
Ik denk dat je hier op de verkeerde plaats bent, ongeveer 99% van de regulars hier bouwen allemaal zelf hun scripts.
Ik denk het niet, want zelf bouwers zijn ook wel eens wezen kijken naar andere scripts... teminste ik ken er weinig die nog nooit een extern component hebben geprobeerd (veel vinden het wiel opnieuw uitvinden minder leuk dan het installeren van een al reeds ontworpen idee)
Michali schreef op 21 september 2004 @ 16:45:
Ik heb zelf ervaring gehad met het ontbreken van de DOMXML en XSLT extensie die ik gebruikte in een aantal scripts. Een mailtje naar de hosting service loste dit op. Wat voor ervaringen en dus antwoorden doel je eigenlijk op?
Waar ik op doel is het volgende; om een goed advies tegeven aan een persoon die bezig is met een module voor school; zijn idee is om uit te vissen waar het fout gaat en dat op een leuke manier te verbeteren (en mogelijk te maken voor anderen).

Klinkt mischien vaag maar dit is wat hij mij vroeg :)
Voutloos schreef op 21 september 2004 @ 16:47:
Alle mogelijke problemen en oplossingen weten is puur triviale kennis. Het gaat erom dat je de oplossing weet als jij een keer een probleem hebt met script X.
Niet geheel correct; er zijn veel gebruikers die bijvoorbeeld fora's geinstalleerd hebben en tegen kleine problemen oplopen deze zouden verholpen kunnen worden als bij de installatie van bijvoorbeeld het script zelf er al rekening mee gehouden wordt en op het moment dat bijvoorbeeld een benodigd onderdeel niet geinstalleerd is daar een melding van gemaakt wordt zodat je zelf dan deze module kan toevoegen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 16:48:
Waar ik op doel is het volgende; om een goed advies tegeven aan een persoon die bezig is met een module voor school; zijn idee is om uit te vissen waar het fout gaat en dat op een leuke manier te verbeteren (en mogelijk te maken voor anderen).
Die persoon moet zelf 100% ervan bewust zijn welke eisen zijn script qua db/beeldbewerkinguitbreiding/etc heeft.
Niet geheel correct; er zijn veel gebruikers die bijvoorbeeld fora's geinstalleerd hebben en tegen kleine problemen oplopen deze zouden verholpen kunnen worden als bij de installatie van bijvoorbeeld het script zelf er al rekening mee gehouden wordt en op het moment dat bijvoorbeeld een benodigd onderdeel niet geinstalleerd is daar een melding van gemaakt wordt zodat je zelf dan deze module kan toevoegen.
Meeste scripts geven dit al aan. Populaire dingen als PHPBB2 en Gallery hebben een goede setup methode. Maar dan nog hoort dit gewoon op de site van een bepaald script te staan en het staat daar omdat de maker zich er dus van bewust is als hij een bepaalde extra tool of functionaliteit van een nieuwere PHP-versie gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 21-09-2004 17:03 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 21 september 2004 @ 17:02:
Die persoon moet zelf 100% ervan bewust zijn welke eisen zijn script qua db/beeldbewerkinguitbreiding/etc heeft.
Ja dat zou mogelijk zijn maar ook zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld op zaken te scannen (bv zoeken naar functies in een php script), dan kun je heel wat werk voor programeurs uit handen nemen.
Meeste scripts geven dit al aan. Populaire dingen als PHPBB2 en Gallery hebben een goede setup methode. Maar dan nog hoort dit gewoon op de site van een bepaald script te staan en het staat daar omdat de maker zich er dus van bewust is als hij een bepaalde extra tool of functionaliteit van een nieuwere PHP-versie gebruikt.
Klopt; de grotere publiek vrije scripts zoals phpnuke etc... hebben al installers die zelf voor een groot gedeelte een controle uitvoeren op het systeem van de gebruiker maar dat wil deze persoon dus gaan automatiseren (theoretisch in de eerste instantie en dan mischien voor zijn afsluiting project (examen module eind van het jaar) het in leven blazen van het idee ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Je bedoelt zeker dat hij precies weet wat er fout kan gaan. Dat is vrij simpel. Zoek voor de functies uit welke versie minimaal nodig is. Kijk (als je echt diep wil gaan) ook nog eens in de bugreports, dat je zeker weet welke versie goed compatible is. En dan zijn de extensies ook nog belangerijk. Zorg dat minimaal een bepaalde versie is geinstalleerd.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34

Als het goed is staat in de manual(?) of de installatiehandleiding toch wel welke PHP-versie en modules benodigd zijn voor het script??

De vraagstelling van TS vind ik trouwens best boeiend vanuit programmeursoptiek: hoe schrijf je code die zo makkelijk mogelijk te porteren is naar andere systemen?.

Zelf denk ik dan aan het vermijden van shorttags (gewoon <?php ip <? en <?=), zaken zoveel mogelijk configuratie-onafhankelijk maken. Bijvoorbeeld door géén autoglobals te gebruiken en door magic-quotes af te vangen met een scriptje:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
function quoteArray($array)
{
    if (!get_magic_quotes_gpc())
    {
        foreach($array as $key => $value)
        {
            if (is_array($value))
            {
                $output[$key] = cleanArray($value);
            } else {
                $output[$key] = addslashes($value);
            }
        }
         return $output;
    }

return $array;

}
$_POST = quoteArray($_POST);

Daarnaast helpt een vriendelijke fout-afhandelingssysteem denk ik wel, (evt bij installatie) melden wat er ontbreekt en hoe het op te lossen valt. Dan wordt je code een stuk makkelijk portable.
Wat doet men hier zoal om scripts zo universeel mogelijk te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door T-MOB op 21-09-2004 17:19 . Reden: whoops.. ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies weet je het nooit natuurlijk maar je zou kunnen kijken of een bepaalde versie van GD wel of geen GIF module heeft.. BV dan kan het versie nummertje wel goed zijn maar de eigen gecompileerde versie kan bijvoorbeeld wel GIF bevatten terwijl dat op de meeste systemen niet zo is..

Bijvoorbeeld weer..

Dus indien jullie meer voorbeeldjes hebben zou ik (hij) het graag horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T-MOB schreef op 21 september 2004 @ 17:13:
[...]

Als het goed is staat in de manual(?) of de installatiehandleiding toch wel welke PHP-versie en modules benodigd zijn voor het script??

De vraagstelling van TS vind ik trouwens best boeiend vanuit programmeursoptiek: hoe schrijf je code die zo makkelijk mogelijk te porteren is naar andere systemen?.

Zelf denk ik dan aan het vermijden van shorttags (gewoon <?php ip <? en <?=), zaken zoveel mogelijk configuratie-onafhankelijk maken. Bijvoorbeeld door géén autoglobals te gebruiken en door magic-quotes af te vangen met een scriptje:
PHP:
1
...snip...

Daarnaast helpt een vriendelijke fout-afhandelingssysteem denk ik wel, (evt bij installatie) melden wat er ontbreekt en hoe het op te lossen valt. Dan wordt je code een stuk makkelijk portable.
Wat doet men hier zoal om scripts zo universeel mogelijk te maken?
Op zich klopt je idee gedeeltelijk met zijn idee alleen is het verschil bij jou idee het zo dat je bij het begin van je applicatie je al gaat richten op de echte standaard en daar gaat het bij dit idee niet geheel om.

Meer de verzorging van is je systeem compatiable? zijn de juiste modules geinstalleerd? en zijn er al databases aanwezig? zoja wat dan? zo nee wat dan... etc... hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

[...]
Ik denk het niet, want zelf bouwers zijn ook wel eens wezen kijken naar andere scripts... teminste ik ken er weinig die nog nooit een extern component hebben geprobeerd (veel vinden het wiel opnieuw uitvinden minder leuk dan het installeren van een al reeds ontworpen idee)
Denk dat dat wel meevalt, tuurlijk kijk je wel naar het gras van de buren, waar doe je ideën op, soms heeft iemand een briljante oplossing voor dat ene probleem waar jij al lang mee zet. Maar als je andere scripts gaat gebruiken en die werken niet, tja. Dan pas je ze toch gewoon aan.
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 17:23:
[...]

Op zich klopt je idee gedeeltelijk met zijn idee alleen is het verschil bij jou idee het zo dat je bij het begin van je applicatie je al gaat richten op de echte standaard en daar gaat het bij dit idee niet geheel om.

Meer de verzorging van is je systeem compatiable? zijn de juiste modules geinstalleerd? en zijn er al databases aanwezig? zoja wat dan? zo nee wat dan... etc... hehe
Tja, dan vind ik zijn punt interessanter, als de database nog niet aanwezig is, dan maak je hem aan. Als je een module nodig hebt, instaleer je hem, daar is weinig over te discuseren lijkt me.

Maar vanaf het begin gewoon zo platform onafhankelijk mogelijk coden, zodat je aplicatie overal inzetbaar is, vraag me af hoeveel mensen dat doen. Interessant punt.

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 17:23:
[...]

Ik zie niet helemaal het verschil. Als je een script maakt en ergens aanbied op het internet dan stop je daar toch een text-filetje bij met de minimale eisen qua PHP-versie, modules en hun versie, enz. Als jij zo'n script download dan kun je dat lezen en zorgen dat je systeem voldoet aan die eisen.

Dáárnaast heb je verschillende mogelijke configuratie-opties in PHP, bijvoorbeeld magic-quotes, autoglobals enz. Dat het versienummer klopt is leuk, maar als iemand zijn systeem anders heeft afgericht werkt het script alsnog niet. Als je een applicatie maakt die bedoeld is om op verschillende configuraties te draaien dan zul je het script zo moeten schrijven dat het die verschillen opvangt. Of je dan "de standaard" volgt is IMO niet interessant, als het bij elke configuratie maar functioneert.

Als jij alleen geïnteresseerd bent in de zaken buiten die configuratie om, zoals PHP versies en modules dan kan ik weinig anders zinnigs bedenken dan dat je moet letten wat er in de README.TXT bij het script staat...

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1