Hardeschijf houdt er mee op? Wat is S.M.A.R.T.?

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Arsenicem
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11-2025
He

Me computer begon steeds meer te stotteren en ik was toevallig net met kazaa bezig, dus ik had het vermoeden van een virus. Ik run ff een virus check, maar het stotteren werd dusdanig erg dat ik me computer niet eens af kon sluiten dus maar een hard-reboot.
Computer reboot en vertelt me: Pri master Hard disk drive WDC (serial nummertje) (S.M.A.R.T) capable but status BAD. Backup then replace

Press F1 to resume

Nou, f1 gedrukt en ik load weer windows in, welliswaar wat trager maar ik kan nu dit topic schrijven. Ben nu ff m'n belangerijkst bestandjes naar een andere computer aan het overcopieren maar weet iemand wat dat SMART is en wil dit gewoon zeggen dat m'n harde schijf z'n beste jaren gekend heeft en ik hem moet vervangen of valt dit nog te redden?

Specs:
MB: ASUS p4c800e deluxe
HDD: Western digital 120 gb 7200 rpm ATA. (geen id welke) denk nu ongeveer plusminus 2 a 3 (Misschien iets langer) jaar oud.

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SMART houd inderdaad de gezondheid van je schijf in de gaten,
als je pc dusdanig langzaam word en smart errors geeft zou ik als eerste een kopie van de harddisk maken met ghost en dan met een utility van de harddisk fabrikant de schijf even testen

http://support.wdc.com/download/dlg/DlgDiagv504c.zip
DL Diag van wd

[ Voor 15% gewijzigd door Dysan op 21-09-2004 16:13 . Reden: URL Addddd ]

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:34

De Nelis

en anders maar niet...

Smart is een detectie van fouten, status, ed. op je hardeschijf. Wat hij nu aangeeft is dat de schijf fouten bevat (wellicht bad clusters) en aanraad om deze te vervangen omdat je de kans loopt dat hij het begeeft en je je data kwijt bent.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-03 05:06

Hendal.

Chocolate moose

SMART is een slelf-monitoring tool van je bios, deze leest bepaalde waardes van de harde schijf en geeft daarmee een voorspelling hoe de kwaliteit van je harde schijf is.

Als hij aangeeft dat het BAD is zul je als de donder je spul moeten backuppen want het betekent dat je HD aan het sterven( of al gestorven) is.

EDIT: oh ja en zie bij die 2 stinkerds hierboven me. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Hendal. op 21-09-2004 16:13 ]

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het staat voor:

Search Machine Af-en-toe Raadplegen, Topicstarter!

:)

Maar hij geeft inderdaad een indicatie dat je schijf misschien wel aan het einde van zijn leven gekomen is.

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ van dit subforum is hier duidelijk over :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.