Compaq notebook: errors in memory, wat nu...?

Pagina: 1
Acties:

• GiLMORE80
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 08:05
'k Heb een probleem: de notebook van m'n schoonvader vertoont errors in het geheugen. Na een test in memtest86+ bleek dat er zich in het non-removable geheugen op adres 0x000004a4 een error bevindt. We kwamen deze error aan het licht toen de notebook telkens willekeurig bij PhotoShopCS BSOD's en reboots gaf: een echte geheugenfout leek me...

Wat kan hieraan gedaan worden? Is het niet hééél misschien een register-setting waarmee het opgelost kan worden?
Bij de lokale computerboer leek 't dat dit (non-removable) geheugen zich op het moederbord bevindt. Daardoor zal een reparatie al snel €300,00 gaan kosten. Ik vraag me af of een notebook van 3 jaar oud dit waard is.

Ik hoop dat jullie een oudere computergebruiker op weg helpen naar een betere, en hopelijk goedkopere, oplossing? Ik zit namelijk met m'n handen in het haar... :'( TIA!!! :+

Ohja, het OS is Windows XP SP2 NL met 384Mb (128 non-removable en 256Mb uitgebreid), het type notebook is: Compaq Presario 700 Series (700EA-XP)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Jup, zowel in Linux als Windows kun je aangeven hoeveel (of welk) geheugen gebruikt moet worden. -> voor Windows zie boot.ini settings

Voor XP/2000 bijv. de /burnmemory setting in boot.ini
Hoe die setting zich verhoudt toch fysieke RAM chips, geen idee, misschien kun je daar eens mee experimenteren.

[ Voor 46% gewijzigd door roelio op 21-09-2004 13:19 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Na een test in memtest86+ bleek dat er zich in het non-removable geheugen op adres 0x000004a4 een error bevindt.
Dan is het duidelijk. Je geheugen is brak. En nee, dit is niet zomaar softwarematig te verhelpen :+

Je kunt in ebay/marktplaats wel rondkijken voor een tweedehandse laptop/mobo. Of indien je ervaring hebt, dan kun je de geheugenchipjes mbv een soldeerbout vervangen door gelijkwaardige exemplaren B)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:18
Heb je zelf het extra geheugen al eens eruitgedaan en dan getest? Als hij dan geen fouten meer geeft, is het gewoon het extra latje.
Je moet niet altijd alles geloven wat de computerboer je wijsmaakt...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

^^^ het geheugen zit vastgesoldeerd op mobo :) Zie dus de topicstart.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Zijn er trouwens nog BIOS Setup opties mbt. geheugen, frequencies, latencies etc? Misschien de moeite waard daar ook nog even mee te spelen en daarna testen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• GiLMORE80
Fire69 schreef op 21 september 2004 @ 13:22:
Heb je zelf het extra geheugen al eens eruitgedaan en dan getest? Als hij dan geen fouten meer geeft, is het gewoon het extra latje.
Je moet niet altijd alles geloven wat de computerboer je wijsmaakt...
Ja, de fout zit in het 'fysiek vaste' reepje geheugen. Die heb ik in z'n uppie getest.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Wellicht op te lossen na een Quick Restore (omdat wellicht registersetting brak is)?

LinkedIn WoT Cash Converter

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

PcDealer schreef op 21 september 2004 @ 13:29:
Wellicht op te lossen na een Quick Restore (omdat wellicht registersetting brak is)?
Een (windows?) registersetting die fouten oplevert in Memtest86? Sure...

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Jammer dat je niet onder Compaq geheugen vervangins programma valt, want er is een tijdje geleden vervangins programma gestart voor geheugen in Compaq Presarios laptops.

http://h30090.www3.hp.com...linkvalue=2&id=63&lid=147

Misschien dat je iets met service van HP kan regelen... kan zijn dat je zelfde type geheugen hebt waarvoor zij het teruggenomen had.

Dus bel effe naar service en download ook die software op de HP site.

Lucky Goldstar

• GiLMORE80
limoentje schreef op 21 september 2004 @ 13:28:
Zijn er trouwens nog BIOS Setup opties mbt. geheugen, frequencies, latencies etc? Misschien de moeite waard daar ook nog even mee te spelen en daarna testen.
De bios opties heb ik nog niet kunnen bekijken. Vraag me af of dit er mee te maken heeft (alles staat gewoon op default, en dat zou eigenlijk moeten werken). Ik neem aan dat frequencies e.d. gewoon goed staan. Kan nu nog niet testen, want de notebook staat niet hier.
Voor de duidelijkheid: memtest86+ geeft (na 15 uur) alléén errors aan op 0x000004a4, de 'rest' is goed.
Het is toch een logische conclusie dat de foutmelding in PhotoShop CS (clean install XP SP2) te wijten is aan het geheugen?
DJkim schreef op 21 september 2004 @ 13:36:
Jammer dat je niet onder Compaq geheugen vervangins programma valt, want er is een tijdje geleden vervangins programma gestart voor geheugen in Compaq Presarios laptops.

Misschien dat je iets met service van HP kan regelen... kan zijn dat je zelfde type geheugen hebt waarvoor zij het teruggenomen had.

Dus bel effe naar service en download ook die software op de HP site.
Ik had dat vervangingsprogramma inderdaad gezien, maar heb het programma nog niet gedraaid. Compaq heb ik nog niet dáárover gebeld, wel over het probleem op zich. Over het programma heb ik ze nog niet gehoord. Ik kan het wellicht proberen, maar acht mijn kans dan ook erg klein, omdat in het vervangingsprogramma geheugenmodules betreft die in veel latere modellen zitten (volgens mij)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

GiLMORE schreef op 21 september 2004 @ 13:40:
[...]
De bios opties heb ik nog niet kunnen bekijken. Vraag me af of dit er mee te maken heeft (alles staat gewoon op default, en dat zou eigenlijk moeten werken). Ik neem aan dat frequencies e.d. gewoon goed staan. Kan nu nog niet testen, want de notebook staat niet hier.
Voor de duidelijkheid: memtest86+ geeft (na 15 uur) alléén errors aan op 0x000004a4, de 'rest' is goed.
Het is toch een logische conclusie dat de foutmelding in PhotoShop CS (clean install XP SP2) te wijten is aan het geheugen?
Als het idd steeds hetzelfde adres is, kun je die BIOS settings etc wel vergeten idd.
Ik ging maar eens proberen om met de /burnmemory optie de onboard RAM chips te omzeilen. Daarna onder Windows je geheugen testen met bijvoorbeeld dat RAM test programma van Microsoft zelf.

Zodoende kom je er vast wel achter of het foute geheugen te excluden is of niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door roelio op 21-09-2004 13:45 ]

• GiLMORE80
limoentje schreef op 21 september 2004 @ 13:45:
[...]

Als het idd steeds hetzelfde adres is, kun je die BIOS settings etc wel vergeten idd.
Ik ging maar eens proberen om met de /burnmemory optie de onboard RAM chips te omzeilen. Daarna onder Windows je geheugen testen met bijvoorbeeld dat RAM test programma van Microsoft zelf.

Zodoende kom je er vast wel achter of het foute geheugen te excluden is of niet :)
Klinkt goed moet ik zeggen: vraag me af óf het idd te excluden is. Gezien het geheugenadres 0x000004a4 denk ik dat dit één van de eerste adressen is op het brakke geheugen. Als die /burnmemory optie wordt gebruikt, is de vraag of windows dan tóch niet met het brakke geheugen begint, maar wat MB's later. Zou je die /burnmemory optie niet kunnen specificeren in boot.ini.
Zoiets als /burnmemory=0-10 zou mooi zijn _/-\o_ , te mooi om waar te zijn?

Edit: 10-384 := 0-10

[ Voor 3% gewijzigd door GiLMORE80 op 21-09-2004 14:04 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Programma is niet voor die serie notebooks zoals hier gemeld. Plus, dat programma is een selfservice. Ik zie klanten niet een vast geheugen vervangen :+

limoentje schreef op 21 september 2004 @ 13:30:
[...]

Een (windows?) registersetting die fouten oplevert in Memtest86? Sure...
Memtest is DOS proggie?

[ Voor 32% gewijzigd door PcDealer op 21-09-2004 14:10 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

edit

[ Voor 97% gewijzigd door PcDealer op 21-09-2004 14:10 ]

• GiLMORE80
[...]
Memtest is DOS proggie?
Memtest is een bootdisk die zonder aarzeling je geheugen begint te controleren in een oplopend niveau van verschillende testen.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als het je lukt met de burnmemory optie zou je dat dan willen posten, ben wel benieuwd namelijk :)

• GiLMORE80
limoentje schreef op 21 september 2004 @ 15:14:
Als het je lukt met de burnmemory optie zou je dat dan willen posten, ben wel benieuwd namelijk :)
Ik ben ook zeer benieuwd, ga ik dus zeker proberen..., alhoewel ik me afvraag in hoeverre deze optie juist het begin van de geheugenadressen (waarin 0x000004a4 zit) 'niet' zal aanspreken. Ik denk dat dit de hamvraag is.

Zijn er geen proggries die juist dít kunnen: het uitsluiten van een bepaald geheugenadres? Ergens een beetje vreemd anders... :?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Die zouden dan wel compleet in het OS verweven moeten worden, immers als eerst Windows boot en het foute RAM chippie gaat gebruiken, en daarna moet nog een of ander programma geladen worden die dat weer ongedaan maakt, ... etc.

Verwijderd

GiLMORE schreef op 21 september 2004 @ 15:53:
[...]

Zijn er geen proggries die juist dít kunnen: het uitsluiten van een bepaald geheugenadres? Ergens een beetje vreemd anders... :?
Ik heb ooit eens een bootdisk geschreven die hiervoor zorgt... (:+) het komt erop aan de memory-map die je BIOS aan het OS doorgeeft te veranderen (dus interrupt omleiden) en vervolgens het OS vanaf de bootdisk te starten (eventueel via warme reset). In (knoppix) linux werkt dit perfect, windows echter blijkt de memory-map die het BIOS geeft te negeren (of weet toch dit systeem te omzeilen). De burnmemory setting zal steeds de eerste portie van het geheugen wél gebruiken - en het laatste deel weggooien.

Het zou echter mogelijk kunnen zijn om een windows device driver te schrijven, die het corrupte geheugen alloceert en dat daar ook vast houdt - maar dan moet ie wel vroeg genoeg geladen worden (voordat andere programma's het geheugen alloceren en fouten oplopen). Een normaal windows-programma dat dit doet blijkt niet mogelijk, omdat windows voor normale programma's geen functie ter beschikking stelt om het gealloceerde geheugen vast te houden (ttz op vaste locatie) -- dit is dan volgens mij ook de reden dat er zo geen programma's bestaan. In een komende windows-versie (longhorn?) zouden er nog een paar extra functies zitten die dit toch zeker via device drivers mogelijk zou moeten maken (o.a. support voor hot-swappable memory als ik me niet vergis (had iets met flash te maken)).

Device driver om dit te doen zag er op eerste zicht niet zo complex uit als men zou vermoeden - maar ik liep vast wegens gebrek aan MSDN-library (need .h-files!!!) |:(

Maar zelfs voor de memory-map-methode (voor linux dan) zou je in jou geval wel eens pech kunnen hebben, omdat het net gaat over een adres in de eerste 64K - en ik denk niet dat het onmogelijk is dat het onderste deel van de memory-map enigszins genegeerd wordt door linux (vooral dan de onderste MB) -- mijn geheugenfoutjes zaten bovenaan. Bovendien zou dat onderste deel wel eens voorbestemd kunnen zijn voor speciale doeleinden (in het 16-bit tijdperk voor interrupts and stuff).

Ik vraag me af hoe windows bepaalt welk geheugen hij mag gebruiken. De memory-map BIOS functie blijkt al een paar keer aangepast te zijn (nieuwe versies), en het zou kunnen dat windows een nieuwere versie gebruikt dan de laatste die ik vond (oudere versies gaven niet de mogelijkheid om specifieke delen van het geheugen uit te sluiten als ik me niet vergis). Oftewel gebruikt windows gewoon het volledige geheugen dat ie kan vinden via de wrap-around methode.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Hoe is het burnmemory experiment verlopen? :P

• GiLMORE80
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 10:40:

[...]
De burnmemory setting zal steeds de eerste portie van het geheugen wél gebruiken - en het laatste deel weggooien.
[...]

Ik vraag me af ...
...Oftewel gebruikt windows gewoon het volledige geheugen dat ie kan vinden via de wrap-around methode.
Het is dus nog niet mogelijk met de huidige status (van Windows XP)... :'(
limoentje schreef op 22 september 2004 @ 10:44:
Hoe is het burnmemory experiment verlopen? :P
'k Heb 't helaas nog niet kunnen proberen. De eerste mogelijkheid dat 't weer kan is de vrijdag(ochtend). Als de resultaten bekend zijn, dan vermeld ik ze ook hier natuurlijk, al twijfel ik wel steeds meer over of het resultaat positief is, na de post van Weirduck...
Ondertussen maalt en maalt 't ook door in m'n kop... @#$%??
Iemand nog andere ideeën?

• GiLMORE80
'k Ga d'r nu 's aan beginnen. Berichten volgen snel.

Edit:
Vervolg: zoals misschien al te verwachten was, heeft de /burnmemory optie in de boot.ini geen uitkomst gebracht. 'k Heb verschillende waarden geprobeerd, maar helaas.
Ik wil allen hartelijk bedanken voor de gegenereerde ideëen 8)

[ Voor 73% gewijzigd door GiLMORE80 op 26-09-2004 23:20 ]

Pagina: 1