Hangs en bootproblemen EPOX 8K7A+

Pagina: 1
Acties:

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43
Ik heb hier een

EPOX 8k7A+ (bios van 2002)
XP1800+
512MB DDR
2x IBM 40 gig in raid modus
TI4200 128mb

systeem heeft altijd op windows2000 gedraaid, wat prima beviel.l 6 maanden geleden ben ik overgestapt naar WINXP.. Daar begonnen de problemen (viruc, lockups)

Sinds kort draait het systeem erg instabiel. Op de raarste momenten freezed het systeem. Het leek te liggen aan mijn plexwriter die ik vervangen heb (ik kon er geen CD's meer mee branden, er zit nu een hpilips drive in die wel werkt)

Raar dus, want de plexwriter werkt in mijn andere systeem wel perfect (oud beestje al overigens)

Sinds kort heb ik ook boot problemen. Het systeem heeft altijd 24/7 gedraaid, maar omdat ik nu een linux server hebt kan het systeem snachts uit (maakt ook erg veel lawaai). Als ik sochtends wil booten dan gaan de ventilatoren draaien, de drives spinnen up en dat is het. Het beeldscherm springt niet aan, ook het lampje van de usb muis gaan niet branden..

Vervolgens ben ik bezig met resetten, aan ut, aan uit.. Tot hij weer inneens aanspringt.. Erg verveveld. Tot dusver heb ik:

- PC schoongeblazen
- Voltages gecontroleerd (nettte voltages in mijn Aopen kast)
- ram erin, en eruit
- jumpersettings omdat ik vroeger een overclocked systeem had
- alle kaarten erin en eruit gehad
- kabels nagelopen

Ik weet echt niet wat ik verder nog kan.. Ik ben zojuist 20 minuten bezig geweest met het booten van het systeem.. iemand?

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding zit erin? Al geprobeerd om de BIOS te resetten? FSB terugschroeven? CPU voltage iets verhogen? Kortom: probeer eens de andere suggesties uit die je in de Troubleshooter kan vinden Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Kijk eens naar je ELCO's op je moederbord of die misschien niet bol staan of lekken, dit is iets waar een tijdje terug Epox en MSI bordjes wel eens last van hadden. Heb je al eens een ander biosje geprobeerd kan ook zijn dat die corrupt is ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• paradoXical
Er zit een standaard A-Open voeding in.. Heeft altijd perfect gewerkt.. CPU voltage verhogen lijkt me zelf niet de oplossing (mede omdat deze cpu ook een tijd op een lager voltage gewerkt heeft.

Verder heb ik het bord goed bekeken.. Verder niets van schade, lekkages van ELCO's te vinden..

BIOS kan ik eventueel wel proberen, eens kijken of er een nieuwe versie beshikbaar is... moet ik wel even een floppydrive gaan regelen :)
Ik ben geen n00b op dit gebied maar dit probleem zet me gewoon even voor het blok.. Ik zal de guide nog eens stap voro stap doornemen. I will keep you posted!

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zit een standaard A-Open voeding in..
More info please :) Er zijn tientallen verschillende typen AOpen voedingen ;)
CPU voltage verhogen lijkt me zelf niet de oplossing
Niet geschoten is altijd mis.

• paradoXical
BalusC schreef op 21 september 2004 @ 12:01:
[...]
More info please :) Er zijn tientallen verschillende typen AOpen voedingen ;)
[...]
Niet geschoten is altijd mis.
Het is een 300W A-open voeding uit een HQ08
Ik heb er recentelijk nog een Chaintech board ingehad, wat goed werkte. Ik heb even geen andere voeding om te testen..

Ik heb trouwens de condensatoren nog eens goed bekeken, sommige staan een klein beetje bol (minimaal) en eentje vertoond een kleine lekkage.. Moest echt goed kijken om dit te kunnen zien.. Lijkt me het probleem? :(

Ik heb heir overigens ook een BE-6 boardje draaien die daar ook last van schijnt te hebben.. Dit board (wat veel ouder is) vertoont 0.0 kuren!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

paradoXical schreef op 21 september 2004 @ 12:09:
Ik heb trouwens de condensatoren nog eens goed bekeken, sommige staan een klein beetje bol (minimaal) en eentje vertoond een kleine lekkage.. Moest echt goed kijken om dit te kunnen zien.. Lijkt me het probleem? :(
Lijkt me ook :)
Ik heb heir overigens ook een BE-6 boardje draaien die daar ook last van schijnt te hebben.. Dit board (wat veel ouder is) vertoont 0.0 kuren!
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat voor een CPU je erop draait (een meer stroomslurpende CPU vergt meer van het mobo) en in welke mate de PC wordt gebruikt :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 21-09-2004 12:11 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

paradoXical schreef op 21 september 2004 @ 12:09:
[...]

Het is een 300W A-open voeding uit een HQ08
Ik heb er recentelijk nog een Chaintech board ingehad, wat goed werkte. Ik heb even geen andere voeding om te testen..

Elco's zorgen ervoor dat de spanningen die naar je componenten op je board worden gestuurd netjes blijven, als die stuk zijn gebeurd dat niet meer. Sommige chipsets zijn daar gevoeliger voor dan anderen. Tegenwoordig met de huidige hogere snelheden zijn die toleranties waarschijnlijk kleiner ;)

offtopic:
BalusC houdt eens op met te posten wat ik wil posten :( :+

[ Voor 6% gewijzigd door Turkish op 21-09-2004 12:12 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• paradoXical
Is niet veel wat ik hier tegen kan doen dus :(

Ik ga mijn CPU denk ik wat downclocken nu dan start ik volgende week operatie soldeer :)
Ik ga me mooi beperken tot de condensatoren die beschadigd zijn, let's hope that it works. Erg teleurstellend trouwens... Ik heb dit systeem 3 jaar geleden aangeschaft en het kan nog steeds erg goed mee, achteraf toch een slechte keus geweest om epox te nemen :(
Mensen van tweakers bedankt.. Ik had overigens de faq wel wat beter kunnen lezen dus thanks for you're time!

[ Voor 13% gewijzigd door paradoXical op 21-09-2004 12:15 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

paradoXical schreef op 21 september 2004 @ 12:15:
achteraf toch een slechte keus geweest om epox te nemen :(
Dat condensatorprobleem ligt niet specifiek aan EPoX. Zoals je in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kunt vinden zijn er veel meer merken/types geweest die hier last van hebben ;)

Je kunt EPoX.nl wel een mailtje sturen of een belletje doen, dan zullen ze een zakje nieuwe condensatoren opsturen, waarna je zelf de oude kunt (laten) vervangen :) In ieder geval, zo werkt het uitstekend bij MSI.

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 21-09-2004 12:54 ]

• paradoXical
Ik ben zojuist even bij mijn lokale hobbyboer geweest en ik heb even alle condensatoren verwijderd (vacuum de tin weggezogen en de condensatoren er zo vanaf getrokken)

Ik ga nu een partij nieuwe scoren :)
Op zich wel weer leuk om te doen.. Ik heb meerdere pcs hier dus zo ramp is het ook niet. ik zal ook eens kijken of ik wat leuke pics kan schieten!

• paradoXical
Helaas geen pics.. maar toch even

Ik had even een mail gestuurd naar epox, en ze waren zo aardig me een partijtje nieuwe condensatoren te sturen + 2 casebadges.. Was nieteens moeilijk ze erop te solderen.. Goed uitkijken dat je niets beschadigd.. Alles zat er in 15 mins op.. 13 nieuwe condensatoren en mijn pc draait weer als een zonnetje!

Nu kan die weer 3 jaar vooruit! :)

Pagina: 1