Toon posts:

Nforce2 met aparte soundcard => gameport werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte Mobo met een Nforce2 chipset. Er zit geen gameport op dit board dus ik wilde mijn oude creative 4.1 soundcard erbij prikken. Ik krijg de gameport echter niet aan de gang (te weinig bronnen). Heb al onboard geluid uitgeschakeld en irq's veranderd, maar niks helpt. Het aparte is dat mijn Midi keyboardje op dezelfde port zonder aanpassingen wel direct werkt.

heb al zitten zoeken op got, maar geen oplossing gevonden

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

ik kan je niet helpen,maar heb welk _exact_ hetzelfde probleem...mss een algemeen gigabyte moederbord probleem ?

gigabyte ga-7n400-pro2

http://specs.tweak.to/16495

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welk OS draai je? Maak je gebruik van ACPI? Heb je een handmatig ingestelde swapfile?

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai Windows XP pro
Swapfile is windows geheugen op HD? Zo ja, dan nee ;) (=automatisch ingesteld)
Wat is ACPI?

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Ik heb dat probleem vroeger ook gehad met mijn ouwe SB 128 PCI. Maar het lag echt aan soundcard. Dus als je er eentje kan lenen van iemand, prik die maar effe in. Dan weet je of het aan je mobo ligt of het aan je soundcard.

Lucky Goldstar

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05 09:03

sniek

Got root?

Dat komt omdat je een gameport in je MOBO en in je Sound card hebt hangen. Als het goed is staan er ook twee vermeld in je hardwarelijst.

Schakel er eentje uit. suc6

Irrelevant by default - rm -rf /

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

ja dat zou makkelijk zijn geweest,maar dat werkt dus ook al niet ;)

er staan er 2 vermeld, schakel je er 1 uit dan werkt het nog steeds niet, geef je de onboard een ander addres werkt het nog niet

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
Er staan idd 2 gameports in mijn hardwarelijst, terwijl er fysiek niet één op mijn mobo zit (zijn geloof ik wel uitbreidingssetjes voor). Uitschakelen in hardwarde overzicht werkt helaas niet. Ga ook ff andere geluidskaart proberen idd.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:52

-ET-

Phone Home

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 12:26:
Er staan idd 2 gameports in mijn hardwarelijst, terwijl er fysiek niet één op mijn mobo zit (zijn geloof ik wel uitbreidingssetjes voor). Uitschakelen in hardwarde overzicht werkt helaas niet. Ga ook ff andere geluidskaart proberen idd.
Probeer die onboard gameport eens in de bios te disablen

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit is een relatief bekend probleem op NF2 bordjes.
Ook ik heb hier last van op m'n NF7-S.

Eigenlijk ligt het probleem bij de geluidskaart. Vooral bij Creative.
Hun gameports gebruiken I/O adressen als 200-207.
Helaas gebruikt de NF2 deze adressen al en krijg je de gameport dus niet aan de praat.

Nu is er voor sommige Creative kaarten een driver fix die dit verhelpt, anders moet je een geluidskaart gebruiken die voor de gameport niet 200-207 gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Rone op 21-09-2004 12:35 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=acpi definition] :) Je kunt het controleren door in de Apparaatbeheer onder "Computer" te kijken.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
r00n187 schreef op dinsdag 21 september 2004 @ 12:33:
Dit is een relatief bekend probleem op NF2 bordjes.
Ook ik heb hier last van op m'n NF7-S.

Eigenlijk ligt het probleem bij de geluidskaart. Vooral bij Creative.
Hun gameports gebruiken I/O adressen als 200-207.
Helaas gebruikt de NF2 deze adressen al en krijg je de gameport dus niet aan de praat.

Nu is er voor sommige Creative kaarten een driver fix die dit verhelpt, anders moet je een geluidskaart gebruiken die voor de gameport niet 200-207 gebruikt.
Aangezien ik denk dat een aantal personen hier veel aan zullen hebben even deze subtiele kick:

Na veel geprobeerd te hebben (en te zien mislukken) heb ik sinds kort naast m'n nVidia Soundstorm een Turtlebeach Montego II geluidskaart erbij geprikt.
Deze kaart herbergt de Aureal Vortex 2 chip en zoals verwacht gebruikt de gameport hiervan niet I/O adressen 0200-0207 maar A000-A007, zoals in onderstaande screen te zien is.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/pcvogel/Montego.JPG

Meteen na installatie m'n Sidewinder aangesloten en voilá.. het werkt :)

Verder heb ik helaas moeten concluderen dat niet iedere geluidskaart met de Vortex 2 chip zo succesvol is.
Zo heb ik ook m'n Terratec XLerate Pro geprobeerd die desondanks gewoon 0200-0207 aan de gameport toewees (en zodoende een conflict veroorzaakte).

Al met al ben ik wel geslaagd en geniet nu volop van een naar behoren funktionerende gamepad :)

[ Voor 30% gewijzigd door Rone op 21-12-2004 04:41 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 23:48
Aan TS: mocht je gebruik willen maken van de onboard gamepoort, waar vast een header voor is. Dan heb ik nog wel een bracket liggen. Moet ik alleen even weten welk moderbord je hebt, ivm pin-out.
Pagina: 1