Toon posts:

Discussie: hoe het beste backuppen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd naar de manier waarop iedereen zijn data backupt.

Met de toenemende hoeveelheid digitale foto's, mp3's van geripte CD's en overige (belangrijke) data, wil ik een nieuw systeem opzetten om het e.e.a. snel en makkelijk te backuppen. Ik heb nu een vast netwerk met 2 PC's. Binnenkort komt er een derde bij, die in de meterkast dag en nacht moet gaan downen. Het zou dus ook makkelijk zijn als je vanuit alle PC's toegang naar alle foto's, muziek en documenten hebt.

De volgende mogelijkheden heb ik overwogen, maar er is altijd wel iets op aan te merken:

- Het gebruik van Raid-1 (mirroring), op een van de PC's, waardoor er altijd een backup wordt gemaakt van je data. Echter alleen safe voor een HD crash en niet voor virussen e.d. omdat die dan dus ook worden gemirrored naar je backup.

- Het gebruik van Ghost of Drive Image voor bepaalde partities, maar dit moet steeds handmatig gebeuren en worden weggezet naar een andere harddisk om i.g.v. een HD crash niet ook je backup kwijt te raken. In mijn geval moet dat een andere PC zijn, maar dan zou je je netwerk eigenlijk al moeten opkrikken naar gigabit als je telkens die grote bestanden wilt overzetten naar een andere PC.

- Alles backuppen op dual layers of single layers DVD. Erg tijdrovend om om de zoveel tijd te doen, want het gaat al snel om 40 gig aan data en met 4 speed
DVD-RW duurt me dat te lang...

- Externe harddisk aan je router hangen (Asus WL500g) en hier al je data naar toe wegschrijven al dan niet ongecomprimeerd of via drive image/ghost. Ben er alleen nog niet achter hoe veilig (voor hacks/virussen) data op deze aansluiting op je router is, als je niet steeds de externe schijf loskoppelt...

- De 3e PC, die toch altijd aanstaat, voorzien van een grote harddisk en hier alle data op backuppen. Echter zal deze veelal downloaden, dus staan er poorten open en moet die PC misschien wel in de DMZ (bij een vriend van mij de enige mogelijkheid om Emule goed werkend te krijgen i.c.m. zijn router). Dus ligt al je data redelijk "op straat".

Wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover. Het zal een of een combi van bovenstaande mogelijkheden worden, maar ben wel benieuwd hoe jullie dit oplossen...

Michael

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zou zelf de meeste data in PC3 stoppen, en de echt belangrijke data op (Dual-Layer) DVD branden. Ook RAID-1 klinkt handig, heb er zelf nog nooit iets mee gedaan of uberhaupt zelfs van gehoord 7(8)7

Wat ook heel handig is voor veel data, externe hardeschijf. Ik zie die optie bij jouw staan maar dan alleen aansluiten op je router. of bedoel je dat ook?

[ Voor 5% gewijzigd door LifeTecH op 21-09-2004 01:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik bedoelde die externe HD aan m'n router omdat die Asus WL500g die optie toevallig heeft. Aan een andere PC kan natuurlijk ook...

Raid-1 klink idd erg handig, maar ik vind er niet heel veel echt beruikbare info over. Bijv. of je de backup schijf in WinXP kunt bekijken om te zien of alle data wel over wordt gezet. Of hoe je in geval van een crash je data kunt recoveren. Voor mij ook allemaal nieuwe materie, maar zoals gezegd beschermt het ook niet tegen virussen/hacks, dus als enige optie voldoet het denk ik niet...

Zijn er eigenlijk progjes die je op kunt starten en waarbij je vooraf kunt instellen welke mappen ze dan moeten kopieren? Ik wil liever niet teveel schedulen, want dan staat er weer een progje open en dat kost weer onnodige resources... En kopieren naar andere PC's lukt dan weer alleen als alle PC's ook aanstaan, want ik heb niet overal Wake on Lan.

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 01:52:
Ja ik bedoelde die externe HD aan m'n router omdat die Asus WL500g die optie toevallig heeft. Aan een andere PC kan natuurlijk ook...

Raid-1 klink idd erg handig, maar ik vind er niet heel veel echt beruikbare info over. Bijv. of je de backup schijf in WinXP kunt bekijken om te zien of alle data wel over wordt gezet. Of hoe je in geval van een crash je data kunt recoveren. Voor mij ook allemaal nieuwe materie, maar zoals gezegd beschermt het ook niet tegen virussen/hacks, dus als enige optie voldoet het denk ik niet...
Ik bedoelde het ook dat je dit erbij kon doen :)
Zijn er eigenlijk progjes die je op kunt starten en waarbij je vooraf kunt instellen welke mappen ze dan moeten kopieren? Ik wil liever niet teveel schedulen, want dan staat er weer een progje open en dat kost weer onnodige resources... En kopieren naar andere PC's lukt dan weer alleen als alle PC's ook aanstaan, want ik heb niet overal Wake on Lan.
Maar je hoeft toch niet elk moment data over te brengen op andere pc's, dit kun je ook bijvoorbeeld om de 3 dagen doen of 1x in de week.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je zoveel last van (schadende) virussen dan?

Ik doe zelf regelmatig (1x per dag) een automatische backup naar een andere schijf op mijn eigen computer. Maar dit is meer omdat ik nog weleens de verkeerde dingen wil weggooien.

Daarnaast probeer ik ook handmatig zo consequent mogelijk een keer per maand oid een DVD te branden en deze fysiek ergens anders te bewaren. Bij alle opties die jij opnoemt ben je nog steeds de sjaak als je huis afbrand.

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt; elke paar dagen is prima. Maar al die data staat weer ergens anders, dus het zou handig zijn als je een soort batch in een klein progje kon aanmaken die het voor je kopieert als je het opstart. Ik doe nu alles handmatig, dus regelmatig mapje Documenten, mapje foto's, mapje mp3 (duurt erg lang :Z ) kopieren. Zou mooi zijn als dat progje dan alleen de nieuwe of veranderde files zou kopieren i.p.v. alles weer opnieuw. 40 gig door het netwerk pompen duurt wel even...
Op zich werkt Drive Image met SATA ook heel snel en de 3e PC zou ik kunnen gebruiken voor storage van de backups. Maar hoe veilig is een PC in een DMZ?Volgens mij helemaal niet. Zeker niet als er continu poorten openstaan van programma's die aan het downloaden zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Orphix v.w.b. het afbranden van je huis heb je gelijk. Moet je idd dvd's of een externe schijf ergens anders bewaren. Heb wel al twee keer een gecrashte schijf gehad, waarvan een keer alle mp3's zijn kwijtgeraakt. En met virussen heb ik voorlopig nog geluk gehad, maar ik wil er toch rekening mee houden.

Ik zit zelf ook te denken aan backuppen naar een andere schijf (alleen is dat bij mij altijd een andere PC of ik moet een nieuwe schijf erbij kopen) en bijv. foto's daarnaast ook op DVD's. M.n. foto's zijn natuurlijk het belangrijkste om goed te bewaren, zeker als je niet meer analoog fotografeert en ook niks laat afdrukken.

(off-topic: Hoe lang blijft zo'n dvd eigenlijk readable als je hem gewoon in de kast bewaart? 5 jaar? 10 jaar?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 02:19 ]

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 16:16
CD's zijn net zoals DVD's beperkt houdbaar. Een aantal dingen die je kunt (moet) doen om de levensduur te vergroten:
- Koop media van goede kwaliteit.
- Bewaar de media in een verticale positie
- Beschrijf de media niet, of desnoods met een inkt op waterbasis. Bedenk dat de zwakste kant de BOVENkant is.
- Bewaar de media koel en droog. Ergens tussen de 10 en 20 graden. Hoe stabielere temp., hoe beter.
- Beschrijf de media met een zo laag mogelijke brandsnelheid.

In theorie zou op deze manier een DVD of CD misschien wel 50 of 100 jaar mee moeten gaan. Lang genoeg in ieder geval.

Ik zelf heb 2 PC's met alle data die ik synchroniseer, beide met verschillende virusscanners. En eens in de zoveel tijd maak ik CD's met alle belangrijke data. Geen DVD's omdat ik nieuwe technieken in dit soort gevallen niet vertrouw.

Verwijderd

MP3's kwijtraken tot daar aan toe, maar foto's zijn een stuk belangrijker. Ik maak zelf altijd een 3 dubbele back up ervan : 2 middels Norton Ghost, zowel op schijf als op dvd en de derde op een een schijf in een andere pc. Ben op deze manier nog nooit iets kwijt geraakt omdat 1 van de drie altijd wel werkt. Tis maar net hoveel belang je er aan hecht.

Norton neemt wat tijd in beslag maar dat kun je altijd even doen als je aan het eten bent of staat te douchen. Tegen de tijd dat je ermee klaar bent is je back up klaar. Je maakt gewoon ook iedere keer een totale nieuwe back up, en niet steeds een stukje erbij, dan kan de kans op errors ook steeds weer meer toenemen, ivm het herschrijven van de TOC op de cd/dvd waar ook fouten in op kunnen treden.

Voormij werkt dit al jaren feilloos, zonder dat ik er eigenlijk tijd mee verlies, want de pc kan mooi aan de gang als ik sta te boenen onder de douche ;)

In ogenschouw genomen dat iedereen andere ervaringen heeft en andere manieren prettiger vind werken. Daarintegen gaat het om het voorkomen van verlies van data wat voor mij belangrijker is dan een paar minuten langer bezig zijn voor een paar goeie back up's. Tis maar net wat je wil.

Overigens heb ik nog steeds werkende cd's hier van 10 jaar terug, tis maar net hoe je ze bewaart, qua temp/licht/vocht graad. Stof, vlekken of krassen zie je niet bij mij op de cd's en schrijven doe ik er al helemaal niet op, daar heb je nu eenmaal de hoesjes voor, gewoon weer gelijk terugstoppen als je klaar bent. Want je zou maar net een stift hebben die wel je data beschadigt, dan ben je gelijk zuur |:(

Verwijderd

Ik koop altijd het dubbele aan harde schijven van wat ik nodig heb.

Enerzijds 2x120GB SATA in RAID0 en anderzijds 2x120GB PATA apart. Om de paar weken maak ik een backup van de array naar de 2 aparte schijven (geen volledige backup, ik onthoud ongeveer wat er bijgekomen is). De belangrijkste documenten zet ik op beide aparte schijven en op een CD-RW.

Als mijn RAID-array stuk gaat:
-Array herstellen
-Booten vanop de eerste aparte schijf (waar al een OS op staat)
-Array herformatteren en meteen alles terug opzetten

Als er een schijf stuk gaat:
-Meteen naar de winkel om een vervangende schijf
-Backup terugzetten

Kans lijkt me ontzettend klein dat er iets verloren gaat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, er is geen "beste" manier. Iedereen heeft wel zo z'n eigen mening over en het verschilt per doel en ook waarbij de gebruiker zich het beste voelt.

Zelf backup ik mbv [u]No Hands Backup[/] elke avond de belangrijkste data richting een 5-disk SW-RAID5 array op mijn PC én richting een 8-disk HW-RAID5 array op mijn server. Elke maand schrijf ik deze weg richting een DVD-RW'tje. Dat vind ik allemaal betrouwbaar zat :)

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11-2025

CyberJoe

Only visiting this planet

Ik weet dat het niet het meeste hightech is, maar mijn simpele oplossinkje is een usb2 externe schijf van 160gb en die zet ik aan als het nodig is, even back uppen, weer uit. Werkt voor mij. Heel goed zelfs. En daarnaast staat het bij mij ook in raid (mirror) en dat is ook al eens mijn redding geweest (was voor de usb drive)

Ja ik heb ook een computer.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:19

lier

MikroTik nerd

Ik maak gebruik van een DAT tape drive.
Deze kan maximaal 8 Gb (compressed) bevatten, wat voldoende is voor mijn data.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Ik draai op m'n workstation een RAID 0, dus heb ik een batchje gemaakt die elke nacht m'n belangrijke data richting m'n server pompt. Daar zou ik het weer op een 12/24 GB DAT tapeje kunnen zetten, maar dat heb ik nog niet gedaan tot nu toe ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Turkish schreef op 21 september 2004 @ 09:39:
Ik draai op m'n workstation een RAID 0, dus heb ik een batchje gemaakt die elke nacht m'n belangrijke data richting m'n server pompt.
Dat zou je ook kunnen doen, een batfiltje kunnen maken waarin je zet welke mappen waarheen gecopieerd moeten worden, scheelt je weer handmatig copieeren. Dit zou je zelfs via een geplande taak kunnen doen, dan heb je het automatisch.
Voorlopig een leuke oplossing.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Ik synchroniseer m'n privé-pc met die op mijn werk, m.b.v. een externe USB-disc. Helaas is de opslagruimte op mijn werk-pc geen 320GB, maar mijn films en mp3's staan ook op DVD. Voor foto's, mijn outlook inbox/sent items folders e.d. werkt het prima.

Verwijderd

Wat ik altijd doe m.b.v. een tape streamer tapejes volstouwen met een capiciteit van 24 gig. Deze draait hij in principe elke dag. Heb je meer data kun je van tapjes wisselen. Deze streamer zit gewoon in mijn server, waar ook de belangrijke data op staat. Het enigste probleem is dat ik de streamer heb gekregen, dus weet ik niet hoe duur dat is, en of het uberhaupt nog wel te krijgen is.

Wat ook nog een optie is een wat duurder(denk ik) medium, waarmee je gecomprimeerd 400 gb kan backuppen (Ongecomprimeerd 200 Gb. Ik geloof dat dit van HP is.

Maar ik weet niet wat je budget is.

Verwijderd

Topicstarter
oheng schreef op 21 september 2004 @ 02:30:

Ik zelf heb 2 PC's met alle data die ik synchroniseer, beide met verschillende virusscanners. En eens in de zoveel tijd maak ik CD's met alle belangrijke data. Geen DVD's omdat ik nieuwe technieken in dit soort gevallen niet vertrouw.
Oheng, hoe synchroniseer jij die PC's? handmatig of heb je daar software voor?
Zag iemand anders al over batch files, maar als er een handige tool voor is, is dat natuurlijk makkelijker...

Verwijderd

Topicstarter
CyberJoe schreef op 21 september 2004 @ 08:47:
En daarnaast staat het bij mij ook in raid (mirror) en dat is ook al eens mijn redding geweest (was voor de usb drive)
CyberJoe, hoe werkt dat Raid-1 nou precies zodra je het hebt opgezet.
Gaat dat mirroren naar de backup schijf continu door terwijl je in WinXP werkt
op je main-schijf?
Of wordt er alleen bij boot-up van je PC gemirrored? Als het continu is, merk je dat dan aan de performance van je systeem (in mijn geval een athlon XP2200)?

Kan je in WinXP de backup drive ook bekijken en zien wat er op staat zodat je kunt controleren of de backup ok is? Als het fout gaat met de main drive, kan je dan de schijven fysiek omwisselen en klaar, of komen er allerlei DOS utilities aan te pas om je data te recoveren?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 12:14 ]

• LinuZZ
  • Laatst online: 11-03 18:03
Raid 1 schrijft alles wat je doet weg naar 2 schijven, dit merk je niet in prestatie als je exact de zelfde schijf hebt, raid neemt de sneldheid van de traagste schijf aan(en ook de opslag capaciteit van de kleinste)
als één schijf crashd dan kun je die vervangen en daarna deze weer iedntiek maken aan je andere schijf.
waarom wil je atomatisch back uppen van je data als hij zo geliefd is? voor het zelfde geldt saat er een virus bij en maak je daar fijn een back up van, zonder dat je dat zelf door hebt. beste oplossing is een verwisselbaar medium zoals dvd/cd of een losse schijf in usb/bracket vorm

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 01:28:
Ik ben benieuwd naar de manier waarop iedereen zijn data backupt.
Op het moment heb ik een extra HD in m'n computer die ik eens in de maand aansluit en waarop ik alle omvangrijke data ongecomprimeerd naar kopieer. Van kleine dingen die vaak bijgewerkt worden zoals documenten heb ik meestal wel een kopie op internet of rewritable cd staan dus eens per maand backuppen is voldoende voor mij.

Door de HD niet de hele tijd aangesloten te laten heb je wat extra bescherming tegen virussen, hackers, stroompieken en het scheelt iets in slijtage. Nadelen aan deze methode zijn dat je je computer telkens open moet schroeven (thumbscrews :P ) en in geval van brand of diefstal ben je je data nog steeds kwijt.

Ik zit er dan ook al een tijdje aan te denken om een mobile tray te kopen, de HD met een password te beveiligen en 'm bijvoorbeeld in m'n kluisje op werk te bewaren. Maar misschien koop ik ook wel gewoon een externe HD met USB 2.0

Wat ik in elk geval af zou raden zijn het backuppen op CD/DVD, zoals je zelf al zegt is het veel te veel werk als het om enkele tientallen GB gaat. En comprimeren zou ik ook afraden; divx, mp3 en jpg worden er toch niet veel kleiner van en als je een keer die backup terug moet zetten kan het erg lastig zijn als de data gecomprimeert is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 14:03 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

r_jansen86 schreef op 21 september 2004 @ 13:10:
Raid 1 schrijft alles wat je doet weg naar 2 schijven, dit merk je niet in prestatie als je exact de zelfde schijf hebt, raid neemt de sneldheid van de traagste schijf aan(en ook de opslag capaciteit van de kleinste)
als één schijf crashd dan kun je die vervangen en daarna deze weer iedntiek maken aan je andere schijf.
waarom wil je atomatisch back uppen van je data als hij zo geliefd is? voor het zelfde geldt saat er een virus bij en maak je daar fijn een back up van, zonder dat je dat zelf door hebt. beste oplossing is een verwisselbaar medium zoals dvd/cd of een losse schijf in usb/bracket vorm
De leesprestaties gaan vooruit als je RAID 1 gebruikt ipc single drive. Schrijf prestaties zijn identiek aan single schijf.
RAID 1 (mirroring) is geen vorm van backup!!
zie natuurlijk ook de RAID FAQ _/-\o_

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Een volledige zeker backup heb je nooit, maar het is kwestie van een zo goed mogelijke oplossing te zoeken.
Zelf zit in mijn PC
1 *40 PATA (OS)
1 *120 PATA (TV series en film)
1 *120 SATA (Muziek en tijdelijke data)

Zelf doe ik een wekelijkse ghost op een externe schijf. De belangrijke andere data zet ik ook regelmatig via SyncBack op andere schijven die ik ook via USB benader. Daarmee doen sommige oudere 10, 13, 40 en 80 Gb schijven nog hun werk.

DVD of CD is toch steeds of net te klein of veel te veel ruimte.

Ben van plan om binnenkort een 200Gb bij te kopen om zeker te zijn van eventuele verliezen. Door de schijven niet contant in de PC te laten zitten is de kans op virusbesmetting op de backup ook (vrijwel) nihil

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-03 20:32
Al mijn belangrijke bestanden worden iedere nacht middels cron gepland en verspreid over 3 fysieke schijven (op de server en op een workstation). Eén is de originele schijf, en daarna wordt het nog twee keer gekopieerd naar andere schijven. Kan mij niet boeien dat mijn netwerk 's nachts flink staat te stampen.
Dit is dus a-poor-man's raid :)

• LinuZZ
  • Laatst online: 11-03 18:03
IorGie schreef op 21 september 2004 @ 14:10:
[...]

De leesprestaties gaan vooruit als je RAID 1 gebruikt ipc single drive. Schrijf prestaties zijn identiek aan single schijf.
RAID 1 (mirroring) is geen vorm van backup!!
zie natuurlijk ook de RAID FAQ _/-\o_
Level 1 - Mirroring
Bij RAID 1 wordt de data gekopieerd naar twee harde schijven, waardoor er op elke harde schijf exact dezelfde data staat. Dit verhoogt de veiligheid; immers, als de ene harde schijf kapot gaat, dan heb je nog altijd een backup ervan op de andere harde schijf.
(uit de faq)

dus als je praat over één schijf praat die kapot gaat is raid 1 wel een back up
uiteraard, als je voedng zivczelf opblaast NAdat hij een spanningspiek door je pc heeft gejaagd of je pc brand flink uit dan is raid 1 idd geen back up

[ Voor 15% gewijzigd door LinuZZ op 21-09-2004 20:05 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 22:49
Raid 1 voor the korte termijn beveiliging van m'n bittebak. Al 2 keer nodig gehad (v.e. 7/24 multimedia thuisserver met 400Gb/raid1).

Losse/reserve disks voor decentrale opslag, een paar keer per jaar. Wanneer ik zin/tijd heb. Manuele Ghosting van werkstations of Dual write van kritische bestanden kruislings naar verschillende losse PC's. Echt belangrijke data, correspondentie/foto's/werkstukken enz., gaan naar CD/DVD.

Tape en andere (netwerk & DVD) backup's is gewoon niet meer uitvoerbaar bij de massale data hoeveelheden data (totaal iets van 1TByte).

Ms dat ik overstap naar netwerkbackup's bij een volgende thuis upgrade naar Gbit. Mja da's niet genoeg, ook de servers/disks moeten dan zo snel werken. Al met al, behalve tijd ook een tamelijk dure operatie.
Met 100mbit lijntje en ordi IDE disks, kan je practisch gezien over een hele dag (24 uur) maar iets van 400Gb saven. Dus dat schiet niet op. Verder ik wil niet alles permanent, de hele dag om redenen van backup aanzetten. Eén server die de hele dag aanstaat (1,2 Mw/jaar !!) is al duur genoeg.

O ja, ik zou natuurlijk flink kunnen besparen op diskruimte want (in)direct heb ik veel zaken nl. dubbel of zijn niet meer nodig. Mja, het uitzoeken en reorganiseren, kost mij teveel tijd en een schijfje van 120gb bijzetten is dan makkelijker (& sneller).

[ Voor 3% gewijzigd door PtrO op 21-09-2004 21:32 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 20:51
PtrO schreef op 21 september 2004 @ 21:29:
Tape [knip] backup's is gewoon niet meer uitvoerbaar bij de massale data hoeveelheden data (totaal iets van 1TByte).
* Bud_s kan gewoon in een keer tot 4.2 TByte naar zijn library drukken :)

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een handig tooltje zoekt om automatisch backups te maken van bepaalde bestanden of mappen, kan ik je superflexible file synchroniser aanraden. Ik gebruik het om terwijl ik aan het werk ben, om de vijf minuten een backup te maken op een externe harddisk. Zelfs als mijn computer spontaan ontbrandt, ben ik zo hooguit vijf minuten werk kwijt. Het programma biedt allerlei mogelijkheden.
Een externe hd is trouwens heel handig; ik maak er ook regelmatig image backups op van de bootpartities van al mijn computers. Leuk is dat er een programmeerbare knop op zit; als ik erop druk wordt Mijn Documenten automatisch gebackupt, maar dat kun je aanpassen. Nadeel is dat ik de schijf altijd moet ontkoppelen voordat ik de pc (her)start, anders weigert de computer te booten. Foutje van Maxtor.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
zelf heb ik voldoende schijfruimte om de meest belangrijke bestanden gewoon op beide schijven te zetten, zodat als er eentje kapot gaat ik het meeste nog gewoon heb

films en mp3's brand ik altijd op dvd of cd

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 22:49
Bud_s schreef op 22 september 2004 @ 16:50:
[...]

* Bud_s kan gewoon in een keer tot 4.2 TByte naar zijn library drukken :)
:D Hoe hoe, vertel vertel.

Je zit er natuurlijk op te wachten om dat kwijt te kunnen, of niet >:)

Enne eh, je doet dat vast niet met een ordi PC vv. bijbehorende armeluis magneet platen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1