Canon 1Ds Mark II details bekend

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
DPReview.com heeft nieuws van de Canon 1Ds Mark II bekend gemaakt:

Leaked in some detail over the weekend we can now bring you full details of the 16.7 megapixel EOS-1Ds Mark II. Successor to the EOS-1Ds the Mark II maintains the 36 x 24 mm CMOS sensor (full 35 mm frame size), raises the pixel count by almost six million pixels, provides ISO sensitivity through to ISO 3200, faster continuous shooting (4 fps) with a large and improved buffer (32 JPEG, 11 RAW) as well as all of the changes we saw between the EOS-1D to EOS-1D Mark II. Additionally Canon has also announced the WTF-E1 Wireless Transmitter which supports 802.11b/g (WiFi) as well as tethered LAN for transmission of images directly back to a server.

Hoofdspecs:

* 16.7 MP full frame 36 x 24mm CMOS sensor

* 0.3 second start up and 4fps performance

* ISO 100-1600, expandable to L:50 and H:3200

* Digital Photo Professional v1.5 RAW processing s/ware with support for sRGB, Adobe RGB and wide gamut RGB colour spaces plus various European, North American and Japanese standard CMYK separation simulations

* Hi-Speed FireWire, & Video out i/face for complete connectivity

* Dual high performance SD and CF/CF-II card slots (supports cards greater than 2GB)

* Complete compatibility to all EF lenses & EX-series Speedlites

* 2.0” LCD screen with 230,000 pixels, 1.5-10x playback zoom

* Simultaneous RAW & JPEG shooting

* Battery life – approximately 1200 shots @ 20C, 800 at 0C – in accordance with CIPA testing standards

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/canon1dsmkii-big-001.jpg
Persbericht:
Amstelveen, the Netherlands, 21 September 2004. Canon, a world leader in photographic and imaging technology, today announces its new flagship camera: the 35mm full-frame 16.7 Megapixel EOS-1Ds Mark II Digital SLR. The camera is expected to appeal to professional studio and commercial photographers.

Featuring a full-frame 36 x 24mm 16.7 Megapixel CMOS sensor, the EOS-1Ds Mark II produces images with outstanding colour rendition and dynamic range. It has sufficient resolution to produce files which convert to 50MB uncompressed TIFF at 24 bit colour depth, now considered standard acceptable size by leading international photo agencies and stock libraries.

Replacing the award winning 11.1 Megapixel EOS-1Ds, the camera is powered by Canon’s second generation DIGIC II image processor and is capable of firing at 4 fps for bursts of up to 32 frames in JPEG, or 11 frames in RAW. An optional wireless adaptor (also released today) delivers high speed IEEE802.11b/g wireless LAN and 100 Megabit per second wired LAN support.

Besides the inherent advantages of digital, such as immediate turn-around and elimination of film costs, it is the flexibility of the EOS 35mm SLR format which Canon expects to appeal to many studio photographers. For the first time, medium format image quality combines with access to the world’s most extensive range of professional lenses, spanning from 14mm to 1200mm.

“The EOS-1Ds Mark II is a tremendous achievement, it represents the pinnacle of Canon’s digital camera technology,” said Mogens Jensen, Head of Canon Consumer Imaging Europe. “With its resolution, image quality, immediacy of wireless and the power and flexibility of SLR, the EOS-1Ds Mark II offers the first real digital alternative to medium format, which has so far been the choice for mainstream commercial studio and location work.”

Canon expects the camera to be adopted in areas such as fashion, car, calendar, advertising and architectural photography.

Nou, dat is een leuk antwoord van Canon op de D2x, wederom flikken ze het :P Wat ik bedoel is wat Ken Rockwell zegt:
I shoot Nikon and I'm honest about all this. It's curious that everytime Nikon comes out with a new camera like the D2H that Canon comes out a few weeks later with something like the 1D-MkII that completely eclipses it, as if Canon has already designed these things a year ago and just waits for Nikon before they bother to introduce it. I mean really, the years-obsolete Canon 1D has the same resolution and FPS as the new Nikon D2H, and twice the sync speed. Such is life. if I was smart I'd wait for the D2X announcement and then buy whatever Canon already has up their sleeves that will be announced 3 weeks later.
En dat is nu gebeurd met deze 1Ds MKII, wederom :P

16,7 MP is iig extreem veel, op deze manier komt de camera in de buurt van de losse digital backs die vaak 20 ~ 28 MP aan boord hebben :o

LinkedIn
Instagram

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja, dat is niet te vergelijken.

Ik bedoel, de D2H kost 2795, tov de 1D2 die 4195 ofzo kost.
Zo ook met de D2x, die ongeveer 5300 gaat kosten, tov de 1Ds2 waarvan ik zag dat ie 8000 gaat kosten.

Dat scheelt nogal.

It’s the economy, stupid!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Het is wèl te vergelijken: de D2x en 1Ds MarkII zijn voor eenzelfde publiek bedoeld :)

Same goes voor D2H (ok, die is ouder, maar toch) en 1D MarkII: zelfde publiek ;) Dat er zo'n prijsverschil tussen zit, is aan de markt en aan Canon/Nikon te danken. Als marktleider kan je gewoon wat meer vragen voor je spullen, simpel ;)

LinkedIn
Instagram

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Remy schreef op 21 september 2004 @ 12:25:
Het is wèl te vergelijken: de D2x en 1Ds MarkII zijn voor eenzelfde publiek bedoeld :)

Same goes voor D2H (ok, die is ouder, maar toch) en 1D MarkII: zelfde publiek ;) Dat er zo'n prijsverschil tussen zit, is aan de markt en aan Canon/Nikon te danken. Als marktleider kan je gewoon wat meer vragen voor je spullen, simpel ;)
Gewoon wat meer vragen?
Voor de prijs van een 1Ds2 heb je zowel een D2h als een D2x. Dus dat vind ik niet echt opgaan.

Overigens vind ik de claim van Canon dat de 1Ds2 kan concurreren met midderformaat ook niet opgaan.
Ik weet vrijwel zeker dat de 1Ds2 bij lange na de kwaliteit van een 6x6 niet haalt. Zelfde geldt voor de optieken van bv. Mamiya of Hasselblad. Die zijn dus echt beter dan Canon of Nikon. ICM met een PhaseOne digiback komt de 1Ds2 niet eens in de buurt, denk ik.

Verwijderd

damn wat is dat ding mooi! :9~

beetje jammer dat ik er niet zoveel geld voor over heb, maar man man wat een stukje speelgoed zeg, er zijn trouwens ook al wat voorbeeld pics @ canon.jp

Voorbeeldjes!
:9~

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat ziek veel resolutie voor een 35mm formaat cam :D En inderdaad, zodra Nikon iets aankondigt moet je ff een paar dagen wachten tot Canon met het betere komt, dit gaat echt nergens over :o
dawg schreef op 21 september 2004 @ 12:31:
[...]

Gewoon wat meer vragen?
Voor de prijs van een 1Ds2 heb je zowel een D2h als een D2x. Dus dat vind ik niet echt opgaan.
Who cares? Iemand die zo'n cam nodig heeft kijkt niet op 1000 euro, want 9 van de 10 keer is dat zijn brood en wil hij gewoon het beste, wat het ook kost. Het gaat hier meestal om bedrijven of mensen die hun cam in een paar weken wel weer terugverdiend hebben, zou jij dan moeilijk doen over 1000 euro? Je bent geen consument dan hoor :)

Simpel gezegd: als jij het beste verkoopt op een bepaald gebied, mag je meer vragen dan de concurrent, want er zijn altijd (en zeker in deze markt) mensen die koste wat het kost het beste willen en dat lijkt nu de 1Ds mk2 te worden :)

Leuk dat je voor dat geld een D2x en een D2h koopt, maar wat moet je daarmee in een studio? D2x kan ik me voorstellen, maar 4MP en 8fps in de studio is compleet zinloos.
Overigens vind ik de claim van Canon dat de 1Ds2 kan concurreren met midderformaat ook niet opgaan.
Mjah, qua kwaliteit zal het niet hetzelfde zijn, maar het komt wel in de buurt. Voor poster formaat foto's zul je toch zo'n beest als de 1Ds2 nodig hebben.
Ik weet vrijwel zeker dat de 1Ds2 bij lange na de kwaliteit van een 6x6 niet haalt. Zelfde geldt voor de optieken van bv. Mamiya of Hasselblad. Die zijn dus echt beter dan Canon of Nikon. ICM met een PhaseOne digiback komt de 1Ds2 niet eens in de buurt, denk ik.
Denk je, ja. Zullen we gewoon de foto's even afwachten?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Het is zo jammer dat ik hier het geld niet voor heb, maar dit lijkt me een pracht van een camera :)

|>

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Simon schreef op 21 september 2004 @ 16:13:
Het is zo jammer dat ik hier het geld niet voor heb, maar dit lijkt me een pracht van een camera :)
Het zal misschien een beest van een machine zijn, maar er zijn (gelukkig) ook maar weinig mensen die iets dergelijks dan ook echt nodig hebben. Voor de meeste fotografen is een D2X of zelfs een 1Ds-1 (vaak zelfs de 1D-MarkII) echt genoeg.

Bericht hierboven

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
lees net hetvolgende over de wifi module in de preview van dpreview:

Another interesting difference between the Nikon and Canon offerings are that the Canon WFT-E1 has its own battery, probably because Canon intend the unit to be backwardly compatible with other EOS digital SLR's and none have power terminals on their base.

backwards compatible with other EOS digital SRL's? klinkt interessant! ben benieuwd....

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

Beaves

Usque ad Finem

abrakadaver schreef op 21 september 2004 @ 17:22:
lees net hetvolgende over de wifi module in de preview van dpreview:

Another interesting difference between the Nikon and Canon offerings are that the Canon WFT-E1 has its own battery, probably because Canon intend the unit to be backwardly compatible with other EOS digital SLR's and none have power terminals on their base.

backwards compatible with other EOS digital SRL's? klinkt interessant! ben benieuwd....
Volgens een artikel op Steve's Digicams is hij compatibel met de 1D-II en de 20D (na de noodzakelijke firmware updates natuurlijk).
The transmitter will also be compatible with the EOS-1D Mark II and the EOS 20D digital SLR cameras via a firmware upgrade. Pricing for the WFT-E1 has not been finalized, but will be announced prior to initial dealer shipments in November.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• simon
  • Nu online
Floris schreef op 21 september 2004 @ 16:19:
[...]

Het zal misschien een beest van een machine zijn, maar er zijn (gelukkig) ook maar weinig mensen die iets dergelijks dan ook echt nodig hebben. Voor de meeste fotografen is een D2X of zelfs een 1Ds-1 (vaak zelfs de 1D-MarkII) echt genoeg.
Ik denk dat je ook wel met minder mooie fotos kan maken, maar dit is natuurlijk wel erg leuk. Ook het formaat fotos is mooi, krijg je toch vrij grote fotos zonder dat je afstand moet hebben, om het nog scherp te zien.

Verder lijkt me die WiFi module voor journalisten super handig :)

|>

Verwijderd

Ik vind het eigenlijk maar een matige cam... vergeleken met de 1Ds zit er weinig vooruitgang in ... enkel wat meer mpixels.. en iets hogere iso waardes.

De DR is niet hoger en ook de color rendering zal nog niet kunnen tippen aan provia / velvia dia's.

• simon
  • Nu online
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 19:09:
Ik vind het eigenlijk maar een matige cam... vergeleken met de 1Ds zit er weinig vooruitgang in ... enkel wat meer mpixels.. en iets hogere iso waardes.

De DR is niet hoger en ook de color rendering zal nog niet kunnen tippen aan provia / velvia dia's.
Hoe kun je dat nou zeggen, hij kan meer pics in z'n buffer, en heeft ook nog een hoger aantal mpixels. Verder zijn er vast bakken met kleine verbeteringen. Hoe zou je zoiets nu kunnen zeggen als dat ding nog niet eens te krijgen is?

|>

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Grrrrrene schreef op 21 september 2004 @ 16:05:
Wat ziek veel resolutie voor een 35mm formaat cam :D En inderdaad, zodra Nikon iets aankondigt moet je ff een paar dagen wachten tot Canon met het betere komt, dit gaat echt nergens over :o

[...]

Who cares? Iemand die zo'n cam nodig heeft kijkt niet op 1000 euro, want 9 van de 10 keer is dat zijn brood en wil hij gewoon het beste, wat het ook kost. Het gaat hier meestal om bedrijven of mensen die hun cam in een paar weken wel weer terugverdiend hebben, zou jij dan moeilijk doen over 1000 euro? Je bent geen consument dan hoor :)

Simpel gezegd: als jij het beste verkoopt op een bepaald gebied, mag je meer vragen dan de concurrent, want er zijn altijd (en zeker in deze markt) mensen die koste wat het kost het beste willen en dat lijkt nu de 1Ds mk2 te worden :)

Leuk dat je voor dat geld een D2x en een D2h koopt, maar wat moet je daarmee in een studio? D2x kan ik me voorstellen, maar 4MP en 8fps in de studio is compleet zinloos.

[...]

Mjah, qua kwaliteit zal het niet hetzelfde zijn, maar het komt wel in de buurt. Voor poster formaat foto's zul je toch zo'n beest als de 1Ds2 nodig hebben.

[...]

Denk je, ja. Zullen we gewoon de foto's even afwachten?
Nouja, ten eerste is het nog niet te zeggen of de 1Ds2 het beste op dit gebied is. De hoogste specs ok, maar het beste vind ik een gewaagde uitspraak. De D2H bv. heeft menigeen verbaasd doen kijken wanneer het aankwam op beeldkwaliteit. Dat terwijl hij slechts 4MP heeft.

En, ik wil nog weleens zien of de studiofotografen nu overstappen op "kleinbeeld". Als ik studiofotograaf was, zou ik (zoals je zelf zegt) het beste van het beste willen. Dus een middenformaat Mamiya of Hassie al dan niet icm met een digiback.

Maar we zullen nog even moeten afwachten tot de eerste reviews het daglicht zien. :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dawg schreef op 21 september 2004 @ 20:07:
[...]

Nouja, ten eerste is het nog niet te zeggen of de 1Ds2 het beste op dit gebied is. De hoogste specs ok, maar het beste vind ik een gewaagde uitspraak. De D2H bv. heeft menigeen verbaasd doen kijken wanneer het aankwam op beeldkwaliteit. Dat terwijl hij slechts 4MP heeft.

En, ik wil nog weleens zien of de studiofotografen nu overstappen op "kleinbeeld". Als ik studiofotograaf was, zou ik (zoals je zelf zegt) het beste van het beste willen. Dus een middenformaat Mamiya of Hassie al dan niet icm met een digiback.

Maar we zullen nog even moeten afwachten tot de eerste reviews het daglicht zien. :)
Hoho, ik beweer ook niet dat hij het beste gaat zijn, maar mocht hij het beste zijn, dan is die prijs niet raar ofzo. Nogmaals: als je het beste produceert, dan mag je zo'n prijs vragen. Als dat niet zo is, is dat een stomme zet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 19:09:
Als Kodachrome 25 en 64 gebruiker moet ik toch even opmerken dat Provia/Velvia nou niet bepaald *DE* kleurstandaard is.

Leuke kleurtjes, mooie dia's maar ik heb zelf regelmatig meegemaakt dat de getoonde kleuren gewoon nietovereen komen met de werkelijkheid.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Damn net nu de discussie Canon vs Nikon net een beetje op gang kwam (men loopt zich warm om het andere merk helemaal af te fakkelen) en dan begint er iemand Fuji vs Kodak.

/me bookmarkt dit topic!

Verwijderd

tazzman schreef op 23 september 2004 @ 15:54:
[...]

Als Kodachrome 25 en 64 gebruiker moet ik toch even opmerken dat Provia/Velvia nou niet bepaald *DE* kleurstandaard is.

Leuke kleurtjes, mooie dia's maar ik heb zelf regelmatig meegemaakt dat de getoonde kleuren gewoon nietovereen komen met de werkelijkheid.
Velvia is indd niet standaard... wel vet en satuarated :) Toch vind ik Provia scherper / en kleur echter dan kodachrome... ( mijn mening!)

Wat ik ermee wilde zeggen is dat er enkel wat cijfers omhoog gegaan zijn meer mpixels grotere / snellere buffer etc... de kwaliteit van de platen rendering / dynamic rate zal niet noemenswaardig beter zijn dan platen die geschoten zijn met de 1ds. Maar leuke cam en ik zou heb best willen krijgen :)

Verwijderd

Simon schreef op 21 september 2004 @ 19:21:
[...]

Hoe kun je dat nou zeggen, hij kan meer pics in z'n buffer, en heeft ook nog een hoger aantal mpixels. Verder zijn er vast bakken met kleine verbeteringen. Hoe zou je zoiets nu kunnen zeggen als dat ding nog niet eens te krijgen is?
Mpixels zegt wienig... ik kan ook een negatief film scannen en op 300 dpi en vervolgens interpoleren naar 16 mpixels....

En mischien is het indd wel een enorm goeie cam... ik vind de specs niet echt veelbelovend dat bedoel ik...

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:42

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 16:11:
[...]
de kwaliteit van de platen rendering / dynamic rate zal niet noemenswaardig beter zijn dan platen die geschoten zijn met de 1ds.
[...]
Zolang er nog niemand een in z'n vingers heeft gehad en een zooi kleurtests heeft gedaan lijkt het me dat je daar weinig van kan zeggen :P.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Je moet het maar zo zien... het ziet er uit als een fantastische camera. Maar de World Press Photo van 2005 kan ook netzogoed met een weg werp camera worden gemaakt.

Hij is wel een stukje sneller geworden dan de 1Ds en dat maakt hem wellicht wel interesanter.

Voorlopig hou ik het nog wel bij mijn 10D :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

tazzman schreef op 23 september 2004 @ 16:28:
Je moet het maar zo zien... het ziet er uit als een fantastische camera. Maar de World Press Photo van 2005 kan ook netzogoed met een weg werp camera worden gemaakt.

Hij is wel een stukje sneller geworden dan de 1Ds en dat maakt hem wellicht wel interesanter.

Voorlopig hou ik het nog wel bij mijn 10D :)
Ben ik met je eens!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 06:39
is er al iets bekend wanneer deze cam in de winkels ligt?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Op de site van konijnenberg staat leverbaar medio december.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Kost hij nou ?
Heb nieuwe camera nodig :/

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

breinonline

Are you afraid to be known?

€7599.00 tevens bij konijnenberg, kamera-express €7999. Had je zelf ook wel op kunnen zoeken toch?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Silent Thunder
daar heb je een 2ehands bmw voor

mja de cam zal het zijn geld wel waard zijn

als ik de sample galleries van de 20D en 1ds mark2 bekijk zie ik niet zoveel verschil in kwaliteit...

http://www.dpreview.com/g...lery=canoneos20d_preview/

http://www.dpreview.com/g...=canoneos1dsmkii_preview/

[ Voor 101% gewijzigd door Silent Thunder op 31-10-2004 12:17 ]

• Silent Thunder
en heeft onderhand iemand deze camera al?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

Beaves

Usque ad Finem

Silent Thunder schreef op zondag 31 oktober 2004 @ 12:14:
daar heb je een 2ehands bmw voor

mja de cam zal het zijn geld wel waard zijn

als ik de sample galleries van de 20D en 1ds mark2 bekijk zie ik niet zoveel verschil in kwaliteit...

http://www.dpreview.com/g...lery=canoneos20d_preview/

http://www.dpreview.com/g...=canoneos1dsmkii_preview/
Je vergelijkt een camera met een grote cropfactor (1,6) met een camera die een full-frame sensor heeft, absoluut geen vergelijking. De 1Ds-II heeft verder een betere sensor (meer dynamisch bereik), veel betere AF, veel meer instellingen, hij is sneller en ga zo maar door. Hij is niet voor niets zo duur.
Silent Thunder schreef op maandag 07 maart 2005 @ 19:31:
en heeft onderhand iemand deze camera al?
Ja hoor, hier lopen mensen die een dergelijke camera even kopen. Ga het eens op DPZ proberen zou ik zeggen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Er lopen hier op got ook professionals rond die deze camera zouden kunnen hebben ja, en je reageert op een hele oude reactie ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1