Toon posts:

[WIN2000] Bizarre snelheidsbeperking in netwerk...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb in een Windows NT 4.0 netwerk met één Windows 2000 machine een heel vreemd probleem: het netwerk is in één specifieke "richting" beperkt op ongeveer 40 á 50 kByte / sec ( ! ) , terwijl het toch echt een 100 MBIT netwerk is.

Vanaf deze PC (die 2000 machine gaat het om) kan ik wél met volle snelheid van / naar een ander werkstation kopiëren, maar niet naar de fileserver. Omgekeerd kan ik vanaf dat andere werkstation wél met volle snelheid naar de fileserver, en terug.

Met andere woorden: die bizarre snelheidsbeperking lijkt zich alleen voor te doen bij verkeer ván Win2000 machine náár fileserver. Omgekeerd dus niet! Van fileserver naar Win2000 PC gaat wél snel!

(dit alles overigens getest met een bestand van 30 MB kopiëren en ondertussen DUMeter in de gaten houden).

In Event Viewer van die 2000 machine kom ik veel events 6004 tegen, met de volgende melding: "A driver packet received from the I/O subsystem was invalid. The data is the packet. "

Mijn concrete vraag nu: wijst dit op een kapotte NIC? En waarom dan zo enorm specifiek? Zou het apparaat dan niet gewoon helemáál moeten opgeven?!

Alvast heel hartelijk bedankt voor reacties!

Verwijderd

Ik zou eens beginnen met het opnieuw installeren van je netwerk drivers.
Daarna de bekabeling controleren
en las laatste een andere NIC erin.

ps: Met netio kun je veel beter de verbinding tussen 2 hosts testen.

Verwijderd

Topicstarter
Netwerk drivers zijn al vervangen. Gaat om een 3Com kaartje op die 2000 machine, al vervangen door Windows standaard driver, en weer terug -> hielp niet.

De bekabeling móet haast wel in orde zijn: hoe kan anders in andere richtingen wel de juiste snelheid gehaald worden? Van alle mogelijke richtingen verkeer is er één, en slechts één, die zo langzaam is... heel vreemd!

Netio ga ik proberen dan maar... bedankt in ieder geval. Iemand anders nog meer concrete ideeën?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
andere kaart erin + andere poort op de switch = ultieme test

zet smb packet signing uit op je 2000 pro bak

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 07:19
Ik heb net zo'n probleem in een netwerk op 't werk, maar daar tussen een DOS pc met 3com 905 en een Windows 98 pc met 3com 905 NIC. Van DOS naar Windows gaat met ongeveer 50 kB/s, andere kant op gaat gewoon snel. Maar in andere vestigingen met nagenoeg dezelfde configuratie heb ik geen problemen.

Ik heb beide PCs vervangen, netwerkkabels en de hub, en ik heb de dos drivers vervangen door de drivers van een dos systeem dat wel goed draait. Enige verschil tussen de DOS die goed werkt en die niet goed werkt is andere ip range en qemm in plaats van himem+emm386.

Als je achter een oplossing komt laat je het weten?

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 21:07
Hoi allemaal,

ik heb dit probleem ook es gehad tussen mij laptop en een andere computer.

ik het toen opgelost door het volgende:

alle 32-bits kaarten vervangen door 16-bits. het bleek namelijk dat er neit genoeg support door de computers was op 32 bits. sindsd 16 bits doet alles het weer op volle snelheid.

misschien dat het bij jou ook zo aan de hand is.

Klaas

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En test voor de gein ook eens met het versturen van een bestand onder een command prompt met FTP :) Dan omzeil je de windows GUI, misschien dat daar iets dwars zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 07:04
Ik heb ook nog wel eens meegemaakt dat het uit maakte vanaf welke pc ik de opdracht tot kopieren gaf. Dus de data gaat van A naar B maar als de opdracht van A komt gaat het snel, komt de opdracht van B gaat het langzaam. Dat probleem heb ik nooit opgelost, maar ik heb er nu geen last meer van.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

http://www.eventid.net/di...6&source=EventLog&phase=1 suggereert om te kijken of er een hardware adres is ingesteld dat niet geheel aan de regels voldoet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
OK, nieuwste stand van zaken:

- route door de switch maakt geen verschil, ook andere poorten hebben zelfde probleem. Maar nog steeds ALLEEN van Win2000-PC naar fileserver! Van andere PC's naar fileserver gaat goed, van Win2000-PC naar andere PC's gaat goed...

- netwerkkaartje vervangen, en leverde ook geen verschil op.

Dat SMB packet signing heb ik d.m.v. die twee registersleutels op die 2000 machine uitgeschakeld, daarna gereboot.

Iemand nog ideeën? Begin een beetje wanhopig te worden hier, want het zorgt voor grote problemen bijv. bij het openen (en dus met name weer opslaan) van gewone documentjes over het netwerk.

Aangezien ik op dit moment bij de betreffende klant zit, zou ik meer tips écht heel erg waarderen, dus alvast heel hartelijk bedankt!!

PS: wat zou ik eventueel nog kunnen controleren op de server? Is een (ja, ik weet het, heel brak) oude NT 4 fileserver, small business server.

Verwijderd

Duplex mismatch?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe voorkom ik een Duplex Mismatch? En hoe kom ik er achter dat dat het is?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 11:35:
Duplex mismatch kan het haast niet zijn want dat speelt tussen je computer en de switch; in dat geval zou je er bij alle andere hosts last van moeten hebben.

Doe eens een netwerk trace maken met Network Monitor of EtherReal en kijk eens of je delayed Ack's ziet (een of twee pakketjes heen en pas na een pause van 100 of 200 ms een Ack, daarna meteen weer een of twee data pakketjes en weer een pause gevolgd door een Ack, etc.)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 11:35:
Met een switch, een echte switch, dus geen dual speed hub, switching hub, hubbing switch of wat dan ook, zouden al je systemen op full duplex moeten staan.

Ik neem aan dat je switch niet managable is (heeft geen IP adres, menu, webinterface o.i.d.), dan zouden er eventueel nog lampjes op kunnen zitten die aangeven hoe het staat, maar de meeste huis-tuin-en-keuken switches zul je het aan de switchkant niet kunnen zien.

Op je PC kan je het wel zien, in Windows staat het ergens bij de instellingen van je netwerkkaart, bij advanced of zoiets, standaard staat dat op "auto".

In ieder geval moet je, als alles op Full Duplex staat NUL collisions op je netwerk hebben Niet bijna 0 of een paar, echt NUL. Ik weet alleen niet hoe je onder Windows collisions kunt zien, misschien met "netstat -es", maar ik weet niet zeker of collisions daar expliciet genoemd worden.

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 20:04
Ik zou imho om aan de safe side te zitten eerst maar eens beginnen met 100Mbithalf duplex. Dit 'fixed' instellen, dus niet de kaart op 'automatic' laten staan. Dit doen op alle devices op je netwerk (behalve je unmanaged switch natuurlijk).

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 12:36:

De bekabeling móet haast wel in orde zijn: hoe kan anders in andere richtingen wel de juiste snelheid gehaald worden? Van alle mogelijke richtingen verkeer is er één, en slechts één, die zo langzaam is... heel vreemd!
Een UTP kabel heeft verschillende aderparen, dus het zou wel kunnen, maar lijkt mij een beetje ver gezocht. Anders moet je even op de MS site in de Knowledge Base zoeken. Ik kan me heel vaag iets herinneren dat je met een vergelijkbaar probleem iets in de registry moest aanpassen....
Pagina: 1