Mac voor audio-toepassingen

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo!

Ik werk al jaren met IBM-compatible-PC's, verschillende OSses, ik kan bwvs. de PC tot op het bot herleiden, maar in de MAC-wereld ben ik een newbie.

Ik volg een technisce studie aan het Conservatorium, en ben zodoende op zoek naar een digitaal betrouwbare toepassing voor het opnemen en bewerken van geluid. Nu is een geluidsopname van 16+ sporen op een PC onbegonnen werk; Windows is te buggy/instabiel voor dit soort professionele toepassingen, en Linux is te experimental. (naar mijn mening.) Mac zou de uitkomst moeten zijn. (En lijkt dan ook de reden dat iedereen die digitaal bezig is op dit cons. een mac in zijn bezit heeft.)

Maar omdat ik dus een newbie ben, was ik benieuwd watvoor eisen je aan je mac moet stellen. Alle specificaties die erbij staan zeggen me nu vrij weinig. Kan ik dit soort professionele en zware toepassingen gebruiken met een iBook/PowerBook (HANDIG!!!), of moet ik een desktop-pc overwegen? Aangezien de processorkloksnelheden lager zijn dan bij die van IBM-compatible PC's, vraag ik me af hoe je die snelheden moet interpreteren, hoeveel geheugen je erin moet proppen en wat de verschillen zijn tussen een G3, G4 en G5.

Nu is de gemiddelde tweaker niet gewend om dit soort toepassingen te gebruiken, dat snap ik natuurlijk wel, dus ik ben eigenlijk op zoek naar een manier waarop je een mac goed kan inschatten qua capaciteiten. Al de gegevens zeggen me nu nog vrij weinig.

Kan iemand me misschien op weg helpen (of heeft iemand toevallig ervaring doordat hij ook met dit soort dingen bezig is?)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zou denk ik zelf geneigd zijn naar een desktop machine. Dan ben je immers een stuk flexibeler qua overige hardware (geluidskaarten etc). Verder is de snelheid dan hoger dan van een PB. Moet zeggen, ik heb een PB en er voor de gein een keer midi keyboard aangehangen. Is leuk. Maar ik kan niet spelen, alleen pielen. Maar puur voor het aspect flexibiliteit (afgezien transport) zou ik eerder een desktop nemen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
* BezurK ziet alweeeeer eindeloze PC vs Mac discussie aankomen ;)

Maargoed, zoals OzBoz al zegt is voor Audiotoepassingen een desktop (G5!) wel aan te raden. Eventueel als dat te duur is kan je ook een goeie G4 (DP) overwegen, vooral de nieuwe modellen (die met 1meg cache) zijn razendsnel :)
Bespaar voor je eigen plezier niet op geheugen, wees hier gul mee. 1GB is een mooie hoeveelheid maar zelfs 2GB is meestal niet eens echt overdreven.

En qua CPU snelheid, sja, over het algemeen 'voelen' macs wat sneller dan hun mhz-equivalenten op de PC. Maar dit is net zo goed te herleiden naar OS X en de rest van de architectuur

suc6!

Rookworst zonder R is ook worst.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48
En qua CPU snelheid, sja, over het algemeen voelen^H^H^H^H^H^H zijn macs wat sneller dan hun mhz-equivalenten op de PC.
Fixed that for you...

De processoren die worden gebruikt in Macs zijn niet een-op-een te vergelijken met Intel processoren.

En ik zou ook suggereren een desktop model te nemen, in plaats van een laptop. Voornamelijk omdat je in een desktop model, zoals al was gezegd, insteekkaarten kan plaatsen voor het importeren van meerdere geluidskanalen tegelijk... Dat soort dingen...

Liege, liege, liegebeest!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zijn er geen firewire/usb geluidskaarten voor de mek die meer kanaals geluid kunnen opnemen? Als een powerbook (zo'n 12") verder snel genoeg is dan heb je een portable geluidsstudio.

• OzBoz

OzBoz

Q schreef op 21 september 2004 @ 16:24:
Zijn er geen firewire/usb geluidskaarten voor de mek die meer kanaals geluid kunnen opnemen? Als een powerbook (zo'n 12") verder snel genoeg is dan heb je een portable geluidsstudio.
Die zijn er wel, bijvoorbeeld van M-Audio. Maar van wat ik ben tegen gekomen op internet na wat zoeken naar sowieso nieuwe geluidskaart is dat je dan eerder te maken zou hebben met een delay. Het ligt er denk ik een beetje aan wat je exact wil en hoe professioneel je er mee bezig wilt gaan (incl. budget).

Kijkt op http://www.m-audio.com/ leuk spul, ook duur spul :)

Verwijderd

vrienden van mij gebruiken het ook voor dit soort werk, hij gebruikt nu een iBook G3 600Mhz 640mb ram.

ik ben nou net de naam ff kwijt van de software.. iets met pre ofzow...

Maar hij werkt niet met 16 sporen meende ik...

Weetje al welke software je wilt gaan gebruiken? als je dat weet zou je de fabrikant kunnen mailen wat voor Mac ze aanraden, maar als ik zo gok denk ik dat je met een G4 PB 15/17" met 1.5Ghz Proc (G4) heel wat werk kan doen (de meeste Profs gebruiken die notebooks ook) je hoeft dus niet perce een G5.

• BezurK
cailin_coilleach schreef op 21 september 2004 @ 15:30:
[...]

Fixed that for you...

De processoren die worden gebruikt in Macs zijn niet een-op-een te vergelijken met Intel processoren.

En ik zou ook suggereren een desktop model te nemen, in plaats van een laptop. Voornamelijk omdat je in een desktop model, zoals al was gezegd, insteekkaarten kan plaatsen voor het importeren van meerdere geluidskanalen tegelijk... Dat soort dingen...
Dat snap ik ook wel, maar juist om een mac vs pc discussie te vermijden hield ik het een beetje subjectief door er 'voelen' van te maken ;)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Koop eens een Engels of Duits professioneel (studio-)audioblad, ik heb ze toevallig net allemaal weggesmeten maar daarin zie je erg vaak Mac's opgesteld staan. Ook veel advertentie's van Apple en softwarefabrikanten met professionele insteek. Vraag me niet naar namen :P

Heb vorig jaar op de IBC beurs een boel van die blaadjes meegepikt, 't zal misschien ff zoeken zijn bij de boekhandel dus.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Kijk ook eens hier;

http://www.motu.com/

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:47
OzBoz schreef op 21 september 2004 @ 16:34:
Die zijn er wel, bijvoorbeeld van M-Audio. Maar van wat ik ben tegen gekomen op internet na wat zoeken naar sowieso nieuwe geluidskaart is dat je dan eerder te maken zou hebben met een delay. Het ligt er denk ik een beetje aan wat je exact wil en hoe professioneel je er mee bezig wilt gaan (incl. budget).

Kijkt op http://www.m-audio.com/ leuk spul, ook duur spul :)
Ik neem aan dat je het hebt over latency? Valt best mee. Ik heb een M-audio firewire audiophile (2in 4 uit + digitaal i/o). Zonder tweaken heeft die een latency van 13 ms, en dat kan behoorlijk naar beneden, afhankelijk van wat je aan het doen bent.

• OzBoz

OzBoz

Marcel schreef op 22 september 2004 @ 19:11:
[...]
Ik neem aan dat je het hebt over latency? Valt best mee. Ik heb een M-audio firewire audiophile (2in 4 uit + digitaal i/o). Zonder tweaken heeft die een latency van 13 ms, en dat kan behoorlijk naar beneden, afhankelijk van wat je aan het doen bent.
Dat bedoelde ik inderdaad. Ik heb geen idee wat weinig of veel is, maar wat ik begreep uit wat ik gelezen heb is dat je met een PCI kaartje er minder last van zou hebben. Maar ongetwijfeld ligt dat ook weer aan de externe hardware die je gebruikt.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

13 ms is vrij weinig, vervelender is het wanneer je meerdere apparaten tegelijk gebruikt met een verschillende latency.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• BezurK
Hydraulik-Phunk schreef op 21 september 2004 @ 19:51:
Koop eens een Engels of Duits professioneel (studio-)audioblad, ik heb ze toevallig net allemaal weggesmeten maar daarin zie je erg vaak Mac's opgesteld staan. Ook veel advertentie's van Apple en softwarefabrikanten met professionele insteek. Vraag me niet naar namen :P

Heb vorig jaar op de IBC beurs een boel van die blaadjes meegepikt, 't zal misschien ff zoeken zijn bij de boekhandel dus.
Er is toevallig ook een heel goed nederlands blad hoor :)
Interface heet het :) Heb er jaren lang een abo op gehad, echt een goed blad!
En er is altijd nog de nederlandse variant van FutureMusic, maar ik heb dat blad er op de een of andere manier altijd van verdacht dat ze zich lieten omkopen door fabrikanten. Sommige vrij slechte apparaten kwamen soms ineens heel goed uit de bus, met daarnaast een dikke advertentie van diezelfde fabrikant of zelfs hetzelfde apparaat |:(

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:47
Sound on Sound (Engels) vind ik een erg goed blad als het om dit soort zaken gaat. In tegenstelling tot FutureMusic gaan ze diep op zaken in en zijn ze niet bang om produkten af te kraken als daar reden toe is. En: veel aandacht voor Mac gerelateerde zaken. :) Online kun je ook oudere artikelen bekijken: http://www.soundonsound.com/. Voor de meest recente artikelen moet je (betalend) lid zijn.

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
De makers van Logic adviseren een G5 :)

http://www.emagic.de/support/G5/index.php?lang=EN

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• soepkip
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Als je zo graag goede spullen wilt hebben zou ik eerder kijken naar
hardwarematige oplossingen.

Die kun je dan weer aansturen via PC/MAC of wat nog vaak gebeurt in de muziekwereld... amiga

Beste film ooit

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Uit een oud nieuwsbericht:
Apple today announced it has acquired Emagic, a leading provider of professional software solutions for computer based music production. Emagic's most popular product, Logic, is actively used by over 200,000 musicians around the world. Emagic will operate as a wholly owned division of Apple.
Niet zo gek dat ze dat adviseren ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Beste mensen, kheb een vraagje. Zit ook veel met audio op mijn laptop te klooien zoals Final Scratch en Traktor dj studio, reason etc..

Nu heb ik laatst voor de lol thuis met een aantal vrienden met Traktor een aantal uurtjes plaatjes gedraaid via de laptop, maar dit was lichtelijk tricky omdat er natuurlijk maar 1 geluidsuitgang op de powerbook zit.
Wat er dus moeilijk aan was, was dat ik niet de muziek kon monitoren via een koptelefoon voordat ik inmixde..
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een externgeluidskaartje (hoeft nothing fancy te zijn gezien zijn gebruik, maar een tikkeltje fancy mag natuurlijk ook. iig is er geen high-end spul nodig). Dit geluidskaartje moet dus basicly werken als secondaire kaart naast de build in kaart van apple zodat ik gedegen mn werk kan doen in de muziekprogrammas betreft het monitoren van de muziek.

Ik heb al redelijk gezocht, zo kwam ik de griffin technology powerwave tegen, die leek me goed , maar weet ook weer niet of dat nou wel echt een externe soundcard is. Ik ben alleen niet echt bekend met goede spullen in dit gebied.
Wat tips zouden handig zijn.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Goede spullen zijn van m-audio. Misschien dat dit wel iets voor jou is? :)

kleurbleur.nl

• Pindkaas
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Ik weet niet zeker of het ook compatible is met mac, maar als dat zo is is dit natuurlijk een mooi ding:

Hercules Muse Pocket

[edit]
Also compatible with Mac computer (stereo only, no surround in Mac environment)
Tom's hardware heeft er vijf vergeleken..

[ Voor 45% gewijzigd door Pindkaas op 16-10-2004 21:52 . Reden: new info found ]

"Luie mensen worden ook moe!"

Verwijderd

Is het niet zo met die pre-amp dingen (wat ze precies doen is mij dus onduidelijk ;p) en die hercules muse zo dat deze gewoon een verlenging zijn van je onboard audio?
Ik moet echt een tweede audio bron hebben als het ware.. welke ik vervolgens kan selecteren in het programma om mee te kunnen prelistenen, ala een mengpaneel waarop je kanalen kan pre-fader-listenen (lache dat nederlands engels :p), dus nog voordat ik de schuif open gooi, dat ik het signaal al hoor.

Ik ben benieuwd of die dingen de truuk doen.
Ik zal even schetsen hoe het op mn pc werkt. Heb daar nu ook geen tweede soundcard meer, en wat het programma nu wil doen is van mn surround setje 2 speakers als master gebruiken, en 2 als monitor boxen.
Ik zag op die m-audio een stereo out en headphone out... Als ik dat ding aansluit zou ik dan die poorten kunnen aanspreken via de onboard audio van mijn powerbook of is het echt een eigen audio bron?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Die m-audio sluit je dus gewoon aan via je USB en heeft verder ook geen adapter nodig. Er zitten twee analoge audio poorten, een stereo uit en een headphone, op. Verder heb je nog heel wat leuke dingetje erbij zoals het aansluiten van extra mic's en instrumenten. Zie ook dit plaatje Bij nader inzien is dit misschien wel een beetje overkill, misschien dat er wel iets simpelers is. ;)

kleurbleur.nl

Verwijderd

maar is die m-audio een echte eigen geluidsbron, dus dat apple (en dus hopelijk traktor dj studio) deze ziet als een andere bron dan de built in audio van de PB? Of gebruikt de m-audio de built in audio als zijn bron. (hoop dat je snapt wat ik bedoel :p) Ik vat de poorten wel van die m-audio maar niet echt wat er in zit. Of het echt een geluidskaart is of een zooitje extra poorten voor de built in audio)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Volgens de eerder genoemde recensies op Tom's Hardware gaat het idd. om een geluidskaart in een kastje dat wordt aangesloten op de computer. Het moet mogelijk zijn om op deze manier gebruik te maken van 2 geluidskaarten tegelijkertijd, zowel intern als extern. Het is dus ook een geluidsbron, naast de ingebouwde kaart (volgens Tom's hardware).

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Pindkaas
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

MacWolf schreef op 17 oktober 2004 @ 15:31:
Volgens de eerder genoemde recensies op Tom's Hardware gaat het idd. om een geluidskaart in een kastje dat wordt aangesloten op de computer. Het moet mogelijk zijn om op deze manier gebruik te maken van 2 geluidskaarten tegelijkertijd, zowel intern als extern. Het is dus ook een geluidsbron, naast de ingebouwde kaart (volgens Tom's hardware).
You're damn right! ;)

Die Muse is echt heel mooi. Ik ben zelf niet echt te spreken over de geluidskwaliteit van mijn (PC)notebook, misschien dat ik er ook een aanschaf! Je kan zeggen wat je wil, maar hij is wel mooi.

"Luie mensen worden ook moe!"

Verwijderd

Ik heb een beetje op de forums lopen snuffellen van Traktor zelf.. Daar zijn al een aantal topics betreffende macs en de externe kaartjes... Het schijnt zelfs al te kunnen (het monitoren van de kanalen) met de griffin iMic, echter... het lijkt me ook wel wat om ooit Traktor en evt ableton live te besturen via een externe controller. Dan is een iMic weer niet afdoende aangezien deze niet genoeg in en outputs heeft.
Door die lui daar werd idd m-audio aangeraden al geloof ik dat de mobile pre ook weer niet genoeg ins en outs.
De audiophile heeft dat wel, en ook werd de Gigaport AG aangeraden...
Ben er zo'n beetje wel uit geloof ik...
Maar als je niet van plan bent om ooit te gaan werken met een controller dan volstaat de iMic (mits je traktor dj studio 2.5 en hoger heb, lager dan 2.5 heeft nl niet de functie om 2 audiobronnen te selecteren.. dusch...)

Dankjewel people voor het in handen geven van info om mee te werken.
Pagina: 1