Het grote Shuttle Sb81P barebone topic

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:03
Na aanleiding van dit leek het mij een goed idee om een een 'groots' topic over de Shuttle SB81p Barebone te openen.

korte specificaties:

Voor gedetaileerde specificaties verwijs ik jullie graag naar deze site.
800/533FSB and Hyper-Threading
Chipset: Intel 915G / ICH6R
Low noise with ICE-Heatpipe Cooling
New: Linear fan control
4x Serial-ATA Raid, GigaBit LAN
1x PCI-E (16X), 1x PCI, 2x DDR400/333, 8x USB 2.0
8 channel audio with SPDIF in and out

Wat kijkvoer:
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sb81p.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sb81p_3d1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sb81p_3d3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sb81p_view3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/600/sb81p_overview_e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sb81p_ice1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sb81p_ice2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/mb/fb81.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/review/343/AirFlow.jpg

Zelf vroeg ik mij af waarom in de ene review men met alle coolers op full een intel 560 (3600ghz) op 4000 (fbs 220) kan laten lopen. Terwijl de andere review men een 550 (3400ghz) net op 3500 (fsb 210) kan laten lopen

Viel jou dat ook op? Of zit je ergens anders mee. Mijn vraag aan jullie is dan ook: Wat vind je van deze barebone? Zijn er volgens jou alternatieven? Welke vragen heb je? Stel ze hier!

offtopic:
heb je aanmerkingen over de beginpost meld me dit dan ook

[ Voor 1% gewijzigd door Tijs_a op 20-09-2004 22:33 . Reden: typo ]

Verwijderd

Ik vind het een ontzettend doordachte barebone, denk dat ik de SB81P zelf ook ga aanschaffen. De minpuntjes : 1) Geen airfilter tegen stof 2) Geen standaard WiFi 3) Ze hadden het 1x PCI Express slot beter kunnen vervangen door de 4x variant.

• Tijs_a
  • Laatst online: 13:03
Hij is zeker doordacht. Zo'n stof filter kan je zelf ook maken met een panty alleen ik denk niet dat je ze makkelijk kan bevestigen

Moet ik op deze site op maken dat het moederbord van de sb81p net zo als de asus cpu lock free is?
link

Want dat zou betekenen dat je je 3.4 op 14 zet ipv van 17 en dan je fsb helemaal op 255 zet.

[ Voor 164% gewijzigd door Tijs_a op 21-09-2004 23:48 ]

• Joortje
  • Laatst online: 24-03-2025
Ik heb hem vorige week besteld. Het probleem is dat hij nergens op voorraad is en er ook niet aangegeven kan worden wanneer die geleverd kan worden. Ik zit dus op hete kolen, aangezien ik alle andere spullen al binnen heb en nauwelijks kan wachten om hem in elkaar te gaan zetten.
Tips m.b.t. winkel(s) die hem wel op voorraad hebben zijn welkom. :)

Verwijderd

Zelfs bij Salland Automatisering is de status "Levertijd langer dan 2 weken" & "Niet op voorraad extern magazijn (klik voor meer informatie)". Succes!

Verwijderd

Heeft iemand 'm ondertussen al gezien of in huis? Ik zit ook te twijfelen of ik deze zal bestellen, of wellicht toch voor de mindere (maar volgens mij ook moeilijk leverbare, schiet dus ook niet op) SB83G5 ga. Het lijkt me wel een supersysteem, maar om er nu een maand op te gaan zitten wachten.... (dan kan ik alsnog m'n nieuwe systeem op de HCC dagen bij elkaar sprokkelen)

Verwijderd

ik heb hem bij pcmegastore besteld, maar de leverancier van deze winkel had hem op 7 okt verwacht, helaas is dit al weer uitgesteld naar 22 okt. Ik heb voor de rest alle spullen binnen en kan echt niet wachten.

Ik heb ook een mail naar shuttle duitsland gestuurd en gevraagd wat er aan de hand is, hier helaas nog geen reactie op gehad.

Ik heb hier eventueel nog een link naar een duitse website waar ze al verschillende keren op voorraad waren afgelopen weken:

http://www.geizhals.at/deutschland/a107014.html

Verwijderd

Ik heb 'm in huis! Wat een machientje! Heerlijk! Hij was leverbaar door Computerland, ze hadden er drie (nu dus nog 2 over!), wel duur 449,-. Ze hadden 'm niet op een lijst staan en bij de vestigingen stond ie op niet leverbaar maar het centrale magazijn had er dus drie!
Dus als je 'm snel wilt hebben...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 10:31:
Ik heb 'm in huis! Wat een machientje! Heerlijk! Hij was leverbaar door Computerland, ze hadden er drie (nu dus nog 2 over!), wel duur 449,-. Ze hadden 'm niet op een lijst staan en bij de vestigingen stond ie op niet leverbaar maar het centrale magazijn had er dus drie!
Dus als je 'm snel wilt hebben...
bedankt voor de tip, ik heb een mailtje gestuurd en zal morgen ook nog even bellen.

Verwijderd

ja idd ze hadden er nog 2 liggen, en nu ligt er nog maar 1 :D

Verwijderd

Beste medebezitters,

Ik heb een prescott 3.4Ghz in mijn shuttle sb81p zitten. via de bios heb ik de temperatuur zitten bekijken (idle) en met smartfan aan, wordt de temperatuur zo'n 65 graden. Toch is het een fors koelsysteem wat erop zit, dus deze waarde lijkt me veel te hoog. Hoe warm wordt jullie processor en welke processor hebben jullie erin zitten?
Verbeterd een en ander met een bios upgrade?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 13:02 ]

• Joortje
En nu ligt er geen eentje meer.... :)

Vanavond lekker de boel in elkaar zetten!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 13:01:
Beste medebezitters,

Ik heb een prescott 3.4Ghz in mijn shuttle sb81p zitten. via de bios heb ik de temperatuur zitten bekijken (idle) en met smartfan aan, wordt de temperatuur zo'n 65 graden. Toch is het een fors koelsysteem wat erop zit, dus deze waarde lijkt me veel te hoog. Hoe warm wordt jullie processor en welke processor hebben jullie erin zitten?
Verbeterd een en ander met een bios upgrade?
ik heb er een p4 3.4GHZ inzitten en die is ongeveer 45 graden idle, dit is in windows, en ik geloof dat de processor in windows een soort thermal clocking heeft zodat hij sommige delen uitschakelt en daardoor cooler blijft. Maar in games op 100 is de temperatuur ongeveer 55-60 graden. valt opzich wel mee, gelukkig hoeft de fan dan niet voluit te draaien want met fan op 100 lijkt het net een stofzuiger, en dan heb ik eigenlijk ook nog een vraag, hoe warm zijn bij jullie de 2 harddisken die boven in liggen, ik heb aan de achterkant een Maxtor 200gb SATA disk en aan de voorkant een Maxtor 250gb Sata disk, en als bootdisk (op diskette station plaats) een 300gb Maxtor 16mb cache, deze blijft wel cool maar de 250 gb disk is ongeveer rond de 60 graden, ik ben daar opzich niet heel erg blij mee.

Verwijderd

Dan eigenlijk nog een vraag, weet iemand waarneer er een bios updat komt, in de vele reviews die er te vinden zijn op internet lees ik dat ze soms een bios update toegestuurd hebben gekregen van shuttle, en daar zou de temp settings nog beter in te stellen zijn.

Verwijderd

Hier kan de de laatste BIOS update van 19 oktober 2004 downloaden.

FB81S014 Checksum: 9F00 Date: 07/26/2004
Initial release.

FB81S017 Checksum: EF00 Date: 08/09/2004
1.Fixed BIOS can't detect fan speed issue after clear CMOS.
2.Fixed power LED Brightness function fail issue, when system resume from S3.
3.Changed the "PCI-E/PCI CLK" item string to "PCI CLK" in BIOS setup page.

FB81S024 Checksum:E500 Date:10/16/2004
1.Fixed Celeron-D CPU logo fail(show P4 logo).
2.Add bios item "CPU Ratio fixed 14x"(for P4 3.4G or higher).
3.Fixed ADD2 card install in PCI-E slot can't boot.
4.Update Micro Code for Prescott CPU.
5.Update VGAbios to ver3398.
6.Fixed sometimes can't enter BIOS setup.
7.Update micro code 1.10 for memory.
8.Add thermal monitor 2 support.
9.Change fan setting parameter.
10.Fixed PCI-E 3D performance sometimes abnormal.
11.Change Azalia item string to "High Definition Audio".
12.Fixed P4 E0-stepping CPU(775) can't save CMOS.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 22:24 ]

• LLaTeM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:49
Zijn er ook mensen die weten waar je dit ding (nog) kan kopen in Nederland zonder een levertijd van >= 1 week... _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door LLaTeM op 01-11-2004 21:14 ]

Verwijderd

yep :)

informatique heeft ze.... na laat ik het zo zeggen, McDos heeft ze op voorraad en McDos is de leverancier van informatique. wel erg prijzig.

heb hem zelf vorige week besteld en had hem vrijdag in huis. na inbouw van componenten kwam ik alleen tot de vervelende conclusie dat de voeding doa was... hij is nu dus weer terug bij informatique zodat de voeding vervangen kan worden.... argh.

ff wat anders. waar haal ik een Add2 card vandaan zodat ik tv-out heb zonder een extra (dure) videokaart aan te schaffen. het moet namelijk mijn media center pc gaan worden....

op de site van intel (http://support.intel.com/...htm?iid=graphics+915main&) zie ik wel dat het er is, maar niet waar. google levert ook al geen resultaten op in nederland.

hier in het forum wordt wel gesproken over de add2 card in die bios update, maar verder niets....

Verwijderd

btw, ik zie nergens de review op toms hardware. deze review is zo'n beetje de reden dat ik dat ding gehaald heb.....

hij is super stil :D

--------------------------------------------------------------------------------
Article Info
13 Barebones Reviewed Are Anything But Square
--------------------------------------------------------------------------------
Created:
August 4, 2004
By:
Siggy Moersch
Category:
PCs & HowTo

Summary:
The small cube-shaped barebone PCs continue to emerge in a growing number of living rooms as sleekly designed personal video recorders (PVR) and DVD players. However, loud fan noise pollution is too often a necessary evil. THG reviews a baker's dozen for home entertainment capabilities versus noise levels.

Link:
http://www4.tomshardware.com/howto/20040804/index.html

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2004 @ 09:44:
btw, ik zie nergens de review op toms hardware. deze review is zo'n beetje de reden dat ik dat ding gehaald heb.....

hij is super stil :D

Article Info
13 Barebones Reviewed Are Anything But Square
Created:
August 4, 2004
By:
Siggy Moersch
Category:
PCs & HowTo

Summary:
The small cube-shaped barebone PCs continue to emerge in a growing number of living rooms as sleekly designed personal video recorders (PVR) and DVD players. However, loud fan noise pollution is too often a necessary evil. THG reviews a baker's dozen for home entertainment capabilities versus noise levels.

Link:
http://www4.tomshardware.com/howto/20040804/index.html
is die van jou stil dan, wil je even je settings in je bios opgeven, en mijn harddisk bovenin, aan de voorkant zeg maar die is ongeveer 60 graden. hoe warm zijn die van jullie, en de kast is echt een stofzuiger zeg maar qua geluid

Verwijderd

Check de nieuwe fluisterstille Shuttle SB86i...

• Joortje
Ik heb de fansnelheid op 50% staan. Ik vind dit een mooie modus tussen koeling en geluid. CPU temp is dan idle 36 en case temp 30. Stressed gaat de temp van de CPU richting 50 en case richting 45.
Het geluid van de fans is dan heel acceptabel. Maar ja, dat is uiteraard wel persoonlijk. Als je smartfan de snelheid laat bepalen, dan is hij inderdaad fluisterstil, maar dan vind ik de temps te hoog. Hoewel de temps dan absoluut binnen de toelaatbare specs blijven.Ik heb geen idee van de temps van de HD's. Ik heb geen tempsensor aangebracht. Ik heb er 2 dagen achtereen mee gegamed en het werkt perfect.
Ik heb er trouwens wel 'slechts' een p4 3.0 ghz inzitten. Ik heb bewust gekozen voor deze CPU omdat hij lekker goedkoop was en de warmteproduktie mee valt tov de hoger geklokte CPU's.
Verdere specs:
- ASUS EAX800XT
- 2 Maxtor 200GB Sata
- 2x512 Geil PC3500 dual channel

[ Voor 12% gewijzigd door Joortje op 15-11-2004 20:47 ]

Verwijderd

Joortje schreef op maandag 15 november 2004 @ 20:43:
Ik heb de fansnelheid op 50% staan. Ik vind dit een mooie modus tussen koeling en geluid. CPU temp is dan idle 36 en case temp 30. Stressed gaat de temp van de CPU richting 50 en case richting 45.
Het geluid van de fans is dan heel acceptabel. Maar ja, dat is uiteraard wel persoonlijk. Als je smartfan de snelheid laat bepalen, dan is hij inderdaad fluisterstil, maar dan vind ik de temps te hoog. Hoewel de temps dan absoluut binnen de toelaatbare specs blijven.Ik heb geen idee van de temps van de HD's. Ik heb geen tempsensor aangebracht. Ik heb er 2 dagen achtereen mee gegamed en het werkt perfect.
Ik heb er trouwens wel 'slechts' een p4 3.0 ghz inzitten. Ik heb bewust gekozen voor deze CPU omdat hij lekker goedkoop was en de warmteproduktie mee valt tov de hoger geklokte CPU's.
Verdere specs:
- ASUS EAX800XT
- 2 Maxtor 200GB Sata
- 2x512 Geil PC3500 dual channel
ok bedankt, misschien dat je met Speedfan op Tweakers te downloaden eens wil kijken hoe heet je hd wordt? en heb je er bovenin ook 2 zitten, ik heb er in totaal 3 inzitten en gebruik dus ook geen diskette Station.

Ik heb nog een probleem

ik heb in de pc een Asus X600XT (geen goede keuze maar goed)

nou wil het nog wel eens zijn dat de videokaar het niet doet, met name na het vervoeren/vga kabel eruit halen. dan moet ik de kaart uit het slot halen, er weer in doen en dan werkt hij weer. maar dit is dus niet zoals het hoort,

de kaart heeft verder in windows geen rare problemen, en draait voor wat voor deze kaart normaal is goed.

• Joortje
Krijg met speedfan de volgende metingen (Pc staat nu 15 minuten aan):

HD1: 33 C
HD2: 31 C
CPU: 33 C
Case: 28 C

Het is wel lekker koel op de kamer. dus dat helpt waarschijnlijk wel mee.. :)

Verwijderd

Joortje schreef op maandag 15 november 2004 @ 23:04:
Krijg met speedfan de volgende metingen (Pc staat nu 15 minuten aan):

HD1: 33 C
HD2: 31 C
CPU: 33 C
Case: 28 C

Het is wel lekker koel op de kamer. dus dat helpt waarschijnlijk wel mee.. :)
haha ja ik heb het hier wel over het draaien na zon 2 a 3 uur mijn pc staat 24/7 aan

• Joortje
De temps die ik eerder aangegeven heb, zijn de idle temps na een hele dag aan te hebben gestaan (gegamed en weer afgekoeld). De temp voor de CPU en case ligt dan zo'n 3 a 4 graden hoger. Zal waarschijnlijk voor de HD's hetzelfde gelden.
Valt dus nog steeds alleszins mee.

Heb jij trouwens ook dat als je speedfan afsluit, de fans op volle snelheid gaan draaien?

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:46

Zjemm

...

is dat ding nou echt stil te noemen als je denkt aan HTPC in de huiskamer?
of kan ik beter een strakke dign case kopen en zelf de inhoud bepalen (kwa koeling)

opensecure.nl

Verwijderd

Joortje schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 19:01:
De temps die ik eerder aangegeven heb, zijn de idle temps na een hele dag aan te hebben gestaan (gegamed en weer afgekoeld). De temp voor de CPU en case ligt dan zo'n 3 a 4 graden hoger. Zal waarschijnlijk voor de HD's hetzelfde gelden.
Valt dus nog steeds alleszins mee.

Heb jij trouwens ook dat als je speedfan afsluit, de fans op volle snelheid gaan draaien?
nou ik heb het al als ik speedfan aanzet, en idd als je hem dan afsluit blijven ze gewoon op 100% maar ik heb nog steeds dat rare probleem met mn videokaart
vannacht heb ik hem uitgezet, vanmorgen zet ik hem weer aan en doet het beeld het ook niet.....

Verwijderd

Zjemm schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:15:
is dat ding nou echt stil te noemen als je denkt aan HTPC in de huiskamer?
of kan ik beter een strakke dign case kopen en zelf de inhoud bepalen (kwa koeling)
ik zou aan iets anders denken, voor in de huiskamer moet je echt wat stil hebben, hij is voor een pc wel stil maar er zijn met de juiste componenten nog veel stillere pc's te maken, mijn aanrader niet halen voor in de huiskamer

• Joortje
@zjemm: ben het niet helemaal met gigamaster eens. Met een niet te hoog geklokte CPU (in mijn geval 3.0 Ghz) blijft de warmte, zoals al aangeven alleszins binnen de perken. Met als gevolg dat je je fansnelheid redelijk laag kan zetten.
Volgens mij komt hij dan echt niet boven het geluid van de TV uit. Uit enkele testen komt hij juist zeer goed naar voren t.o.v. andere barebones. Maar wel of niet acceptabel bijft heel persoonlijk.

@Gigamaster: de problemen die jij hebt lijken mij aan je videokaart, kabel en/of monitor te liggen en niet aan je shuttle.

De snelheid van de fans bij het starten en afsluiten zijn trouwens te vinden via configure --> options tab

Verwijderd

Joortje schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:20:
@zjemm: ben het niet helemaal met gigamaster eens. Met een niet te hoog geklokte CPU (in mijn geval 3.0 Ghz) blijft de warmte, zoals al aangeven alleszins binnen de perken. Met als gevolg dat je je fansnelheid redelijk laag kan zetten.
Volgens mij komt hij dan echt niet boven het geluid van de TV uit. Uit enkele testen komt hij juist zeer goed naar voren t.o.v. andere barebones. Maar wel of niet acceptabel bijft heel persoonlijk.

@Gigamaster: de problemen die jij hebt lijken mij aan je videokaart, kabel en/of monitor te liggen en niet aan je shuttle.

De snelheid van de fans bij het starten en afsluiten zijn trouwens te vinden via configure --> options tab
dat is waar het blijft persoonlijk, maar je zal de barbone wel horen, ik heb de fanspeeds ook op automatic staan en dan is het goed te doen voor een pc, zelfs wel lekker stil, het probleem wat ik heb is dat mijn videokaart cooler erboven uitkomt, dus dat reken ik ook niet mee. maar ik vind het persoonlijk irritant als ik een gezoem hoor van een apparaat wat zoemt. maar dat kan persoonlijk zijn.

een vriend van mij heeft ook de x600 ik ga deze even proberen in mijn pc.

• Zjemm

Zjemm

...

ik heb nu een sb61g2 van shuttle en die is niet echt stil te noemen.
chipset koeler en voeding koeler zijn lawaaierig en daarnaast hoor ik ook mn schijven.
als ik een htpc wil dan moet deze toch echt zo zacht mogelijk.... of kan ik beter wachten op de silent sb86i?

opensecure.nl

Verwijderd

Zjemm schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 15:23:
ik heb nu een sb61g2 van shuttle en die is niet echt stil te noemen.
chipset koeler en voeding koeler zijn lawaaierig en daarnaast hoor ik ook mn schijven.
als ik een htpc wil dan moet deze toch echt zo zacht mogelijk.... of kan ik beter wachten op de silent sb86i?
idd, het is niet fijn om onder het tv kijken een zoemend geluid te horen, ook al staat het geluid van de tv aan, je zal het er echt achter horen,

ik heb nu even mn kast veranderd, ik heb de kleine fans achterin nu aan de zijkant van de hd geplaatst, en de temp is nu 43 graden inplaats van 59, iets beter dus.

• Zjemm

Zjemm

...

Ik ben dus op zoek naar een systeem voor mce2005 en ben mij een beetje aan het orienteren.

de sb81p schijnt volgens de revieuws wel aardig stil te zijn, alleen vind ik hem niet super mooi. maar is wel meteen leverbaar.

de sb86i is wel heel erg mooi en zou volgens shuttle ook stil moeten zijn. maar zal pas eind januari voor de consument te bestellen zijn

dan kan ik ook nog gaan voor een dign htpc case (met lcd + irda ontvanger) en daar een moederbord ed in duwen. (ook mooi) deze zijn eind december weer te krijgen in nederland alleen zijn deze erg duur. (voor dit geld heb je ook een shuttle)

zijn er mensen die zeggen ga voor de shuttle of ga voor de dign?

waarom mijn vraag? omdat ik nu een sb61g2 heb. die erg veel lawaai maakt.
ik kan dus nu wel weer voor een shuttle gaan maar dan wil ik graag een beetje zeker weten dat deze een stuk stiller is zodat ik hem niet hoor als de tv aan staat. (staat de tv uit dan staat de htpc ook in hibernate of uit)

dan zit ik nog met 1 laatste ding en dat is de IRDA ontvanger.
bij de (nieuwe) dign cases zit er een bij en werkt samen met de remote van MCE.

bij de shuttle's zal ik de usb adapter die bij de MCE remote geleverd wordt moeten gebruiken.
zijn er mensen die een manier zouden zien om die usb adapter uit elkaar te halen en weg kunnen werken in een shuttle zonder dat er erg veel gezaagt ed moet worden aan de shuttle. bv op de plek van de hdd/power leds?

dat zagen in een shuttle heb ik eerder gedaan om een vga silencer op mijn 9800 pro te plakken en deze te laten passen in een shuttle.
hiervoor moet er dus een groot gat uit de zijkant van mijn kast gemaakt worden.
dus ik allemaal netjes gelukt maar ik heb niet veel zin om weer een nieuwe shuttle te gaan verbouwen.

iemand die zijn of haar idee hierover heeft?
of misschien een ander alternatief kan bieden.?

opensecure.nl

• Zjemm

Zjemm

...

helemaal niemand?

opensecure.nl

Verwijderd

Nou ik heb een andere videokaart besteld, die x600 is wel goed maar wil toch wat snellers, maar ik hoop dat mijn probleem hiermee wel wordt opgelost.

BTW. Joortje de lan was great

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58
Het kleine Shuttle Sb81P barebone topic

Klein omdat die Shuttle's toch vaak klein zijn :P

Maar verder wel leuke kastjes ja; ben aant denke of mijn volgende pc weer een miditower wordt of toch eens een keer een barebone.

Verwijderd

Wat is het verschil tussen de 81P en de 95P? Ik ben namelijk van plan om een barebone te kopen en ik zie dat tussen deze 2 modellen nauwelijks prijsverschil zit...

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Nou ik zal het 'grote' SB81p topic hierbij wat leven proberen in te blazen ;)

Ben zelf van plan binnekort deze Shuttle barebone aan te schaffen met volgende configuratie:
-Celeron D 330J 2.66 Ghz
-512 MB DDR 3200 (misschien 2 stuks)
-Samsung Spinpoint 160 GB SATA
-NEC ND 3520

Dit systeem komt in de woonkamer en wordt voor alles gebruikt behalve zware taken zoals Gaming en Video editing, zodoende ga ik er (nog) geen PCI grafische kaart bij kopen en voldoet een Celeron processor.

Aangezien ik stilte echt belangrijk vind heeft deze Barebone mijn voorkeur, nu zijn mijn twee vragen of de SB81p wel écht stil is en of de CPU onder te klokken is zodat de fans op een lage stand kunnen draaien? De Prescott core van deze Celeron staat niet bekend als koel maar met onderklokken zou je daar weinig last van moeten hebben, denk ik...
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:33:
Wat is het verschil tussen de 81P en de 95P? Ik ben namelijk van plan om een barebone te kopen en ik zie dat tussen deze 2 modellen nauwelijks prijsverschil zit...
Het verschil zit 'm oa in de chipset, de 95 gebruikt de Intel 925 chipset en de 81 gebruikt de Intel 915 chipset. Hier de link naar Shuttle website: http://eu.shuttle.com/en/.../tabid-72/170_read-10296/

[ Voor 24% gewijzigd door PAKMAN79 op 20-02-2005 17:14 ]

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Nou, ik heb 'm vorige week gekocht (in Aken, vlak over de grens).

De specs zijn zoals in mijn vorige post, ben er op zich wel tevreden over maar er waren een paar minpunten:
-de geluidsproduktie valt een beetje tegen. Niet zo zeer luid maar een vrij hoge ruis van de 5 interne fans (2x80mm,1x70mm en 2x60mm). Dit wil ik gaan verhelpen door er tzt papst fans in te zetten en/of de barebone onder me bureau te plaatsen op een verhoging, hij staat nu op me bureau op 70 cm van me hoofd...
-de beeldkwaliteit van de onboard Intel grafische chip valt me tegen. Dit komt waarschijnlijk doordat de onboard uitgang d-sub is en ik er een 19" lcd aan heb zitten die voorheen op DVI door een Radeon 9800 Pro werd aangestuurd. Dit probleem verholpen met een Radeon 7000 PCI (32MD DDR) die ook over DVI beschikt, beter en sneller en gelukkig passief gekoeld dus stil.
-bij het assembleren een probleem. Er zit een los stekkertje in de kast voor de cardreader bovenin, dit stekkertje zat zo vast nadat ik m erin gedaan had dat ik in een poging m los te krijgen de hele aansluiting van de printplaat af trok :'( Moet de winkel nog een mail sturen, ik vind dat de oorzaak in het midden ligt, uiteraard is het mijn schuld dat ik zo hard aan dat ding trok maar ik moest wel want de stekker zat moervast... (en zit nog steeds vast, laat ze die in de winkel maar los (proberen te) maken

Er zijn uiteraard ook plusplunten want al met al ben ik heel tevreden over de SB81p, ontwerp, afwerking, degelijkheid, snelheid van het systeem en de onboard lan en audio, werkt allemaal prima. Verder,
-ontzettend mooi ontwerp en ingenieus systeem wat betreft koeling en gereedschapsloos inbouwsysteem. Knap systeem waarmee de optische drive gestealth is.
-erg koele celeron processor (2.66Ghx), fans op 30% (laagste setting) en nog steeds niet warmer dan 40 graden. Erg stille Samsung Spinpoint 160GB SATA écht, die schijf is amper te horen!
-diverse aansluitingen aan voorzijde erg handig natuurlijk

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• Wilfred
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2022
Ik heb de Nb81P ook gekocht maar heb twee problemen met het ding. Een is de geluidsproductie als de PC is afgesloten maar de spanning staat nog wel op de voeding. Alsof er een jumbojet door mijn kamer vliegt... Moet ik dit in de BIOS ergens aan kunnen passen?

Tweede punt is de Card Reader die wordt in Windows als onbekend apparaat geinstalleerd.
Als de PC aanstaat en ik haal het stekkertje los en vervolgens doe ik m weer terug is het wel weer gewoon een card reader maar is wel omslachtig. Ik heb Shuttle al gemaild met dit probleem en hoop eerdaags een antwoord van ze te ontvangen. Op de site van Shuttle zegen ze hier niets over.

Verder is het echt een prachtig systeem. Snel Stil en erg handzaam. Ook het in elkaar zetten was makkelijker dan ik had verwacht.

[ Voor 99% gewijzigd door Wilfred op 24-10-2005 10:08 ]

Sign of my Time

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 21:32

Tubby

or not to be

Ben vandaag begonnen met m'n nieuwe dremel om te proberen waterkoeling in een SB81P te krijgen. Allereerst heb ik afgelopen maand op ebay een leeg SB95P chassis weten te kopen (zonder voeding en moederboard) waarin ik mijn bestaande hardware heb overgebouwd zodat ik kan blijven gamen :)

Vandaag heb ik dus de ruimte voor de radiator (black ice pro) aan de achterkant eruit gedremeld. Zodra ik verder ben post ik wel meer pics.

SB81P watercooling
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8bd38b01aeaaedb4dda79f7c4844df0c/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/974cdd44bd8d806a4d3311a28b407ad6/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/060937751785fc3abdd2b42c97fd0c1c/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5132acfa22d2551dbbb7f2100612a398/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/889091f323e447b0b4b775423ba24a31/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a766530c8af2ce9b7d165a7d3726e8f8/thumb.jpg

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Nice projectje Tub :) Ga je nu echt de boel (na testen) in je "echte" systeem overzetten, of toch mogelijk de waterkoelingonderdelen zoveel mogelijk in deze behuizing zetten? Moet volgens mij best kunnen: stapelen en via slangen alleen water in je systeem in/uit laten gaan, de reservoir/radiator/ontluchting allemaal in de aparte behuizing zetten. Ben benieuwd!

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Tubby
  • Laatst online: 17-02 21:32

Tubby

or not to be

Het plan is om alles zoveel mogelijk binnen de behuizing te plaatsen. Als alles goed geinstalleerd is en doorgetest ga ik de hardware pas overbouwen :)

Als ik klaar ben heb ik dus weer een P-chassis over. Leuk voor een file servertje ofzow :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tubby op 01-01-2006 16:43 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Pagina: 1