[The Grande Finale]iBook of eMac?

Pagina: 1
Acties:

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
OK. Ik ga binnekort op kamers, en heb dus een computer nodig. Ik heb al besloten dat het een Mac wordt (of ik moet nu een P4 3,6Ghz winnen oid). Nu verwacht ik dat ik zelf mee moet betalen, voor een flink deel. Dus een powerbook, G5 en iMac zijn out of the question. Nu zijn er 2 modellen over:

-De Goedkoopste eMac voor €799 met studentenkorting
-De 12" (goedkoopste) iBook G4 voor €1155 met studentenkorting

Dit is allebei zonder een extra reepje RAM meegerekend :)

Echter, nu had ik dus een paar praktische vraagjes:
1-De iBook heeft een HD van 30GB. Blijkt dit in de praktijk een beperkende factor?
2-Aan alle laptopstudenten: heb je ook wat aan het feit dat je ene laptop hebt? (dwz: welke meerwaarded heeft de mobiliteit nu echt?) Ik studeer Geschiedenis, dus ik hoef niet on-stage te programmeren oid.
3-Als ik een iBook koop, moet die ook als "desktop dienen" als ik op m'n kamer zit. Is dit aan te raden? Is een iBook prettig om er "even op te internetten en te Photoshoppen" of is het kleine scherm/andere beperkingen van een laptop dan erg irritant?

En nog 1 die geldt voor beide systemen:
-Hoe sluit je een Parallele Poort printer (lees: oude bubblejet) aan op een Apple?

En als iemand nog verdere op- of aanmerkingen heeft op deze keuze, ook welkom!

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

even over je paralellepoort probleem:

op de Apple site:
"Wanneer u tussen 31 augustus en 24 december 2004 samen met uw computer een in aanmerking komende HP-printer of HP-alles-in-één-product aanschaft, ontvangt u € 99 retour."

De HP Deskjet 5740 kost 99 euro, dus dan heb je volgens mij een gratis nieuwe printer en is dat vast opgelost...

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 15:32:
even over je paralellepoort probleem:

op de Apple site:
"Wanneer u tussen 31 augustus en 24 december 2004 samen met uw computer een in aanmerking komende HP-printer of HP-alles-in-één-product aanschaft, ontvangt u € 99 retour."

De HP Deskjet 5740 kost 99 euro, dus dan heb je volgens mij een gratis nieuwe printer en is dat vast opgelost...
Hmm idd! Al zie ik wel dat je in je doos van de printer en computer moet knippen voor de barcode. Plus nog 25 andere voorwaarden ;)

Maar dat is iig een probleem minder (waarschijnlijk). Of heb je ook Parallele Poort-->USB convertor's oid?

leoaq.fm // Jeune Loop

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
leokennis schreef op 21 september 2004 @ 15:25:
OK. Ik ga binnekort op kamers, en heb dus een computer nodig. Ik heb al besloten dat het een Mac wordt (of ik moet nu een P4 3,6Ghz winnen oid). Nu verwacht ik dat ik zelf mee moet betalen, voor een flink deel. Dus een powerbook, G5 en iMac zijn out of the question. Nu zijn er 2 modellen over:

Dit is allebei zonder een extra reepje RAM meegerekend :)
Geen BubbleJet printers aansluiten op een Mac, alleen USB werkt.

In jouw geval zou ik voor de eMac gaan (misschien zelfs een high-end eMac met DVD brander). Scherm is helderder (dus werk je fijner op) en heeft een hogere resolutie vergeleken met de iBook en het lijkt er niet op dat je echt een laptop nodig hebt, als ik bovenstaand verhaal moet geloven. De eMac heeft ook een grotere en snellere HD, wat ook altijd erg fijn is.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Het nadeel van de iBook (voorzover van belang) kan zijn: te weinig RAM (max 640MB, in de (o.a. mijn) praktijk voldoende hoor :) ) en de harde schijf vul je toch gewoon aan met een externe FireWire-schijf als-tie vol is :)

En eventueel een extern scherm eraan lost de beperking van je 12"-scherm weer op :)

@MacWolf: "Géén bubblejet..." Wáát? Komop man. waar heb je't over????

[ Voor 15% gewijzigd door Ramzzz op 21-09-2004 16:02 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ramzzz schreef op 21 september 2004 @ 16:00:
Het nadeel van de iBook (voorzover van belang) kan zijn: te weinig RAM (max 640MB, in de (o.a. mijn) praktijk voldoende hoor :) ) en de harde schijf vul je toch gewoon aan met een externe FireWire-schijf als-tie vol is :)

En eventueel een extern scherm eraan lost de beperking van je 12"-scherm weer op :)
Euhm...Firewire HD+Scherm=geld. Geld+student=illusie. ;)

Nog over die printer-deal. Je moet daarvoor een coupon downloaden en opsturen. Wat staat er op die coupon:
Je ontvangt ongeveer acht weken nadat Apple de coupon heeft verwerkt per post een cheque voor het kortingsbedrag van € 99.
Krijg je dan een soort "Apple tegoedbon" waarmee je alleen dingetjes kan kopen uit de Apple store oid :?

[ Voor 44% gewijzigd door sjaakaq op 21-09-2004 16:02 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

leokennis schreef op 21 september 2004 @ 16:01:
[...]

Euhm...Firewire HD+Scherm=geld. Geld+student=illusie. ;)

[...]
Op termijn, natuurlijk. Wanneer hij vol loopt. Dat duurt wel effe... tenzij je 'm ongediscipineerd volplempt :) Is mij ook gelukt. Gewoon effe sparen...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik dacht zelf dat ik laats een coupon zag voor 200 euro terug....of ben ik nou blind even zoeken.

specs

Verwijderd

Ramzzz schreef op 21 september 2004 @ 16:00:

@MacWolf: "Géén bubblejet..." Wáát? Komop man. waar heb je't over????
EEERNG FOUT :+ ;)

Als je je huiswerk beter had gedaan kan je nu zien dat er in elke iBook tot 1.25GB ram kan :D O-)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

leokennis schreef op 21 september 2004 @ 15:25:

1-De iBook heeft een HD van 30GB. Blijkt dit in de praktijk een beperkende factor?
Wat ga je er mee doen:

- Internetten?
- emailen?
- Verslagje tikken?

Dan is het zat. Ik heb zelf een ibook en die 30 gig is zat, alleen ik moet zonodig mijn gehele mp3 collectie van 11 gig er op plempen en dan gaat het natuurlijk hard.
2-Aan alle laptopstudenten: heb je ook wat aan het feit dat je ene laptop hebt? (dwz: welke meerwaarded heeft de mobiliteit nu echt?) Ik studeer Geschiedenis, dus ik hoef niet on-stage te programmeren oid.
Ik heb geen geschiedenis gestudeerd, de vraag is dus of je mobiliteit nodig hebt. Als je op lokatie, dus op de opleiding gemakkelijk aan een werkplek kan komen, tja, het is dan rationeel om het geld te besparen van een ibook en een emac te nemen.

Maar...

Dit verhaaltje tik ik dus lekker in een relaxte stoel (wireless). Altijd je computer overal kunnen gebruiken is luxe en erg prettig.
3-Als ik een iBook koop, moet die ook als "desktop dienen" als ik op m'n kamer zit. Is dit aan te raden? Is een iBook prettig om er "even op te internetten en te Photoshoppen" of is het kleine scherm/andere beperkingen van een laptop dan erg irritant?
Ik ben nu mijn pc kwijt voor een aantal weken (stuk) maar echt missen doe ik m niet, behalve dan voor het incidentele spelletje.
En nog 1 die geldt voor beide systemen:
-Hoe sluit je een Parallele Poort printer (lees: oude bubblejet) aan op een Apple?
The hard way:
Als je nog ergens een oude pentium of 486 hebt staan dan kun je daar een netwerkkaart in duwen, er linux op donderen en via het netwerk printen.

The easy way: koop de goedkoopste printer die je kunt krijgen. Als je ipv de ibook de emac neemt hou je geld over voor extra geheugen en een leuke printer en/of kijk naar die aanbiedingen die de mensen hierboven opnoemen.
En als iemand nog verdere op- of aanmerkingen heeft op deze keuze, ook welkom!
Ik denk dat het verstandig is om op een rijtje te zetten welke functionaliteit je echt wilt hebben en of het vanuit je opleiding prettig is om een mobiele pc te hebben.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 16:39:
[...]

EEERNG FOUT :+ ;)

Als je je huiswerk beter had gedaan kan je nu zien dat er in elke iBook tot 1.25GB ram kan :D O-)
Nope. De mijne niet! (iBook G4 933) De beperking zit 'm in de max. grootte van de geheugenmodules: Standaard 128 MB + max. 512 = 640 :)

Je doelt vast op een PowerBook :) Dus. terug aan je huiswerk :P

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 21-09-2004 16:47 ]

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Ramzzz schreef op 21 september 2004 @ 16:46:
[...]

Nope. De mijne niet! (iBook G4 933) De beperking zit 'm in de max. grootte van de geheugenmodules: Standaard 128 MB + max. 512 = 640 :)

Je doelt vast op een PowerBook :) Dus. terug aan je huiswerk :P
Nee jij hebt het fout! Sinds de vernieuwing van de laptoplijn in April 2004 heeft de iBook dus standaard 256 MB onboard en een optie om hier dus een 1 GB dimm bij te proppen. De oudere iBook, dus voor April 2004 hadden de 640 MB beperking.

Was het nou echt zoveel moeite geweest om even de site van Apple te raadplegen voordat je besluit 100% zeker te zijn van je zaak? O-)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik jou was zou ik voor een eMac gaan. Als je voor je studie niet per se een laptop nodig hebt zou ik liever gewoon voor de krachtigere en goedkopere desktop gaan :) eMac roels.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

HJR schreef op 21 september 2004 @ 17:10:
[...]

Nee jij hebt het fout! Sinds de vernieuwing van de laptoplijn in April 2004 heeft de iBook dus standaard 256 MB onboard en een optie om hier dus een 1 GB dimm bij te proppen. De oudere iBook, dus voor April 2004 hadden de 640 MB beperking.

Was het nou echt zoveel moeite geweest om even de site van Apple te raadplegen voordat je besluit 100% zeker te zijn van je zaak? O-)
Ik vroeg het direct aan de systeembeheerder en Mac-wizard van mijn dealer, die hier toevallig was, en dat is een exclusieve Apple-dealer. Hij was tamelijk zeker van zijn zaak, en ik dus ook... Vind ik al redelijk veel moeite :) Hij heeft het niet vaak/nooit mis... ik zal het hem melden!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
<offtopic>een vriend van me heeft 1.25Gb RAM in zijn 12" iBook :) </offtopic>

Ik zou lekker voor een eMac gaan. En eventueel geld dat je overhoudt gebruiken voor extra RAM en een nieuwe printer.

Studenten zijn trouwens best rijk hoor. Ik tenminste wel. stufi+baantje+medezeggenschap+huursubsidie, tikt aardig aan. Ik hou makkelijk 500 euro over per maand. Doordeweeks maak ik misschien 50uur in totaal, in het weekend 5. Dus ook nog zat vrije tijd.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
markclausing schreef op 21 september 2004 @ 17:28:
<offtopic>een vriend van me heeft 1.25Gb RAM in zijn 12" iBook :) </offtopic>

Ik zou lekker voor een eMac gaan. En eventueel geld dat je overhoudt gebruiken voor extra RAM en een nieuwe printer.

Studenten zijn trouwens best rijk hoor. Ik tenminste wel. stufi+baantje+medezeggenschap+huursubsidie, tikt aardig aan. Ik hou makkelijk 500 euro over per maand. Doordeweeks maak ik misschien 50uur in totaal, in het weekend 5. Dus ook nog zat vrije tijd.
Stufi: ok, gaat ongeveer op aan huur
Huursubsidie: Krijg je alleen als je zelfstandig woont (lees: eigen WC, badkamer keuken enzo), dus krijg ik niet
Medezeggenschap: :?
Baantje OK...maarre, werk jij 55 uur per week NAAST JE STUDIE :?

Gozer dan heb je geen computer meer nodig, met 1 min. vrije tijd per week :o 8)7 :D ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

HJR schreef op 21 september 2004 @ 17:10:
[...]
Sinds de vernieuwing van de laptoplijn in April 2004 heeft de iBook dus standaard 256 MB onboard en een optie om hier dus een 1 GB dimm bij te proppen. De oudere iBook, dus voor April 2004 hadden de 640 MB beperking.
In de eerste iBook G4 serie kun je ook gewoon een 1 GB er in stampen hoor...
Zelfde gelul als een 2e scherm enzo.... Niet alles wat ze bij Apple zeggen is waar...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Nog een vraagje over extra RAM:

Als ik dat niet via Apple doe, maar ik koop zelf een extra kaartje, kan ik het er dan heel eenvoudig indoen of niet? Is het veilig om dat ding open te schroeven (i.v.m. "beeldbuis" die dan open en bloot is)? En, hoe doe je het RAM er dan vervolgens in?

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

leokennis schreef op 22 september 2004 @ 09:22:
Als ik dat niet via Apple doe, maar ik koop zelf een extra kaartje, kan ik het er dan heel eenvoudig indoen of niet? Is het veilig om dat ding open te schroeven (i.v.m. "beeldbuis" die dan open en bloot is)? En, hoe doe je het RAM er dan vervolgens in?
Handleiding van de iBook

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
leokennis schreef op 22 september 2004 @ 09:22:
Nog een vraagje over extra RAM:

Zie de Apple support site:
- http://www.apple.com/support/emac/doityourself/
- http://www.apple.com/support/ibook/doityourself/

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Zit ik dus door die manual heen te bladeren, kom ik erachter dat er dus twee klips op de adapter zitten om je snoer omheen te wikkelen. :) Ik durfde ze nooit verder uit te trekken dan 1 milimeter, bang om ze te breken zeg maar.... Weer wat geleerd :P

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Het is makkelijker voor een student om zijn werk mee te hebben onderweg als hij het nodig heeft. Bv. notities nemen, in groep werken als er geen computer ter beschikking is, etc. Het is heel makkelijk natuurlijk. Koop je een hoesje ervoor (zijn speciale neopreen "skins" voor zodat je hem beschermd in je schooltas kan duwen) en je bent klaar voor onderweg. Voor het standaardwerk is die 256MB RUIM voldoende. Zelfs wat photoshop werk lukt aardig. Maar A2 postertjes erop maken is niet aan te raden.

Verder vond ik het na een paar dagen wennen een heel fijn systeem om online te browsen enzo. Ik had voldoende freeware programma's gevonden om mijn PC te vervangen bij wijze van spreke. Het is ook een aardig ding voor onderweg: compact, kan bijna 3 uur met batterij doen met film kijken, het kan al een tof spel aan (niet laatste nieuwe ofcourse), vorige generatie games gaan gewoon redelijk goed !

De iBooks zijn ook redelijk stevig. Ze kunnen zeker tegen een stootje en de 12" versies zijn in mijn ogen de ideale maat voor studenten. 15" en hogere laptops vind ik echt meer een portable desktop. Ik had een Powerbook G4 1GHz 12" en was er heel tevreden van. Maar heb hem moeten verkopen wegens financiële redenen.

Verwijderd

HJR schreef op 22 september 2004 @ 10:15:
[...]

Zit ik dus door die manual heen te bladeren, kom ik erachter dat er dus twee klips op de adapter zitten om je snoer omheen te wikkelen. :) Ik durfde ze nooit verder uit te trekken dan 1 milimeter, bang om ze te breken zeg maar.... Weer wat geleerd :P
:X zijn die dingen daarvoor ik had hem nog in de verpakking :+ heb het ff bekeken gaaf zeg :)

:+ me vriendin beweert nu dat ze dat allang wist ;) :+

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

HJR schreef op 22 september 2004 @ 10:15:
[...]

Hahaha, inderdaad... weer wat geleerd. Damn, wat heb ik slecht gekeken zeg 8)7 Koop je zo'n ding zie je een dergelijke feature een jaar later pas :P

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tering.. dat was het eerste wat ik door had :P Toen ik zag dat je een stekker met en een stekker zonder snoer had, en zo'n klipje op de kabel om hem vast te klemmen bedacht ik dat die haken vast ook wel een doel hadden :)

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ik heb het geopperd bij mijn ouders "He als ik op kamers ga, wat voor computer krijg ik dan?". Nu willen ze mij onze oude PC (PIII 800Mhz, 256mbRam en illegale WinXP) aansmeren.

Hoe overtuig ik ze dat ik een nieuwe computer nodig heb 8) ?

leoaq.fm // Jeune Loop

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
euh niet. ;)
op een langzame pc wordt je niet afgeleidt door spelletjes e.d.

maar een laptop is wel erg handig. Scheelt je stroom, ruimte en je kan hem meenemen om verder 'aan je papers te werken' als je naar je ouders gaat oid. Ook kan je misschien nog vertellen dat het op school/uni vaak moeilijk is om een pc te bemachtigen aangezien de verhouding computer:student vaak veels te laag is.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Overklok de processor te ver, dan is het zo gedaan :P

Grapje, gewoon duidelijk maken dat een laptop een hoop voordelen voor jou meebrengt. Als student ben je meestal geen lui wezen dat nooit van zijn plaats komt, maar iemand die op verschillende locaties moet zijn. Etc. etc. Marketing talk...

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
markclausing schreef op 22 september 2004 @ 17:00:
euh niet. ;)
op een langzame pc wordt je niet afgeleidt door spelletjes e.d.

maar een laptop is wel erg handig. Scheelt je stroom, ruimte en je kan hem meenemen om verder 'aan je papers te werken' als je naar je ouders gaat oid. Ook kan je misschien nog vertellen dat het op school/uni vaak moeilijk is om een pc te bemachtigen aangezien de verhouding computer:student vaak veels te laag is.
Hmm om enige kans te maken op een bijdrage zal ik voor de eMac moeten gaan aangezien die een stuk goedkoper is.

Maarre dat over afleiden is wel waar, maar dat betekent ook dat ik door de week achter een semi-typmachine zit, en wil een Tweakerd dat? Juist!

leoaq.fm // Jeune Loop

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Op elke puter kan je gamen, al is het maar Pong. Als je WILT gamen, ZAL je gamen.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hmm ik zie nu op tweedehandmac.nl een 1 jaar oude eMac, 800Mhz (G4), zonder keyboard of muis, en 385mb ram voor €600,-

Is dit een goede deal of kan ik beter €199,- extra uitgeven voor een eMac met 256mb ram, muis en keyboard én een printer?

leoaq.fm // Jeune Loop

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een muis, keyboard en printer gaan je meer kosten dan 128MB RAM. En een 1,25-GHz G4 tegenover een 0,8GHz G4 is toch ook geen klein verschil. Een Mac werkt ook lekker met 256MB hoor.
Pagina: 1