Harde schijf kunnen uitzetten + extra questions

Pagina: 1
Acties:

• Bellsofwar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05-2025
Hey mensen ik heb een aantal vragen:

- Kan je een HD uitzetten, bijv als slave, aanwezig in je systeemkast, en dan alleen inschakelen wanneer je het nodig hebt. dus zonder de systeemkast open te maken. Dat je gewoon de power naar die HD kan uitzetten, desnoods softwarematig?

- Is een 2 mb cache HD ook daadwerkelijk minder goed voor games dan een 8 mb cache. Maakt dit echt het verschil met betrekking tot prestaties bij games?

- laatste vraag: Als je gamed, kun je die games dan beter installen op een master HD of op een Slave?

Thnx alvast...misschien klinkt dit weer een beetje vaag allemaal of verkeerde topic post :S, maar hoor het allemaal wel }:O

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
1° Ja en nee eingelijk. IDE schijven zijn niet hot swappeble dus kun je ze niet uit of aanzetten als je pc draait.
Echter, ik ben eens een programma tegen gekomen waarmee je interne hd's kunt loskoppelen. Vergelijk het met veilig verwijderen functie in windows voor externe schijven. Als je dan nog bvb de massa onderbreekt dmv een schakelaar die je vooraan op je case monteerd, kan je in principe hd eerst unmounten met dat programma, dan stroom uitschakelen.
Uit ervaring weet ik dat het programma niet zo feilloos werkt echter.
edit: ik het het programma even gezocht, en heet SwapManager.

2° geen idee eingelijk. Zoveel zal het wel niet schelen gok ik.

3° Als je games op een andere schijf van je c schijf staan (geen andere partitie maar wel andere schijft, bvb aan de slave) lijkt het me evident dat die sneller laden omdat die schijf niet voor andere dingen gebruikt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom_G op 21-09-2004 11:27 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Bellsofwar schreef op 21 september 2004 @ 10:55:
Hey mensen ik heb een aantal vragen:

- Kan je een HD uitzetten, bijv als slave, aanwezig in je systeemkast, en dan alleen inschakelen wanneer je het nodig hebt. dus zonder de systeemkast open te maken. Dat je gewoon de power naar die HD kan uitzetten, desnoods softwarematig?
Dit kan niet en zal de IDE controller volledig in de war schoppen. Je krijgt waarschijnlijk n blauw scherm als je dit probeert.
- Is een 2 mb cache HD ook daadwerkelijk minder goed voor games dan een 8 mb cache. Maakt dit echt het verschil met betrekking tot prestaties bij games?
Hangt er van af of de game veel data sequencieel leest. Meestal wel, dus er zal idd prestatieverbetering zijn.
- laatste vraag: Als je gamed, kun je die games dan beter installen op een master HD of op een Slave?
Maakt geen bal uit. Liefst op een andere schijf dan de schijf die je gebruikt voor de swapfile.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Voor de 1e, ja dat kan als je een SATA schijf hebt, aangesloten met een SATA power connector. Deze schijven zijn dan hot-swappable

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Aetje schreef op 21 september 2004 @ 11:24:
[...]

Dit kan niet en zal de IDE controller volledig in de war schoppen. Je krijgt waarschijnlijk n blauw scherm als je dit probeert.

[...]

Hangt er van af of de game veel data sequencieel leest. Meestal wel, dus er zal idd prestatieverbetering zijn.

[...]

Maakt geen bal uit. Liefst op een andere schijf dan de schijf die je gebruikt voor de swapfile.
1) Als je gewoon de tweede (en verdere schijven) uit laat zetten met energiebeheer, verbruiken ze ook nauwelijks stroom. Gewoon via Windows dus, uitzetten na 5 minuten bijv.

2) Nee, 8MB vs 2MB zal niet veel uitmaken bij gamen. Liever wil je TIJDENS het gamen nauwelijks HDD access, dus veel geheugen is de key.
Bij het laden van levels etc zal het ook niet veel uit maken, dit is idd vaak sequentieel lezen maar daar heeft meer cachegeheugen totaal geen invloed omdat je niet steeds dezelfde dingen leest en bij sequentieel lezen gewoon een grote lap data van de schijf zelf getrokken moet worden.

3) Liefst op een andere schijf als waar Windows op staat. Geen tweede schijf? Dan gewoon op dezelfde partitie installeren als waar Windows op staat.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Bellsofwar
In energiebeheer is het toch alleen mogelijk beide HD's uit te zetten (turn off harddisks). Of is er een optie waar je afzonderlijk kan kiezen welke HD je uit kan zetten? Bij activiteit met de muis bijv gaan die HD's gewoon weer aan.

Het zit nl zo, heb een goede 8 mb cache HD, maar maakt lawaai. Ik wil het alleen gebruiken voor dan bijv games, als het dan veel zou uitmaken in de prestaties. Voor de rest staat het uit, dan is mn systeem stiller en gebruik ik alleen de applicaties die ik nodig heb op HD 1.

Ik heb wel een external casing waar ik die HD in kan dumpen, maar dat neemt volgens mij nog meer af mbt prestaties.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Het workstation waar ik nu op werk heeft twee schijven, de OS schijf (C) gaat nooit uit natuurlijk, maar de tweede schijf gaat gewoon uit na 5 minuten. Dat is een backupschijf die verder niet veel gebruikt wordt. Dus waar je het vandaan haalt dat alle schijven weer aangaan na een muisbeweging, weet ik niet.

Jouw oplossing gaat dus best werken, de tweede schijf gaat uit als je je niet bezig houdt met de tweede schijf (games speelt / installeert). Klaar.

edit: en wat is het nut van de HD in een externe case stoppen dan?

[ Voor 34% gewijzigd door roelio op 21-09-2004 12:18 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Bellsofwar
ok, het kan wel dus. Ik weet het al, ik dacht aan de power options in configuration, daar stond een turn off harddisks rollbutton, met never, after ...minutes etc. Dat was dan zo dat de HD weer aan ging vanuit een standby situatie.

Waar is dan de optie dat ik ze afzonderlijk kan instellen. Als ik weer vaag ben moet je het zeggen...

nut van die external casing was dan, dat ik gewoon de stekker eruit kan trekken wanneer ik geen gebruik maakte van die HD. Maar de prestaties waren er ook niet naar met usb 2.0

[ Voor 22% gewijzigd door Bellsofwar op 21-09-2004 12:20 . Reden: aanvulling ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Waarom zou je ze afzonderlijk in willen stellen? Windows zet gewoon de schijven die niet gebruikt worden uit (of ben ik mistaken en doen de schijven dat zelf?)

• Bellsofwar
ok dus wanneer ik bezig ben in bijv Word en Disk 2 gebruik ik een geruime tijd niet, alleen Disk 1, wordt deze dan uitgezet terwijl ik wel bezig ben op de comp maar geen gebruik maak van DISK2 of dat windows geen toegang tot DISK 2 probeert te krijgen? Dus dan staat Disk 2 in idle stand.

Als dat zo is, dan heb ik er weer wat bijgeleerd. Ga het ff uitproberen wanneer ik thuis ben dan, ben er wel nieuwsgierig naar

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

op vraag 2: ik heb een 60 gig van maxtor die is 2 mb en een van 120 gb 8 mb cache.
die van 120 is toch wel een 10 tot 20 mb per sec sneller( 40mb/s vs 58 mb /s)
voor die paar euro doen dus:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

lammmetak schreef op 21 september 2004 @ 13:36:
op vraag 2: ik heb een 60 gig van maxtor die is 2 mb en een van 120 gb 8 mb cache.
die van 120 is toch wel een 10 tot 20 mb per sec sneller( 40mb/s vs 58 mb /s)
voor die paar euro doen dus:)
Vraag me af of dat aan de die extra MB's cache ligt ;)
Sequentiele read rates hebben weinig met cache te maken, wel met toerental (5400 vs 7200 rpm), aantal platters, platterdichtheid, en zijn die twee schijven wel van dezelfde generatie / type ? :P

Pagina: 1