Toon posts:

Hardware config Terminal Servers - 40 users

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 2 servers (win2k Server) als serverpark inrichten. 1 server SQL en Exchange, 1 server als TS, waar office en printers draaien.

Ik heb van alles nagelezen over dat een TS eigenlijk wel Dual moet zijn, maar is dat nog belangrijk met de Hyper Threading CPU's van tegenwoordig?

Office wordt 2003 Pro.

Ik dacht zelf aan een 3.0 Ghz 1Mb, 2Gb DDR en 2 x SATA Raid 1 harddisk. Is dit te licht, of valt 40 users wel mee?

Verwijderd

simpele regel voor terminal server is 2 x 2 dus 2 x CPU, 2 x disk in raid 1 en hoeveelheid intern geheugen voor applicaties + 16Mb (standaard gebruik) maal het aantal gebruikers. Maar wat veel belangrijker is wat is de lijnsnelheid moet er geen fall-back voor de server zijn(single point of failure). Backup etc... en als je RDP wil gaan gebruiken kan je beter met windows 2003 aan de gang gaan. Al eens naar Citrix gekeken? prijzig maar terminal server is nou eenmaal een duur gebeuren om op te starten. je bespaart het met de TCO (total cost of ownership)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat stel je voor, een 2e TS in domain die kopie van TS1 is en bij uitval gebruikt kan worden? Dan moet je ook alle data gaan synchroniseren, die staat op TS1.

Wat ik me wel voor zou kunnen stellen is 2 x een TS, 20 man op 1, 20 man op 2. Slecht idee?

Verwijderd

nee dat is loadbalancing en dat is prima maar. maar ook alleen weer mogelijk met windows 2003 of Citrix.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Hyperthreader is niet hetzelfde als 2 cpu's. In jouw geval is dual zeker aan te bevelen en 2GB ram ook. Verder wordt de TS ook als fileserver gebruikt? Zoja kies dan SCSI RAID1 of 5.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Wij hebben hele vestigingen op TS draaien, ook office en diverse applicaties, en die TS is DC en gewoon single proc hoor. Die hardware config is echt meer als voldoende.... meeste komt uit I/O.

Verwijderd

Topicstarter
Dingen als backup, UPS, firewall etc is allemaal geregeld, hoeven de servers niet te doen.

Dan kies ik denk ik voor 2 single CPU servers om de hele klus te klaren, op SATA met 2Gb. Als het niet genoeg is, kan er altijd nog extra bij....

Thanx voor de reply's!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 15:43:
Wij hebben hele vestigingen op TS draaien, ook office en diverse applicaties, en die TS is DC en gewoon single proc hoor. Die hardware config is echt meer als voldoende....
Blij te horen dat jullie er tevreden mee zijn.
Persoonlijk gaan mijn nekharen overeind staan bij dingen als "logon locally" rechten en 1 cpu voor een TS.
In al je apps zal dan ook geen business logic zitten, en alle cpu vretende dingen zullen wel getemd/uitgeschakeld zijn dan.

djaydjee; welke office versie ga je draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 19:52 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

smiley hij gaat office2003 pro draaien....en idd je nekharen gaan overeind zeker gezien de performance dit zal halen...

TS wens je veel suc6 met deze hardware.

ik gebruik voor mijn metaframe omgeving.
HP proliant DL380 2x Xeon 2.8ghz. 4GB memory 36.2gb mirror met hotspair. en Office 2003 draait fijn hierop en vreet ook fijn geheugen.

misschiens moet je eens een consultant langs laten komen die er verstand van heeft en jou een calculatie uit gaat leggen hoeveel cpu's je nodig hebt en memory etc... heb je wel nodig denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door mutsje op 21-09-2004 20:46 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
40 users op 1 server? en dan maar 2gb ram en nog sata/ide disken ook...

tss amper professioneel,

mijn config voor dat soort zaken:

-Dual proc systeem (hp/ibm, iig merkspul)
-2 servers (meer als 20 man wil je niet op 1 server hebben)
-load balancing op basis van 2003 standard (geen sessiondirectory' maar goed dat is te overleven
-scsi disken (sowieso, multitasking en ide disken.. vergeet dat maar lekker, scsi is voor parallel gebruik en met 20 man die die TS lopen te 'hammeren' wil je dat (15.000 rpm disken)
-4gb ram (kost bijna niks meer, en meer is beter (let wel dat std edition 2003 niet meer als 4gb ram aan kan, dus meer als 4gb heeft geen zin

EDIT: ah weer een lid van het AWS2K3VTF team :P

[ Voor 6% gewijzigd door Zwelgje op 21-09-2004 20:54 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Sorry, maar dit is geen topic zoals we ze willen zien in Professional Networking & Servers. Allereerst krijg ik niet echt de indruk dat je een professionele omgeving aan het opzetten bent en bovendien is je discussiestart verre van optimaal. Zo geef je helemaal geen blijk van eigen vooronderzoek, behalve dat je 'gelezen hebt dat een TS een dual-CPU systeem moet zijn' :?

Ik stel voor dat je eerst zelf eens een plan opzet en zorgt dat je weet waarover je praat. Verder eigen onderzoek over verschillende configuraties en dergelijke zie ik ook echt niet terug in je topic.

Lees ook:
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
sys:/tweakers/net/PNS/readme.txt
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.