chello, motorolla sb4100 vage connectie probs

Pagina: 1
Acties:

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 12:14
Heb deze ook gepost in chello.nl.support, maar daar is het tegenwoordig errug stil. Anyways als er nog zinnige antwoorden komen zal ik die hier ook zeker posten.

Laat ik het vooral kort houden, maar ik kan het desgewenst toelichten want
dit probleem speelt helaas al tijden dus ik natuurlijk van alles
geprobeerd....

Ik heb dus chello classic met een Motorolla SB4100E (Eurodocsis) modem,
modem is eigenlijk altijd online maar de verbinding valt regelmatig weg. De
laatste tijd weer dagelijks. Komt er op neer dat het modem online is en er
een (ethernet) verbinding tussen modem en router (linux pc) is, maar geen
internet, zelfs de gateway kan ik niet pingen! Dit is op te lossen door het
modem te herstarten, dus stroom eraf of via de webinterface. Op de linux
machine hoef ik niets te doen, zodra het modem weer online is heb ik ook
weer een (perfecte) internet verbinding.

Je zou haast denken dat het aan het modem ligt, maar volgens chello komt dit
door mijn software, want niet Windows, en doordat het modem dat regelmatig
van upstream kanaal wisselt. Klinkt als een lulverhaal, wat hebben upstream
kanalen met ethernet en dhcp van doen? Waarom kan ik 192.168.100.1 (het
modem) dan wel bereiken? En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Kortom iemand die wel braaf met een Windows PC aan een SB4100 hangt, die dit
soort vage problemen bekend voorkomt? Of nog beter een verklaring die wel
ergens op slaat?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

scorpion77 schreef op 21 september 2004 @ 15:37:
...volgens chello komt dit door mijn software, want niet Windows, en doordat het modem dat regelmatig van upstream kanaal wisselt. Klinkt als een lulverhaal, wat hebben upstream kanalen met ethernet en dhcp van doen?
Het is geen lulverhaal. Upstreamkanalen hebben niets met ethernet en DHCP van doen, maar de modem moet bij elke wisseling van upstreamkanaal opnieuw verbinding maken. Dat zie je niet aan de lampjes, dat gebeurt in het netwerk achter de kabelmodem. Het is onderdeel van het hele DOCSIS-systeem.

Een kabelmodem hoort niet vaak van upstreamkanaal te wisselen en jij hoort de verbinding al helemaal niet regelmatig kwijt te raken. Chello moet dit oplossen, niet jij.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Inderdaad ik heb dit probleem ook gehad verbinding die wegviel en dat dat alleen oplosbaar was met harde reset. Op een bepaald moment werkt dat ook niet meer. Ook had ik toen last van een instabiele server. Veel gebeld enzo en ik zei dat het aan de modem lag. Nee meneer het ligt bij u!. Nou ik dus overstappen na demon. Nooit meer problemen gehad en de stabiliteits problemen van de server waren ook ineens weg. Klote surfboard was dus echt wel naar zijn schrootje!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 12:14
Inmiddels weer gebeld en deze keer kreeg ik wat meer respons. Ik kreeg de tip de netwerk kaart die aan het modem hangt op 10Mbit Half duplex te zetten, was 10Mbit full duplex. De oudere Sb4100 modems, de 'witte', schijnen problemen te hebben met veel connecties of veel verkeer. Volgens de medewerker was dit niet zozeer een kwestie van firmware maar eerder een tekort koming in het modem zelf. Als ik nu met half duplex connectie problemen blijf houden zou hij kijken of hij op basis van dit verhaal het modem kan laten vervangen.

Eerst maar weer afwachten dus. Het lijkt igg modem specifiek en een bekend probleem. Bij @home hebben ze dit ook gehad volgens een thread hierzo, maar dat is kennelijk met een firmware upgrade opgelost. Weet dus niet of dit hetzelfde is, maar het modem is kennelijk in staat om de verbinding met de pc te verbreken maar die met het cai netwerk te behouden.

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 14:58
Ik heb sinds 2 dagen hetzelfde probleem .

Maar bij mij gaan dus alle lampjes uit op de modum en dan gaat hij proberen opnieuw te connecten dat lukt dan vaak ook wel maar soms is een harde reset en of of modum uitschakelen nodig .

Ik heb de netwerk kaart ook maar ff op half duplex gedaan maar ik vind het vreemd want het ging jaren lang goed en nu ineens sinds 2 dagen moet ik van alles veranderen ?

Ik ben tog bang dat de modum het aan het begeven is of zo iets .

Als iemand iets meer weet hoor ik het graag .

Ik heb dus dezelfde modum als de topic starter en ik heb een chello + abbo .

Morgen ga ik ff naar de chello winkel en ga ik een afspraak maken om het defecte apparaat om te laten ruilen en ik duld geen tegen spraak van hun :)

[ Voor 14% gewijzigd door mmxmmx op 21-09-2004 20:27 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 21:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hetzelfde probleem hier een maand terug......uiteindelijk is het modem en alle stekkers ververvangen......de WITTE SB4100-E werd vervangen door een nieuwe 5100 en het probleem leek opgelost.....daarna kwam het net zo goed weer terug, verder precies hetzelfde verhaal....het probleem verdween na 2 weken.....

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 14:58
Hmmm De netwerkkaart op 10Mbit Half duplex te zetten is inderdaad tot nu toe de goede oplossing .

Kan weer online gamen .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1